Lite mer om Agnesberg (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Friday, January 14, 2022, 15:19 (831 dagar sedan)

På Bergslagernas Järnväg(ar) på Fb har jag lagt ut några fler bilder och det kommer också här. Kortet med stins Landby fick jag en gång för 50 år sedan låna av Landbys sonson. Stig (Nyberg) fixade fram en fin kopia. Bv stugan 88 a benämns Nybro, men vägen till färjan Nyebro så skyll inte på budbäraren om något inte stämmer. Ab. hade bevakning dygnet runt pga. färjan och tillhörande bommar.[image]
[image]
[image]

Lite mer om Agnesberg

av Harald, Friday, January 14, 2022, 15:45 (831 dagar sedan) @ Sune Nylén

Bv stugan 88 a benämns Nybro, men vägen till färjan Nyebro så skyll inte på budbäraren om något inte stämmer.

Det fanns en bro på platsen från 1680. Denna bro ersattes av en ny bro 1786, därav namnet "Nyebro" med binde-e i enlighet med traktens språkbruk. Bron förföll och ersattes med en färja 1820. Till skillnad från grannlandet Norge där man slår vakt om lokala namn, finns i det officiella Sverige en uppfattning om allt som inte överensstämmer med språket i östra Svealand är fel. Således tar man gärna bort binde-e. Ett annat exempel på det är en busshållplats i Kunsgabacka kommun som ligger vid en väg vars fastställda namn är "Sträveliden" men som Västtrafik kallar "Strävliden".

Lite mer om Agnesberg

av Sune Nylén, Friday, January 14, 2022, 16:36 (831 dagar sedan) @ Harald

Och där begår man ett svårt tankefel för Sträveliden tyder på att det är en strävsam lid att ta sig uppför, medan Strävliden betyder att ytan är sträv. Vilket osökt för mig till en radiointervju i morse där en Ståkholmare istället för ä som i tät sade e som i vete(mjöl). Ex. Stockholmaren i en fiskaffär i Göteborg ; Har ni rekor ( han menar RÄKOR då) Expediten; Rekor....vad är det för något....S. Såna som man eter.(Han menar då ÄTER).
Exp. Maneter.... Det kan man väl inte äta...:-D /Sune...