ang il-gods Göteborg (Järnväg allmänt)

av jugge, Wednesday, January 19, 2022, 16:24 (827 dagar sedan)

Hej
Någon som vet var il-gods Göteborg låg någonstans 1970?
Vad finns på platsen i dag?
nÅGON som vet vilken gata?
Eller ligger den kanske rent av kvar?

ang il-gods Göteborg

av Sune Nylén, Wednesday, January 19, 2022, 18:28 (827 dagar sedan) @ jugge

Det låg mellan sista spåret-14...-och Kruthusgatan. Det var en enplansbyggnad uppförd i gult tegel. Det revs nog när bussterminalen uppfördes på Nils Ericsons platsen. Kruthusgatan hade då en rak sträckning. Mellan sista spåret och magasinet fanns ett antal spår för uppställning av personvagnar. Så det låg intill gatan med en gård emellan för bilar som hämtade och lämnade gods. Där är nog parkering nu och några nya byggnader./Sune

ang il-gods Göteborg

av Johnny, Wednesday, January 19, 2022, 22:13 (827 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det låg mellan sista spåret-14...-och Kruthusgatan. Det var en enplansbyggnad uppförd i gult tegel. Det revs nog när bussterminalen uppfördes på Nils Ericsons platsen. Kruthusgatan hade då en rak sträckning. Mellan sista spåret och magasinet fanns ett antal spår för uppställning av personvagnar. Så det låg intill gatan med en gård emellan för bilar som hämtade och lämnade gods. Där är nog parkering nu och några nya byggnader./Sune

Runt 1980 var jag skeppsmäklare och hämtade många reservdelar till fartyg på ilgodset och expressgodset. Jag har för mig att man hämtade expressgodset på expeditionen för resgods.

ang il-gods Göteborg

av jugge, Wednesday, January 19, 2022, 22:25 (827 dagar sedan) @ Johnny

Ligger byggnaden kvar för gamla resgods?
Var isåfall?
Där man som privatperson fram till år 2000 kunde skicka stora föremål cyklar ctc

ang il-gods Göteborg

av Sune Nylén, Wednesday, January 19, 2022, 23:18 (827 dagar sedan) @ jugge

1930 var resgodset inne i stora hallen upp mot spåren. Men det ändrades nog under tid för jag minns en servering där. Ilgodsbyggnaden tillkom nog fö.1928/29 inför överflyttningen av all persontrafik till Gbg C 1930.

ang il-gods Göteborg

av Sune Nylén, Wednesday, January 19, 2022, 23:08 (827 dagar sedan) @ Johnny

Det är nog riktigt. Expressgods transporterades väl i resgodsvagnen i "vanliga" tåg. Ilgods i ilgodståg eller snabbgående persontåg i G vagnar . Men ändrade sig väl under tid. Liksom cykeltransporter. På den tiden man polletterade dessa á 1.50 eller något ditåt, så skickades dessa med persontåg i G vagnar med cykelkrokar. Då littererade F6. Har polletterat till Kumla och Grängesberg tur och retur och det gick bra. Cello- kåsören Olle Carle- skrev en gång om en cykel han polletterat. Det var en cykel av fint märke. Vid framkomsten var det många, inte så fina märken på den.

ang il-gods Göteborg

av jugge, Thursday, January 20, 2022, 21:10 (826 dagar sedan) @ Sune Nylén

Stort tack för all information

ang il-gods Göteborg

av Sune Nylén, Thursday, January 20, 2022, 21:57 (826 dagar sedan) @ jugge

Hoppas det kom till någon nytta. Det var många läsare så kanske fler fick nytta av inlägget . / Sune