Barnböcker (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Saturday, January 15, 2022, 13:49 (822 dagar sedan)

Varför skall vi skriva barnböcker om järnvägar är det många som frågar sig ?
Jo, många av landets järnvägshistoriker har avlidit under de senaste 20 åren.:-(
Vi måste säkerställa att det i Sverige finns minst lika många järnvägshistoriker år 2050 som det fanns år 2000.
På det Engelska språket finns det många barnböcker om järnvägar.

Barnböcker

av Ulfe, Saturday, January 15, 2022, 14:34 (822 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Varför skall vi skriva barnböcker om järnvägar är det många som frågar sig ?
Jo, många av landets järnvägshistoriker har avlidit under de senaste 20 åren.:-(
Vi måste säkerställa att det i Sverige finns minst lika många järnvägshistoriker år 2050 som det fanns år 2000.
På det Engelska språket finns det många barnböcker om järnvägar.

Jag köpte barnböcker om tåg till barnbarnen före jul, tycker det är ganska bra utbud, här ett exempel på utbudet av järnvägsrelaterade böcker på svenska för barn.

https://www.adlibris.com/se/sok?q=barnbok+om+t%C3%A5g

Barnböcker

av A.Svenson, Sunday, January 16, 2022, 01:06 (822 dagar sedan) @ Ulfe

Heja Lars-Olov Karlsson! Han ”rular fett” som juvenila existenser må uttrycka det.

Om ”han” förekommer i bokform vet jag inte men ”Thomas the tankengine” var poppis hos mina nu vuxna barn.

Anders S

Barnböcker

av Niklas Adell, Saturday, January 15, 2022, 19:58 (822 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Mitt barnbarn fick på sin tre-årsdag i januari i fjol "Svenska Lok och Motorvagnar med Personvagnar 2019". Den blev snabbt en stor favorit och är nu alldeles sönderläst. Den självklara julklappen från morfar i år var därför SLMP 2021. Barnbarnet och jag torde alltså livligt rekommendera Svenska Lok och Motorvagnar med Personvagnar som en alldeles utmärkt lämplig barnbok.
Den stimulerar järnvägsintresset, för att säga det stillsamt.

Niklas Adell

Barnböcker

av Lennart Petersen, Sunday, January 16, 2022, 03:32 (822 dagar sedan) @ Niklas Adell

Mitt barnbarn fick på sin tre-årsdag i januari i fjol "Svenska Lok och Motorvagnar med Personvagnar 2019". Den blev snabbt en stor favorit och är nu alldeles sönderläst. Den självklara julklappen från morfar i år var därför SLMP 2021. Barnbarnet och jag torde alltså livligt rekommendera Svenska Lok och Motorvagnar med Personvagnar som en alldeles utmärkt lämplig barnbok.
Den stimulerar järnvägsintresset, för att säga det stillsamt.

Niklas Adell

Ja det tycker jag är ett alldeles utmärkt förslag på något som kan passa både vuxna och en vetgirig ungdom.
Också att rekommendera är en bokserie utgiven av Tnf , trafiknostalgiska som vänder sig direkt till barn och ungdom.
Den heter ”Lilla boken om...”. och sedan olika sorters fordon som . elektriska lok, ånglok, diesellok, spårvagnar o.s.v
100kr st kostar dom.
Gissar att lämplig ålder är läskunnig och uppåt.

Barnböcker

av Christer Brimalm, Sunday, January 16, 2022, 08:44 (822 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Som framgått av tidigare inlägg finns det allt en hel del trevliga barn- och ungdomsböcker om tåg på marknaden.
Sedan brukar de som verkligen blir intresserade ganska snabbt att börja läsa "vuxenböcker".

Det är ju mycket viktigt att den yngre generationen läser böcker i större utsträckning. Ett intresse för järnvägar kan också vara en väg mot att få ungdomarna intresserade av läsning och då har man uppnått två goda saker.

Barnböcker

av Lennart Petersen, Sunday, January 16, 2022, 18:36 (821 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Som framgått av tidigare inlägg finns det allt en hel del trevliga barn- och ungdomsböcker om tåg på marknaden.
Sedan brukar de som verkligen blir intresserade ganska snabbt att börja läsa "vuxenböcker".

Det är ju mycket viktigt att den yngre generationen läser böcker i större utsträckning. Ett intresse för järnvägar kan också vara en väg mot att få ungdomarna intresserade av läsning och då har man uppnått två goda saker.

Minns när jag som barn gick på bibblans vuxenavdelning och fascinerat läste jubileumsboken SJ 1856-1956.
Särskilt kartorna var spännande. Länge förblev det enda järnvägsboken jag hittat, Vid studiebesök på SJ med skolan fick vi den lilla boken ”Er bana-järnvägen”. Den står fortfarande i bokhyllan...

Barnböcker

av Christer Brimalm, Monday, January 17, 2022, 08:23 (821 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Och jag hittade "Teknikens underverk i fartens tidsålder" i två tjocka band på skolbiblioteket. Mycket intressant att läsa om järnvägens utveckling i världen och med många häftiga bilder. Avsnitten om sjöfart, bil och flyg var också spännande.

Barnböcker

av Lennart Petersen, Tuesday, January 18, 2022, 01:05 (820 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Och jag hittade "Teknikens underverk i fartens tidsålder" i två tjocka band på skolbiblioteket. Mycket intressant att läsa om järnvägens utveckling i världen och med många häftiga bilder. Avsnitten om sjöfart, bil och flyg var också spännande.

Om vi fortsätter på temat så tror jag boken Björn Kullander: SVERIGES JÄRNVÄGS HISTORIA
kan vara lämplig att sätta i händerna på en vetgirig ungdom (eller en vuxen som inte har så mycket grundkunskap i ämnet)
Boken ger en bra översikt över järnvägens utveckling och parallellt lite om samhället bakom.
Är nog slut på förlag men bör vara lätt att få tag på antikvariskt, den gavs som julklapp till SJ anställda.