Ma-loken (Fordon: lok)

av Sven Bårström, Thursday, January 20, 2022, 12:24 (826 dagar sedan)

När SJ skaffade sina första Ma-lok, angav man deras sth till 95 km/h. Mycket snart ändrades den till 100 km/h, såvitt jag förstått utan någon ombyggnad. TGOJ fick något senare sina Ma-lok för malmtrafiken. TGOJ tillät 105 km/h för loken, liksom för Bt-loken. Finns det någon konstruktiv skillnad mellan SJ och TGOJ Ma-lok?
Sven B

Ma-loken

av Sune Nylén, Thursday, January 20, 2022, 12:38 (826 dagar sedan) @ Sven Bårström

Berodde inte sådant på hur stora centrifugalkrafter man beräknade att motorernas lindningar kunde tåla utan att bristningar i de sk. bandagen skulle uppstå. Kanske de omkonstruerats eller visats sig tåla mer./ Sune

Ma-loken

av Sven Malmberg, Thursday, January 20, 2022, 17:27 (826 dagar sedan) @ Sune Nylén

Enligt boken "Svenska Ellok" skriven av namnkunniga - och trovärdiga - författare som Tore Nordin, Lennart Wretman och Ove Grundstedt, inskränker sig skillnaden mellan loken till att TGOJ-loken fick runda maskinrumsfönster istället för rektangulära och att TGOJ-loken försågs med multipelkopplingsutrustning.

Enligt samma källa angavs sth till 105 km/h för båda loktyperna. Båda loktyperna hade utväxling 98:22 och båda hade motorer typ KJA88.

Skillnaden i sth förefaller vara administrativt betingad snarare än tekniskt. Någon som vetmer?

Ma-loken

av Sven Bårström, Thursday, January 20, 2022, 18:30 (825 dagar sedan) @ Sven Malmberg

Det verkar som om konstruktionen av Ma-loket - liksom TGOJ Bt-lok - utan några problem medgav 105 km/h. Att SJ valde 100 km/h som sth kan ha varit ett slags standardiseringstanke; de flesta D-lok hade ju sth 100 km/h. Denna hastighet räckte ju också i stort sett för Ma-lokens användning. Först från slutet av 60-talet skulle man önska något högre sth, eftersom loken då delvis gick i snälltåg på stambanan norr om Ånge, där man successivt tillät upptill 110 km/h i samband med banupprustningen som började under 60-talet.
Sven B

Ma-loken

av johanw, Friday, January 21, 2022, 22:44 (824 dagar sedan) @ Sven Malmberg

Enligt boken "Svenska Ellok" skriven av namnkunniga - och trovärdiga - författare som Tore Nordin, Lennart Wretman och Ove Grundstedt, inskränker sig skillnaden mellan loken till att TGOJ-loken fick runda maskinrumsfönster istället för rektangulära och att TGOJ-loken försågs med multipelkopplingsutrustning.

Enligt samma källa angavs sth till 105 km/h för båda loktyperna. Båda loktyperna hade utväxling 98:22 och båda hade motorer typ KJA88.

Skillnaden i sth förefaller vara administrativt betingad snarare än tekniskt. Någon som vetmer?

Vilken utväxling hade NSB El.15 lok?

De har väl sth 120km/h? Men de kanske har väsentligt annorlunda motorer?

Vh J

Ma-loken kontra El.15

av Leif B, Saturday, January 22, 2022, 17:44 (824 dagar sedan) @ johanw

Enligt boken "Svenska Ellok" skriven av namnkunniga - och trovärdiga - författare som Tore Nordin, Lennart Wretman och Ove Grundstedt, inskränker sig skillnaden mellan loken till att TGOJ-loken fick runda maskinrumsfönster istället för rektangulära och att TGOJ-loken försågs med multipelkopplingsutrustning.

Enligt samma källa angavs sth till 105 km/h för båda loktyperna. Båda loktyperna hade utväxling 98:22 och båda hade motorer typ KJA88.

Skillnaden i sth förefaller vara administrativt betingad snarare än tekniskt. Någon som vetmer?


Vilken utväxling hade NSB El.15 lok?

De har väl sth 120km/h? Men de kanske har väsentligt annorlunda motorer?

Vh J

Ja, Ma-loken har växelströmsmotorer medan El.15 har likströmsmotorer. Det är kanske inte det väsentliga just när det gäller sth men El.15-motorn är en variant på motorn i Rb1-loken så de har nog ärvt sth från Rb-loken liksom det mesta av konstruktionen. El.15 är överhuvudtaget ett helt annat lok, modernare, större (längre och tyngre) jämfört med Ma.

Komponentgemenskaper?

av BD, Saturday, January 22, 2022, 19:57 (823 dagar sedan) @ Leif B

Ja, Ma-loken har växelströmsmotorer medan El.15 har likströmsmotorer. Det är kanske inte det väsentliga just när det gäller sth men El.15-motorn är en variant på motorn i Rb1-loken så de har nog ärvt sth från Rb-loken liksom det mesta av konstruktionen. El.15 är överhuvudtaget ett helt annat lok, modernare, större (längre och tyngre) jämfört med Ma.


Det lär ha varit så att ÖBB vid behov köpte rotorer till sina 1043-lok (= SJ Rc2) från Jugoslavien. Detta enär deras "Rb-lok" hade samma typ av rotorer.

Måhända har de rumänska Co'Co'- och Bo'Bo'-loken även de samma rotortyp liksom kanske även El 15? Kanske även Rc1, 4 - 6?

Komponentgemenskaper?

av BD, Monday, January 24, 2022, 17:12 (822 dagar sedan) @ BD

Har fått nedanstående aktstycke på mail.

"Det kan ha varit så att 1948 års lokkommitté vid Kungliga Järnvägsstyrelsen, kom fram till att elektrolok littera M, med sth 80 km/h, var litegrand i lägsta laget för Norra Stambanan, och Stambanan genom övre Norrland. Jag vill minnas att det stod i utlåtandet från 1948 års lokkommitté, att kravet på efterträdaren till elektrolok littera M, skulle ha en toppfart på 95 km/h.

Utväxlingen, varvtalet och hjuldiametern, stämmer bra överens med de 1 800 - 1 900 rpm som ASEA traktionsmotorer KJA 88 klarar av, vid en sth på 100 km/h. Då Ma-loken gick i kombitågen, var det emellertid vanligt att Ma-loken gick i 110 km/h, för att klara av tidtabellen från Malmö godsbangård till Eskilstuna, med avgångstid kl. 22:00 och ankomsttid till Eskilstuna klockan 04:05.

Även KJA 88 testades med 20% övervarv, vid typprovet, vid ASEA, så att en viss marginal ingick i konstruktionen. Det är samma utväxling på Ma- och Bt-lok med KJA 88.

Stråltrådsbandage ersattes efterhand med glastrådsbandage, men man ändrade aldrig på märkvarvtalet på KJA 88 vid denna uppgradering.

Ungefär som att LJH 108 får gå i 135 km/h i Rc1, Rc2, Rc4 och 1920 rpm. Samma LJH 108 med samma utväxling, men med 30 mm längre rotor, får gå i 1965 rpm i El16 med sth 140 km/h. Den 30 mm längre rotorn i LJH 108 i El16 påverkar inte varvtalet, utan det är en ren uppstämpling som är gjord av varvtalet. Även vanlig LJH 108 i Rc1, Rc2 och Rc4 klarar av sth 140 km/h, utan ändring av utväxling.

Rotorn i LJE 108 för Rb, 441 och El15, är likadan som i LJH 108, (Rc1, Rc2, Rc3, Rc4, Rm, Rh 1043, AEM7 DC, Rc4 IRAN) men inte i El16 där rotorn är 30 mm längre i LJH 108 för El16. "