Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Monday, January 17, 2022, 18:49 (827 dagar sedan)

[image]

YP vid Tjursbo - 1972 - Hultsfred-Västervik

av Karlsson, Monday, January 17, 2022, 19:10 (827 dagar sedan) @ lars moberg

[image]

En UBFYP främst, 1793 är en stark kandidat. Den och 1791 var de enda UBFYP som fanns på banan vid den tiden och om informationen stämmer så blev 1791 av med skyltskåp och takluckor 1969. Vilken YP som är bakom kan jag inte se.

Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik

av Herbert Paalberg, Monday, January 17, 2022, 21:08 (827 dagar sedan) @ lars moberg

Föraren är min gamla kollega Karl-Erik Bengtsson (Storsjö-Kalle) vi körde tillsammans på både Vk-Hf, Vk-Lp,Lp-Hf. Palle i Vika!;-)

Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik

av Per-Olov Brännlund, Monday, January 17, 2022, 22:28 (827 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Visst är det Bengtsson men han hette Karl-Henry.

Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik

av tobbe, Tuesday, January 18, 2022, 11:21 (826 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Karl-Henry var den förare som framförde tåget när jag sommaren 1984 gjorde en resa Vö-Vvk med lånad videokamera sista året hela banan trafikerades. Han tog över färden från Växjö/Alvesta föraren i Hultsfred. HK-H berättade många anekdoter under färden,bl.a. så klev en kvinna på i Spångenäs som han berättade att hon var den sista tkl därstädes framtill avbemanningen. Hon berättade bl.a. att överliggningen hade visst problem med råttor och K-H berättade att han även körde på f.d. Spångenäs- Vimmerby framtill nedläggningen.
En mycket underhållande resa då K-H och hon berättade både det ena och andra om tiden från förr. K-H berättade under färden om de driftplatser som har funnits utefter banan och och mycket annat intressant. I Västervik så tog jag Y1:an till Bjärka-Säby och bytte till ny Y1 mmot Hultsfred och ny Y1 mot Nässjö och sedan IC mot Stockholm. Palle i Vika kan nog infoga en hel del misstänker jag.
tobbe;-) ;-)

Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik

av Herbert Paalberg, Tuesday, January 18, 2022, 23:15 (826 dagar sedan) @ tobbe

Ja du Tobbe, det finns en hel kolbox med roliga historier att berätta om på ljugarbänken en varm sommarkväll med en lagom kall pilsner, både sanna o förvrängda halvsanningar då jag hade turen att ha träffat många av de gamla förarorginalerna både i tjänsten och som liten parvel då familjen ej hade bil och alla resor företogs medels tåg i alla dess varianter via ångtåg Yo1p Ybo4p, Ybo5p eller lokomotorer och de flesta stationer var bemannade med tkl och övrig stnps inkluderat Spä-Vib. Där ingick då även Karl-Henry Bengtsson i detta egna och trevliga kollegial
Nu är jag sedan många år en genuin lokman så "s.k rälsbussar" är jag totalt ointressant av utan det är vattenkokare som är mitt stora intresse och gärna bevarar detta till kommande generationer, alla har vi våra olika intressen här i livet och detta finns i många varianter i mitt vitrinskåp "Steam for the real peopel". Svårt att skriva med högerarmen i gipspaket.
Palle i Vika

Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik

av tobbe, Wednesday, January 19, 2022, 15:35 (825 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jo, jag vet att "vattenkokare" tillhör ditt huvudgebit och jag har också ett stort intresse för dessa fordon men likaså motorvagnar både diesel och el samt lok av olika digniteter.
Men att få ha K-H som förare Hfd -VVk var för mig väldigt intressant och samtidigt träffa hans kvinnliga kollega höjde nöjet.
tobbe

Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik

av Per-Olov Brännlund, Wednesday, January 19, 2022, 20:45 (825 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Synd Palle att du är så ointresserad av rälsbussarna. Utan dem hade persontrafiken på fd NVHJ lagts ner senast i samband med förstatligandet 1949.

Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik

av Herbert Paalberg, Wednesday, January 19, 2022, 21:02 (825 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Synd Palle att du är så ointresserad av rälsbussarna. Utan dem hade persontrafiken på fd NVHJ lagts ner senast i samband med förstatligandet 1949.

Jag fick nog av dem under min tjänstgöring med sin urusla arbetsmiljö och eftersom jag verkade som skyddsombud försökte jag att förbättra denna miljö vilket resulterade i tunga isolerade motorhuvar för att dämpa ljudet från vrålande Scania 812:or i knähöjd samt bättre strålkastare från usla glödlampor som lyste som gamla cigarettfimpar, det blev omsider utbytta till modernare lampor i slutet av sin tjänstgöring men det var tungt att genomdriva det. Värmen vintertid i B-änden var totalt urusel med det lilla krökta elementet bakom 3-sittssoffan med massor av luft i elementet eftersom Yp saknade expansionskärl och kylarvattennivån i kylaren ofta sjönk under elementhöjd så blev det en aning kyligt under den kalla årstiden och defrostern i B-änden ska vi inte tala om det gällde då att medföra en trasa att torka undan kondensen på fönstret. Har du glömt detta P-O men jag skäms inte att gilla vattenkokare då jag är en aning äldre än du och fick uppleva ångloken in live, de sista godstågen på str. Vk-Hf drogs med Gp fram till 1956 då Tp tog över men det är en annan historia. Palle i Vika.;-)

Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, January 19, 2022, 22:31 (825 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Synd Palle att du är så ointresserad av rälsbussarna. Utan dem hade persontrafiken på fd NVHJ lagts ner senast i samband med förstatligandet 1949.


Jag fick nog av dem under min tjänstgöring med sin urusla arbetsmiljö och eftersom jag verkade som skyddsombud försökte jag att förbättra denna miljö vilket resulterade i tunga isolerade motorhuvar för att dämpa ljudet från vrålande Scania 812:or i knähöjd samt bättre strålkastare från usla glödlampor som lyste som gamla cigarettfimpar, det blev omsider utbytta till modernare lampor i slutet av sin tjänstgöring men det var tungt att genomdriva det. Värmen vintertid i B-änden var totalt urusel med det lilla krökta elementet bakom 3-sittssoffan med massor av luft i elementet eftersom Yp saknade expansionskärl och kylarvattennivån i kylaren ofta sjönk under elementhöjd så blev det en aning kyligt under den kalla årstiden och defrostern i B-änden ska vi inte tala om det gällde då att medföra en trasa att torka undan kondensen på fönstret. Har du glömt detta P-O men jag skäms inte att gilla vattenkokare då jag är en aning äldre än du och fick uppleva ångloken in live, de sista godstågen på str. Vk-Hf drogs med Gp fram till 1956 då Tp tog över men det är en annan historia. Palle i Vika.;-)

Var arbetsmiljön bättre på ångloken?
På grund av min ringa ålder - född 55 - så har jag ingen egen erfarenhet att falla tillbaka på.

undrar
Thomas K Ohlsson

Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik

av Herbert Paalberg, Wednesday, January 19, 2022, 22:55 (825 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Synd Palle att du är så ointresserad av rälsbussarna. Utan dem hade persontrafiken på fd NVHJ lagts ner senast i samband med förstatligandet 1949.


Var arbetsmiljön bättre på ångloken?
På grund av min ringa ålder - född 55 - så har jag ingen egen erfarenhet att falla tillbaka på.

undrar
Thomas K Ohlsson

Nu har jag aldrig nämnt jämförelsen av arbetsmiljö mellan Ybo5p och ånglok här i forumet då vattenkokarna försvann från persontrafiken på ett tidigare stadium men de imponerar på mig på ett särskilt sätt, ett levande väsen som lever sitt eget liv bokstavligen där ångkraften kan omvandlas till att dra enormt tunga lass med hjälp av en duktig eldare och förare som kan linjen. När persontrafiken lades ner på SJ:s sista smalspåriga linje Vk-Vö 19 augusti 1984 var Ybo5p över 30 år gamla och rejält slitna med en urusel arbetsmiljö vilket jag och många andra förare kan intyga om, man märkte genast skillnaden när vi fick Y1:orna vilket lyft det blev med arbetsmiljön med maskineriet under golvet och varma och täta samt tysta i gången- Kan dock nämna att jag av egna pengar inköpte den krockskadade Yp 900 av SJ för 1.500:- och genast skänkte fordonet till TJF som vi restaurerade upp så den fick vara med på sluttampen men hjärtat slår bara för vattenkokarna idag.;-)

Yp vid Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik

av Daniel Niklasson, Wednesday, January 19, 2022, 22:36 (825 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Värmen vintertid i B-änden var totalt urusel med det lilla krökta elementet bakom 3-sittssoffan med massor av luft i elementet eftersom Yp saknade expansionskärl och kylarvattennivån i kylaren ofta sjönk under elementhöjd så blev det en aning kyligt under den kalla årstiden och defrostern i B-änden ska vi inte tala om det gällde då att medföra en trasa att torka undan kondensen på fönstret.

Nu blev jag nyfiken: inga av de YP som vi kör med idag har några soffor i B-änden. När försvann de?

Daniel

Yp vid Tjursbo - 1972 - sista tkl Spångenäs.

av S-O Johansson, Wednesday, January 19, 2022, 18:18 (825 dagar sedan) @ tobbe

Tror inte att det var hon som var sista tkl i Spångenäs utan hennes man. Själv var hon väl den sista som bemannade platsen som platsvakt och hade alltså ingen tågklarering. Varade inte många år då tjänsten drogs in efter några år. Hon berättade lite om det ibland när hon åkte med när man körde.
Hon är för övrigt intervjuad i boken "Minnenas spår".
Å andra sidan så fanns i Ankarsrum en av de sista "platsvakterna", om man får kalla det så, som delade sin tjänst mellan förmiddag i Storebro på Linköping-Hulstfred och eftermiddag i Ankarsrum. Åkte tåget mellan Storebro, bosatt där, och Ankarsrum. Arbetet i Ankarsrum och Storebro bestod av biljettförsäljning och godshantering.

Yp vid Tjursbo - 1972 - sista tkl Spångenäs.

av Herbert Paalberg, Wednesday, January 19, 2022, 20:46 (825 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tror inte att det var hon som var sista tkl i Spångenäs utan hennes man. Själv var hon väl den sista som bemannade platsen som platsvakt och hade alltså ingen tågklarering. Varade inte många år då tjänsten drogs in efter några år. Hon berättade lite om det ibland när hon åkte med när man körde.
Hon är för övrigt intervjuad i boken "Minnenas spår".
Å andra sidan så fanns i Ankarsrum en av de sista "platsvakterna", om man får kalla det så, som delade sin tjänst mellan förmiddag i Storebro på Linköping-Hulstfred och eftermiddag i Ankarsrum. Åkte tåget mellan Storebro, bosatt där, och Ankarsrum. Arbetet i Ankarsrum och Storebro bestod av biljettförsäljning och godshantering.

I detta sammanhang pratar vi nog om Karin Axelsson gift med Bertil Axelsson som var stins i Spä samt även framförde X1p mellan Spä-Vib fram till nedläggningen 1958. Bertil blev då förflyttad till Jenny och tjänstgjorde där som tkl. Karin som fyllde 100 år förra året hade hand om städningen i gamla överliggningen i Spä samt stationen i Spä. Bertil gick bort för många år sedan men Karin bor nu på ett äldreboende i Tuna. Pratade med henne för några år sedan och hon är väldigt pigg till sin ålder.
Hon som var platsvakt i Akm var Dolly Lyckman som pendlade mellan hemmet i Storebro och jobbet i Akm stationshus och skötte godset som vi medförde i motorvagnstågen och det var stora mängder bl.a till Bernes Skoaffär på orten deras gods ankom alltid med tåg och det blev många koppar kaffe hos Dolly på gamla tågx i Akm. Hennes man var Bertil Lyckman tkl i Vib på gamla f.d ÖCJ sedemera SJ. Alla var mycket trevliga kollegor att umgås med i tjänsten och måna om järnvägens förträfflighet. Palle i Vika.;-)

Yp vid Tjursbo - 1972 - sista tkl Spångenäs.

av S-O Johansson, Wednesday, January 19, 2022, 21:28 (825 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

I detta sammanhang pratar vi nog om Karin Axelsson gift med Bertil Axelsson som var stins i Spä samt även framförde X1p mellan Spä-Vib fram till nedläggningen 1958.

Inte framförde han någon X1p det gjorde förarna från Västervik vad jag vet och sista åren med trafik Spångenäs-Vimmerby gick det YBo4p och YBo5p.

Yp vid Tjursbo - 1972 - sista tkl Spångenäs.

av Herbert Paalberg, Wednesday, January 19, 2022, 22:19 (825 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det skall finnas en bild på Bertil Axelsson i uniform när han tittar ut från X1p i Spä, kanske finns det i Smalspårsarkivet, jag får fråga Karin om detta stämmer och detta skulle ha hänt i slutet av 1940-talet då X1p tydligen gick i trafik fram till c:a 1951 som reservfordon, jag har själv åkt i detta ekipage mellan Spä-Hällerum då vi ofta tillbringade jularna därstädes när jag var en liten tågintresserad pojke. Bertil lär få ha hoppat in som reservförare enligt vad jag har hört mig berättas. Att det gick både "Märsta" och "Umeå" rälsbussar där in till slutet av banans existens är jag väl medveten om så det kan vi lämna därhän. Palle i Vika ;-)

Yp vid Tjursbo - 1972 - sista tkl Spångenäs.

av Karlsson, Thursday, January 20, 2022, 08:45 (824 dagar sedan) @ S-O Johansson

Inte framförde han någon X1p det gjorde förarna från Västervik vad jag vet och sista åren med trafik Spångenäs-Vimmerby gick det YBo4p och YBo5p.

Littera X1p förekom väl inte på banan? Det var väl NVHJ X 1, senare SJ XF1p 715 som användes? Senare ersatt av Yp 727 innan stålrälsbussarna tog över de sista åren.

Edit: Ola hade visst svaret redan.

Yp vid Tjursbo - 1972 - sista tkl Spångenäs.

av Ola Almquist, Thursday, January 20, 2022, 11:54 (824 dagar sedan) @ Karlsson

Inte framförde han någon X1p det gjorde förarna från Västervik vad jag vet och sista åren med trafik Spångenäs-Vimmerby gick det YBo4p och YBo5p.


Littera X1p förekom väl inte på banan? Det var väl NVHJ X 1, senare SJ XF1p 715 som användes? Senare ersatt av Yp 727 innan stålrälsbussarna tog över de sista åren.

Edit: Ola hade visst svaret redan.

X1p finns det en bild på här. Det var alltså på SJ-tiden, inlånad 1949 och ordinarie fordon 1950 - 1953.

Yp vid Tjursbo - 1972 - sista tkl Spångenäs.

av Herbert Paalberg, Thursday, January 20, 2022, 14:08 (824 dagar sedan) @ Ola Almquist

[/link]


X1p finns det en bild på här. Det var alltså på SJ-tiden, inlånad 1949 och ordinarie fordon 1950 - 1953.

Tack för dem fina bilden från Spå Ola, det där var definitivt inte "Nykteristen" utan "Fylleristen" med den ansamlingen av resenärer. Palle i Vika :-D

Yp vid Tjursbo - 1972 - sista tkl Spångenäs.

av tobbe, Wednesday, January 19, 2022, 22:07 (825 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag kollade videon från 1984 och det är helt riktigt som du säger för hon pratade ju om råtteländet på överliggningen och K-H berättar vid det tillfället att han även körde på Spångenäs-Vimmerby. Tack för tillrättaläggandet Palle o övriga.
tobbe

Yp vid Tjursbo - 1972 - sista tkl Spångenäs.

av Per-Olov Brännlund, Wednesday, January 19, 2022, 22:12 (825 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Föraren som var stationerad i Spångenäs hette Friberg. Han förflyttades till Västervik när all förartjänst på fd NVHJ koncentrerades dit.
Axelsson i Spä körde aldrig några tåg, han var istället tågklarerare.

Spångenäs

av Ola Almquist, Wednesday, January 19, 2022, 23:31 (825 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Föraren som var stationerad i Spångenäs hette Friberg. Han förflyttades till Västervik när all förartjänst på fd NVHJ koncentrerades dit.
Axelsson i Spä körde aldrig några tåg, han var istället tågklarerare.

Det här blev en förvirrad tråd med många uppgifter tagna ur minnet och många känslor. Vi ska kanske ta lite fakta.

Bertil Axelsson, född 1917 och för övrigt min mormors bror, anställdes på NVHJ-tiden och var vid förstatligandet stationskarl i Spångenäs. Han hade framfört motorvagnen NVHJ X 1 och vissa tyckte att han borde överföras till maskinavdelningen. Nu blev det inte så utan han blev kvar som stationskarl och fick tågklarerarutbildning. Så småningom blev han trafikbiträde och förste trafikbiträde. När banan till Vimmerby lagts ned 1958 förlorade Spångenäs sin betydelse och trafikplatsföreståndaren ftb Franke Anderberg förflyttades till Verveln. Bertil blev kvar men blev vikarie för de närmaste linjestationerna: Totebo, Tuna och Vena. Han och familjen fick bo kvar på stationen i Spångenäs om hustrun Karin (född 1922 och fyllde alltså 99 år förra året) gick in som platsvakt. Bertil fick alltså lära upp henne i järnvägs- och postgöromålen. Karin hade dock en mängd järnvägare i släkten så det var knappast nytt för henne. Den 1 januari 1965 indrogs hennes tjänst liksom poststationen och handlaren Harald Nilsson blev godsombud. Bertil förflyttades till Jenny 1968.

Motorvagnen NVHJ X 1 blev vid förstatligandet SJ XF1p 715 och var inte överdrivet älskad av personal (arbetsmiljö var det ja...) och resenärer. Personvagnen C 47 (SJ Cp 406) som användes som släpvagn var ännu värre. I september 1950 gjorde motorvagnen sin sista tur. Efterträdare blev X1p 433 som lånats in från 27 maskinsektionen. Den blev kvar till omkring 1953. När motorvagnen var på verkstad tvingades man sätta in ånglok. Sedan kom Yp 727 (till 1956) och därefter YCo4p (och YCo5p). I vissa lägen fanns det dock genomgående rälsbuss från Västervik och det gjorde det redan på NVHJ-tiden.

Motorföraren Thure Friberg och stationskarlen Tage Sjöman blev rälsbussförare vid förstatligandet. Båda förflyttades till Västervik 1950. I åtminstone Fribergs fall var det frivilligt då det passade med att dottern skulle börja skolan.

NVHJ X 1 i Spångenäs

Bertil Axelsson m.fl. i Spångenäs

Sista turen med "Prärieryttaren"

För övrigt rekommenderar jag skriften Spångenäs nästa! som kan köpas på Västerviks Museum eller hellre sommartid på stationen i Verkebäck alternativt på rälsbussen mellan Västervik och Hultsfred.

M.v.h.
Ola

Yp vid Tjursbo - 1972 - edit

av Svante Andersson, Tuesday, January 18, 2022, 12:53 (826 dagar sedan) @ lars moberg

Den gula hinnan den går bort... med Photoshop!

[image]

SA

Yp vid Tjursbo - 1972 - edit

av Torbjörn Mårtensson, Thursday, January 20, 2022, 11:01 (824 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det finns ju en resenärsaspekt också. Hade inte YBo5p-bussarna funnits, hade med all sannolikhet Jenny-Växjö försvunnit i samband med att breddningen av Västervik-Åtvidaberg var klar 1964. Det som räddade banan var svårigheterna att ersätta tågen med landsvägsbussar då vägnätet var dåligt utvecklat. Att man skulle hållit liv i märstabussarna 20 år till verkar inte heller troligt. Tp-loksdragna persontåg kan vi glömma.
Jag har åkt mycket med såväl YBo5p-bussarna som med deras normalspåriga kusiner. Ur komfortsynvinkel uppfattade jag smalspårsbussarna som trevligare att åka med, jag uppfattade dem som lite lugnare i gången.
Utan YBo5p-bussarna hade dessutom inte Västervik-Hultsfred varit kvar.
Lite tål de att skrattas åt, men än mer hedras ändå.

Yp vid Tjursbo - 1972 - edit

av Farbror Mossa, Thursday, January 20, 2022, 14:55 (824 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Jag har åkt mycket med såväl YBo5p-bussarna som med deras normalspåriga kusiner. Ur komfortsynvinkel uppfattade jag smalspårsbussarna som trevligare att åka med, jag uppfattade dem som lite lugnare i gången.

Det var ju Hilding Carlssons egen boggikonstruktion som fungerade väl, versus SJ maskinbyrås boggier på normalspårsfordonen.

Man kan jämföra TGOJ Yoa104/Yoa202 som gick lugnt och fint i spåret. SJ ersatte ju en del av smalspårsköpet med dessa elmotorvagnar, men gjorde en hel del ändringar (resultatet blev paprikatågen Yoa2) - och bland andra ändringar ville man han sin egen boggi (eller iallafall de speciella hjulen med gummiinlägg, ska låta vara osagt om det var bara hjulen eller hela boggin)
Därmed byttes den fina gången hos ett TGOJ Yoa104 till den slängiga Yoa2... precis samma som du upplevde med YBo5p jämfört med YBo6-familjen.

HC var en duktig konstruktör.

Yp vid Tjursbo - 1972 - edit

av Karlsson, Friday, January 21, 2022, 11:29 (823 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Jag har åkt mycket med såväl YBo5p-bussarna som med deras normalspåriga kusiner. Ur komfortsynvinkel uppfattade jag smalspårsbussarna som trevligare att åka med, jag uppfattade dem som lite lugnare i gången.


Det var ju Hilding Carlssons egen boggikonstruktion som fungerade väl, versus SJ maskinbyrås boggier på normalspårsfordonen.

Man kan jämföra TGOJ Yoa104/Yoa202 som gick lugnt och fint i spåret. SJ ersatte ju en del av smalspårsköpet med dessa elmotorvagnar, men gjorde en hel del ändringar (resultatet blev paprikatågen Yoa2) - och bland andra ändringar ville man han sin egen boggi (eller iallafall de speciella hjulen med gummiinlägg, ska låta vara osagt om det var bara hjulen eller hela boggin)
Därmed byttes den fina gången hos ett TGOJ Yoa104 till den slängiga Yoa2... precis samma som du upplevde med YBo5p jämfört med YBo6-familjen.

HC var en duktig konstruktör.

X9 har motsvarande boggikonstruktion som YP. X21 har SAB-hjul.