Stenkolets egenskaper kontra gnistspridning (Järnväg allmänt)

av Erik Andersson, Wednesday, January 26, 2022, 11:48 (820 dagar sedan)

Är det någon här som är insatt i vilka egenskaper man ska eftersträva inför stenkolsinköp för ånglokstrafik (SkJ)
Under de senaste två åren har SkJ handlat kol från en firma i Polen (samma som bl.a. ULJ har handlat av). Vi upplever att det kolet har en stor benägenhet att sprida gnistor och har haft brandtillbud vid flera tillfällen. Detta trots att loket haft såväl hatt på skorstenen som gnistbur i bra skick och brandrisken inte varit speciellt hög.
Vi upplever det som att gnistorna är långlivade.
Kolet har ett värmevärde på 25945 resp 28323 KJ/kg där det första värdet är vid arbete och det andra vid laboratorieanalys. Kolets askvärde är 4,96 resp 5,37%

Vilken parameter borde man försöka ändra på för att minska gnistbildningen.

Tidigare har vi under flera år kört på det här kolet:Lokomotivkol som visserligen inte spred några gnistor, men i gengäld brann lika bra i asklådan som uppe på rosten vilket gjorde att såväl roster, fallrost och asklåda förbrukades i extremt tempo (fallrostbyte två gånger per säsong...)

Vad har andra föreningar för erfarenheter? Vilka åtgärder kan vara rimliga att vidta? Vad ska man efterfråga för kol?

Förutom att titta på möjligheterna att byta till ett bättre kol kommer vi att komplettera lokets gnistbur med ett extra lager perforerad plåt på sidan mot tuberna för att förhoppningsvis kunna slå sönder gnistorna lite effektivare.

Stenkolets egenskaper kontra gnistspridning

av Håkan Zaar, Wednesday, January 26, 2022, 13:06 (820 dagar sedan) @ Erik Andersson

Kontakta Christer Strandell i Stocka, han kan nog allt om det här…..

Stenkolets egenskaper kontra gnistspridning

av mormorsgruvan, Thursday, January 27, 2022, 09:43 (819 dagar sedan) @ Erik Andersson

De båda värmevärdena kallas för effektivt värmevärde resp. kalorimetriskt värmeväde.
Halten av flyktiga beståndsdelar är en viktig parameter för ett bra ånglokskol. Brukar ligga på 28-35%.
Askhalten är ganska normal för båda kolsorterna.
MEN TYVÄRR
Varken värmevärde, askhalt, vattenhalt eller halten av flyktiga beståndsdelar talar om för oss kolets förmåga att disintergreras i små partiklar under förbränningen, vilket ger upphov till gnistor och sönderbrända asklådor.

Stenkolets egenskaper kontra gnistspridning

av Sune Nylén, Thursday, January 27, 2022, 14:39 (819 dagar sedan) @ Erik Andersson

Flamkol även kallat ångkol. Benämningen dök i mitt minne, kollade på nätet. Lite stod att läsa och om den sorten finns att köpa nu vete fåglarna. Den kolsorten lämnade höga värden av brännbara gaser i varje fall./ Sune.

Stenkolets egenskaper kontra gnistspridning

av Per Wirback, Thursday, January 27, 2022, 14:45 (819 dagar sedan) @ Sune Nylén

Flamkol även kallat ångkol. Benämningen dök i mitt minne, kollade på nätet. Lite stod att läsa och om den sorten finns att köpa nu vete fåglarna. Den kolsorten lämnade höga värden av brännbara gaser i varje fall./ Sune.


Boken "Gas, kol och Koks" av Elis Göth torde ha en hel del att upplysa i ämnet.
Finns att köpa på några antikvariat, Gas Kol och Koks

/Per

Stenkolets egenskaper kontra gnistspridning

av mormorsgruvan, Thursday, January 27, 2022, 15:30 (819 dagar sedan) @ Sune Nylén

Flamkol är den absolut vanligaste kolsorten för ånglok, till skillnad från smideskol och antracit som mycket sällan användes för ånglok.

Polska kol

av mormorsgruvan, Tuesday, February 01, 2022, 09:57 (814 dagar sedan) @ Erik Andersson

Ditt kol har ett värmevärde på 6200 kcal.
PKP gjorde upp dragskraftskurvor för sina lok för:
1. kol med 5500 kcal
2. kol med 6500 kcal.
Alltså betydligt lägre värmevärde än de vanliga kolsorterna från Yorkshire eller Wales.