Temporära spår till utställningar och möten (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Monday, January 24, 2022, 15:16 (822 dagar sedan)

Lantbruksmötet i Malmö 1896 (Rörsjöstaden)(Från Malmö C ?)
Baltiska utställningen i Malmö 1914 (Pildammsstaden)(från MYJ)
Finns här någon som har en komplett lista ?

Temporära spår till utställningar och möten

av Harald, Monday, January 24, 2022, 16:18 (822 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jubileumsutställningen 1923 i Göteborg

Temporära spår till utställningar och möten

av Anders Sandgren, Monday, January 24, 2022, 17:14 (822 dagar sedan) @ Harald

I spårvägsstäderna byggde ju mer eller mindre tillfälliga linjer:
- Stockholmsutställningen 1897 (hästspårvagn)
- Konstindustriutställningen 1909 vid Frisens park på Djurgården (Sthlm), elspårvagn, förlängd linje 7. Vändslingan vid Valdemarsudde fanns ännu inte och spåren till utställningen revs senare. Däremot fanns en vagnhall för släp vid Allmänna gränd.
- Stockholmsutställningen 1930 på Norra Djurgården, elspårvagn (linje 22?) & buss. Början av spåren från Djurgårdsbron fanns kvar som uppställning av extravagnar på Djurgårdslinjen.
- Helsingborgsutställningen 1903 då spårvägsnätet byggdes lagom till detta
- Baltiska utställninge i Malmö, spårvagnarna användes sedan på Limhamnslinjen.
- Jönköping hade ocks åen utställning med spårvägstrafik på 1928, sträckan återanvändes senare (1934) för Ryhovslinjen. Möjligen inköptes GS-vagnarna inför denna trafik.

Men då är det ju spårväg och inte järnväg.

När Per Brahe bärgades 1922 förstärktes trafiken mellan Linköping och Hästholmen, möjligen även på sträckan Mjölby-Hästholmen men om detta ledde till spårutbyggnad i Hästholmen är mer oklart. Men det var visst populärt.

Temporära spår till utställningar och möten

av Harald, Monday, January 24, 2022, 17:50 (822 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då kan vi ju lägga till spårväg i Kungsportsavenyn-Berzeliigatan under jubileumsutställningen 1923.

Temporära spår till utställningar och möten

av Bengt H, Monday, January 24, 2022, 22:05 (821 dagar sedan) @ Harald

Då kan vi ju lägga till spårväg i Kungsportsavenyn-Berzeliigatan under jubileumsutställningen 1923.

Och då får vi väl även ta med spårvägen till Konst- och industriutställningen i Norrköping 1906.

Temporära spår till utställningar och möten

av Ola Almquist, Monday, January 24, 2022, 22:13 (821 dagar sedan) @ Bengt H

Då kan vi ju lägga till spårväg i Kungsportsavenyn-Berzeliigatan under jubileumsutställningen 1923.


Och då får vi väl även ta med spårvägen till Konst- och industriutställningen i Norrköping 1906.

Just det. En karta finns [link=https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Karta_%C3%B6fver_Norrk%C3%B6ping_1906.jpg]här[/link].

Det tycks även ha funnits trallspår inne på området under uppbyggnaden.
[link=https://folkbladet.se/bli-prenumerant/artikel/jnxy2xmr]Folkbladet[/link]

Temporära spår till utställningar och möten

av Lennart Petersen, Tuesday, January 25, 2022, 23:33 (820 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I spårvägsstäderna byggde ju mer eller mindre tillfälliga linjer:
- Stockholmsutställningen 1897 (hästspårvagn)
- Konstindustriutställningen 1909 vid Frisens park på Djurgården (Sthlm), elspårvagn, förlängd linje 7. Vändslingan vid Valdemarsudde fanns ännu inte och spåren till utställningen revs senare. Däremot fanns en vagnhall för släp vid Allmänna gränd.
- Stockholmsutställningen 1930 på Norra Djurgården, elspårvagn (linje 22?) & buss. Början av spåren från Djurgårdsbron fanns kvar som uppställning av extravagnar på Djurgårdslinjen.
- Helsingborgsutställningen 1903 då spårvägsnätet byggdes lagom till detta
- Baltiska utställninge i Malmö, spårvagnarna användes sedan på Limhamnslinjen.
- Jönköping hade ocks åen utställning med spårvägstrafik på 1928, sträckan återanvändes senare (1934) för Ryhovslinjen. Möjligen inköptes GS-vagnarna inför denna trafik.

Men då är det ju spårväg och inte järnväg.

För spårväg kan ju nämnas att det i Solna byggdes en sidolinje från spårvägen Haga Norra ner till Brunnsviken.
Från denna transporterades byggvaror till husbyggen i Råsunda vilka anlände med båt till Prins Gustavs udde

Temporära spår till utställningar och möten

av BD, Monday, January 24, 2022, 17:16 (822 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Stockholmsutställningen 1897 med bland annat MKontJ stora lok (samt SJ litt Kd?)? Kanske på pråm och vidare på spår?

Temporära spår till utställningar och möten

av Anders Sandgren, Monday, January 24, 2022, 19:04 (822 dagar sedan) @ BD

Stockholmsutställningen 1897 med bland annat MKontJ stora lok (samt SJ litt Kd?)? Kanske på pråm och vidare på spår?

Jag har för mig att det var UWHJ 1 Trollhettan, dvs NoHabs första lok samt det 500:e som MKontJ 1 blev med litet justering av nummerlistan. Trollhettan har spårvidd 1217mm.
Möjligen hade någon annan verkstad ett Kd.
Det finns ett intressant bokverk i ämnet.

Temporära spår till utställningar och möten

av Anders Olsson2, Monday, January 24, 2022, 18:32 (822 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag har svårt att se hur man skulle dra spår från Malmö C till Rörsjöstaden. Troligare då att de gick från Östervärn eller Södervärn. Men jag har inte sett uppgift om sådana spår. Hade Kontinentbanan varit byggd kunde man ju förlängt spåret till Gasverket.
Baltiska utställningen hade leveranser på ett spår som var en förlängning av spåret till Husarkasernen vilket anslöt till Malmö-Ystadsbanan. För besökare fanns en hållplats där såväl tågen Malmö-Ystad som Malmö-Vellinge-Trelleborg-Rydsgård gjorde uppehåll. Spårvägslinjen till utställningen gick på bro över MYJ.

Av denna karta ur vägvisaren

av Sune Nylén, Monday, January 24, 2022, 20:56 (822 dagar sedan) @ Anders Olsson2

för Göteborgsutställnigen 1923 ser vi att man lagt ett spår med anknytning till SJ över Odinsplatsen - Folkungagatan fram över Levgrens äng fram till Mässområdet och slutande där Scandinavium nu ligger. Dessutom framgår spårvägsnätet över Götaplatsen . / Sune.
[img]images/uploaded/2022012419552961ef0431991f5.jpg[/img]

Av denna karta ur vägvisaren

av Harald, Tuesday, January 25, 2022, 00:07 (821 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det ser ut att ha funnits en vändslinga via Norra Larmgatan också. Det kan jag inte påminna mig att ha läst något om tidigare.

Av denna karta ur vägvisaren

av Sune Nylén, Tuesday, January 25, 2022, 00:31 (821 dagar sedan) @ Harald

Det ser jag nu ja. Det har jag inget minne av några spår ifrån, men hörnbyggnaden St Eriks- Nils Ericsonsgatorna var en enplans byggnad i rött tegel. Här huserade runt 1950 Ing,fa.Ragnar Myrén. Det var en rätt stor port från St. Eriksgatan där ett spår ledde in från en växel till Ringlinjen- Här lär Sockerbruket haft nederlag och sockret kördes hit av spårvägens godstågslok från Carnegie./ Sune.

Av denna karta ur vägvisaren

av Sune Nylén, Tuesday, January 25, 2022, 08:47 (821 dagar sedan) @ Sune Nylén

I bilderverket Gbg 300 år finns ett foto över Nils Ericsons platsen och N Larnmgatan från 1921 men där syns inga spår av någon slinga. I häftet spårvägen 100 år finns en bild av ett lok med godsvagn som nog är på väg in till Sockerbrukets lager vid Lilla Bommen. Det fanns ju också möjlighet att via växeln på Packhusplatsen ställa in vagnar på SJ spår vid frilastningen för omlastning till järnväg . Lite mer att läsa finns som följer.
[img]images/uploaded/2022012507454761efaaabdbbbc.jpg[/img]

Av denna karta ur vägvisaren

av Harald, Tuesday, January 25, 2022, 11:26 (821 dagar sedan) @ Sune Nylén

Slingan i Norra Larmgatan var nog tillfällig under utställningen för trafik mellan denna och järnvägsstationerna.

Omlastning mellan järnväg och spårväg skedde i Bergslagsgatan där spårvägen hade ett stickspår invid järnvägsspåren. Bl. a. havre till artilleriregementet och is lastades om där.

[image]

Av denna karta ur vägvisaren

av Sune Nylén, Tuesday, January 25, 2022, 12:31 (821 dagar sedan) @ Harald

Det var en bra spårkarta Harald. Tack./ Sune.

Av denna karta ur vägvisaren

av Harald, Tuesday, January 25, 2022, 19:28 (821 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är ett utsnitt ur en karta som finns på ekeving.se: https://ekeving.se/r/bgd/SJ_div/G_1930/1930_bgd.jpg
Den kommer ur skriften "Göteborgs centralstation" utgiven av SJ 1930 där också denna karta med alla Göteborgs bangårdar finns: https://ekeving.se/r/bgd/SJ_div/G_1930/1930_hela.jpg
Många fler intressanta ritningar finns på ekeving.se. Gå till ritningar och sök på "Göteborg".

Av denna karta ur vägvisaren

av Sune Nylén, Tuesday, January 25, 2022, 21:27 (821 dagar sedan) @ Harald

Tack för tipset Harald. Har aldrig sökt, men bättre....../ Sune

Av denna karta ur vägvisaren

av vetendel, Tuesday, January 25, 2022, 11:39 (821 dagar sedan) @ Harald

Det ser ut att ha funnits en vändslinga via Norra Larmgatan också. Det kan jag inte påminna mig att ha läst något om tidigare.

Under Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 inrättades två speciella jubileumslinjer, nr 11 och 12.
Nr 11 gick från Korsvägen till Majorna, nr 12 angavs gå från Korsvägen till Bergslagernas station. Det sistnämnda är väl en viss överdrift. Då man inte ansåg sig kunna korsa järnvägsspåren från SJ:s station till hamnen, blev ändstationen just denna slinga vid Norra Larmgatan.

Spårvägslinjerna vid jubileumsutställningen finns beskriva i kartan på sidan 52-53 i Officiell vägvisare till Jubileumsutställningen i Göteborg 1923.

Av denna karta ur vägvisaren

av Sune Nylén, Tuesday, January 25, 2022, 12:49 (821 dagar sedan) @ vetendel

Ja jag var så upptagen av spåret till mässan, att jag inte ägnade mig åt spårvägslinjerna. Det var ju linje 12 - den rödvite - som man sa´ i Gbg när vagnen hade en röd lampa på ena sidan och en vit på andra sidan om destinationsskylten, som gick BJ station/ Örgrytevägen./Sune.

Korsning spv./jvg.

av Sune Nylén, Tuesday, January 25, 2022, 15:10 (821 dagar sedan) @ vetendel

Nja...Korsa spåren det gjorde man ju där Ånäsvägen och spårvagnen korsade VSB.
Jag tror nog fastmer på att det var de långa dragen på hamnbanan som kröp
fram och långa stunder stod helt stilla. Det måste varit stört omöjligt att
hålla en tidtabell under sådana förhållanden./Sune.

Temporära spår till utställningar och möten

av mormorsgruvan, Tuesday, January 25, 2022, 09:21 (821 dagar sedan) @ Anders Olsson2

På en karta som lantbruksmötet gav ut finns ett spår utritat (med rundspår) längs med kanalen västerut (längs med nuvarande Excercisgatan). Kartan slutar en bit upp. Förmodligen är spåret anslutet till de spår som gick mellan Malmö C och Östervärn.

Temporära spår till utställningar och möten

av Per Ljungberg, Tuesday, January 25, 2022, 08:48 (821 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vid Tåg 62 i Göteborg byggdes temporära spår. Både 1435 mm och 184 mm. Man demonstrerade fjb på en fingerad mötesstation "Tångaberg" med en rälsbuss som körde fram och tillbaka. Rustan Langes skala 1/8 ånglok drog passagerare på en rundbana i parken. Och mycket annat.

Temporära spår till utställningar och möten

av Carl-Johan, Tuesday, January 25, 2022, 09:29 (821 dagar sedan) @ mormorsgruvan

[img]images/uploaded/2022012508273461efb4761b0ac.jpg[/img][img]images/uploaded/2022012508275861efb48e292fe.jpg[/img]

SJ 5168 uppställd på spår i Kungsträdgården Stockholm augusti 1993

Temporära spår till utställningar och möten

av Anders Olsson2, Tuesday, January 25, 2022, 18:10 (821 dagar sedan) @ Carl-Johan

Roliga bilder. Fast detta spår hade väl inte kontakt med det stora nätet.

Temporära spår till utställningar och möten

av Anders Svensson, Tuesday, January 25, 2022, 19:19 (821 dagar sedan) @ Carl-Johan

SJ 5168 uppställd på spår i Kungsträdgården Stockholm augusti 1993

Fanns något motsvarande när lok och vagn (eller var det bara vagn?) från WFJ utgjorde "officiell Hogwartsexpress" vid något evenemang i Kungsträdgården för 20-30 år sedan. //Anders

Temporära spår till utställningar och möten

av Klas Blomberg, Tuesday, January 25, 2022, 21:58 (820 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Kan Ostexpressen i Skara kvala in?

30 år som förbindelse till Mässan är längre tid än det fanns persontrafik på Skara-Timmersdala

[link]https://www.vastsverige.com/skara/artiklar/ostexpressen/[/link]

Temporära spår till utställningar och möten

av Harald, Tuesday, January 25, 2022, 22:09 (820 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Kan Ostexpressen i Skara kvala in?

30 år som förbindelse till Mässan är längre tid än det fanns persontrafik på Skara-Timmersdala

[link]https://www.vastsverige.com/skara/artiklar/ostexpressen/[/link]

30 år har nog svårt att kvala in som temporärt.

Temporära spår till utställningar och möten

av Håkan Zaar, Wednesday, January 26, 2022, 01:30 (820 dagar sedan) @ mormorsgruvan

1998 firade Kristinehamns mekaniska Verkstad (Kvaerner Turbine AB) som huserade i de gamla verkstäderna sitt 150 års jubileum.

Då det var året efter att vi renoverar klart LOKE, så bjöds vi in med 150 meter spår och ett ånglok under en hel vecka i Kristinehamn.

Under veckan hade man besölkare (Kunder) från 90 länder.

På lördagen öppet hus. Då kom bland annat en äldre farbror med rullator och berättade att hans farfar varit filare på verkstaden och att han troligen hade filat koppelstängerna på LOKE.

Det hände ett missöde på vägen ner också.
När trailern skulle svänga söderut från SALA (gamla utfarten) så kom en bil norrifrån.
Antagligen vart han bländad av lacken eller nått, men bilen genade rakt över refugen och kom i närkontakt med en vägskylt…..
Alla inblandade klarade sig bra….

En väldigt rolig tillställning i alla fall….