Stockholm C 13 november 1966 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Monday, January 17, 2022, 18:32 (823 dagar sedan)

[image]

I väntan på tåg mot Nynäshamn tog jag denna bild från spår 10 mot Tegelbacken.

[image]

Och sedan kom Nynäståget draget av B 1281 in till spår 18.

Stockholm C 13 november 1966

av tobbe, Monday, January 17, 2022, 22:38 (823 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Lite O.T.: Visst är det gamla saluhallen om skymtar bakom loket?
tobbe

Stockholm C - OT...Grävmaskinen?

av K Lemming, Monday, January 17, 2022, 23:35 (823 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

I väntan på tåg mot Nynäshamn tog jag denna bild från spår 10 mot Tegelbacken.

OT men blir nyfiken på grävmaskinen till vänster i bild. Någon grävmaskinskunnig som vet vad det är för en maskin?

Stockholm C - OT...Grävmaskinen?

av Ola Almquist, Tuesday, January 18, 2022, 00:01 (823 dagar sedan) @ K Lemming

[image]

I väntan på tåg mot Nynäshamn tog jag denna bild från spår 10 mot Tegelbacken.


OT men blir nyfiken på grävmaskinen till vänster i bild. Någon grävmaskinskunnig som vet vad det är för en maskin?

Jag skulle tro att det är en JCB.

Stockholm C - OT...Grävmaskinen?

av Christer Josefsson, Tuesday, January 18, 2022, 08:23 (823 dagar sedan) @ Ola Almquist

Och Hjullastaren som lägger ut spårmakadam är sannolikt en Caterpillar 922.

Stockholm C - OT...Grävmaskinen?

av K Lemming, Tuesday, January 18, 2022, 16:26 (823 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

I väntan på tåg mot Nynäshamn tog jag denna bild från spår 10 mot Tegelbacken.


OT men blir nyfiken på grävmaskinen till vänster i bild. Någon grävmaskinskunnig som vet vad det är för en maskin?


Jag skulle tro att det är en JCB.

Tack Ola, en sådan är det garanterat, nu när man vet det ser man även JCB loggan på den. Denna grävmaskinstyp har jag aldrig sett, kände bara till JCB's traktorer med grävaggregat baktill.

Stockholm C - OT...Grävmaskinen?

av Stig Lagergren, Tuesday, January 18, 2022, 16:48 (822 dagar sedan) @ K Lemming

OT men blir nyfiken på grävmaskinen till vänster i bild. Någon grävmaskinskunnig som vet vad det är för en maskin?


Jag skulle tro att det är en JCB.


Tack Ola, en sådan är det garanterat, nu när man vet det ser man även JCB loggan på den. Denna grävmaskinstyp har jag aldrig sett, kände bara till JCB's traktorer med grävaggregat baktill.

[image]
En förstoring på grävmaskinen.

Dessutom ser man att det bara fanns dvärgsignaler i södra änden på Stockholm C. Ser ut att sitta en liten lampa ovanpå dvärgsignalen. Är det den signalen som användes för att stoppa tågen på rätt ställe när kungen skulle ut och åka?

Stockholm C - OT...kungssignaler?

av Gunnar Ekeving, Tuesday, January 18, 2022, 18:13 (822 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

...Ser ut att sitta en liten lampa ovanpå dvärgsignalen. Är det den signalen som användes för att stoppa tågen på rätt ställe när kungen skulle ut och åka?

Enligt kungakronesymbolerna på en instruktionsritning från 1965 satt "kungssignalen" snarare under A-signalen (därtill en fristående "kungssignal" vid kryssväxlarna). Men det kan förstås ha ändrats efter att ritningen färdigställdes.

Stockholm C - OT...kungssignaler?

av Överkörmästaren, Tuesday, January 18, 2022, 18:16 (822 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

...Ser ut att sitta en liten lampa ovanpå dvärgsignalen. Är det den signalen som användes för att stoppa tågen på rätt ställe när kungen skulle ut och åka?


Enligt kungakronesymbolerna på en instruktionsritning från 1965 satt "kungssignalen" snarare under A-signalen (därtill en fristående "kungssignal" vid kryssväxlarna). Men det kan förstås ha ändrats efter att ritningen färdigställdes.

Men det sitter ju ingen lampa ovanpå dvärgsignalen (eller kanske rättare sagt "dvärgsignalen med grönt sken") utan det är på sin höjd ett fästjärn eller nåt, bilden är ganska överexponerad (men fin ändå!) så det är svårt att se exakt vad.

Stockholm C - OT...kungssignaler?

av Stig Lagergren, Tuesday, January 18, 2022, 18:24 (822 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]

...Ser ut att sitta en liten lampa ovanpå dvärgsignalen. Är det den signalen som användes för att stoppa tågen på rätt ställe när kungen skulle ut och åka?


Enligt kungakronesymbolerna på en instruktionsritning från 1965 satt "kungssignalen" snarare under A-signalen (därtill en fristående "kungssignal" vid kryssväxlarna). Men det kan förstås ha ändrats efter att ritningen färdigställdes.


Men det sitter ju ingen lampa ovanpå dvärgsignalen (eller kanske rättare sagt "dvärgsignalen med grönt sken") utan det är på sin höjd ett fästjärn eller nåt, bilden är ganska överexponerad (men fin ändå!) så det är svårt att se exakt vad.

Ser nu att det inte är någon lampa (kanske en kabel) ovanpå dvärgen. Och förstås finns det grönt sken i dvärgen. Det är ju bara den röda som saknas. Tillkom väl betydligt senare.
Man kan också se att A-signalen för spår 10 ser ut att ha en lampa under A.

Stockholm C - OT...kungssignaler?

av Gurra-Nisse, Tuesday, January 18, 2022, 20:30 (822 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Man kan också se att A-signalen för spår 10 ser ut att ha en lampa under A.

Fanns på alla (tror jag) A-signaler. Manöverdonen hade en stor, röd stoppknapp. Om den trycktes in tändes lampan med rött sken. Och det blinkande A-et släcktes.

Stockholm C - OT...kungssignaler?

av Överkörmästaren, Tuesday, January 18, 2022, 20:36 (822 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

Man kan också se att A-signalen för spår 10 ser ut att ha en lampa under A.


Fanns på alla (tror jag) A-signaler. Manöverdonen hade en stor, röd stoppknapp. Om den trycktes in tändes lampan med rött sken. Och det blinkande A-et släcktes.

Ja, men man ser att den svarta ytan på 10:ans A-signal är betydligt större än på de andra.

För övrigt tror jag att den lilla öglan uppe t v på dvärgsignalenmedgröntsken har någonting med fastsättningsanordningen att göra. Ser det inte ut som ett bandjärn som går runt signalen, och som är ihopspänt med något slags fjäder? Eller så är det jag som ser i syne... :-)

Stockholm C - OT...kungssignaler?

av Gurra-Nisse, Tuesday, January 18, 2022, 22:32 (822 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja men du har rätt!

A-signalen för spår 10 var ju försedd med en extra ljusöppning för ett blinkande, gult sken. Signalbetydelsen "sakta", så att signalgivaren sedan kunde visa "stopp" med det röda skenet. Då kunde kungavagnens insteg passas in precis mitt för den röda matta som rullats ut från utgången från kungliga väntsalen. (Framgår ju tydligt om man tittar ordentligt på den länkade instruktionsritningen. Har nog en liggande någonstans :-) )

Jag har f ö fått mig förevisat den K-nyckel som skulle används för att manövrera kungasignalerna. Den hade långt skaft och förvarades på tox. Trafikområdesexpeditionen.
Fråga mig inte vilken K-nyckelprofil det var.

Stockholm C - OT...kungssignaler?

av Gunnar Ekeving, Tuesday, January 18, 2022, 22:33 (822 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Man kan också se att A-signalen för spår 10 ser ut att ha en lampa under A.


Fanns på alla (tror jag) A-signaler. Manöverdonen hade en stor, röd stoppknapp. Om den trycktes in tändes lampan med rött sken. Och det blinkande A-et släcktes.


Ja, men man ser att den svarta ytan på 10:ans A-signal är betydligt större än på de andra.

Det var en separat kvadratisk lyktenhet som satt under den vanliga A-signalen (med "A" och rött sken) på denna plats, liksom under den yttre A-signalen ute på bron. Antagligen likadant på de A-signaler med kungligt tilläggssken som fanns i norra änden av spår 10 (och som är markerade med kungakrona på instruktionsritningen), men det har jag inget minne av.

Kungssignalerna diskuterades i en tidigare tråd.

För övrigt tror jag att den lilla öglan uppe t v på dvärgsignalenmedgröntsken har någonting med fastsättningsanordningen att göra. Ser det inte ut som ett bandjärn som går runt signalen, och som är ihopspänt med något slags fjäder? Eller så är det jag som ser i syne... :-)

ja, ett sådant arrangemang borde vara enklaste sättet att hänga upp en dvärgsignal i en uppifrån kommande pinne.

Stockholm C - OT...Grävmaskinen - JCB 7

av Richard Loe, Tuesday, January 18, 2022, 18:48 (822 dagar sedan) @ Stig Lagergren

OT men blir nyfiken på grävmaskinen till vänster i bild. Någon grävmaskinskunnig som vet vad det är för en maskin?


Jag skulle tro att det är en JCB.


Tack Ola, en sådan är det garanterat, nu när man vet det ser man även JCB loggan på den. Denna grävmaskinstyp har jag aldrig sett, kände bara till JCB's traktorer med grävaggregat baktill.

[image]
En förstoring på grävmaskinen.

Grävsmaskinen är en JCB 7 (syns på hytten och ljusen under) och den måste ha varit nästan sprillans ny när bilden togs, då denna modell kom först 1966.