Motion om automatkoppel 1916 (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Tuesday, January 18, 2022, 22:34 (818 dagar sedan)

Här stötte jag på något som är lite kul apropå att man mer än 100 år senare fortfarande har våndor i denna fråga.

I motionen nämns att Berglund-Lindencronas koppel testats av LKAB på två vagnar 1914, det var nytt för mig.

Man nämner också "den Sandströmska kopplinganordningen" ett flertal gånger, vad är det för något? Provades tydligen på en SWB-vagn men ansågs inte vara något vidare.

Även "Nordlings konstruktion" omnämns.

Ett annat citat: "Yrkesinspektörerna, som haft sin verksamhet förlagd huvudsakligen till
industrien, hava naturligen endast med en viss varsamhet ingripit på järnvägarnas för dem jämförelsevis främmande område. Någon specialinspektör på detta
område har ej heller erhållits. Yrkesinspektionens medverkan till avhjälpande
av missförhållanden på järnvägsdriftens område har emellertid vid flera tillfällen
påkallats från järnvägspersonalens sida."

Det har inte hänt mycket på 100 år kan man se.

[link]https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/utlatande/forsta-kammarens-andra-tillfalliga-utskotts_DC1CTfuA12/html[/link]

Motion om automatkoppel 1916

av Håkan Zaar, Wednesday, January 19, 2022, 07:33 (818 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Man byggde ju om buffertbalken på flertalet Da-lok för att kunna montera automatkoppel.
Varför gjordes det?
Mig veterligen var det väl bara nått Da-lok på malmbanan som faktiskt hade SA3-koppel monterat.

Har också sett ett par timmervagnar, en parkopplad variant som länge stod på en parkering i Borlänge.
Sedan fanns det en boggievagn med centrumram i fackverk i Eskilstuna.

Med tanke på att många andra länder haft detta i över 100 år är det märkligt att man inte kommit längre..

Motion om automatkoppel 1916

av Micke Carlsson, Wednesday, January 19, 2022, 07:53 (818 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Man byggde ju om buffertbalken på flertalet Da-lok för att kunna montera automatkoppel.
Varför gjordes det?

Det gjordes som förberedelse inför en sam-europeisk övergång till automatkoppel 1975, som frös inne då Frankrike och Tyskland i sista stund inte kom överens om koppeltypen. Om inte dessa båda giganter var överens så var resten av europa handlingsförlamat, majoriteten av alla vagnar måste ju förr eller senare passera något av dessa länder. Det finns en artikel om detta i någon av de tidiga årsböckerna SPÅR.

Motion om automatkoppel 1916

av BD, Wednesday, January 19, 2022, 11:35 (818 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Här stötte jag på något som är lite kul apropå att man mer än 100 år senare fortfarande har våndor i denna fråga.

Det har inte hänt mycket på 100 år kan man se.

[link]https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/utlatande/forsta-kammarens-andra-tillfalliga-utskotts_DC1CTfuA12/html[/link]

För över 50 år sedan infördes Willisonkoppel på Malmbanan så visst har det skett saker. I normalspårsländer som Turkiet, Iran och Irak är Willisonkoppel vanliga. Turkiska vagnar med Willisonkoppel lastade med stål har emellanåt dykt upp i Österrike och Tyskland.

[size=large][b][link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=227547]Tidigare här[/link][/b][/size]

Några koppel från Krupp har nog aldrig funnits men väl från Knorr.

[size=large][b][link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=167033]Tidigare[/link][/b][/size]

Motion om automatkoppel 1916 (arbetsmiljö)

av Micke Carlsson, Wednesday, January 19, 2022, 11:50 (818 dagar sedan) @ BD

visst har det skett saker.

Men någon yrkesinspektör med specialisering på järnväg har vi ännu inte sett till.

Motionen från 1916 är intressant eftersom den också har anknytning till de arbetsmiljöfrågor som under de senaste åren varit på tapeten. Av motionen och svaren att döma så är vi på exakt samma fläck och stampar sedan 1916. Man kan tro att på 100 år så hinner mycket ändras men här får man intryck av att ingenting alls har ändrats ifråga om arbetsmiljöperspektivet. Man blir snarare förvånad över den "moderna" hållning som framskymtar. Men den är inte modern, den är bara oförändrad. Det är vi som är omoderna, och som domstolen menade helt nyligen i fallet med växlingsolyckan i Piteå, arbetsmiljömyndigheten är fortfarande okunnig på området.

Motion om automatkoppel 1916

av Håkan Zaar, Wednesday, January 19, 2022, 21:17 (817 dagar sedan) @ BD

För ett antal år sedan var jag och jobbade i Trier i Tyskland. Där körde mantåg med BR 151 och sexaxliga vagnar i vad jag tyckte verkade vara ”malmtåg”, men det kanske var koltåg. De hade SA3 koppel och buffertar.

https://live.staticflickr.com/5019/5531955025_be7261ba14_b.jpg

Motion om automatkoppel 1916

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, January 19, 2022, 22:24 (817 dagar sedan) @ Håkan Zaar

För ett antal år sedan var jag och jobbade i Trier i Tyskland. Där körde mantåg med BR 151 och sexaxliga vagnar i vad jag tyckte verkade vara ”malmtåg”, men det kanske var koltåg. De hade SA3 koppel och buffertar.

https://live.staticflickr.com/5019/5531955025_be7261ba14_b.jpg

Malmtåg till Dillingen i Saar. Antingen på väg från Rotterdam eller Duisburg - det har varierat över åren.

/TKO

Motion om automatkoppel 1916

av Håkan Zaar, Wednesday, January 19, 2022, 23:39 (817 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

På normalspår i Europa är det det enda stället jag sett det.

Annars är det linjen Ukraina- Kosice (Ameristeel) som är ett gigantiskt stålverk i Slovakien.
Jobbade där ett år och han filma, fota och åka malmtåg på en bredspårig bana direkt in till stålverket.
De hade ryska centrumkoppel.

Finns det fler ställen där sånt förekommer nere i Europa?
(Finland räknas inte)

Motion om automatkoppel 1916

av BD, Thursday, January 20, 2022, 04:49 (817 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Finns det fler ställen där sånt förekommer nere i Europa?
(Finland räknas inte)

I Bulgarien och Serbien förekommer på normalspår vagnar av vanlig rysk modell för makadam utan buffertar men med centralkoppel. I Serbien förekommer dessutom kinesiska fordon med koppel av AAR-typ.

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/resa/Serb2017/.highres/8609.jpg[/img]

Bilden tagen genom fönster på passerande tåg.

394 km bredspår i Polen för malmtåg

av BD, Thursday, January 20, 2022, 18:55 (816 dagar sedan) @ Håkan Zaar

"Die Linia Hutnicza Szerokotorowa (deutsch Hütten-Breitspurstrecke, abgekürzt LHS) ist die längste Breitspurlinie (1520 mm) in Polen. Sie verläuft eingleisig von Wolodymyr-Wolynskyj in der Westukraine bis nach Sławków in der Woiwodschaft Schlesien."

[size=large][b][link=https://de.wikipedia.org/wiki/Linia_Hutnicza_Szerokotorowa]Wikipedia[/link][/b][/size]