Att låsa en tråd (Forumet)

av Erik Samuelsson, Tuesday, March 17, 2009, 14:48 (5513 dagar sedan)

På senare tid har två trådar som handlar om museijärnvägar låsts. I båda fallen kort efter att någon suckat och stönat eller tycker att det räcker. Är det nån hemlig kod för att vissa kan låsa trådar? Om jag läser en tråd som är totalt ointressant - kan jag börja gäspa och bete mig så låser man den tråden?

A K skriver [i]"Gäsp...... att ni bara orkar alltså..."[/i] klockan 7.24 - tråden låst två timmar senare.

I den andra tråden skriver L H E [i]"Jag skulle faktiskt gå så långt som att vädja till administratörerna av forumet att inte tillåta dessa diskussioner!"[/i] klockan 9.30 - senare samma dag låses tråden.

När är ett ämne uttömt? Troligen när ingen längre skriver nått. Svarar ingen så stannar tråden automatiskt. Låser man den så kommer ändå frågan upp igen om det inte är färdigdiskuterat.

Att låsa en tråd

av Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum, Tuesday, March 17, 2009, 15:17 (5513 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

På senare tid har två trådar som handlar om museijärnvägar låsts. I båda fallen kort efter att någon suckat och stönat eller tycker att det räcker. Är det nån hemlig kod för att vissa kan låsa trådar? Om jag läser en tråd som är totalt ointressant - kan jag börja gäspa och bete mig så låser man den tråden?

A K skriver [i]"Gäsp...... att ni bara orkar alltså..."[/i] klockan 7.24 - tråden låst två timmar senare.

I den andra tråden skriver L H E [i]"Jag skulle faktiskt gå så långt som att vädja till administratörerna av forumet att inte tillåta dessa diskussioner!"[/i] klockan 9.30 - senare samma dag låses tråden.

När är ett ämne uttömt? Troligen när ingen längre skriver nått. Svarar ingen så stannar tråden automatiskt. Låser man den så kommer ändå frågan upp igen om det inte är färdigdiskuterat.

Att vara moderator i det här forumet är som att gå balansgång på en slak lina. Det är många viljor som vill föra fram sina åsikter.
Forumet är ett järnvägshistoriskt forum med allt vad det innebär. Järnvägs- och museiföreningar är definitivt en del av järnvägshistorien men det innbär inte att föreningslivets alla motstridigheter är järnvägshistoria.

Det finns uppenbarligen ett stort behov av ett forum där man kan diskutera järnvägs- och museiföreningarnas inre motstridigheter. Så Erik, varför inte medverka till att ordna ett sådant? En domän kostar cirka 300 kr/år och ett stort serverutrymmen på ett webbhotel 12 kr/månad och programvaran My little forum är gratis. Sen går det åt en jäkla massa ideella timmar att sköta det hela och bitvis är det ganska roligt för att inte säga lärorikt.

När det gäller det [b]HÄR[/b] forumet så har vi moderatorer, med eller utan våra kommentarer, avgörandet om vi ska låsa eller ta bort inlägg. Det kommer vi att fortsätta med. ;-)

Att låsa en tråd

av Klas Blomberg, Tuesday, March 17, 2009, 17:46 (5513 dagar sedan) @ Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum

Jag tycker att Järnvägshistoriskt är ett forum som sköts på ett utmärkt sätt - till stor del tack vare att trådar blir låsta INNAN debatter har gått över styr.

En stor eloge till Trafikchefen och fortsätt på samma sätt!

Att låsa en tråd

av Erik Samuelsson, Tuesday, March 17, 2009, 17:48 (5513 dagar sedan) @ Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum

Jag kan vara väldigt tydlig att jag inte har några sådana ambitioner och jag uppskattar verkligen allt jobb som läggs ner!

Tyckte bara att jag såg ett system att någon begärde stopp och att tråden strax därefter låstes - så jag bara undrade. Att den som driver ett forum har makten att ta bort eller låsa trådar är en självklarhet! Annars kan man ju som sagt skapa ett eget forum.

Att låsa en tråd

av Stig Lundin, Wednesday, March 18, 2009, 14:05 (5512 dagar sedan) @ Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum

Det finns uppenbarligen ett stort behov av ett forum där man kan diskutera järnvägs- och museiföreningarnas inre motstridigheter. Så Erik, varför inte medverka till att ordna ett sådant? En domän kostar cirka 300 kr/år och ett stort serverutrymmen på ett webbhotel 12 kr/månad och programvaran My little forum är gratis. Sen går det åt en jäkla massa ideella timmar att sköta det hela och bitvis är det ganska roligt för att inte säga lärorikt.

Det kan inte vara något självändamål att diskutera järnvägs- och museiföreningarnas inre motstridigheter. De flesta är säkert trötta på sådana diskussioner. I grund och botten har jag svårt att förstå vad det egentligen är för något man bråkar om och varför man håller på på detta sätt. Om man påtalar saker som inte fungerar inom en förening, varför lägger man inte kraften på att åtgärda problemen istället för att fortsätta med ett felaktigt beteende. Jag anser att det är viktigt med välskötta föreningar, vilket de flesta även är, men det finns företeelser som knappast kan accepteras. Det handlar bl a om hur man förvaltar Riksantikvarieämbetets bidrag, vilken ledarstil man har och hur man behandlar sina medlemmar. Frågor som är viktiga för branschens renomé och fortlevnad. Här borde kanske MRO och JHRF ställa lite större krav på sina medlemsföreningar och inte acceptera vilka avarter som helst. Gör man inte det, kan det påverka allmänhetens uppfattning om järnvägs- och museiföreningarna på ett negativt sätt.
Erik, eller någon annan, bör därför inte starta något forum för diskussion av inre stridigheter.

När det gäller det [b]HÄR[/b] forumet så har vi moderatorer, med eller utan våra kommentarer, avgörandet om vi ska låsa eller ta bort inlägg. Det kommer vi att fortsätta med. ;-)

Enligt min uppfattning fungerar detta mycket bra. Så det ska ni fortsätta med. Problemen upphommer då någon, ofta fingerad person, skriver inlägg för att få tråden att spåra ur. Mönstret går igen.

Att låsa en tråd

av Mattias Jansson @, Tuesday, March 17, 2009, 17:12 (5513 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

På senare tid har två trådar som handlar om museijärnvägar låsts. I båda fallen kort efter att någon suckat och stönat eller tycker att det räcker. Är det nån hemlig kod för att vissa kan låsa trådar? Om jag läser en tråd som är totalt ointressant - kan jag börja gäspa och bete mig så låser man den tråden?

A K skriver [i]"Gäsp...... att ni bara orkar alltså..."[/i] klockan 7.24 - tråden låst två timmar senare.

I den andra tråden skriver L H E [i]"Jag skulle faktiskt gå så långt som att vädja till administratörerna av forumet att inte tillåta dessa diskussioner!"[/i] klockan 9.30 - senare samma dag låses tråden.

När är ett ämne uttömt? Troligen när ingen längre skriver nått. Svarar ingen så stannar tråden automatiskt. Låser man den så kommer ändå frågan upp igen om det inte är färdigdiskuterat.

Jag törs lova dig att det inte är en medveten strategi för att få trådar låsta, moderatorerna vet för det allra mesta ganska väl vad de gör.
Och vad gäller ditt sista antagande, så visar erfarenheten från PV på den tiden då det inte var regtistreringstvång för att skriva där, att det tyvärr inte fungerar så som du beskriver det. I alla fall inte vad gäller en viss typ av ämnen, något förenklat sådana där någon eller några debattörer har starkt känslomässigt engagemang i det tården handlar om. Då tar diskussionen INTE slut när folk har fått ventilera sina åsikter, utan det fortsätter och fortsätter och fortsätter och fortsätter och... ja du förstår säkert. Det blir då till slut för mycket för andra läsare och skribenter, och inte minst för dem som på sin FRITID administrerar det hela. Var gränsen går och när det är dags att sätta ner foten är ju omöjligt att säga en gång för alla, utan där får successivt förvärvad erfarenhet i regel fälla utslaget.
Observera att det här inlägget inte handlar om några specifika trådar som du hänvisar till längre upp, jag har inte ens läst merparten av det som står i dem. Det är bara det att ibland när en diskussion börjar gå på tomgång och/eller positionerna är låsta så måste någon gå in och stoppa det hela. Det är som i en hockeymatch; båda spelarna i en utvisningssituation kan anse sig vara den oskyldiga parten, men sporten funkar inte alls utan en domare som dömer. Om den ena parten känner sig förfördelad så får man faktiskt försöka svälja det, för om man i det läget bara byter riktning på sin frustration till att klaga på funktionärerna, ja då är man så gott som alltid ute på ett sluttande plan som inte leder till några trevliga platser...