Z65 i avvikande målning (Fordon: lok)

av Ola Ahlström, Monday, January 17, 2022, 14:29 (822 dagar sedan)

I dagarna har boken "SJ:s lokomotorer" av Lars Olov Karlsson och Lennart Nilsson givits ut på Stenvalls. Boken behandlar "alla" (?) lokomotorer hos SJ och har ett digert antal bilder och förklarande text. Två intressanta bilder visar två Z65 med avvikande målning och den ena med det felaktiga numret 486, något som författarna noga påpekar.

I anslutning till den ena bilden (överst på sidan 137) skriver man
"Det togs fram ett antal förslag på målning av Z65 - det var ju en ny generation av lokomotorer och den trikolormålade T43:an togs fram vid samma tidpunkt. Övre bilden visar ett förslag med mindre avvikelser från den slutliga målningen. Den uppmärksamme läsaren ser säkert att den övre delen på hytten på andra halvan är vitmålad. Någon bild från den andra sidan har vi inte lyckats finna". Vidare skriver man i anslutning till den andra bilden " Ett helt avvikande förslag syns på mellanbilden. Observera att lokomotorn här har nummer 486".

Jag har funderat på bilderna och texten och undrar om det inte förhåller sig så att dessa två bilder de facto visar samma lokomotor och då från de två olika sidorna. Byggnaden i bakgrunden och lokomotorernas placering skull tyda på just detta.

I boken "Rälsbussar fån Svenska Järnvägsverkstäderna och deras samtida" av Arne Hällqvist, Bengt-Åke Rudström och Erik Forss, utgiven av Trafiknostalgiska förlaget visas två bilder av YCo6 nr 812 som just är målad i två alternativa färgsättningar. Bägge bilderna är troligen tagna vid samma tillfälle och rälsbussen har en gavel och en långsida målade i två olika varianter. Detta förfarande kan varit samma som visas när det gäller Z65:an, vilket skulle förklara bildtexten till och de två bilderna av olika Z65 märkning, jag tror alltså att det är samma lokomotor och därmed den "saknade bilden"

Ola Ahlström
Malmö

Z65 i avvikande målning

av Stefan Olsson, Monday, January 17, 2022, 16:01 (822 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Här är en annorlunda målning, men om det är samma vet jag inte:
[image]

Z65 489, som det tycks, i Hagalund.

Z65 i avvikande målning

av Anders Svensson, Monday, January 17, 2022, 16:11 (822 dagar sedan) @ Stefan Olsson

...
Z65 489, som det tycks, i Hagalund.


Definitivt Hagalund - jag känner igen husen i bakgrunden, som finns kvar än i dag. //Anders, Solnabo

Z65 i avvikande målning

av Jan B-n, Monday, January 17, 2022, 16:51 (822 dagar sedan) @ Anders Svensson

...
Z65 489, som det tycks, i Hagalund.


Definitivt Hagalund - jag känner igen husen i bakgrunden, som finns kvar än i dag. //Anders, Solnabo

Ja, Regementsgatan, Solna. Bodde där 1957-59. Det var då det började gå utför ...

Z65 i avvikande målning

av Överkörmästaren, Monday, January 17, 2022, 18:47 (822 dagar sedan) @ Jan B-n

...
Z65 489, som det tycks, i Hagalund.


Definitivt Hagalund - jag känner igen husen i bakgrunden, som finns kvar än i dag. //Anders, Solnabo


Ja, Regementsgatan, Solna. Bodde där 1957-59. Det var då det började gå utför ...

Ja jag förstår att du började tappa intresset för järnvägar ungefär då! Måste väl ha ett samband med att ångloken började försvinna... ;-)

Z65 i avvikande målning

av Jan B-n, Tuesday, January 18, 2022, 01:44 (822 dagar sedan) @ Överkörmästaren

...
Z65 489, som det tycks, i Hagalund.


Definitivt Hagalund - jag känner igen husen i bakgrunden, som finns kvar än i dag. //Anders, Solnabo


Ja, Regementsgatan, Solna. Bodde där 1957-59. Det var då det började gå utför ...


Ja jag förstår att du började tappa intresset för järnvägar ungefär då! Måste väl ha ett samband med att ångloken började försvinna... ;-)

Tvärtom! Jag hade då och inte heller nu något nostalgiskt minne av ånglok. Har aldrig åkt efter ånglok i reguljär trafik. Annat med Xoa4, Xoa7 och F(el)!

Z65 i avvikande målning

av BJ, Monday, January 17, 2022, 19:00 (822 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Z65 489 fick tydligen flera förslag till färgsättning
Nedan ett liknade försök där mörkblått ser ut att saknas
BJ
https://digitaltmuseum.se/021018067588/statens-jarnvagar-sj-z65-489-provvisning-stockho...
här i detalj
https://digitaltmuseum.se/021018067589/statens-jarnvagar-sj-z65-489-provvisning-stockho...

Här har man startat med mörkblått på samma lok.

https://digitaltmuseum.se/021018066456/statens-jarnvagar-sj-lokomotor-z65-489

BJ

Z65 i avvikande målning - 489.

av S-O Johansson, Monday, January 17, 2022, 19:14 (822 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Bilden visar 489 som var den första Z65:an och jag har för mig att den hade avvikande målning bra länge. Fanns i Hallsberg/Örebroområdet 1971 och att den fortfarande hade annorlunda målning. Skall ha en bild på den ihopkopplad med 491. Tog bilden för att målningen skilde dem åt. Kan tyvärr inte visa den eftersom den är oscannad.

Z65 i avvikande målning - 489.

av Ola Almquist, Monday, January 17, 2022, 19:23 (822 dagar sedan) @ S-O Johansson

Bilden visar 489 som var den första Z65:an och jag har för mig att den hade avvikande målning bra länge. Fanns i Hallsberg/Örebroområdet 1971 och att den fortfarande hade annorlunda målning. Skall ha en bild på den ihopkopplad med 491. Tog bilden för att målningen skilde dem åt. Kan tyvärr inte visa den eftersom den är oscannad.

Här finns en bild (om den går att se).

Z65 i avvikande målning - 489.

av Bengt H, Monday, January 17, 2022, 19:25 (822 dagar sedan) @ S-O Johansson

Visst var det 489 som senare - åtminstone andra halvan av 80-talet - gick stadigt i Tranås. Tjänsten där gällde växling i Tranås och transport av Tranås vagnar till och från Boxholm om jag nu minns rätt. Som prototyp var loket en särling och gick inte att multipelkoppla med andra Z65:or.

Z65 i avvikande målning - 489.

av S-O Johansson, Wednesday, January 19, 2022, 18:32 (820 dagar sedan) @ Bengt H

Visst var det 489 som senare - åtminstone andra halvan av 80-talet - gick stadigt i Tranås. Tjänsten där gällde växling i Tranås och transport av Tranås vagnar till och från Boxholm om jag nu minns rätt. Som prototyp var loket en särling och gick inte att multipelkoppla med andra Z65:or.

Har inget direkt minne av det men är inte omöjligt. Hittar den inte i de annotationsböcker jag har tillgängliga. Har inte haft den i Linköping men det säger ju inget eftersom Linköpings Z65 ofta var längre perioder på andra orter och servades via mobilt team.

Z65 i avvikande målning - 489.

av Per-Olov Brännlund, Wednesday, January 19, 2022, 20:28 (820 dagar sedan) @ S-O Johansson

Z65 489 har aldrig funnits i Linköpingsområdet. Den höll mest till i Smedjebacken.

Z65 i avvikande målning - 489.

av Bengt H, Thursday, January 20, 2022, 09:51 (819 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Z65 489 har aldrig funnits i Linköpingsområdet. Den höll mest till i Smedjebacken.

Men Tranåslokomotorn tillhörde Nässjö, i varje fall när jag arbetade som lokledare 1985-89 och jag har ett tämligen klart minna av att det var 489. Detta eftersom den inte kunde blandas med de övriga Z65:orn och därför alltid byttes tillbaka efter verkstadsbesöken.

Z65 i avvikande målning - 489.

av GNl, Wednesday, January 19, 2022, 21:40 (820 dagar sedan) @ Bengt H

Visst var det 489 som senare - åtminstone andra halvan av 80-talet - gick stadigt i Tranås. Tjänsten där gällde växling i Tranås och transport av Tranås vagnar till och från Boxholm om jag nu minns rätt. Som prototyp var loket en särling och gick inte att multipelkoppla med andra Z65:or.

Z65 499 har jag bild på i Tranås i mars 1986, det är inte den du tänker på (när nu 489 enligt annat inlägg inte var där)?
/ GNl

Z65 i avvikande målning - 489.

av Ola Ahlström, Monday, January 17, 2022, 19:54 (822 dagar sedan) @ S-O Johansson

Bilden visar 489 som var den första Z65:an och jag har för mig att den hade avvikande målning bra länge. Fanns i Hallsberg/Örebroområdet 1971 och att den fortfarande hade annorlunda målning. Skall ha en bild på den ihopkopplad med 491. Tog bilden för att målningen skilde dem åt. Kan tyvärr inte visa den eftersom den är oscannad.

Ja, det är denna märkning som visas i boken, där nr 489 har blå nederkant, vitt mellanfält och röd överkant med blå huvtopp och hytt (där halva hytten dock är vit). Bilden som anges visa Z65 486 (ett nummer som inte fanns) visar troligen samma individ men den sidan, hytten och huvarna är vita (grå?) med en röd linje i nederkant och ovanför midjelisten.

Det är med dessa två bilder jag misstänker att det är samma lokomotor (Z65 489) med två olika färgsättningsförslag.

Ola Ahlström
Malmö