Senast elektrifierade bandelar (Järnväg allmänt)

av chfahlgren, Tuesday, January 11, 2022, 11:57 (830 dagar sedan)

Hej igen vänner.har någon av ER någon lista över vilka bandelar som elektrifierats på de senaste åren?Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar jvm-vän 92 i Falun CH:Fahlgren.

Senast elektrifierade bandelar

av Matz, Tuesday, January 11, 2022, 12:25 (830 dagar sedan) @ chfahlgren

Kristinehamn-Nykroppa 2012.

Senast elektrifierade bandelar

av chfahlgren, Wednesday, January 12, 2022, 10:49 (829 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Tack till er vänner för svar,det är alltid trevligt att vänta in svaren.Med Vänliga Hälsningar från jvm-vän 92 i Falun CH.Fahlgren.

Senast elektrifierade bandelar

av Petmat, Tuesday, January 11, 2022, 14:14 (830 dagar sedan) @ Villospår

Hamnbanan Gbg saknas, juli 2004.

Senast elektrifierade bandelar

av Johnny, Tuesday, January 11, 2022, 14:27 (830 dagar sedan) @ Petmat

Hamnbanan Gbg saknas, juli 2004.

Även BKB borde väl vara med?

Senast elektrifierade bandelar

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, January 11, 2022, 15:09 (830 dagar sedan) @ Johnny

Hamnbanan Gbg saknas, juli 2004.


Även BKB borde väl vara med?

Men det är den ju.

Senast elektrifierade bandelar

av Anders.k., Tuesday, January 11, 2022, 16:17 (830 dagar sedan) @ Petmat

Hamnbanan Gbg saknas, juli 2004.

Listan listar nog bara "riktiga" järnvägar, Hamnbanan i Göteborg var nog inte "riktig" järnväg 2004, vad det nu var för driftsform är jag för dålig på.

Saknas för övrigt lite småsträckor, Piteå- Munksund, Svartön- Sandskär men dom är ju inte ens med i grafen..

M.V.H Anders.k.

Senast elektrifierade bandelar

av Harald, Tuesday, January 11, 2022, 17:07 (830 dagar sedan) @ Anders.k.

Hamnbanan Gbg saknas, juli 2004.


Listan listar nog bara "riktiga" järnvägar, Hamnbanan i Göteborg var nog inte "riktig" järnväg 2004, vad det nu var för driftsform är jag för dålig på.

Det är system H och det går tågrörelser till Göteborg Skandiahamnen.

Senast elektrifierade bandelar

av Anders.k., Tuesday, January 11, 2022, 18:03 (830 dagar sedan) @ Harald

Hamnbanan Gbg saknas, juli 2004.


Listan listar nog bara "riktiga" järnvägar, Hamnbanan i Göteborg var nog inte "riktig" järnväg 2004, vad det nu var för driftsform är jag för dålig på.

Det är system H och det går tågrörelser till Göteborg Skandiahamnen.

Nu ja, men jag kommer inte ihåg när det ändrades.
När T44 vara alena rådande var det ju växling.

M.V.H Anders.k.

Senast elektrifierade bandelar

av S-O Strand, Tuesday, January 11, 2022, 18:32 (830 dagar sedan) @ Anders.k.

Hamnbanan Gbg saknas, juli 2004.


Listan listar nog bara "riktiga" järnvägar, Hamnbanan i Göteborg var nog inte "riktig" järnväg 2004, vad det nu var för driftsform är jag för dålig på.

Det är system H och det går tågrörelser till Göteborg Skandiahamnen.


Nu ja, men jag kommer inte ihåg när det ändrades.
När T44 vara alena rådande var det ju växling.

M.V.H Anders.k.

2004 bestod Hamnbanan av stationer utan mellanliggande linje (ställverksområde).
Numera (från 2009) består den av driftplatsdelar, ingående i driftplatsen Göteborg. Det har hela tiden gått utmärkt att framföra tågfärd mellan stationerna/driftplatsdelarna (så har också skett).

Senast elektrifierade bandelar (Göteborgs olika bangårdar ).

av Anders.k., Wednesday, January 12, 2022, 16:28 (829 dagar sedan) @ S-O Strand

Hamnbanan Gbg saknas, juli 2004.


Listan listar nog bara "riktiga" järnvägar, Hamnbanan i Göteborg var nog inte "riktig" järnväg 2004, vad det nu var för driftsform är jag för dålig på.

Det är system H och det går tågrörelser till Göteborg Skandiahamnen.


Nu ja, men jag kommer inte ihåg när det ändrades.
När T44 vara alena rådande var det ju växling.

M.V.H Anders.k.


2004 bestod Hamnbanan av stationer utan mellanliggande linje (ställverksområde).
Numera (från 2009) består den av driftplatsdelar, ingående i driftplatsen Göteborg. Det har hela tiden gått utmärkt att framföra tågfärd mellan stationerna/driftplatsdelarna (så har också skett).

Okay.

Kan ju haka på med andar funderingar , som inte heller är med i listan (tycker personligen att listan är något konstig ).

Kvillebangården byggdes om någon gång på 80-talet , och en del av bangården fick då kontaktledning för att Bla Volvotågen skulle kunna utgå därifrån , 1987 ????

Göteborg Norra , var det BJ som byggde kontaktledning in på den bangården eller var det SJ ? ???

Skansenbangården fick ju även den kontaktledning när det blev Kombiterminal där , så att godståg skulle kunna utgå/ingå till den bangården direkt, när skedde det ?

M.V.H Anders.k.

Senast elektrifierade bandelar, Uppdaterad!

av Lennart Petersen, Wednesday, January 12, 2022, 20:53 (829 dagar sedan) @ Rolf Sten

Tack vare den här tråden i Forumet tog jag mig nu tid och kompletterade/uppdaterade sidan!:-)
https://historiskt.nu/diverse/eldriften/el_driftdatum.html

Men nu blev det fel ändå för Arlandabanorna.
Bandelarna är från söder
Skavstaby-Arlanda nedre-Arlanda C-Myrbacken
och
Arlanda nedre-Arlanda S-Arlanda N .

Senast elektrifierade bandelar

av johanw, Tuesday, January 11, 2022, 18:22 (830 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej igen vänner.har någon av ER någon lista över vilka bandelar som elektrifierats på de senaste åren?Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar jvm-vän 92 i Falun CH:Fahlgren.

Vet inte om det är en bandel, men sidobanan från stambanan Norrköping - Åby som går mot Braviken och nya godsbangården. Det är ju inte många 100m det rör sig om.

Sen har vi ju nya Kardon-banan, men den är ju ny.

Vh J

Senast elektrifierade bandelar

av Christian, Tuesday, January 11, 2022, 18:33 (830 dagar sedan) @ johanw

Och alldeles snart kopplas strömmen in på Gävle hamnbana, där man iofs bara tar sig fram som växling.

Senast elektrifierade bandelar

av Anders Olsson2, Tuesday, January 11, 2022, 19:06 (830 dagar sedan) @ Christian

En lite märklig sak är att Vallkärra-Lund C står som elektrifierad 2005. Det som öppnades då var dubbelspåret. Det har funnits elektrifiering sedan 1949 på sträckan.

Senast elektrifierade bandelar

av Anders Olsson2, Tuesday, January 11, 2022, 19:07 (830 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Ska vara elektrifiering sedan 1949 på sträckan. Annars måste alla andra dubbel o flerspårsbyggen också listas.

Senast elektrifierade bandelar

av Harald, Tuesday, January 11, 2022, 20:45 (830 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Det som frågas efter är nog existerande banor som har elektrifierats. Tabellen är ju en blandning av sådana och nybyggda från början elektrifierade sträckor. Om vi håller oss till det första så är det väl sedan sekelskiftet:
Ystad-Simrishamn 2003
Göteborg Kville-Göteborg Skandiahamnen 2004
Kristianstad gbg-Gullberna 2007
Boden-Kalix 2011
Kristinehamn-Nykroppa 2012

Senast elektrifierade bandelar

av Göran Kannerby, Tuesday, January 11, 2022, 21:12 (830 dagar sedan) @ johanw

Hej igen vänner.har någon av ER någon lista över vilka bandelar som elektrifierats på de senaste åren?Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar jvm-vän 92 i Falun CH:Fahlgren.


Vet inte om det är en bandel, men sidobanan från stambanan Norrköping - Åby som går mot Braviken och nya godsbangården. Det är ju inte många 100m det rör sig om.

Sen har vi ju nya Kardon-banan, men den är ju ny.

Vh J

I så fall får vi nog även lägga till Verkö-banan, Gullberna-Verkö

Senast elektrifierade bandelar

av Anders Olsson2, Wednesday, January 12, 2022, 09:21 (829 dagar sedan) @ Göran Kannerby

och Karlshamn C - Stillerydshamnen.

Senast elektrifierade bandelar

av Alex, Wednesday, January 12, 2022, 21:17 (829 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Det nybyggda hamnspåret till Norvik norr om Nynäshamn

Senast elektrifierade bandelar

av chfahlgren, Wednesday, January 12, 2022, 12:50 (829 dagar sedan) @ chfahlgren

Med risk att jag blir tjatig.
Vilka bandelar har elektriferats efter 2020 d.v.s
nu in på 2020-talet?
Med Vänliga Hälsningar i
Järnvägens tecken från
jvm-vän 92 i Falun
CH.Fahlgren.

Senast elektrifierade bandelar

av chfahlgren, Wednesday, January 12, 2022, 12:51 (829 dagar sedan) @ chfahlgren

Det gäller Sverige enbart.

Senast elektrifierade bandelar

av Lennart Fransson, Wednesday, January 12, 2022, 15:41 (829 dagar sedan) @ chfahlgren

Med risk att jag blir tjatig.
Vilka bandelar har elektriferats efter 2020 d.v.s
nu in på 2020-talet?
Med Vänliga Hälsningar i
Järnvägens tecken från
jvm-vän 92 i Falun
CH.Fahlgren.

Du får nog precisera vad du menar med "bandelar". Gäller det även kortare sträckor och kanske sidospår vid hamnar, terminaler och underhållsdepåer, eller enbart längre sträckor, kanske hela linjer?

Senast elektrifierade bandelar

av chfahlgren, Thursday, January 13, 2022, 13:19 (828 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Hej igen Jag menar även korta bandelar!med Vänliga Järnvägs Hälsnigar CH.Fahlgren.

Senast elektrifierade bandelar

av daniel, Sunday, January 16, 2022, 14:18 (825 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej igen Jag menar även korta bandelar!med Vänliga Järnvägs Hälsnigar CH.Fahlgren.

Norvik hamn, 4 km, 2020-06-09