Ånge lokstation - 1990 - (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Thursday, January 20, 2022, 22:59 (819 dagar sedan)

[image]

Ånge lokstation - 1990 -

av Godsgösta, Friday, January 21, 2022, 07:12 (819 dagar sedan) @ lars moberg

Härligt tidsdokument från tiden vid början på slutet av brunlokseran.
En fråga: Var gick Hg2 loken i dessa trakter? Har verkligen inte sett många bilder med just Hg2 från Ånge med omnejd.

Ånge lokstation - 1990 -

av Anders.k., Friday, January 21, 2022, 09:54 (819 dagar sedan) @ Godsgösta

Härligt tidsdokument från tiden vid början på slutet av brunlokseran.
En fråga: Var gick Hg2 loken i dessa trakter? Har verkligen inte sett många bilder med just Hg2 från Ånge med omnejd.

Ljungaverk och Alby- Östavall var dom (det var bara en tur kvar då) tursatta på då.

M.V.H Anders.k.

Ånge lokstation - 1990 -

av Godsgösta, Friday, January 21, 2022, 10:14 (819 dagar sedan) @ Anders.k.

Härligt tidsdokument från tiden vid början på slutet av brunlokseran.
En fråga: Var gick Hg2 loken i dessa trakter? Har verkligen inte sett många bilder med just Hg2 från Ånge med omnejd.


Ljungaverk och Alby- Östavall var dom (det var bara en tur kvar då) tursatta på då.

M.V.H Anders.k.

Tack för svar! Misstänkte nästan att det var där de gick.
Tror aldrig jag sett bild på loken i dessa sammanhang. Finns det några publicerade?

Ånge lokstation - 1990 -

av Anders.k., Friday, January 21, 2022, 10:50 (819 dagar sedan) @ Godsgösta

Härligt tidsdokument från tiden vid början på slutet av brunlokseran.
En fråga: Var gick Hg2 loken i dessa trakter? Har verkligen inte sett många bilder med just Hg2 från Ånge med omnejd.


Ljungaverk och Alby- Östavall var dom (det var bara en tur kvar då) tursatta på då.

M.V.H Anders.k.


Tack för svar! Misstänkte nästan att det var där de gick.
Tror aldrig jag sett bild på loken i dessa sammanhang. Finns det några publicerade?

Jag har nog aldrig sett det på bild .
Hela den delen av Sverige är ju väldigt dåligt dokumenterat , har aldrig sett Dm lok med timmertåg där heller för den delen.
Därför var det ju extra kul att sen nu en bild på lokstationen


M.V.H Anders.k.

Ånge lokstation - 1990 -

av Håkan Zaar, Friday, January 21, 2022, 15:10 (819 dagar sedan) @ Godsgösta

Det rullade en tur på kvällarna med dubbla Hg2-lok Sundsvall -Ånge
787, 755, 656 och ett till med GL-märkning….man kan inte komma ihåg allt…

Ånge lokstation - 1990 -

av Godsgösta, Monday, January 24, 2022, 11:11 (816 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Det rullade en tur på kvällarna med dubbla Hg2-lok Sundsvall -Ånge
787, 755, 656 och ett till med GL-märkning….man kan inte komma ihåg allt…

Misstänkte att de var ner dit och vände med.
Gick de aldrig till Ös?

Ånge lokstation - 1990 -

av Cargoman, Monday, January 24, 2022, 15:45 (816 dagar sedan) @ Godsgösta

Jodå, under min Östersundstid åren 1980-1984 körde jag Hg Östersund-Ånge-Östersund många gånger i tågen 7083-7088. Hg användes också i växlingen i Östersund tillsammans med Ub 584.
Det gick även Hg i lokalgodståget Östersund-Krokom-Nälden och åter. Dessutom fanns en Hg i Storlien som användes i vagnuttagningen Storlien-Enafors-Storlien samt ibland på växlingen i Storlien.
Detta lok var även "sista reserv" ner till Östersund om loket i nattåget från Storlien på kvällen skulle strejka. Vid byte för service i Ånge användes Hg i något av de ordinarie tågen Storlien-Östersund-Ånge och åter.

Ånge lokstation - 1990 -

av Sven A, Monday, January 24, 2022, 21:19 (816 dagar sedan) @ Cargoman

Jodå, under min Östersundstid åren 1980-1984 körde jag Hg Östersund-Ånge-Östersund många gånger i tågen 7083-7088. Hg användes också i växlingen i Östersund tillsammans med Ub 584.
Det gick även Hg i lokalgodståget Östersund-Krokom-Nälden och åter. Dessutom fanns en Hg i Storlien som användes i vagnuttagningen Storlien-Enafors-Storlien samt ibland på växlingen i Storlien.
Detta lok var även "sista reserv" ner till Östersund om loket i nattåget från Storlien på kvällen skulle strejka. Vid byte för service i Ånge användes Hg i något av de ordinarie tågen Storlien-Östersund-Ånge och åter.

Intressant tack.
En fråga dock, vad växlades det med i Järpen?
Vad det tågloket?
Eller fanns det ett lok disponibelt i lokstallet?
När upphörde loktjänsten där?
(hittar inte boken svenska lokstationer just nu....)

Ånge lokstation - 1990 -

av Cargoman, Monday, January 24, 2022, 21:55 (816 dagar sedan) @ Sven A

I Järpen växlade vi med tågloket (Da-mult, Dm eller Ma). Tåg 9655 Storlien-Östersund.

Ånge lokstation - 1990 -

av Godsgösta, Thursday, January 27, 2022, 10:01 (813 dagar sedan) @ Cargoman

Jodå, under min Östersundstid åren 1980-1984 körde jag Hg Östersund-Ånge-Östersund många gånger i tågen 7083-7088. Hg användes också i växlingen i Östersund tillsammans med Ub 584.
Det gick även Hg i lokalgodståget Östersund-Krokom-Nälden och åter. Dessutom fanns en Hg i Storlien som användes i vagnuttagningen Storlien-Enafors-Storlien samt ibland på växlingen i Storlien.
Detta lok var även "sista reserv" ner till Östersund om loket i nattåget från Storlien på kvällen skulle strejka. Vid byte för service i Ånge användes Hg i något av de ordinarie tågen Storlien-Östersund-Ånge och åter.

Stort tack för ett mycket fylligt svar.
Det är ju tydligt hur få bilder det finns publicerade från detta geografiska område.
Någonstans hoppas jag ju att de finns och dyker upp med tiden :)

Ånge lokstation - Hg-turer

av Bobo L, Thursday, January 27, 2022, 17:30 (813 dagar sedan) @ Godsgösta

Jag har åkt efter Hg i synnerligen blandat persontåg från Vännäs till Ånge. Hg, FV1, nått nitat med bara kupéer och korridorer, och en hejarns rad med G- och O-vagnar sist.

Tåget hade tidtabellsenligt uppehåll vid varje (?) station, i passvagnen fanns två resande (båda uppenbart nördar) och en tågmästare som vid eller inför ungefär var femte station visade klart för avgång till lokföraren vilket följdes av ett "honk" från loket. Detta upprepades 4-5 gånger i stöten varefter tågmästaren gick och knöt sig på soffan i en av kupéerna. Till slut gjorde iaf även jag detsamma. Förutom ett tågmöte nånstans i skogen var det nog ingen aktivitet vid stationerna, tåget seglade igenom i låg fart och accelererade sedan med all den kraft en Hg med skapligt tåg i kroken kunde uppbringa på kuperad bana.

Kul att få ha varit med om, men kan nog uppriktigt sagt sorteras in under rubriken "En gång räcker".

Ånge lokstation - 1990 -

av tobbe, Friday, January 21, 2022, 15:24 (819 dagar sedan) @ lars moberg

Ja här var man en hel del på 1970 - 1980 talet när brunloken härskade. Första gången 1970 så fanns även ställverket intakt vid godsbangårdens södra del som vi vid vårt första besök fick förevisat. Vi hyttåkte i bakre hytten i Ma 830 från Bollnäs till Ånge och föraren fixade besöket där och även lokstallet. Vi åkte den s.k. "lilla Nils Holgerssonturen" Sverige runt från Stockholm -Östersund -Göteborg- Stockholm med en massa åkning gratis på olika sidobanor genom tillmötesgående lok och motorvagnsförare. Vilka tider detta var och en helsickes massa foton som man tog. Tyvärr missade jag en del filmrullar som ej blev framkallade p.g.a. slarv men det får man leva med.
tobbe

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv?

av K Lemming, Friday, January 21, 2022, 20:36 (819 dagar sedan) @ lars moberg

[image]

Det var en för mig okänd variant på växeldriv om det är ett sådant man ser till vänster. Finns det sådana kvar här i landet fortfarande så det bara är jag som (ännu) inte råkat på någon sådan eller är dom samtliga utbytta?

Det tycks vara kopplat även till växeln till höger med spåren till Da loken och Hg2 loket då den växeln saknar omläggare.

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv?

av Överkörmästaren, Friday, January 21, 2022, 21:03 (819 dagar sedan) @ K Lemming

[image]


Det var en för mig okänd variant på växeldriv om det är ett sådant man ser till vänster. Finns det sådana kvar här i landet fortfarande så det bara är jag som (ännu) inte råkat på någon sådan eller är dom samtliga utbytta?

Det tycks vara kopplat även till växeln till höger med spåren till Da loken och Hg2 loket då den växeln saknar omläggare.

Ser ut som pneumatiska driv, var det inte den sorten som också fanns (finns?) i Älvsjödepån?

Den högra har nog ett eget driv långt till höger utanför bilden, kolla syllarna.

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv?

av BSv, Friday, January 21, 2022, 22:15 (819 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Betlehem. slår det till i bakhuvet. Uppkörbar.
Fanns/finns en utanför tvätten i N.

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv?

av bosc, Friday, January 21, 2022, 22:29 (819 dagar sedan) @ BSv

Närbilder har tidigare visats här: jvmv2.se/forum/index.php?id=229561
/BoSC

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv?

av Per Ljungberg, Saturday, January 22, 2022, 15:52 (818 dagar sedan) @ BSv

Är det inte så att växeln normalt är en fjäderväxel som ligger i ett visst läge och är uppkörbar. Vill man däremot lägga om växeln så gör man det med spaken. Om den därvid fortfarande är uppkörbar i det nya läget vet jag inte.

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv?

av M.Svenson, Saturday, January 22, 2022, 16:10 (818 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Som jag minns, så var växelklot av denna typ inte fjädrande men uppkörbar i från båda medväxellägena. Omläggningsspaken låg orörlig vid uppkörandet och kunde sedan användas för omläggning av växeln till det andra läget, det fanns ingen konsekvens mellan spakens läge och växelns höger eller vänster läge. Dessa fanns i stor mängd på bl.a Sävenäs lokstation.

Mvh Martin :-)

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv?

av Göran Kannerby, Tuesday, January 25, 2022, 07:26 (815 dagar sedan) @ M.Svenson

Som jag minns, så var växelklot av denna typ inte fjädrande men uppkörbar i från båda medväxellägena. Omläggningsspaken låg orörlig vid uppkörandet och kunde sedan användas för omläggning av växeln till det andra läget, det fanns ingen konsekvens mellan spakens läge och växelns höger eller vänster läge. Dessa fanns i stor mängd på bl.a Sävenäs lokstation.

Mvh Martin :-)

Finns även i Malmö.

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv?

av Dan Berglund, Wednesday, January 26, 2022, 16:55 (814 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Inom "mina domäner" så finns dessa växelomläggare av modell Bethlehem Steel 24st kring Malmö lokverkstad och 1st invid tvätthallen i Nässjö. De som omnämnts av Martin Svensson på Sävenäs lokstation byttes ut till elhydrauliska driv under 2011.

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv?

av Karlsson, Wednesday, January 26, 2022, 17:22 (814 dagar sedan) @ M.Svenson

Som jag minns, så var växelklot av denna typ inte fjädrande men uppkörbar i från båda medväxellägena. Omläggningsspaken låg orörlig vid uppkörandet och kunde sedan användas för omläggning av växeln till det andra läget, det fanns ingen konsekvens mellan spakens läge och växelns höger eller vänster läge. Dessa fanns i stor mängd på bl.a Sävenäs lokstation.

Mvh Martin :-)

Du minns rätt om funktionen, växlarnas motsvarighet till en elektrisk trappkoppling. Det borde finnas några kvar vid Gävle lokstation också.

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv? Betlehem Steel

av Sven A, Wednesday, January 26, 2022, 17:47 (814 dagar sedan) @ Karlsson

Som jag minns, så var växelklot av denna typ inte fjädrande men uppkörbar i från båda medväxellägena. Omläggningsspaken låg orörlig vid uppkörandet och kunde sedan användas för omläggning av växeln till det andra läget, det fanns ingen konsekvens mellan spakens läge och växelns höger eller vänster läge. Dessa fanns i stor mängd på bl.a Sävenäs lokstation.

Mvh Martin :-)


Du minns rätt om funktionen, växlarnas motsvarighet till en elektrisk trappkoppling. Det borde finnas några kvar vid Gävle lokstation också.

Gävle driftverkstaden, Borlänge driftverkstaden, Luleå driftverkstaden, Nässjö driftverkstaden, Malmö lokstallet, Västerås västra motorvagnverkstaden är andra ställen dessa finns på.
Finns det någon SJF eller annan instruktion för dessa?
Har letat men inte hitta något...

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv? Betlehem Steel

av Stefan Skoglund, Wednesday, January 26, 2022, 21:19 (814 dagar sedan) @ Sven A

skulle det gå att aptera den till en 891 ?

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv? Betlehem Steel

av Sven A, Wednesday, January 26, 2022, 21:54 (814 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

skulle det gå att aptera den till en 891 ?

Torde inte vara några problem.
Dock är öppningen för tungorna på 1435 mm växlar större än 891 mm, men med lite modifieringar, typ längre glidplattor och eventuellt avfasningar i tungroten så...
Men då växlar med Betlehem Steel-omläggningsanordningar regelbundet körs upp, måste man ha koll på krökningen av tungorna. Då 891 växlar, normalt är av lägre rälsvikt, kröks dessa lättare.

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv? Betlehem Steel

av Överkörmästaren, Wednesday, January 26, 2022, 22:05 (814 dagar sedan) @ Sven A

skulle det gå att aptera den till en 891 ?


Torde inte vara några problem.
Dock är öppningen för tungorna på 1435 mm växlar större än 891 mm, men med lite modifieringar, typ längre glidplattor och eventuellt avfasningar i tungroten så...
Men då växlar med Betlehem Steel-omläggningsanordningar regelbundet körs upp, måste man ha koll på krökningen av tungorna. Då 891 växlar, normalt är av lägre rälsvikt, kröks dessa lättare.

Fast såna där växelställ brukar väl oftast ligga i rätt klena spår även på normalspår. Men ok, smalspårsrälerna kan ju vara ännu klenare...

Nån som vet om fjäderväxlarna på Roslagsbanan skilde sig från dem på Lidingöbanan?

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv? Betlehem Steel

av Sven A, Wednesday, January 26, 2022, 22:19 (814 dagar sedan) @ Överkörmästaren

skulle det gå att aptera den till en 891 ?


Torde inte vara några problem.
Dock är öppningen för tungorna på 1435 mm växlar större än 891 mm, men med lite modifieringar, typ längre glidplattor och eventuellt avfasningar i tungroten så...
Men då växlar med Betlehem Steel-omläggningsanordningar regelbundet körs upp, måste man ha koll på krökningen av tungorna. Då 891 växlar, normalt är av lägre rälsvikt, kröks dessa lättare.


Fast såna där växelställ brukar väl oftast ligga i rätt klena spår även på normalspår. Men ok, smalspårsrälerna kan ju vara ännu klenare...

Nån som vet om fjäderväxlarna på Roslagsbanan skilde sig från dem på Lidingöbanan?

Den lägsta rälsvikt jag sett för Betlehem Steel omläggningsanordningar är SJ41/43,
I Altorp (roslagsbanan) låg det väl SJ34, längre tillbaka? Och dessa torde vara de mest uppkörda växlarna på järnväg i Sverige....

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv? Betlehem Steel

av Överkörmästaren, Thursday, January 27, 2022, 19:06 (813 dagar sedan) @ Sven A

skulle det gå att aptera den till en 891 ?


Torde inte vara några problem.
Dock är öppningen för tungorna på 1435 mm växlar större än 891 mm, men med lite modifieringar, typ längre glidplattor och eventuellt avfasningar i tungroten så...
Men då växlar med Betlehem Steel-omläggningsanordningar regelbundet körs upp, måste man ha koll på krökningen av tungorna. Då 891 växlar, normalt är av lägre rälsvikt, kröks dessa lättare.


Fast såna där växelställ brukar väl oftast ligga i rätt klena spår även på normalspår. Men ok, smalspårsrälerna kan ju vara ännu klenare...

Nån som vet om fjäderväxlarna på Roslagsbanan skilde sig från dem på Lidingöbanan?


Den lägsta rälsvikt jag sett för Betlehem Steel omläggningsanordningar är SJ41/43,
I Altorp (roslagsbanan) låg det väl SJ34, längre tillbaka? Och dessa torde vara de mest uppkörda växlarna på järnväg i Sverige....

Nja, SSLidJ hade tätare trafik. Men även där fanns det nog 34-kilosräl.

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv? Betlehem Steel

av Anders_W, Wednesday, January 26, 2022, 22:49 (813 dagar sedan) @ Sven A

Det borde gå att lösa. Här är ett utdrag ur en katalog från tillverkaren. Det verkar som att SJ köpte in Bethlehems växelställ modell 22.
Bild på isärplockat ställ

Bethlehemställen kopplas till dragstången med hjälp av en vevarm som sticker ut på undersidan av stället. Denna borde gå att modifiera för att anpassa slaglängden.

Fasthållningskraften verkar tillhandahållas av en skruvfjäder inne i stället. Genom att byta ut denna mot en med lämplig Hook-koefficient bör kraften kunna anpassas till tungornas styvhet.

Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv? Betlehem Steel

av Stefan Skoglund, Thursday, January 27, 2022, 13:12 (813 dagar sedan) @ Sven A

skulle det gå att aptera den till en 891 ?


Torde inte vara några problem.
Dock är öppningen för tungorna på 1435 mm växlar större än 891 mm, men med lite modifieringar, typ längre glidplattor och eventuellt avfasningar i tungroten så...
Men då växlar med Betlehem Steel-omläggningsanordningar regelbundet körs upp, måste man ha koll på krökningen av tungorna. Då 891 växlar, normalt är av lägre rälsvikt, kröks dessa lättare.

tanken jag hade var ödegärdet (och inne på bangården Anten) får se vad kollegorna tänker, inte tågspår eller så.
Hmm växeln mellan sexan och graven....

Bethlehem Steel växeldriv - Annan typ

av K Lemming, Wednesday, January 26, 2022, 23:24 (813 dagar sedan) @ K Lemming

[image]


Det var en för mig okänd variant på växeldriv om det är ett sådant man ser till vänster. Finns det sådana kvar här i landet fortfarande så det bara är jag som (ännu) inte råkat på någon sådan eller är dom samtliga utbytta?

Det tycks vara kopplat även till växeln till höger med spåren till Da loken och Hg2 loket då den växeln saknar omläggare.

Intressant info i tråden, tack alla.

Jag hade missat att i ett av inläggen "länkades" det till en äldre tråd med dessa växeldriv. Startinlägget i den tråden visar en annan typmodell av dessa driv, det ser ut att finnas någon form av låsanordning för omläggningsspaken och som verkar ha vad det ser ut som två pedaler längst till vänster. Kan dessa pedaler möjligen vara för att frigöra möjliga låsanordningen för omläggningsspaken?


https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=229222

Bethlehem Steel växeldriv - Annan typ

av Anders_W, Thursday, January 27, 2022, 16:39 (813 dagar sedan) @ K Lemming

Stället i den äldre tråden är också från Bethlehem, men en annan modell (50 eller 51). Se bilden på den här sidan hos Wabtec. Stället på den bilden har fått sin spak fastlåst, men mig veterligt hade ingen modell riktig fastlåsning av tungorna, så låset är nog bara till för att förhindra okynnesmanövrering.

Även modell 50 & 51 manövreras normalt med en lång spak, som förs i en halvcirkel längs med spåret. Det i den äldre tråden avbildade exemplaret verkar ha blivit ombyggt för att manövreras med fötterna, därav den konstiga anordningen t.v. med utstickande pedaler.