Byggnaden Charlottenberg-Arvika 1866 (Fordon: lok)

av Hans B Keller, Saturday, January 29, 2022, 17:40 (810 dagar sedan)

I Åmåls Weckoblad 1866-11-14 finns en artikel om att stationshuset i Arvika nu var uppmurat, samt ” Ett lokomotiv ankom hit häromdagen med ångfartyget BYELFVEN, hvars hurtige befälhavare placerat den stolte jätten på sitt däck, der det, lik en väldig drake, låg och mojade sig och lät sin svagare broder under däck skruva sig fram ärver Wenerns och Glafsfjordens böljor. Detta lokomotiv kommer antagligen att användas vid banans grusningen nästa vår, och det skall blir à rätt nöjsamt att se dess första uppträdande här”. Kan det vara SJB 22 THOR?

Byggnaden Charlottenberg-Arvika 1866

av Anders Jansson, Saturday, January 29, 2022, 23:02 (810 dagar sedan) @ Hans B Keller

I Åmåls Weckoblad 1866-11-14 finns en artikel om att stationshuset i Arvika nu var uppmurat, samt ” Ett lokomotiv ankom hit häromdagen med ångfartyget BYELFVEN, hvars hurtige befälhavare placerat den stolte jätten på sitt däck, der det, lik en väldig drake, låg och mojade sig och lät sin svagare broder under däck skruva sig fram ärver Wenerns och Glafsfjordens böljor. Detta lokomotiv kommer antagligen att användas vid banans grusningen nästa vår, och det skall blir à rätt nöjsamt att se dess första uppträdande här”. Kan det vara SJB 22 THOR?

Det var mycket riktigt loket Thor.

[image]

[image]

[image]

Maskindirektören Edvard Fränckel vid II Trafikdistriktet var på 1870-talet påtänkt som överdirektör för maskinsidan vid styrelsen när ansvaret för ban- och maskinsidorna delades upp. Fränckel lämnade dock Statens järnvägstrafik för att bli VD för det nystartade AB Atlas.