SbhJ/SSA- vagnar (Obs: Hög nördfaktor!) (Fordon: vagnar)

av olle sundström, Thursday, January 13, 2022, 19:57 (833 dagar sedan)

I gömmorna hittade jag häromda'n ett foto föreställande SJ 502424 Q12 med Sockerbolaget som ägare. Vagnen är obromsad och har en helt normal cylindrisk tank. Löbb torde utgöra c:a 6900 mm med 3900 mm axelavstånd och uppskattningsvis 1700 mm tankdia.

På ett dekalark finns dekaler för SbhJ 503028 Q4 som bör ha varit en treaxlig vagn med kantig behållare för socker.

Om jag har fattat rätt var alla SSA-vagnar ursprungligen registrerade på SbhJ. Om så var fallet (och nu kommer nörderiet!) vilket nummer hade 502424 som SbhJ-vagn? Och fanns bromsade vagnar i samma storlek?

Tack på förhand för all information!

Olle S

SbhJ/SSA- vagnar (Obs: Hög nördfaktor!)

av arjesko, Thursday, January 13, 2022, 20:41 (833 dagar sedan) @ olle sundström

I gömmorna hittade jag häromda'n ett foto föreställande SJ 502424 Q12 med Sockerbolaget som ägare. Vagnen är obromsad och har en helt normal cylindrisk tank. Löbb torde utgöra c:a 6900 mm med 3900 mm axelavstånd och uppskattningsvis 1700 mm tankdia.

På ett dekalark finns dekaler för SbhJ 503028 Q4 som bör ha varit en treaxlig vagn med kantig behållare för socker.

Om jag har fattat rätt var alla SSA-vagnar ursprungligen registrerade på SbhJ. Om så var fallet (och nu kommer nörderiet!) vilket nummer hade 502424 som SbhJ-vagn? Och fanns bromsade vagnar i samma storlek?

Tack på förhand för all information!

Olle S

Det ska nog bara ha varit de tre-axliga vagnarna som var registrerade på SbhJ.
De tvåaxliga vagnarna fanns spridda på några olika banor som LTJ, L&HJ, YJ och MTJ men redan 1931 lät man inregistrera alla vagnar vid SJ.
502424 är nytillverkad i Arlöv 1935 och var således SJ-vagn redan från början.

SbhJ/SSA- vagnar (Obs: Hög nördfaktor!)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, January 14, 2022, 12:07 (832 dagar sedan) @ arjesko

I gömmorna hittade jag häromda'n ett foto föreställande SJ 502424 Q12 med Sockerbolaget som ägare. Vagnen är obromsad och har en helt normal cylindrisk tank. Löbb torde utgöra c:a 6900 mm med 3900 mm axelavstånd och uppskattningsvis 1700 mm tankdia.

På ett dekalark finns dekaler för SbhJ 503028 Q4 som bör ha varit en treaxlig vagn med kantig behållare för socker.

Om jag har fattat rätt var alla SSA-vagnar ursprungligen registrerade på SbhJ. Om så var fallet (och nu kommer nörderiet!) vilket nummer hade 502424 som SbhJ-vagn? Och fanns bromsade vagnar i samma storlek?

Tack på förhand för all information!

Olle S


Det ska nog bara ha varit de tre-axliga vagnarna som var registrerade på SbhJ.
De tvåaxliga vagnarna fanns spridda på några olika banor som LTJ, L&HJ, YJ och MTJ men redan 1931 lät man inregistrera alla vagnar vid SJ.
502424 är nytillverkad i Arlöv 1935 och var således SJ-vagn redan från början.

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp men här kommer tre bilder jag tagit av SbhJ-tankvagnar.
1) SbhJ Q12a 503008 Södervärn 4/11 1963.
[image]
2) SbhJ Q12a 503004 Södervärn 4/11 1963
[image]
3) SbhJ Q12a 503011 Hököpinge 4/11 1963. Ångloket som skymtar är E 1043 som under ett par veckor denna höst gick med extra godståg Malmö gbg - Hindby - Södervärn - Hököpinge till och från sockerbruket där.
[image]

SbhJ/SSA- vagnar (Obs: Hög nördfaktor!)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, January 14, 2022, 12:37 (832 dagar sedan) @ arjesko

I gömmorna hittade jag häromda'n ett foto föreställande SJ 502424 Q12 med Sockerbolaget som ägare. Vagnen är obromsad och har en helt normal cylindrisk tank. Löbb torde utgöra c:a 6900 mm med 3900 mm axelavstånd och uppskattningsvis 1700 mm tankdia.

På ett dekalark finns dekaler för SbhJ 503028 Q4 som bör ha varit en treaxlig vagn med kantig behållare för socker.

Om jag har fattat rätt var alla SSA-vagnar ursprungligen registrerade på SbhJ. Om så var fallet (och nu kommer nörderiet!) vilket nummer hade 502424 som SbhJ-vagn? Och fanns bromsade vagnar i samma storlek?

Tack på förhand för all information!

Olle S


Det ska nog bara ha varit de tre-axliga vagnarna som var registrerade på SbhJ.
De tvåaxliga vagnarna fanns spridda på några olika banor som LTJ, L&HJ, YJ och MTJ men redan 1931 lät man inregistrera alla vagnar vid SJ.
502424 är nytillverkad i Arlöv 1935 och var således SJ-vagn redan från början.

När jag dök lite djupare i mina bildförteckningar hittade jag också en bild på en SbhJ-tankvagn med kantig behållare, nämligen SbhJ Q12a 503020. Bilden tog jag vid SSA i Arlöv 20/9 1965.
[image]

SbhJ/SSA- vagnar (Obs: Hög nördfaktor!)

av olle sundström, Friday, January 14, 2022, 19:56 (832 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Stort tack, herrar arjesko och Wihrén!

Visst var det väl de "kantiga" vagnarna som blev berövade sina behållare och i stället fick de lustiga tankarna med lutning mot mitten? Fick förresten någon av dessa vanlig cylindrisk tank?

Och apropå de treaxliga: Hade de tyskbyggda dubbla långbalkar och de svenskbyggda enkla långbalkar eller var det tvärtom?

Olle S

SbhJ/SSA- vagn - Museet i Trelleborg?

av K Lemming, Friday, January 14, 2022, 22:15 (832 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I gömmorna hittade jag häromda'n ett foto föreställande SJ 502424 Q12 med Sockerbolaget som ägare. Vagnen är obromsad och har en helt normal cylindrisk tank. Löbb torde utgöra c:a 6900 mm med 3900 mm axelavstånd och uppskattningsvis 1700 mm tankdia.

På ett dekalark finns dekaler för SbhJ 503028 Q4 som bör ha varit en treaxlig vagn med kantig behållare för socker.

Om jag har fattat rätt var alla SSA-vagnar ursprungligen registrerade på SbhJ. Om så var fallet (och nu kommer nörderiet!) vilket nummer hade 502424 som SbhJ-vagn? Och fanns bromsade vagnar i samma storlek?

Tack på förhand för all information!

Olle S


Det ska nog bara ha varit de tre-axliga vagnarna som var registrerade på SbhJ.
De tvåaxliga vagnarna fanns spridda på några olika banor som LTJ, L&HJ, YJ och MTJ men redan 1931 lät man inregistrera alla vagnar vid SJ.
502424 är nytillverkad i Arlöv 1935 och var således SJ-vagn redan från början.


När jag dök lite djupare i mina bildförteckningar hittade jag också en bild på en SbhJ-tankvagn med kantig behållare, nämligen SbhJ Q12a 503020. Bilden tog jag vid SSA i Arlöv 20/9 1965.
[image]

Var det en sådan vagn som fanns i samlingarna på järnvägsmuseet i Trelleborg? Var finns den nu? Klippan?

SbhJ/SSA- vagn - Museet i Trelleborg?

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, January 15, 2022, 17:23 (831 dagar sedan) @ K Lemming

Ja, som jag minns det fanns en sådan vagn uppställd i banhallen Trelleborg C (som då inte användes av SJ). Tror också att den kom till Klippan men om den finns kvar där får väl någon från Föreningen Veteranjärnvägen svara på.

SbhJ/SSA- vagn - Museet i Trelleborg?

av Bengt H, Saturday, January 15, 2022, 17:33 (831 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Du torde väl mena vagnen bakom loket här. I juni 1967 då bilden togs hade loket och vagnarna inte flyttat in i banhallen eftersom den då fortfarande användes av lokaltågen.

[image]

Bilden visad tidigare.

Museet i Trelleborg - Betvagn?

av K Lemming, Saturday, January 15, 2022, 21:35 (831 dagar sedan) @ Bengt H

Du torde väl mena vagnen bakom loket här. I juni 1967 då bilden togs hade loket och vagnarna inte flyttat in i banhallen eftersom den då fortfarande användes av lokaltågen.

[image]

Bilden visad tidigare.

Tack för bilden Bengt, skillnad mot hur där ser ut på platsen idag.

Är det BLHJ loket främst?

Det ser ut som en betvagn bakom SSA vagnen, stämmer det? Sådana finns det väl inte heller värst många bevarade, någon som vet vad som hänt med den efter att museet lades ned i Trelleborg?

Museet i Trelleborg - Betvagn?

av Bengt H, Saturday, January 15, 2022, 22:24 (831 dagar sedan) @ K Lemming

Här är resten av de då uppställda fordonen.

[image]

SbhJ/SSA- vagn - Museet i Trelleborg?

av K Lemming, Saturday, January 15, 2022, 21:29 (831 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ja, som jag minns det fanns en sådan vagn uppställd i banhallen Trelleborg C (som då inte användes av SJ). Tror också att den kom till Klippan men om den finns kvar där får väl någon från Föreningen Veteranjärnvägen svara på.

Var själv aldrig på trelleborgsmuseet men har ett minne av en bild jag sett inifrån banhallen där det stod en sådan vagn. Tydligen mindes jag rätt. :-)

Tittade på FVJ's sida och där finns den inte med. Men där är bara fyra godsvagnar listade och FVJ bör väl ha fler, länge sen jag passerade där men tidigare stod där en hel del godsvagnar på deras område. Men jag har inget minne av att ha sett någon sådan här SSA vagn vid passage, kan ju stått skymd. Men förhoppningsvis står den inomhus om den finns i Klippan, det är väl den enda i sitt slag som finns kvar, eller? Vore synd om den stog utomhus och rostade bort.

Var alla vagnarna av denna typen SbhJ vagnar eller hade även andra banor likadana vagnar? Har försökt googla efter uppgifter om vad det rör sig om för vagn som fanns i Trelleborg men hittar inget. Hittar inte ens något om järnvägsmuseet i Trelleborg.

SbhJ/SSA- vagn - Museet i Trelleborg?

av arjesko, Monday, January 17, 2022, 02:47 (830 dagar sedan) @ K Lemming

Ja, som jag minns det fanns en sådan vagn uppställd i banhallen Trelleborg C (som då inte användes av SJ). Tror också att den kom till Klippan men om den finns kvar där får väl någon från Föreningen Veteranjärnvägen svara på.


Var själv aldrig på trelleborgsmuseet men har ett minne av en bild jag sett inifrån banhallen där det stod en sådan vagn. Tydligen mindes jag rätt. :-)

Tittade på FVJ's sida och där finns den inte med. Men där är bara fyra godsvagnar listade och FVJ bör väl ha fler, länge sen jag passerade där men tidigare stod där en hel del godsvagnar på deras område. Men jag har inget minne av att ha sett någon sådan här SSA vagn vid passage, kan ju stått skymd. Men förhoppningsvis står den inomhus om den finns i Klippan, det är väl den enda i sitt slag som finns kvar, eller? Vore synd om den stog utomhus och rostade bort.

Var alla vagnarna av denna typen SbhJ vagnar eller hade även andra banor likadana vagnar? Har försökt googla efter uppgifter om vad det rör sig om för vagn som fanns i Trelleborg men hittar inget. Hittar inte ens något om järnvägsmuseet i Trelleborg.


Snubblade över en äldre tråd i ämnet. Här finns även en bild på vagnen i Trelleborg och ett par bilder i Sören Monies inlägg med lite högre kvalitet än på Jernbanen.dk

Gammal forumtråd

SbhJ-vagnar i Danmark

Intressant att se bilden på ZN 500462 som är nymålad med dansk märkning, nymålad tank aluminium? och SSA-dekal trots försäljningen till Danmark.
DSB ZN 500462