Ett långt "hjälplok" (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Monday, January 10, 2022, 18:50 (808 dagar sedan)

En liten historia om vad som kan hända om ett tågs lok havererar.
Detta var söndagen 8 juli 2012. Jag körde tomtåg 99812 Stockholm C - Uppsala som sedan skulle bli 813 tillbaka. Tåget bestod av Rc6 1353 + 7 vagnar + Rc6 1349. Längre än till Ekeby kom jag dock inte då tåg 91 hade problem och hade fastnat i Bergsbrunnabacken. Hela mitt tåg fick då bli hjälplok och dra 91 till Stockholm.
Det blev ett långt tåg, 84 axlar/602 m, tågvikt 1316 ton och bromsvikt 1969 ton. Sammansättningen var Rc6 1349 + 7 vagnar + Rc6 1353 + Rc6 1326 + 14 vagnar.
Färden gick utan problem, bara lite svårt vid Arlanda, då jag var tvungen att dra förbi stationen med min tågdel. Men med komradio gick det smidigt.
Förseningen från Ekeby var 88 min. och till Stockholm C 94 min.
Försökte få en bild av ekipaget genom backspegeln men resultatet blev inget vidare.

[img]images/uploaded/2022011017490061dc718c3b104.jpg[/img]

Ett långt "hjälplok"

av Fredrik Lundström, Monday, January 10, 2022, 20:38 (808 dagar sedan) @ Stig Lagergren

En liten historia om vad som kan hända om ett tågs lok havererar.
Detta var söndagen 8 juli 2012. Jag körde tomtåg 99812 Stockholm C - Uppsala som sedan skulle bli 813 tillbaka. Tåget bestod av Rc6 1353 + 7 vagnar + Rc6 1349. Längre än till Ekeby kom jag dock inte då tåg 91 hade problem och hade fastnat i Bergsbrunnabacken. Hela mitt tåg fick då bli hjälplok och dra 91 till Stockholm.
Det blev ett långt tåg, 84 axlar/602 m, tågvikt 1316 ton och bromsvikt 1969 ton. Sammansättningen var Rc6 1349 + 7 vagnar + Rc6 1353 + Rc6 1326 + 14 vagnar.
Färden gick utan problem, bara lite svårt vid Arlanda, då jag var tvungen att dra förbi stationen med min tågdel. Men med komradio gick det smidigt.
Förseningen från Ekeby var 88 min. och till Stockholm C 94 min.
Försökte få en bild av ekipaget genom backspegeln men resultatet blev inget vidare.

[img]images/uploaded/2022011017490061dc718c3b104.jpg[/img]

Kul med lite udda lösnignar! Här kommer en till! :-)

Minns en vinternatt kring 2006 på Trafikkontoret Cst där jag då arbetade som trafiksamordnare, det var vinternatt och tre nattåg rullade söderut på OKB, tåg 67, 77 och 87. Iggesund och Boda får tåg 67 lokskada och hur än driftstöd och förare försöker så tar sig inte loket framåt. Färdigåkt! Närmsta reservlok med förare finns i Hagalund, men det är ju några timmars körtid från Hagalund till Iggesund, inga av de norrgående nattågen hade något multipellok och i Gävle fanns ingen Rc4:a att låna!

Vad göra? Väck upp nattjouren och skicka iväg honom med ensamt lok till Iggesund var ju den lätta biten, men sen då?

Nattens bemanning på driftstöd och loklederi bestämmer sig då för att koppla ihop tåg 67 och 77 med varandra. Det gick precis med hänsyn till tillåten tågvikt i linjeboken. Tågloket i 77:an gick som hjälplok och hämtade in tåg 67 till Iggesund, rundgång, sen ihopkoppling, Tåget blev 25 vagnar långt, så det blev ju att lägga alla vagnar i P, bromsprova m.m, nåt som naturligtvis tog tid. När man väl var klar har för mig att man backade ut mot Hudiksvall för att få lite fart i backen upp mot Boda. Själv fick jag ringa tågledaren i Gävle och delge planen och be om gröna signaler så långt det var möjligt.

Det gick nog inte fort upp från Iggesund mot Boda, men upp kom de och sen gick det att hålla farten till Gävle och när de kom dit så delades tåget, för då hade nattjouren från Hagalund anlänt med nytt lok.

Ett långt "hjälplok"

av tobbe, Tuesday, January 11, 2022, 20:15 (807 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Var själv med vid ett tillfälle när jag som tbfh hade ett södergående IC-tåg tyvärr glömt destinationen men vi fick besked att ett annat tåg stod med lokskada i Stjärnhov och föraren meddelade mig att vi skulle trycka framförvarande tåg mot Katrineholm för att de skulle få lokbyte därstädes. Vi hade väl inte lika många axlar som trådskaparen men i princip 2 tsä med ett trasigt Rclok främst och ett friskt i mitten. Jag har varit med om sådant förfarande 3ggr vid olika tillfällen när "fjärren" var på alerten;-) ;-) ..
tobbe

Ett långt "hjälplok"

av mamma Ulla, Tuesday, January 11, 2022, 21:59 (807 dagar sedan) @ tobbe

Var själv med vid ett tillfälle när jag som tbfh hade ett södergående IC-tåg tyvärr glömt destinationen men vi fick besked att ett annat tåg stod med lokskada i Stjärnhov och föraren meddelade mig att vi skulle trycka framförvarande tåg mot Katrineholm för att de skulle få lokbyte därstädes. Vi hade väl inte lika många axlar som trådskaparen men i princip 2 tsä med ett trasigt Rclok främst och ett friskt i mitten. Jag har varit med om sådant förfarande 3ggr vid olika tillfällen när "fjärren" var på alerten;-) ;-) ..
tobbe

Jag får väl bidra med en liknande historia från Roslagsbanan, på den gamla goda tiden. Ett tåg från Näsbypark med motorvagn 33 först och två vagnar, hade blivit stående. Bakom kom "griståget", dvs loket Grisen som drog två vagnar och motorvagn 35 sist. Griståget fick koppla ihop med det havererade Näsbyparkståget och skjuta det. Men Grisen var Grisen, så det orkade såklart inte. Som tur var fanns en passåkande förare med som kunde bemanna 35'an sist.

Så in till stan med 33 + 2 pass + knappt dragande Grisen + 2 pass + påskjutande 35'an. Inte så långt som de föregående historierna, men rätt ball ändå.

Det finns inga problem, det finns bara lösningar.

Ett långt "hjälplok"

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, January 11, 2022, 22:30 (807 dagar sedan) @ mamma Ulla

Tack för alla intressanta berättelser om hur det med god vilja och en portion fantasi går att lösa svåra situationer. Men eftersom jag nu inträdit i GGG-stadiet är min reflexion att med den rådande organiseringen av järnvägstrafiken enbart finns problem, inga lösningar...

/TKO

Ett långt "hjälplok"

av skogstoken, Wednesday, January 12, 2022, 11:53 (806 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tack för alla intressanta berättelser om hur det med god vilja och en portion fantasi går att lösa svåra situationer. Men eftersom jag nu inträdit i GGG-stadiet är min reflexion att med den rådande organiseringen av järnvägstrafiken enbart finns problem, inga lösningar...

/TKO

Nog finns det lösningar, åtminstone ibland.
https://lokforaren.wordpress.com/2020/12/12/med-megatag-pa-ministracka/

Ett långt "hjälplok"

av Fredrik Lundström, Thursday, January 13, 2022, 08:19 (805 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tack för alla intressanta berättelser om hur det med god vilja och en portion fantasi går att lösa svåra situationer. Men eftersom jag nu inträdit i GGG-stadiet är min reflexion att med den rådande organiseringen av järnvägstrafiken enbart finns problem, inga lösningar...

/TKO

Sannolikt beror det på att det är bara de gånger som det gått åt pipsvängen som det kommer upp i media. Alla andra hundratals gånger per år som "kreativa" lösningar rädda en situation kommer ju aldrig ut i media eller på något internetforum.

Sen gick det ju inte alltid bra med tidigare sätt att organisera arbetet. Har en artikel nånstans från tidigt 80-tal när hela OKB snöat igen och 6 tåg fastnat hela natten, utan mat och utan ström.