Tåg som hörs (Fordon: vagnar)

av ak44, Sunday, January 30, 2022, 15:10 (815 dagar sedan)

Här sitter jag och hör godstågen dundra förbi utanför fönstret. Det vill säga, det är inga godståg. Banan här lades ner på 60-talet. (Östra Smålands järnväg. Närmaste station Hohult, några hundratal meter bort) Det är i stället stormen som låter som godståg, ungefär.
Men jag funderar ändå: Varför låter godståg mera än persontåg?

Jag har ett hemskt minne att referera till: I den yngre halvan av mitt liv gjorde jag mitt sista repmöte i mitten på 70-talet. Vi, våran pluton, blev anvisade en plats att sätta upp vårat tält. Den ena sidan begänsades av Västra stambanan och den andra sidan av en mindre väg i vinkel mot järnvägen. Det var alltså en järnvägskorsning där med bommar och ljudsignaler. Alla förstår säkert hur långa sovstunder man fick vara med om på den tältplatsen. Godståg från västra Sverige går ju huvudsakligen på nätterna. Och dom hörs. Så även signalen vid vägkorsningen.

Tåg som hörs

av Överkörmästaren, Sunday, January 30, 2022, 15:43 (815 dagar sedan) @ ak44

Här sitter jag och hör godstågen dundra förbi utanför fönstret. Det vill säga, det är inga godståg. Banan här lades ner på 60-talet. (Östra Smålands järnväg. Närmaste station Hohult, några hundratal meter bort) Det är i stället stormen som låter som godståg, ungefär.
Men jag funderar ändå: Varför låter godståg mera än persontåg?

De är generellt längre och långsammare, så de tillbringar helt enkelt mer tid inom hörhåll.

Dessutom är persontåg idag oftast skivbromsade, medan godstågen har gjutjärnsblock, som gör hjulytan något ojämn och detta skapar i sig en högre ljudnivå även när man inte bromsar.

(Sen kan ju även lasten bidra till ljud, exempelvis saker som gnisslar och skramlar eller luftvirvlar som uppstår kring olika föremål!)

Tåg som hörs

av Bertil Bengtsson, Sunday, January 30, 2022, 16:11 (815 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Själva vagnen kan också bidra till höga ljud.
Ob-vagnen, salig i åminnelse, hade ett "jättetungt" "DÅNG" för varje hjul och rälsskarv. Svårt redogöra för hur det lät, naturligtvis, men som om någon slagit med en slägga och skapat ett dov smäll. "DÅNG-DÅNG.."
Inga andra vagnar har jag hört låta så! Tror inte heller det var någon skillnad på lastad och olastad.
Vad det berodde på vet jag inte, men Ob-vagnarna hade ju speciella "kugghjul" mellan vagnskorgen och boggierna. Dessa bar all vikt, samtidigt som Ob-vagnen var "mjuk", ramen följde nog boggiernas vertikala rörelser ganska väl.
Finns det någon Ob bevarad? Skulle vara roligt få höra en Ob igen!
Berra

Tåg som hörs

av Per Ljungberg, Sunday, January 30, 2022, 19:46 (815 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

De vagnar jag hört slamra mest hörde jag för många år sedan i Bremen. Det var ett tåg med 2-axliga biltransportvagnar (Leeks eller liknande) som passerade. Jag kommer inte ihåg om vagnarna var lastade eller ej.

Tåg som hörs

av Olle E, Sunday, January 30, 2022, 22:05 (814 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Skivbromsar har ett otroligt vasst ljud i ett obehagligt frekvensområde. Föredrar ljudet av bromsblock.
För att inte tala om kanonaden när glappa SA3 i ett lastat malmtåg sträcks...

Tåg som hörs

av Överkörmästaren, Monday, January 31, 2022, 10:15 (814 dagar sedan) @ Olle E

Skivbromsar har ett otroligt vasst ljud i ett obehagligt frekvensområde. Föredrar ljudet av bromsblock.

Problemet är som sagt att blocken påverkar hjulens yta så att de låter mer när man inte bromsar.

För att inte tala om kanonaden när glappa SA3 i ett lastat malmtåg sträcks...

Det är väl ett härligt ljud. Som när återvinningsbilen är här och tömmer ur tomglasbehållarna.

Tåg som hörs

av tobbe, Monday, January 31, 2022, 13:17 (814 dagar sedan) @ Olle E

Håller med om att ljudet från ett startande malmtåg från Kmb(Kiruna malmbangård) vs växling och tillsättning av vagnar är mäktigt d.v.s. upptill 58 "knallar" i följd eller fler beroende på tåglängd var mäktigt. Bodde många ggr på Hotell "Järnis" intill stationshuset vid sp. 1 med utsikt mot Kmb (numer historia) och låg ofta och räknade "knallarna" innan man somnade. Detta var på det "glada 1970-talet) då Dm 3 och multade NSB El 15 eller ibland NSB El 12 härskade på malmbanan.
tobbe

Tåg som hörs

av Godsgösta, Tuesday, February 01, 2022, 11:18 (813 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Här sitter jag och hör godstågen dundra förbi utanför fönstret. Det vill säga, det är inga godståg. Banan här lades ner på 60-talet. (Östra Smålands järnväg. Närmaste station Hohult, några hundratal meter bort) Det är i stället stormen som låter som godståg, ungefär.
Men jag funderar ändå: Varför låter godståg mera än persontåg?


De är generellt längre och långsammare, så de tillbringar helt enkelt mer tid inom hörhåll.

Dessutom är persontåg idag oftast skivbromsade, medan godstågen har gjutjärnsblock, som gör hjulytan något ojämn och detta skapar i sig en högre ljudnivå även när man inte bromsar.

(Sen kan ju även lasten bidra till ljud, exempelvis saker som gnisslar och skramlar eller luftvirvlar som uppstår kring olika föremål!)

Sägas skall dock att andelen gjutjärnsblock på godsvagnar har minskat med rasande fart och gör så även fortsatt. Olika kompositmaterial i stället för gjutjärn utgör i stort den stora merparten snart. Särdeles på de vagnar som går in och ur landet. En grov uppskattning baserat på de tåg jag själv kört det senaste året är att minst 50% av alla block nu består av komposit.
Det minskar i vart fall oljudet, om än att andra utaningar uppstår. Men det är en annan historia.