BBÖ 80 (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Sunday, January 30, 2022, 15:30 (788 dagar sedan)

Detta lok med 5 kopplade axlar driver på den fjärde kopplade axeln. De flesta andra lok med 5 kopplade axlar driver på den tredje kopplade axeln.
Vilken kan anledningen vara ?

BBÖ 80

av Bertil Bengtsson, Sunday, January 30, 2022, 16:01 (788 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Loken typ 80 levererades från 1909.
De var en överhettningsversion av typ 180, som byggdes från år 1900.
Vid den tiden var man osäker på hur lok med fem drivaxlar skulle klara kurvor, så konstruktören Karl Gölsdorf konstruerade löpverket så, att axlar 1, 3 och 5 var sidoförskjutbara; axlar 2 och 4 fasta. Men då kunde man inte ha axel 3 som drivaxel!
Även i Preussen byggde man från år 1905 tanklok typ T16 med fem drivaxlar på samma sätt. Men efter bara några år vågade man sig på att låta axel tre bli drivaxel och därmed fast. De sista leveranserna av T16 byggdes därmed olika de första.
Men i Österrike hade Gölsdorf drivit "standardiseringen" långt i lokens konstruktion (en och samma detaljritning användes till flera olika loktyper), så trots att lok 80 blev en "nykonstruktion" blev ramen och löpverket oförändrad mot typ 180; därmed även koppelstänger, vevstakar osv.
Berra