Järnvägsbolagen på sin tid funderade nog betydligt mer på sin vattenkvalitet än vad föreningarna idag har gjort eller har möjlighet till utifrån vattentillgången. Därför är rådet från "erfarna" besiktningsmän att vara glad för den pannsten man har, den skyddar något även om beläggningskorrosion också är något som förekommer. Av två onda ting är dock en eldrörspanna som håller runt 12 kilo atö och där man inte har möjlighet att välja eller bereda matarvattnet bättre betjänt av att ha ett lager pannsten invändigt. Risken för skador genom lokal överhettning är inte särskilt stor, jämfört med en vattenrörspanna. I en sådan äldre panna utvecklas skadorna vanligtvis långsamt under flera år, jämfört med i en modern panna med höga tryck där det kan ske på mycket kort tid, veckor eller några få månader.
Organiskt material (TOC) bryts ned till karboxylsyror, främst ättiksyra, och koldioxid i pannans inre miljö av tryck och temperatur. Det ger upphov till punktfrätor som i sin tur sätter fart på sprickor genom spänningskorrosion. Koldioxiden är sur och bidrar på det sättet till problemet.
Man vill ha högt pH. Hydrazin och liknande tillsatser är pH-höjande för att motverka försurningseffekten av koldioxiden. Men de är giftiga och kan ge upphov till kemisk lunginflammation vid inandning av ångan (Jag har provat det ett antal gånger liksom tidigare kollegor, sedan bytte jag jobb). Därför kanske man bör välja bort pH-höjande tillsatser.
Man vill ha låg konduktivitet (ledningsförmåga) eftersom den är ett mått på halten av bland annat TOC.
Koldioxiden kan kondensera/lösas i pannvattnet som då helt enkelt blir som "kolsyrad läsk" om än kanske inte lika bubblig. Detta tillstånd med vattenlöst koldioxid och i kombination med ett lågt pH fräter påtagligt på pannan, liksom läsk fräter på tänderna. Pannor i rostfritt drabbas dock inte på samma sätt.
Detta är alltså något som pågår under drift. En inert gas ovan vätskeytan i pannan kan inte skydda pannan mot de sura eller frätande ämnen som finns lösta i pannvattnet. Punktfrätor anses allmänt uppkomma genom syretillgång, men det är inte enda orsaken och det finns flera olika skäl till att punktvisa frätor uppkommer, ibland försöker man hålla isär dem och ibland blandar man ihop dem. Punktfrätor i ånglokspannor förekommer heller inte bara i "vattenlinjen" utan kan uppstå var som helst.
[link]https://energiforskmedia.blob.core.windows.net/media/18602/handbok-i-vattenkemi-foer-energianlaeggningar-energiforskrapport-2015-113.pdf[/link]