Svenstavik stn -1988 - Inlandsbanan (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Friday, January 14, 2022, 19:14 (826 dagar sedan)

[image]

Svenstavik stn -1988 - Inlandsbanan

av tobbe, Friday, January 14, 2022, 23:42 (826 dagar sedan) @ lars moberg

Vackert motiv på en station på Inlandsbanan norr om Sveg. Bakom stationens norra ände fanns ett av de många lokhus utefter banan och innehöll på 1970-talet förmodligen 2 E9-lok och en S13. När jag och kompisen var där vid ett specifikt tillfälle hände en rolig episod. Tänk er en solig söndag en sommardag . Vi anlände med bil och parkerade på grusplanen vid stationsbyggnadens norra ände.
Tkl med familj satt ute i solskenet och jag o kompisen klev ur bilen och han tog sin konsumkasse med liten spade, ficklampa o anteckningsblock och promenerade mot lokhuset medan jag tog en cigg och lutade mig mot motorhuven och väntade. Plötsligt hördes en kraftig smäll från lokhuset och tkl reste sig och tittade upp på mig som stod och rökte då min kompis stack fram huvudet bakom ladan och ropade:" Tobbe, hördes det????:-P :-P ?? Jag trodde jag skulle sjunka genom marken just då. Tkl satte sig åter ner och kompisen kom sakta smygande till vår bil och vi avlägsnade oss snabbt. Jag frågade då vad som hände. Jo, hålet var för litet men där stod en kolskyffel bredvid så han tog den och siktade på hålet men missade och dängde den i plåtväggen, därav smällen:-D :-D men han fick de uppgifter som panndata och rev.uppgifter samt individnummer. Vilka galna upptåg vi var med om då anno datsumal:-P :-P
tobbe

Svenstavik stn -1988 - Inlandsbanan

av lars moberg, Saturday, January 15, 2022, 00:31 (826 dagar sedan) @ lars moberg

Vilken rolig grej!

Svenstavik stn -1988 - Inlandsbanan

av tobbe, Saturday, January 15, 2022, 10:34 (826 dagar sedan) @ lars moberg

Skall tilläggas att det här var tiden före torrluftkonserveringen och man visste inte alltid vilka lok som stod här o där då man flyttade runt fordonen runt om i landet och detta var ju den stora spänningen att vad kan månne finnas gömt här???
tobbe