Inspelade tågutrop (Järnväg allmänt)

av Anders_W, Wednesday, January 26, 2022, 18:53 (818 dagar sedan)

För något år sedan snubblade jag online över en utlagd samling förinspelade högtalarutrop, troligen från Stockholm, där en kvinnoröst tillkännager att det är dags för avgång för det-och-det tåget. Expresstågen hade både nummer & namn.

Jag försöker nu ånyo hitta denna samling, men vet inte var den kan finnas. Har någon annan en länk till sidan, eller något minne av vad den hette?

Där var det ja! Tack!

av Anders_W, Wednesday, January 26, 2022, 21:13 (818 dagar sedan) @ Jeff

Tack!

Där var det ja! Tack!

av johanmmolin, Wednesday, January 26, 2022, 21:19 (818 dagar sedan) @ Anders_W

Vilket år kan dessa inspelningar tänkas ha varit gjorda?

Man önskar att Berndt Fribergs dito från Helsingborg F också funnes bevarade ...

Där var det ja! Tack!

av Gunnar Ekeving, Wednesday, January 26, 2022, 23:18 (818 dagar sedan) @ johanmmolin

Vilket år kan dessa inspelningar tänkas ha varit gjorda?

Man önskar att Berndt Fribergs dito från Helsingborg F också funnes bevarade ...

Det finns en tidigare tråd om dessa utrop, men jag tror inte det blev riktigt klarlagt vilka år inspelningarna användes.

I Skåne fick bl a Helsingborg F år 1955 skivspelare för att kunna använda förinspelade utrop, men antagligen gick man över till annat lagringsmedium (kassettband) senast i slutet av 1960-talet.

Där var det ja! Tack!

av Göran Kannerby, Thursday, January 27, 2022, 09:41 (817 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vilket år kan dessa inspelningar tänkas ha varit gjorda?

Man önskar att Berndt Fribergs dito från Helsingborg F också funnes bevarade ...


Det finns en tidigare tråd om dessa utrop, men jag tror inte det blev riktigt klarlagt vilka år inspelningarna användes.

I Skåne fick bl a Helsingborg F år 1955 skivspelare för att kunna använda förinspelade utrop, men antagligen gick man över till annat lagringsmedium (kassettband) senast i slutet av 1960-talet.

Att döma av tågnummer och destinationer får jag det till att det är senast i början av 1970-talet.

Där var det ja! Tack!

av /jes, Thursday, January 27, 2022, 11:13 (817 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vilket år kan dessa inspelningar tänkas ha varit gjorda?

Man önskar att Berndt Fribergs dito från Helsingborg F också funnes bevarade ...


Det finns en tidigare tråd om dessa utrop, men jag tror inte det blev riktigt klarlagt vilka år inspelningarna användes.

I Skåne fick bl a Helsingborg F år 1955 skivspelare för att kunna använda förinspelade utrop, men antagligen gick man över till annat lagringsmedium (kassettband) senast i slutet av 1960-talet.

På Helsingborg F skedde utropen också på franska. Skyltningen inne på stationen var också på fyra språk tills piktogrammen ersatte. Över ingången till väntsalen stod det Salle d'attente.