Mätvagn i persontåg, Långsele vårvintern 1965, 4 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Tuesday, January 25, 2022, 07:34 (794 dagar sedan)

[image]
Tåget är på väg norrut.

[image]

Bilderna härunder tagna någonstans mellan Långsele och Bastuträsk där nästa bild på filmen är tagen.
[image]

[image]

Mätvagn i persontåg, Långsele vårvintern 1965, 4 bilder

av LasseE, Tuesday, January 25, 2022, 08:13 (794 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Tåget är på väg norrut.

[image]

Bilderna härunder tagna någonstans mellan Långsele och Bastuträsk där nästa bild på filmen är tagen.
[image]

[image]

Ja i den mätvagnen (4611) har jag åkt, arbetat och bott många gånger. Vet ej varför den gick i ett persontåg. Det ser mer ut som transport. Normalt var att vi var inkopplade i Nordpilen för transport upp till Malmbanan där vi under många år gjorde mätningar (gångegenskaper, spårkrafter) på nya och ibland ombyggda malmvagnar.

Mätvagn i persontåg, Långsele vårvintern 1965, 4 bilder

av Macadam, Tuesday, January 25, 2022, 16:38 (794 dagar sedan) @ LasseE

Finns mätvagnen kvar?

Mätvagn i persontåg, Långsele vårvintern 1965, 4 bilder

av Ola Almquist, Tuesday, January 25, 2022, 09:30 (794 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Tåget är på väg norrut.

[image]

Intressant märkning. "SF5a-L". Undrar om den följde med mätvagnen eller om det var en separat transport.

Postvagnen såg för övrigt en aning antik ut. Planenligt eller reservvagn?

Mätvagn i persontåg, Långsele vårvintern 1965, 4 bilder

av Anders Sandgren, Tuesday, January 25, 2022, 09:52 (794 dagar sedan) @ Ola Almquist


[image]

Intressant märkning. "SF5a-L". Undrar om den följde med mätvagnen eller om det var en separat transport.

I Str 420 1964 står den som S17d, dvs dieselfinka, möjligen har man förenklat märkningen genom att bara sätta dit ett S framför F5å-L.

Mätvagn i persontåg, Långsele vårvintern 1965, 4 bilder

av Thomas Tell, Tuesday, January 25, 2022, 10:37 (794 dagar sedan) @ Anders Sandgren


[image]

Intressant märkning. "SF5a-L". Undrar om den följde med mätvagnen eller om det var en separat transport.

I Str 420 1964 står den som S17d, dvs dieselfinka, möjligen har man förenklat märkningen genom att bara sätta dit ett S framför F5å-L.

Här har det gått två år sedan den blev dieselfinka.
/tell

Mätvagn i persontåg, Långsele vårvintern 1965, 4 bilder

av Vinberg, Tuesday, January 25, 2022, 17:57 (794 dagar sedan) @ Anders Sandgren


[image]

Intressant märkning. "SF5a-L". Undrar om den följde med mätvagnen eller om det var en separat transport.

I Str 420 1964 står den som S17d, dvs dieselfinka, möjligen har man förenklat märkningen genom att bara sätta dit ett S framför F5å-L.

Observera den specialbyggda MD boggin med en extra axel enbart för hastighetsmärkning! När vagnen moderniserades fick den ASEA boggier för att vagnen skulle vara mer följsam i högre farter
.

Mätvagn Ma-Lab

av Macadam, Tuesday, January 25, 2022, 20:39 (793 dagar sedan) @ Vinberg

Jag sommarjobbade -85 på Ma-lab i Hagalund. Vi gjorde en provkörning med mätvagn och BC4 till Göteborg.
ASEA Traction skulle prova modifieringar på M84S boggier. Min uppgift var att sitta i loket och meddela mätvagnen när det passerades växel, vägövergång etc., vilket noterades för hand på accelerometerutskrifterna!
Lokförare var "Broms-Olle" en go gubbe från Göteborg.

Mätvagn i persontåg, Långsele vårvintern 1965, 4 bilder

av LasseE, Wednesday, January 26, 2022, 10:46 (793 dagar sedan) @ Vinberg

Mätaxeln hade cylindriskt svarvade hjul så att axelns läge i spåret inte påverkade längd- och hastighetsmätningen.

Mätvagn i persontåg, Långsele vårvintern 1965, Mätaxeln

av Leif B, Wednesday, January 26, 2022, 12:57 (793 dagar sedan) @ LasseE

Mätaxeln hade cylindriskt svarvade hjul så att axelns läge i spåret inte påverkade längd- och hastighetsmätningen.

Och dessutom var den säkert obromsad, för att inte ev glidning skulle påverka mätningen.