Stockholmsutställningen 1897 (Historiskt material)

av Anders Sandgren, Tuesday, January 25, 2022, 10:38 (812 dagar sedan)

Om man går igenom litet vad som ställdes ut så kan man hitta följande:
NOHAB ställde ut UWHJ 1 Trollhättan, dvs företagets första lok som återköptes vid denna tid pga UWHJ's breddning. De ställde även ut MKontJ 1 som hade fått tillverkningsnummer 500 trots att det inte riktigt var så, men det var ju ett pampigt lok att visa upp med sina 2m stora drivhjul.
Motala verkstad ställde ut ett tenderlok av SJ's standardtyp, dvs det var nog ett Kd.
Atlas ställde ut ett SSnJ-lok, troligast SSnJ 4.
Om någon ytterligare Svensk tillverkare ställde ut lok har jag inte sett men de kan ju ställt ut annat, t.ex ångmaskiner. NOHAB och Motala var ju störst och Atlas hade hemmaplan.

Danska statsbanorna ställde ut två personboggievagnar samt en ångpanna för godstågslok, se denna bild på Wikimedia. Någon med mer kunkaper om dansk järnvägshistoria kanske kan fylla på.

Utställningshallarna låg relativt nära vatten så man kan nog misstänka att järnvägsmaterielen anlände sjövägen och togs in på provisoriska spår.

Flera av Djurgårdsfärjorna byggdes inför utställningen.

Det finns ett fantastiskt bokverk på ämnet som jag en gång plöjde genom när jag skrev en uppsats om marknadsföring av punsch, något som det fanns gott om på utställningen. Det finns något på runeberg, men om det är den totala verket eller en mindre version är jag osäker på. Annars finns den nog på något bibliotek, t.ex Nordiska museets.

Kalvfilé Oscar lär ju också ha koppling till utställningen och skall serveras med tvenne hummerklor och d:o vita sparrisar för att pss bilda Oscar II's monogram.

I samband med utställningen avfotograferades Stockholm med omnejd från luften (ballong) och dessa bilder kan man hitta på Stockholmskällan.

Stockholmsutställningen 1897

av johanmmolin, Tuesday, January 25, 2022, 10:52 (812 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det finns en fin, kolorerad film från utställningen på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=ryyAP7ifG8E

Lite OT, men tolv arbetare från Motala Verkstad hade sparat länge och väl för att kunna åka och besöka utställningen. Och åkte gjorde man på troligen mest naturliga sätt för gamla Verkstads-pojkar, med kanalbåt.

De tolv fortsatte att träffas så länge några av dem levde, och jag tror det finns en plakett någonstans, kanske rentav vid verkstadens torrdocka.

Stockholmsutställningen 1897

av Ola Almquist, Tuesday, January 25, 2022, 11:09 (812 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det finns en hel del att läsa i dagstidningarna. Och i denna publikation. I numret från 1897-06-26 finns en beskrivning av Atlas utställning.

Stockholmsutställningen 1897

av Thor Bjerke, Tuesday, January 25, 2022, 14:48 (812 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det skulle vært utstilt en ny, norsk personvogn (Bo 901) i regi av Skabo Jernbanevognfabrik, men så fikk Skabo mange bestillinger samtidig som stålbjelkene til vognen var forsinket fra Tyskland. Det lyktes derfor ikke å få vognen ferdig tidsnok.

Skabo hadde fått beskjed om at vognen måtte være i Stockholm innen 1. mai 1897, da det provisoriske sporet til maskinhallen i utstillingen da skulle fjernes.