Lok från England på 1860-talet till Göteborg (Fordon: lok)

av Hans B Keller, Saturday, January 29, 2022, 17:18 (812 dagar sedan)

I GHT 1865-11-21 anmäldes att med ångfartyget ODER (kapten H. Soulsby) från Hull, medförts en mängd olika varor. Bla till ”Statens jernvägsbyggnader 1 lokomotiv med tillbehör”. Kan det röra sig om SJB 3 BORE?

I GHT 1867-09-11 anmäldes att med ångfartyget ALBION (kapten F. Dossor) från Hull, medförts en mängd olika varor. Bla till ”Statens Jernvägar 1 lokomotiv, 1 tender, 21 koll. maskineri”. Kan det röra sig om något av loken SJ (G) 90-93? I samma last anges fö till ”J.A. Kjellberg et Söner 85 st. rails”!

Lok från England på 1860-talet till Göteborg

av Anders Jansson, Sunday, January 30, 2022, 15:44 (811 dagar sedan) @ Hans B Keller

Tankloket måste ha varit SJB nr 3. En intressant detalj är att B&P anger namnet till "Björn". I sammanhanget kan noteras att det då redan fanns ett lok hos SJT med nr 66 och namnet "Björn". Jag har ett vagt minne om att någonstans ha sett att SJB-loket därför namnändrades till "Bore".

[image]

Hur "Björn" blev "Bore"

av Anders Jansson, Sunday, January 30, 2022, 22:14 (811 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tankloket måste ha varit SJB nr 3. En intressant detalj är att B&P anger namnet till "Björn". I sammanhanget kan noteras att det då redan fanns ett lok hos SJT med nr 66 och namnet "Björn". Jag har ett vagt minne om att någonstans ha sett att SJB-loket därför namnändrades till "Bore".

Efter lite sökande så hittade jag nedanstående skriftväxling. Där framgår också att loket försågs med tak över förarplatsen redan i samband med uppsättningen i Göteborg.

[image]

[image]

[image]

Hur "Björn" blev "Bore"

av Stefan Isaksson, Monday, January 31, 2022, 17:10 (810 dagar sedan) @ Anders Jansson

Åhå, blivande direktören i Atlas verkstäder tar initiativ i namnfrågan.
Spännande att se att svarsbrevet inte är renskrivet utan innehåller strykningar. Är det hämtat ur avsändarens brevbok?