Bro över Södertälje kanal och E4, 1960-tal, 2 linjebilder (Bana)

av Ulfe, Saturday, January 15, 2022, 08:48 (825 dagar sedan)

Det har kommit fram en tidig film som Yngve tagit som saknar anteckningar.
De här bilderna har i alla fall tagits när han pryade som lokförare, troligen år 1964.
De är tagna med en kamera som gav en rispa i filmen vid fram eller återmatning av filmen, den syns på bild 2, delvis bortsuddad med mycket möda på bild 1.
Yngve blev aldrig lokförare, han arbetade däremot på postkupe` fram till nedläggningen på 1990-talet.
Text under bilder.

[image]
Bilden tagen mot sydväst, motorvägsbron för E4-an under byggnad till höger, den invigdes 1965.

[image]
Tillfällig omläggning av spåren för att kunna bygga bro över blivande E4-an.
Bilden tagen mot sydväst. Nuvarande station Södertälje nedre borta vid tunnelmynningen.
Se länk. https://kartor.eniro.se/?c=59.165580,17.648163&z=15&l=historic

Bro över Södertälje kanal och E4, 1960-tal, 2 linjebilder

av ArneL, Saturday, January 15, 2022, 19:04 (825 dagar sedan) @ Ulfe

...

[image]
Tillfällig omläggning av spåren för att kunna bygga bro över blivande E4-an.
Bilden tagen mot sydväst. Nuvarande station Södertälje nedre borta vid tunnelmynningen.
...

Trevliga bilder!
Södertälje syd undre, om man ska vara noga.

Borta till höger om tunneln skymtar huvudbyggnaden vid Ströms gård. Den revs senare, men taklanterninen sparades och står idag som lusthus uppe på Torekällbergets museum.

/Arne

Bro över Södertälje kanal och E4, 1960-tal, 2 linjebilder

av Alex, Saturday, January 15, 2022, 20:21 (825 dagar sedan) @ ArneL

Intressanta bilder. Min pappa jobbade som tågklarerare på Södertälje Södra 1964. Undrar just vad det är för lok vi befinner oss på?

Bro över Södertälje kanal och E4, 1960-tal, 2 linjebilder

av Legion44, Sunday, January 16, 2022, 14:31 (824 dagar sedan) @ Alex

Gissar på F:-)

Bro över Södertälje kanal och E4, 1960-tal, 2 linjebilder

av Ulfe, Monday, January 17, 2022, 18:38 (823 dagar sedan) @ Alex

Tack för svar!
Jag har fått en rapport från Yngve nu. Det var ett Rb-lok han åkte med till Hallsberg. På hemvägen fick han åka med konduktören då det var ett F-lok och ont om plats i hytten enligt personalen.

Bro över Södertälje kanal och E4, 1960-tal, 2 linjebilder

av Överkörmästaren, Monday, January 17, 2022, 19:48 (823 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Tillfällig omläggning av spåren för att kunna bygga bro över blivande E4-an.

Intressant att man lagt in en växel till eskilstunabanan där borta. Betyder detta att stationsgränsen var tillfälligt utflyttad? Eller har jag missförstått var den gick på den tiden? Jag trodde att den gick ungefär vid bron över E4 men det kanske var så att det var när brobytet gjordes som man flyttade in den?

(Jag har lite svårt att räkna spåren, men kontaktledningsbryggan till höger verkar rymma tre spår, även om det kanske bara är två!?!)

Bro över Södertälje kanal och E4, 1960-tal, 2bilder+bild

av Ulfe, Tuesday, January 18, 2022, 07:30 (822 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]
Tillfällig omläggning av spåren för att kunna bygga bro över blivande E4-an.


Intressant att man lagt in en växel till eskilstunabanan där borta. Betyder detta att stationsgränsen var tillfälligt utflyttad? Eller har jag missförstått var den gick på den tiden? Jag trodde att den gick ungefär vid bron över E4 men det kanske var så att det var när brobytet gjordes som man flyttade in den?

(Jag har lite svårt att räkna spåren, men kontaktledningsbryggan till höger verkar rymma tre spår, även om det kanske bara är två!?!)

Så här såg det ut åt andra hållet 1966, bron borde vara klar och spåret återställt. Man ser på bilden att arbeten med själva motorvägen pågår och en stor obeväxt yta där det tillfälliga spåret låg.

[image]

Bro över Södertälje kanal och E4, 1960-tal, 2bilder+bild

av Överkörmästaren, Tuesday, January 18, 2022, 09:52 (822 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Tillfällig omläggning av spåren för att kunna bygga bro över blivande E4-an.


Intressant att man lagt in en växel till eskilstunabanan där borta. Betyder detta att stationsgränsen var tillfälligt utflyttad? Eller har jag missförstått var den gick på den tiden? Jag trodde att den gick ungefär vid bron över E4 men det kanske var så att det var när brobytet gjordes som man flyttade in den?

(Jag har lite svårt att räkna spåren, men kontaktledningsbryggan till höger verkar rymma tre spår, även om det kanske bara är två!?!)


Så här såg det ut åt andra hållet 1966, bron borde vara klar och spåret återställt. Man ser på bilden att arbeten med själva motorvägen pågår och en stor obeväxt yta där det tillfälliga spåret låg.

[image]

Ja och man ser även var växeln mot eskilstunabanan har legat.

Men min fundering om stationsgränsen kvarstår, för den var väl förr ungefär där tågets bakände är på bilden?

Bro över Södertälje kanal och E4, 1960-tal, 2bilder+bild

av Göran Kannerby, Tuesday, January 18, 2022, 11:07 (822 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]


Ja och man ser även var växeln mot eskilstunabanan har legat.

Men min fundering om stationsgränsen kvarstår, för den var väl förr ungefär där tågets bakände är på bilden?

Jag tycker att det snarare verkar vara (fristående) försignaler där. Min minnesbild är att stationsgränsen låg först efter vänsterkurvan.

Bro över Södertälje kanal och E4, 1960-tal, 2bilder+bild

av Per Wirback, Tuesday, January 18, 2022, 13:18 (822 dagar sedan) @ Göran Kannerby

[image]


Ja och man ser även var växeln mot eskilstunabanan har legat.

Men min fundering om stationsgränsen kvarstår, för den var väl förr ungefär där tågets bakände är på bilden?


Jag tycker att det snarare verkar vara (fristående) försignaler där. Min minnesbild är att stationsgränsen låg först efter vänsterkurvan.

Enligt diverse ritningar på Ekevings websida så fanns infartssignalerna vid bron över uthamnsspåret, och det är väl ungefär inne i buskaget där vänsterkurvan försvinner. Försignaler fanns ca 600 m längre ut.