Modell av R på Stockholms C (Fotografier/bildfrågor)

av Öster/NOR, Tuesday, January 11, 2022, 20:39 (828 dagar sedan)

Fått en bild på modell av R loket som stod utställd på Centralen. Bilden ska vara från när modellen är klar och visar byggherrarna. Mannen med X är morfar till en drygt 70 årig bekant till frun så det är en gammal bild. Var stod denna [image]uppställd ?

Modell av R på Stockholms C

av Emelie, Wednesday, January 12, 2022, 15:28 (827 dagar sedan) @ Öster/NOR

Hej!

Vad roligt att du delar bilden, och intressant att höra att modellen varit utställd på Stockholm C. Vet du ungefär vilken tid den var det? Har du sett den där med egna ögon som barn eller är det någon annan som har berättat det för dig?

Länk till modellens objektspost på DigitaltMuseum:
https://digitaltmuseum.se/021028422672/anglok

Jag kollade igenom våran fotodatabas men hittade bara äldre bilder på loket då det förmodligen var uppställt för fotografering på Järnvägsmuseum i Stockholm.

https://digitaltmuseum.se/021018032250/modell-av-statens-jarnvagar-sj-r-978

Hälsningar,
Emelie

Modell av R med hytt av trä?

av BD, Wednesday, January 12, 2022, 16:42 (827 dagar sedan) @ Emelie

Hej!

Vad roligt att du delar bilden, och intressant att höra att modellen varit utställd på Stockholm C. Vet du ungefär vilken tid den var det? Har du sett den där med egna ögon som barn eller är det någon annan som har berättat det för dig?

Länk till modellens objektspost på DigitaltMuseum:
https://digitaltmuseum.se/021028422672/anglok

Jag kollade igenom våran fotodatabas men hittade bara äldre bilder på loket då det förmodligen var uppställt för fotografering på Järnvägsmuseum i Stockholm.

https://digitaltmuseum.se/021018032250/modell-av-statens-jarnvagar-sj-r-978

Hälsningar,
Emelie

Den nedre bilden är förmodligen tagen i Örebro direkt efter det att modellen färdigställts.
Den övre bilden visar av färgen att döma, att förebilden har/hade hytt av trä som var klädd med glansplåt.

Modell av R med hytt av trä?

av Per Ljungberg, Wednesday, January 12, 2022, 19:28 (827 dagar sedan) @ BD

Är det inte rimligt att dessa lok hade hyttväggar av trä för att i någon mån isolera mot kylan. Även de äldre elloken hade väl hytter med träisolering?

Modell av R med hytt av trä?

av BD, Thursday, January 13, 2022, 05:15 (827 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Är det inte rimligt att dessa lok hade hyttväggar av trä för att i någon mån isolera mot kylan. Även de äldre elloken hade väl hytter med träisolering?

Ett skäl som hörts var att man var rädd för svettning (kondensvatten) på plåten. Förutom elloken Oabc med tunnplåtklädd träkorg hade ex vis även B-loken hytt klädd med glansplåt.

Modell av R på Stockholms C

av Lennart Petersen, Thursday, January 13, 2022, 03:30 (827 dagar sedan) @ Öster/NOR

Som redan sagts så är nog bilden från färdigställandet av modellen vid verkstäderna i Örebro.
Nummer tre från vänster med den yviga mustaschen känns igen som en av de mycket skickliga instrumentmakare som tillverkade modellerna.
Modellen av R-loket tillverkades 1915, bara 6 år efter originalet och stod med andra modeller på det järnvägsmuseum som hade lite olika adresser men mestadels i närheten av Stockholm C med en period på Torsgatan. Fullskala fanns i några skjul i Tomteboda.
1965-1970 fanns en modellhall i södra änden av Stockholm C stora hall och sedan flyttade allt till Gävle.
Det blev rätt många modeller av en fantastisk kvalitet men det blev ett slut när Gd Granholm i mitten på 1930-talet upptäckte vad det kostade och skrev ett direktiv att det fick bli stopp, under skrivelsen skrev han dit med rödpenna ”och så får inte heller ske” !
Redan påbörjade fick dock färdigställas.
Det har tillverkats modeller senare som tillförts samlingarna, dom är fina i sig men når inte riktigt upp till de gamla.
Det har uppskattats att med dagens arbetskostnader så skulle i dag likadana modeller kosta en 10-15 miljoner kr.
Trots värdet på modellerna så var länge många utlånade lite här och där, några stod på SJ huvudkontor andra i vitrin på stationer o.s.v men vad jag förstått håller man nu samlingen mer intakt i Gävle.
Hoppas nu att modellerna får en framträdande roll när muséet återöppnas.

Modell av R på Stockholms C

av tobbe, Thursday, January 13, 2022, 21:52 (826 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Var inte någon eller några av dessa modeller utlånade till vägkrogen ovanpå E4:an vid Gävle Norra (glömt namnet) för en utställning? Sedan hände det som inte borde ha hänt att någon modell blev stulen efter ett inbrott. Hittades den eller blev den försvunnen för gott?
Finns det inte ett ånglok uppställt på planen utanför eller har det fallit offer för skärbrännaren? Hos dåvarande hotell o vägkrogen vid Älvkarleby söder om Gävle hade ett Du/Du2-lok varit uppställt tidigare. Numer är det ju ett hotell o restaurant i kinesisk stil och har för mig att loket skars ned på plats om lag inte minns fel. Har inte varit där på x-antal år så mycket kan ha hänt sen dess.
tobbe

Modell av R på Stockholms C

av Lennart Petersen, Thursday, January 13, 2022, 23:29 (826 dagar sedan) @ tobbe

Var inte någon eller några av dessa modeller utlånade till vägkrogen ovanpå E4:an vid Gävle Norra (glömt namnet) för en utställning? Sedan hände det som inte borde ha hänt att någon modell blev stulen efter ett inbrott. Hittades den eller blev den försvunnen för gott?

I boken ”Tåg i tiondel” (rekommenderas) nämns inget om någon saknad modell så den återkom nog på något sätt.
Sådana här modeller är ju osäljbara på en öppen marknad (jämför med konst) men det kan finnas obskyra samlare som har värdefulla saker gömda någonstans för att se på i enrum.
Märklinmuséet i Göppingen fick ju ett antal mycket värdefulla modeller stulna vid ett spektakulärt inbrott men vad jag vet återkom allt eller det mesta.
Men sant är ju att de svenska modellerna varit utlånade frekvent här och där med stora risker.
Faktiskt fanns det också en tid när de skickades utomlands för internationella utställningar och mest långväga bör ha varit en utställning i San Francisko 1915 dit några modeller sändes. En brittisk tulltjänsteman lyckades riva sönder emballaget på en av dem så att modellen skadades och fick repareras för flera tusen kronor. 1915 pågick ju f.ö 1:a världskriget !

Så snälla Järnvägsmuseum: låna inte ut några modeller utan håll samlingen intakt i Gävle !
Och i den nya utställningen skulle jag uppskatta om modellerna samlades för sig i en gemensam hall precis som Stockholm C hade modellhallen fram till 1970. Hittils har ju modellerna i Gävle i stor utsträckning varit spridda lite här och där.

Modell av R på Stockholms C

av Arne, Friday, January 14, 2022, 02:13 (826 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Som redan sagts så är nog bilden från färdigställandet av modellen vid verkstäderna i Örebro.
Nummer tre från vänster med den yviga mustaschen känns igen som en av de mycket skickliga instrumentmakare som tillverkade modellerna.
Modellen av R-loket tillverkades 1915, bara 6 år efter originalet och stod med andra modeller på det järnvägsmuseum som hade lite olika adresser men mestadels i närheten av Stockholm C med en period på Torsgatan. Fullskala fanns i några skjul i Tomteboda.
1965-1970 fanns en modellhall i södra änden av Stockholm C stora hall och sedan flyttade allt till Gävle.
Det blev rätt många modeller av en fantastisk kvalitet men det blev ett slut när Gd Granholm i mitten på 1930-talet upptäckte vad det kostade och skrev ett direktiv att det fick bli stopp, under skrivelsen skrev han dit med rödpenna ”och så får inte heller ske” !
Redan påbörjade fick dock färdigställas.
Det har tillverkats modeller senare som tillförts samlingarna, dom är fina i sig men når inte riktigt upp till de gamla.
Det har uppskattats att med dagens arbetskostnader så skulle i dag likadana modeller kosta en 10-15 miljoner kr.
Trots värdet på modellerna så var länge många utlånade lite här och där, några stod på SJ huvudkontor andra i vitrin på stationer o.s.v men vad jag förstått håller man nu samlingen mer intakt i Gävle.
Hoppas nu att modellerna får en framträdande roll när muséet återöppnas.

Apropå det här med lokmodeller i skala 1:10 så stod för tiotalet år sedan (tror jag) i entrén till butiken MJ Hobby Experten AB på Västbergavägen 24 i Hägersten ett mycket fint ånglok i skala 1:10. Jag tror att det var ett ång-F lok, kanske det klassiska Getåloket?

Kan någon bekräfta det här och berätta vad som hände med detta mycket fina modellok? Varifrån kom den här ångloksmodellen? Såldes det senare? Jag såg modellen flera gånger när jag var och handlade mj-lok där ute efter flytten från Scheelegatan. Men dessvärre tog jag inget foto så kanske någon annan forumit eller någon på butiken MJ-Hobby kan visa bilder på loket?

Modell av R på Stockholms C

av Lennart Petersen, Friday, January 14, 2022, 03:24 (826 dagar sedan) @ Arne


Apropå det här med lokmodeller i skala 1:10 så stod för tiotalet år sedan (tror jag) i entrén till butiken MJ Hobby Experten AB på Västbergavägen 24 i Hägersten ett mycket fint ånglok i skala 1:10. Jag tror att det var ett ång-F lok, kanske det klassiska Getåloket?

Kan någon bekräfta det här och berätta vad som hände med detta mycket fina modellok? Varifrån kom den här ångloksmodellen? Såldes det senare? Jag såg modellen flera gånger när jag var och handlade mj-lok där ute efter flytten från Scheelegatan. Men dessvärre tog jag inget foto så kanske någon annan forumit eller någon på butiken MJ-Hobby kan visa bilder på loket?

Ja jag såg det också. Som jag minns hade affären åtagit sig att sälja modellen i kommission för någons räkning.
Så småningom dök det väl upp en köpare kan man tro eftersom det försvann.
Och modellen var ju i sig rätt snygg men ändå långt från de supermodeller som finns i Jvm samlingar.
Framför allt då de som tillverkats fram till 1940-talet.