SJ arbetfordon (Järnväg allmänt)

av Morshyttan @, horndal, fredag, januari 14, 2022, 15:26 (15 dagar sedan)

I mellandagarna satt jag och gick igenom en del pärmar med (tidigare) beredskapfordon :) .

Den här maskinen dök då upp, kopian är inte någon höjdare men man kan se både SJ-loggan och delar av ett band-aggregat :-| .

Är det något slags arbetsfordon som man har haft, står bara "Statens Järnvägar, ej aktuell för förbandsbruk" antecknat.

Skulle vara intressant vad detta var/är för fordon :-) ;-) :-D !

(möjligen står det "9807" på frampartiet när man kollar med förstoringsglas på originalet )

[image]

--
är egentligen Staffan Granath utanför horndal

Medlem i föreningen järnvägsmuseets vänner, med gävle som närmaste helgedom

Motto; \"skriv om idag - imorgon är det historia\"

SJ 9007

av Greger Larsson, fredag, januari 14, 2022, 16:04 (15 dagar sedan) @ Morshyttan

Snötraktorn eller "snöbussen".
Sök på SJ 9007 på digitaltmuseum så finns ett antal bilder att finna.
Fordonet var väl tänkt för persontransporter mellan järnvägs- och turiststationer längs malmbanan.

SJ arbetsfordon

av Anders Svensson @, fredag, januari 14, 2022, 21:29 (15 dagar sedan) @ Morshyttan

Nummerserien 9XXX var billinjegruppernas (alltså SJ busstrafiks) tjänstefordon. //Anders, SJ nummerserienörd

SJ arbetsfordon nummerserier

av Hugo K ⌂ @, Skedala, fredag, januari 14, 2022, 22:46 (15 dagar sedan) @ Anders Svensson

Nummerserien 9XXX var billinjegruppernas (alltså SJ busstrafiks) tjänstefordon. //Anders, SJ nummerserienörd

Jag äger själv en pickup med inventarienumret 17123, kan man läsa ut något vettigt av det numret?

SJ arbetsfordon nummerserier

av Ola Almquist @, Göteborg, fredag, januari 14, 2022, 23:13 (15 dagar sedan) @ Hugo K

Jag äger själv en pickup med inventarienumret 17123, kan man läsa ut något vettigt av det numret?

Anders har skrivit lite om det tidigare, bl.a.
här och här.