X5B 221 i Tillberga idag (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HP, Tuesday, February 01, 2022, 19:01 (787 dagar sedan)

[image]

X5B 221 är nu blästrad och har knappt ingen rost på korg och mindre än vi trodde på taket. Backspeglar nedtagna idag./HP

X5B 221 i Tillberga idag

av Rolf Johansson, Tuesday, February 01, 2022, 20:45 (786 dagar sedan) @ HP

Det här ser lovande ut!

X5B 221 i Tillberga idag

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, February 01, 2022, 21:54 (786 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Det här ser lovande ut!

Lovande? Det är ju nån sorts High Chaparall-projekt.

anser
Thomas K Ohlsson

X5B 221 i Tillberga idag

av Littera JS, Wednesday, February 02, 2022, 08:46 (786 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Ett synnerligen bra initiativ av Järnvägsmuseet för att söka både visa och spara X5 för eftervärlden. Och som man säger ” ...kommer någon med en rund slant om 20-30 år, så är det inte på något sätt omöjligt att göra ett tåg av X5 igen

Framtiden för X5 221.....

av K Lemming, Wednesday, February 02, 2022, 16:01 (786 dagar sedan) @ Littera JS

Ett synnerligen bra initiativ av Järnvägsmuseet för att söka både visa och spara X5 för eftervärlden. Och som man säger ” ...kommer någon med en rund slant om 20-30 år, så är det inte på något sätt omöjligt att göra ett tåg av X5 igen

Personligen hade jag tyckt det bästa hade varit om X5 hade blivit ett långsiktigt renoveringsprojekt där det tilldelats en summa pengar ur varje års budget. Varför måste hela summan upp på bordet på en gång och hela renoveringen göras direkt. Hur länge har inte renoveringen av den där trä-restaurangvagnen pågått. Personligen tycker jag ett så vackert tåg och dessutom vårt första "snabbtåg" förtjänar ett bättre öde än att agera entré och uppehållsrum för skolklasser m.fl. men om JVM menar på att det inte finns några alternativ så är den nu tänkta lösningen bättre än att X5:an ställs in i något lokhus i förvar
Men som sagt, en långsiktig renovering där lite görs varje år och det får ta den tid det tar hade jag föredragit framför den beslutade lösningen. I.o.m att man bygger in två av tre delar i själva entrén så lär man ju inte bryta loss dessa i första taget för att renovera dom, det kommer ju isf att tillföra än fler kostnader för renoveringen då en ny entrélösning som ersätter X5 vagnarna måste räknas in i kostnaden för en renovering, så det känns som att man "låser in" X5:an vilket försvårar en framtida renovering.

Jag tycker den tänkta lösningen är bättre än förrådsuppställning men den är inte värst genomtänkt i mitt tycke, och lite High Chaparall känsla får allt jag också.

Framtiden för X5 221.....

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 02, 2022, 18:13 (786 dagar sedan) @ K Lemming

Ett synnerligen bra initiativ av Järnvägsmuseet för att söka både visa och spara X5 för eftervärlden. Och som man säger ” ...kommer någon med en rund slant om 20-30 år, så är det inte på något sätt omöjligt att göra ett tåg av X5 igen


Personligen hade jag tyckt det bästa hade varit om X5 hade blivit ett långsiktigt renoveringsprojekt där det tilldelats en summa pengar ur varje års budget. Varför måste hela summan upp på bordet på en gång och hela renoveringen göras direkt. Hur länge har inte renoveringen av den där trä-restaurangvagnen pågått. Personligen tycker jag ett så vackert tåg och dessutom vårt första "snabbtåg" förtjänar ett bättre öde än att agera entré och uppehållsrum för skolklasser m.fl. men om JVM menar på att det inte finns några alternativ så är den nu tänkta lösningen bättre än att X5:an ställs in i något lokhus i förvar
Men som sagt, en långsiktig renovering där lite görs varje år och det får ta den tid det tar hade jag föredragit framför den beslutade lösningen. I.o.m att man bygger in två av tre delar i själva entrén så lär man ju inte bryta loss dessa i första taget för att renovera dom, det kommer ju isf att tillföra än fler kostnader för renoveringen då en ny entrélösning som ersätter X5 vagnarna måste räknas in i kostnaden för en renovering, så det känns som att man "låser in" X5:an vilket försvårar en framtida renovering.

Jag tycker den tänkta lösningen är bättre än förrådsuppställning men den är inte värst genomtänkt i mitt tycke, och lite High Chaparall känsla får allt jag också.


Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.

Framtiden för X5 221.....

av Lennart Petersen, Wednesday, February 02, 2022, 18:42 (786 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Ett synnerligen bra initiativ av Järnvägsmuseet för att söka både visa och spara X5 för eftervärlden. Och som man säger ” ...kommer någon med en rund slant om 20-30 år, så är det inte på något sätt omöjligt att göra ett tåg av X5 igen


Personligen hade jag tyckt det bästa hade varit om X5 hade blivit ett långsiktigt renoveringsprojekt där det tilldelats en summa pengar ur varje års budget. Varför måste hela summan upp på bordet på en gång och hela renoveringen göras direkt. Hur länge har inte renoveringen av den där trä-restaurangvagnen pågått. Personligen tycker jag ett så vackert tåg och dessutom vårt första "snabbtåg" förtjänar ett bättre öde än att agera entré och uppehållsrum för skolklasser m.fl. men om JVM menar på att det inte finns några alternativ så är den nu tänkta lösningen bättre än att X5:an ställs in i något lokhus i förvar
Men som sagt, en långsiktig renovering där lite görs varje år och det får ta den tid det tar hade jag föredragit framför den beslutade lösningen. I.o.m att man bygger in två av tre delar i själva entrén så lär man ju inte bryta loss dessa i första taget för att renovera dom, det kommer ju isf att tillföra än fler kostnader för renoveringen då en ny entrélösning som ersätter X5 vagnarna måste räknas in i kostnaden för en renovering, så det känns som att man "låser in" X5:an vilket försvårar en framtida renovering.

Jag tycker den tänkta lösningen är bättre än förrådsuppställning men den är inte värst genomtänkt i mitt tycke, och lite High Chaparall känsla får allt jag också.

Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.

Det låter ju rätt vettigt, det är väl inte försent än för Jvm att ändra lite på det här.

Framtiden för X5 221.....

av Henrik B. Backer, Wednesday, February 02, 2022, 19:32 (785 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jeg synes Järnvägsmuseet fortjener heder for det de har satt i gang. På denne måten kan dette togsettet overleve inn i fremtiden. Hvis man senere ønsker å gå videre med å sette i stand materiellet til driftsklar stand, er ikke noe av det som skjer nå forgjeves. Dette initiativet tror jeg de som kommer etter oss vil verdsette!


Beste hilsen Henrik B.

Framtiden för X5 221.....

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 02, 2022, 19:39 (785 dagar sedan) @ Henrik B. Backer

Jeg synes Järnvägsmuseet fortjener heder for det de har satt i gang. På denne måten kan dette togsettet overleve inn i fremtiden. Hvis man senere ønsker å gå videre med å sette i stand materiellet til driftsklar stand, er ikke noe av det som skjer nå forgjeves. Dette initiativet tror jeg de som kommer etter oss vil verdsette!


Beste hilsen Henrik B.


Visst! Men man behöver inte sätta in just B6-soffor i vagnen. Sätt hellre in något som är alldeles uppenbart att det inte stämmer då, som lösa trästolar, inredning likt en aula eller vad som helst som saknar järnvägskoppling. Vagnen räddas ju lika bra ändå.

Framtiden för X5 221.....

av Lennart Petersen, Wednesday, February 02, 2022, 19:53 (785 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Jeg synes Järnvägsmuseet fortjener heder for det de har satt i gang. På denne måten kan dette togsettet overleve inn i fremtiden. Hvis man senere ønsker å gå videre med å sette i stand materiellet til driftsklar stand, er ikke noe av det som skjer nå forgjeves. Dette initiativet tror jeg de som kommer etter oss vil verdsette!


Beste hilsen Henrik B.

Visst! Men man behöver inte sätta in just B6-soffor i vagnen. Sätt hellre in något som är alldeles uppenbart att det inte stämmer då, som lösa trästolar, inredning likt en aula eller vad som helst som saknar järnvägskoppling. Vagnen räddas ju lika bra ändå.

Javisst, t.ex vanliga cafémöbler för uteserveringar.

B6 ger ju direkt vibbar för brsökare : ”oj vad det så här man åkte på den tiden”

X5 221 och Ro2a 2702

av K Lemming, Thursday, February 03, 2022, 16:21 (785 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Ett synnerligen bra initiativ av Järnvägsmuseet för att söka både visa och spara X5 för eftervärlden. Och som man säger ” ...kommer någon med en rund slant om 20-30 år, så är det inte på något sätt omöjligt att göra ett tåg av X5 igen


Personligen hade jag tyckt det bästa hade varit om X5 hade blivit ett långsiktigt renoveringsprojekt där det tilldelats en summa pengar ur varje års budget. Varför måste hela summan upp på bordet på en gång och hela renoveringen göras direkt. Hur länge har inte renoveringen av den där trä-restaurangvagnen pågått. Personligen tycker jag ett så vackert tåg och dessutom vårt första "snabbtåg" förtjänar ett bättre öde än att agera entré och uppehållsrum för skolklasser m.fl. men om JVM menar på att det inte finns några alternativ så är den nu tänkta lösningen bättre än att X5:an ställs in i något lokhus i förvar
Men som sagt, en långsiktig renovering där lite görs varje år och det får ta den tid det tar hade jag föredragit framför den beslutade lösningen. I.o.m att man bygger in två av tre delar i själva entrén så lär man ju inte bryta loss dessa i första taget för att renovera dom, det kommer ju isf att tillföra än fler kostnader för renoveringen då en ny entrélösning som ersätter X5 vagnarna måste räknas in i kostnaden för en renovering, så det känns som att man "låser in" X5:an vilket försvårar en framtida renovering.

Jag tycker den tänkta lösningen är bättre än förrådsuppställning men den är inte värst genomtänkt i mitt tycke, och lite High Chaparall känsla får allt jag också.

Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.

Oj, är det B6 soffor man ska montera i den vagnen som ska vara "uppehållsrum" för skolklasser m.fl, det hade jag helt missat. Fick för mig att det var just vanliga bord och stolar som skulle placeras där.
Ja då blir det än mer High Chaparall känsla över det hela, och som du skriver blir det en form av historieförvanskning som kan få besökare att tro att det är den korrekta inredningen.
Jag vidhåller att X5:an förtjänar ett bättre öde än att agera entréinstallation och uppehållsrum. En renovering som får ta den tid det tar utifrån ekonomi och tid hade varit värdigast för ett så unikt fordon som en gång var SJ's "paradtåg" och vårt första snabbtåg. Återigen, man kan jämföra med hur länge restaureringen av Ro2a 2702 pågått, det närmar sig väl 15 år nu och hur mycket måste inte det kostat totalt med tanke på alla specialtillverkade komponenter.

https://byggnadsvard.se/har-blir-gamla-tag-som-nya/

Jag hoppas JVM tänker om och istället placerar två vanliga passvagnar i den nya entrén och låter X5 221 bli nästa långtidsprojekt efter Ro2a 2702.

X5 221 och Ro2a 2702

av Thomas K Ohlsson, Thursday, February 03, 2022, 17:05 (785 dagar sedan) @ K Lemming

Ett synnerligen bra initiativ av Järnvägsmuseet för att söka både visa och spara X5 för eftervärlden. Och som man säger ” ...kommer någon med en rund slant om 20-30 år, så är det inte på något sätt omöjligt att göra ett tåg av X5 igen


Personligen hade jag tyckt det bästa hade varit om X5 hade blivit ett långsiktigt renoveringsprojekt där det tilldelats en summa pengar ur varje års budget. Varför måste hela summan upp på bordet på en gång och hela renoveringen göras direkt. Hur länge har inte renoveringen av den där trä-restaurangvagnen pågått. Personligen tycker jag ett så vackert tåg och dessutom vårt första "snabbtåg" förtjänar ett bättre öde än att agera entré och uppehållsrum för skolklasser m.fl. men om JVM menar på att det inte finns några alternativ så är den nu tänkta lösningen bättre än att X5:an ställs in i något lokhus i förvar
Men som sagt, en långsiktig renovering där lite görs varje år och det får ta den tid det tar hade jag föredragit framför den beslutade lösningen. I.o.m att man bygger in två av tre delar i själva entrén så lär man ju inte bryta loss dessa i första taget för att renovera dom, det kommer ju isf att tillföra än fler kostnader för renoveringen då en ny entrélösning som ersätter X5 vagnarna måste räknas in i kostnaden för en renovering, så det känns som att man "låser in" X5:an vilket försvårar en framtida renovering.

Jag tycker den tänkta lösningen är bättre än förrådsuppställning men den är inte värst genomtänkt i mitt tycke, och lite High Chaparall känsla får allt jag också.

Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.


Oj, är det B6 soffor man ska montera i den vagnen som ska vara "uppehållsrum" för skolklasser m.fl, det hade jag helt missat. Fick för mig att det var just vanliga bord och stolar som skulle placeras där.
Ja då blir det än mer High Chaparall känsla över det hela, och som du skriver blir det en form av historieförvanskning som kan få besökare att tro att det är den korrekta inredningen.
Jag vidhåller att X5:an förtjänar ett bättre öde än att agera entréinstallation och uppehållsrum. En renovering som får ta den tid det tar utifrån ekonomi och tid hade varit värdigast för ett så unikt fordon som en gång var SJ's "paradtåg" och vårt första snabbtåg. Återigen, man kan jämföra med hur länge restaureringen av Ro2a 2702 pågått, det närmar sig väl 15 år nu och hur mycket måste inte det kostat totalt med tanke på alla specialtillverkade komponenter.

https://byggnadsvard.se/har-blir-gamla-tag-som-nya/

Jag hoppas JVM tänker om och istället placerar två vanliga passvagnar i den nya entrén och låter X5 221 bli nästa långtidsprojekt efter Ro2a 2702.

Jag håller med till 100% - ja kanske till och med 105%...

Om jag får gissa tror jag en anledning till detta misslyckade beslut är att X5-tåget inte ser tillräckligt "gammalt" ut - det är ingen vattenkokare och inte heller av trä... men det kanske är en illvillig hypotes?

anser
Thomas K Ohlsson

X5 221 i framtiden

av Oskar F, Thursday, February 03, 2022, 21:34 (784 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag hoppas JVM tänker om och istället placerar två vanliga passvagnar i den nya entrén och låter X5 221 bli nästa långtidsprojekt efter Ro2a 2702.


Jag håller med till 100% - ja kanske till och med 105%...

Om jag får gissa tror jag en anledning till detta misslyckade beslut är att X5-tåget inte ser tillräckligt "gammalt" ut - det är ingen vattenkokare och inte heller av trä... men det kanske är en illvillig hypotes?

anser
Thomas K Ohlsson

Jag tror att det är just en illvillig hypotes som inte är sann för nuvarande generation museitjänstemän. Anledningen tror jag istället framgår i texten i detta inlägg, om Xoa5:s framtid, nämligen kostnaden.

Men tåget bevaras ju, smörgåsfläckar på B6-soffor är inget hinder för att senare fullfölja en renovering till trafikdugligt skick. Troligen är det ekonomiskt att vänta ett decennium bl.a. för att om möjligt få ner priset på installation av ETCS så att fordonet kan användas på järnvägsnätet i framtiden.

Framtiden för X5 221.....

av Anders Jansson, Thursday, February 03, 2022, 20:09 (784 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.

Skillnaden mellan dåtida "komforttåg" och samtida "rena lokaltågsvagnar" var kanske inte fullt så stor som man till förstone skulle kunna tro. Bilderna JvmKBDB02787 respektive JvmKDAF04755 återspeglar dåtida standard i 3-klass.

[image]

[image]

Framtiden för X5 221.....

av Thomas K Ohlsson, Thursday, February 03, 2022, 21:12 (784 dagar sedan) @ Anders Jansson

Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.


Skillnaden mellan dåtida "komforttåg" och samtida "rena lokaltågsvagnar" var kanske inte fullt så stor som man till förstone skulle kunna tro. Bilderna JvmKBDB02787 respektive JvmKDAF04755 återspeglar dåtida standard i 3-klass.

[image]

[image]

Bilden visar B6:s (som väl hette nåt annat då) ursprungliga inredning. Senare soffor var än mer spartanska. Vilken typ avser High Chaparallmuseét att använda vet jag inte, men troligen den 'moderna' varianten.

Oavsett vilken så hade tredje klass i X5/Xoa5 betydligt högre komfort, bland annat var soffryggarna inte vertikala utan hade en mer behaglig lutning. Dessutom var sittningen 2+2 jämfört med 2+3 i lokaltågsvagnarna.

påpekar
Thomas K Ohlsson

Framtiden för X5 221.....

av Björn Arvidsson, Thursday, February 03, 2022, 21:41 (784 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.


Skillnaden mellan dåtida "komforttåg" och samtida "rena lokaltågsvagnar" var kanske inte fullt så stor som man till förstone skulle kunna tro. Bilderna JvmKBDB02787 respektive JvmKDAF04755 återspeglar dåtida standard i 3-klass.

[image]

[image]


Bilden visar B6:s (som väl hette nåt annat då) ursprungliga inredning. Senare soffor var än mer spartanska. Vilken typ avser High Chaparallmuseét att använda vet jag inte, men troligen den 'moderna' varianten.

Oavsett vilken så hade tredje klass i X5/Xoa5 betydligt högre komfort, bland annat var soffryggarna inte vertikala utan hade en mer behaglig lutning. Dessutom var sittningen 2+2 jämfört med 2+3 i lokaltågsvagnarna.

påpekar
Thomas K Ohlsson

Sofforna i B6:orna byttes inte ut, de kläddes bara om med galon.
De ursprungliga sofforna i X5/Xoa5 var av samma modell som i Co8 mfl vagnar.
Att det skulle bli någon historieförfalskning med b6 soffor i den ena vagnen som renoveras är bara något som div förstå sig påare tycker. För det kan ju inte bli någon förfalskning då den inte renoveras till något skick invändigt som den haft tidigare. utan renoveras invändigt för att vara samlingslokal.
Tycker det är ett jäkla gnäll på hur den renoveras. För hade inte JVM tagit över den från SKÅJ så hade det troligen blivit skroten.
Och som JVM rapporterat så sparas ju all inredning och annat som demonteras, för att i en framtid om ekonomi och intresse finns kunna renovera upp tåget helt.

Framtiden för X5 221...../

av Thomas K Ohlsson, Thursday, February 03, 2022, 22:35 (784 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.


Skillnaden mellan dåtida "komforttåg" och samtida "rena lokaltågsvagnar" var kanske inte fullt så stor som man till förstone skulle kunna tro. Bilderna JvmKBDB02787 respektive JvmKDAF04755 återspeglar dåtida standard i 3-klass.

[image]

[image]


Bilden visar B6:s (som väl hette nåt annat då) ursprungliga inredning. Senare soffor var än mer spartanska. Vilken typ avser High Chaparallmuseét att använda vet jag inte, men troligen den 'moderna' varianten.

Oavsett vilken så hade tredje klass i X5/Xoa5 betydligt högre komfort, bland annat var soffryggarna inte vertikala utan hade en mer behaglig lutning. Dessutom var sittningen 2+2 jämfört med 2+3 i lokaltågsvagnarna.

påpekar
Thomas K Ohlsson


Sofforna i B6:orna byttes inte ut, de kläddes bara om med galon.
De ursprungliga sofforna i X5/Xoa5 var av samma modell som i Co8 mfl vagnar.
Att det skulle bli någon historieförfalskning med b6 soffor i den ena vagnen som renoveras är bara något som div förstå sig påare tycker. För det kan ju inte bli någon förfalskning då den inte renoveras till något skick invändigt som den haft tidigare. utan renoveras invändigt för att vara samlingslokal.
Tycker det är ett jäkla gnäll på hur den renoveras. För hade inte JVM tagit över den från SKÅJ så hade det troligen blivit skroten.
Och som JVM rapporterat så sparas ju all inredning och annat som demonteras, för att i en framtid om ekonomi och intresse finns kunna renovera upp tåget helt.

Det räcker att titta på bilderna så ser vi att det INTE var samma typ av soffor - bredden var t ex olika. Även rygglutningen skilde sej åt, den var helt vertikal på B6 (jag hade tillfälle att uppleva den "komforten" många gånger på pendeltågen till/från Kallhäll). Tredjeklasssofforna på expresstågen hade däremot en lite större ryggvinkel, detta krävde en annan rörstomme vilket framgår av bilderna ovan.

(Ursäkta att jag upprepar mej men det behövs tydligen - speciellt för dom som avfärdar faktabaserad kritik som "gnäll").

vänligen
Thomas K Ohlsson
"förståsejpåare"

Framtiden för X5 221...../

av Björn Arvidsson, Thursday, February 03, 2022, 22:58 (784 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.


Skillnaden mellan dåtida "komforttåg" och samtida "rena lokaltågsvagnar" var kanske inte fullt så stor som man till förstone skulle kunna tro. Bilderna JvmKBDB02787 respektive JvmKDAF04755 återspeglar dåtida standard i 3-klass.

[image]

[image]


Bilden visar B6:s (som väl hette nåt annat då) ursprungliga inredning. Senare soffor var än mer spartanska. Vilken typ avser High Chaparallmuseét att använda vet jag inte, men troligen den 'moderna' varianten.

Oavsett vilken så hade tredje klass i X5/Xoa5 betydligt högre komfort, bland annat var soffryggarna inte vertikala utan hade en mer behaglig lutning. Dessutom var sittningen 2+2 jämfört med 2+3 i lokaltågsvagnarna.

påpekar
Thomas K Ohlsson


Sofforna i B6:orna byttes inte ut, de kläddes bara om med galon.
De ursprungliga sofforna i X5/Xoa5 var av samma modell som i Co8 mfl vagnar.
Att det skulle bli någon historieförfalskning med b6 soffor i den ena vagnen som renoveras är bara något som div förstå sig påare tycker. För det kan ju inte bli någon förfalskning då den inte renoveras till något skick invändigt som den haft tidigare. utan renoveras invändigt för att vara samlingslokal.
Tycker det är ett jäkla gnäll på hur den renoveras. För hade inte JVM tagit över den från SKÅJ så hade det troligen blivit skroten.
Och som JVM rapporterat så sparas ju all inredning och annat som demonteras, för att i en framtid om ekonomi och intresse finns kunna renovera upp tåget helt.


Det räcker att titta på bilderna så ser vi att det INTE var samma typ av soffor - bredden var t ex olika. Även rygglutningen skilde sej åt, den var helt vertikal på B6 (jag hade tillfälle att uppleva den "komforten" många gånger på pendeltågen till/från Kallhäll). Tredjeklasssofforna på expresstågen hade däremot en lite större ryggvinkel, detta krävde en annan rörstomme vilket framgår av bilderna ovan.

(Ursäkta att jag upprepar mej men det behövs tydligen - speciellt för dom som avfärdar faktabaserad kritik som "gnäll").

vänligen
Thomas K Ohlsson
"förståsejpåare"

Jag skrev att sofforna i B6orna inte byttes ut. de fick bara ny klädsel.
Och sofforna i Xoa5 som nya hade samma typ/modell på soffor som samtida sittvagnar.
Och förövrigt så var det inte ens de sofforna i vagnen när den övertogs av JVM, utan någon modell av B3 stolar.

Framtiden för X5 221.....

av Lennart Petersen, Thursday, February 03, 2022, 23:02 (784 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Att det skulle bli någon historieförfalskning med b6 soffor i den ena vagnen som renoveras är bara något som div förstå sig påare tycker. För det kan ju inte bli någon förfalskning då den inte renoveras till något skick invändigt som den haft tidigare. utan renoveras invändigt för att vara samlingslokal.
Tycker det är ett jäkla gnäll på hur den renoveras. För hade inte JVM tagit över den från SKÅJ så hade det troligen blivit skroten.
Och som JVM rapporterat så sparas ju all inredning och annat som demonteras, för att i en framtid om ekonomi och intresse finns kunna renovera upp tåget helt.

Då får väl även jag finna mig i att bli inkluderad i kategori ”div förstå sig påare”. för jag tycker Bygdestam har helt rätt, och det är ingen stor sak att ändra på.
Och det är ju trevligt att ett X5-tåg bevaras men betänk att det inte är någon ideell förening som bevarar.
Vi ska vara varsamma med kritik mot föreningar och deras tappra medlemmar.
Utan här är det vårt stora statliga nationella järnvägsmuseum som bevarar. Det är våra skattepengar som går dit som anslag för verksamheten och då är det rimligt att envar kan framföra åsikter hur de används.
Med en begränsad budget så gäller det att prioritera, vi får hoppas att man prioriterat rätt här men rent hypotetiskt skulle ju dessa medel kunnat användas till något annat för museet.

Framtiden för X5 221.....

av Björn Arvidsson, Thursday, February 03, 2022, 23:13 (784 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Att det skulle bli någon historieförfalskning med b6 soffor i den ena vagnen som renoveras är bara något som div förstå sig påare tycker. För det kan ju inte bli någon förfalskning då den inte renoveras till något skick invändigt som den haft tidigare. utan renoveras invändigt för att vara samlingslokal.
Tycker det är ett jäkla gnäll på hur den renoveras. För hade inte JVM tagit över den från SKÅJ så hade det troligen blivit skroten.
Och som JVM rapporterat så sparas ju all inredning och annat som demonteras, för att i en framtid om ekonomi och intresse finns kunna renovera upp tåget helt.


Då får väl även jag finna mig i att bli inkluderad i kategori ”div förstå sig påare”. för jag tycker Bygdestam har helt rätt, och det är ingen stor sak att ändra på.
Och det är ju trevligt att ett X5-tåg bevaras men betänk att det inte är någon ideell förening som bevarar.
Vi ska vara varsamma med kritik mot föreningar och deras tappra medlemmar.
Utan här är det vårt stora statliga nationella järnvägsmuseum som bevarar. Det är våra skattepengar som går dit som anslag för verksamheten och då är det rimligt att envar kan framföra åsikter hur de används.
Med en begränsad budget så gäller det att prioritera, vi får hoppas att man prioriterat rätt här men rent hypotetiskt skulle ju dessa medel kunnat användas till något annat för museet.

Men man kan tolka vad många av er skriver som att det är viktigast att fordonet nu när det renoveras, att det görs till originalskick och trafikdugligt. med tanke på de summor som jag läst om vad det skulle kosta så är det ju inte att hushålla med skattepengarna. Tycker det är ett bra beslut som JVM tagit, med att renovera upp ändvagnarna och inreda dom för att kunna använda dom stationärt. Och då samtidigt magasinera mellanvagnen och den inredning som demonteras, så de finns kvar för en eventuell framtida renovering till trafikfordon.

Ska man hypotetiskt se så skulle alla pengar som läggs ner på renoveringar av fordon eller annat på museet kunna läggas på nått annat :-D

Framtiden för X5 221.....

av Wk, Thursday, February 03, 2022, 22:31 (784 dagar sedan) @ K Lemming

Lite tråkigt att denna tråd kapats för att ännu en gång riva upp i detta ämne... men när nu tandkrämen klämts ut ur tuben, vill jag gärna påpeka en liten detalj som kanske missas i sammanhanget....

Frågan är hur pass omfattande ohistoriska ändringar som skulle behövas för att få ett tågsätt av denna typ att köras 'på riktigt', för vi talar väl knappast att det skulle snigla sig fram i 80-90 km/h?

Det finns en viss referens i form av det privata initiativet i England med att få restaurerat en hopsatt enhet av det berömda 'Brighton Belle', a.k.a. 5-BEL tågset, till en standard som skulle tillåta att det framföres som snälltåg på det allmänna järnvägsnätet. När jag läser om alla utmaningar, ombyggnader och förändringar som uppstått/visat sig nödvändiga, hade det kanske varit relevant att räkna på alternativet att bygga ett helt nytt tågset som i varje fall vagnskorgsmässigt 'i stort' överensstämmer med originalet.

Hur mycket tåler vagskorgens styvhet?
Hur snabbt kan tåget tänkas tillåtas köras med existerande löpverk?
etc, etc

Framtiden för X5 221.....

av Thomas K Ohlsson, Thursday, February 03, 2022, 22:43 (784 dagar sedan) @ Wk

Lite tråkigt att denna tråd kapats för att ännu en gång riva upp i detta ämne... men när nu tandkrämen klämts ut ur tuben, vill jag gärna påpeka en liten detalj som kanske missas i sammanhanget....

Frågan är hur pass omfattande ohistoriska ändringar som skulle behövas för att få ett tågsätt av denna typ att köras 'på riktigt', för vi talar väl knappast att det skulle snigla sig fram i 80-90 km/h?

Det finns en viss referens i form av det privata initiativet i England med att få restaurerat en hopsatt enhet av det berömda 'Brighton Belle', a.k.a. 5-BEL tågset, till en standard som skulle tillåta att det framföres som snälltåg på det allmänna järnvägsnätet. När jag läser om alla utmaningar, ombyggnader och förändringar som uppstått/visat sig nödvändiga, hade det kanske varit relevant att räkna på alternativet att bygga ett helt nytt tågset som i varje fall vagnskorgsmässigt 'i stort' överensstämmer med originalet.

Hur mycket tåler vagskorgens styvhet?
Hur snabbt kan tåget tänkas tillåtas köras med existerande löpverk?
etc, etc

Hur fort får de fordon från 30- och 40-talen som bevarats köras? Jag förmodar att dessa inte genomgått några större ändringar... t ex SKÅJ;s F-lok som är av samma ålder.

Men jag kanske missat nåt?

/TKO

Framtiden för X5 221.....

av Wk, Thursday, February 03, 2022, 23:26 (784 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Såväl F som X5 fick sin hastighet nedsatt under senare år på grund av dålig gång.

Framtiden för X5 221.....

av M.Svenson, Friday, February 04, 2022, 00:08 (784 dagar sedan) @ Wk

Hastighets nedsättelsen på dessa fordon kom efter fackliga påtryckningar för att göra dem mindre användbara och därmed närma dem skrotning. Några mekaniska eller tekniska orsaker fanns väl ikke, den ända gång jag kört X5 gick den hyfsat i 130 km/h i och för sig på hyfsat spår på västra stambanan.

Låt oss glädjas åt att X5:an nu mår bättre än på länge och vart steg som tages ökar chansen i riktning att få se fordonet i drift igen!

Mvh Martin :-)

Framtiden för X5 221.....

av D Olson, Friday, February 04, 2022, 12:00 (784 dagar sedan) @ M.Svenson

Var det verkligen så? Sth på X5 sänktes från 135 till 120 km/t ca 1981-1982. Då trafikerade X5 mest triangeln G-Uv-Bs-G. Där räckte sth 120 km/t väl. Jag hade för mig att det berodde på omberäkningar av bromsförmågan och det då framkom att vagnarna endast hade broms för max 120 km/t. I teorin. I praktiken upplevde jag då ingen brist på broms. Det räckte med en liten sänkning av trycket i huvudledningen för att få till en “mindre tvärnit”. Men kanske sänktes sth för X5 vid ytterligare något tillfälle. Rätta gärna om jag har fel.

För lok litt F sänktes sth från 135 till 100 km/t våren 1981, pga mycket dåliga gångegenskaper. Men det är en annan historia som inte hör hemma i denna tråd.

X5B 221 kommentar från JVM

av HP, Thursday, February 03, 2022, 23:59 (784 dagar sedan) @ HP

Det var värst vad magsurt det var här då.

Att tåget kommer användas på detta sätt är nog tågets räddning. Det är inte sjäkvklart att alternativet att bara ställa in det i ett lokhus i en lång framtid utan klara planer ens finns. Det är 72 m tåg som får slåss hårt om inomhusplats (och nej,inte ens staten kan ta hand om allt och har inte en massa inomhusplats till övers). Med andra ord,tack vatee museibygget fann tåget en roll och en finamnsiering eftersom funktiner som annars behövt ett nytt hus...istället hamnar i ett tåg...som inte blev skrot...och i framtiden har en liten men änddock, möjlighet att komma ut på spåret igen.

Att långsamt renovera anser jag inte rimligt när vi pratar om så stora summor, eftersom vi pratar om 15 miljoner...och då är inte ETCS inräknad. Renoverar man långsamt behövs en dyr inomhusplats som många fordon slåss om...och då pratar vi inte lokhus utan verkstad. Att ställa in 72 m tåg på oplanerad tid i verkstaden och göra lite då och då får någon annan drömma om.

Tåget i sig är mycket spännande, vilket också dess framträdande roll kommer visa när vi öppnar, men den dåliga hinten om att vi bara gillar vattenkokare var inte snäll. Titta igenom vad vi gör med andra lok och motorvagnar de senaste åren, så ser ni nog att annat har hög prio också.

Inredningen i 2 klass är slut, såväl tyg och stoppning måste göras om. Att väva nytt tyg av rätt modell (plysch-moquette) kostar ca 120.000 i England. Att sedan renovera stolarna i X5B med ny stoppning och det nya tyget kostar ca 300.000 till. Då har vi renoverat säten som är bakåtlutande (man sitter illa om man ska äta vid bord), ett barn per säte får plats, och glass/dricka sugs in i tyget och gör fina fläckar om olyckan är framme. B6-inredningen kommer bli utmärkt och det kommer framgå i vagnen att det inte är original. Liksom inte insidan i Sahlins vagn är det heller - men järnvägsmässig, funktionell och uppskattad ändå.

/Henrik R, JVM

X5B 221 kommentar från JVM

av K Lemming, Friday, February 04, 2022, 00:58 (784 dagar sedan) @ HP

Det var värst vad magsurt det var här då.

Knappast magsurt för att man har och uttrycker en personlig tanke/önskan som avviker från vad ett statligt museum har för framtidsplaner för ett museiföremål. Känns ju mer magsurt isf att ni/du känner så inför avvikande åsikter.

Att tåget kommer användas på detta sätt är nog tågets räddning. Det är inte sjäkvklart att alternativet att bara ställa in det i ett lokhus i en lång framtid utan klara planer ens finns. Det är 72 m tåg som får slåss hårt om inomhusplats (och nej,inte ens staten kan ta hand om allt och har inte en massa inomhusplats till övers). Med andra ord,tack vatee museibygget fann tåget en roll och en finamnsiering eftersom funktiner som annars behövt ett nytt hus...istället hamnar i ett tåg...som inte blev skrot...och i framtiden har en liten men änddock, möjlighet att komma ut på spåret igen.

Att långsamt renovera anser jag inte rimligt när vi pratar om så stora summor, eftersom vi pratar om 15 miljoner...och då är inte ETCS inräknad. Renoverar man långsamt behövs en dyr inomhusplats som många fordon slåss om...och då pratar vi inte lokhus utan verkstad. Att ställa in 72 m tåg på oplanerad tid i verkstaden och göra lite då och då får någon annan drömma om.

Varför ställa in hela tåget på en gång om det är en långsam renovering det handlar om, då tar man väl tag i en vagn åt gången. Något annat känns ju som att hålla på med för många "soppor" samtidigt.

Tåget i sig är mycket spännande, vilket också dess framträdande roll kommer visa när vi öppnar, men den dåliga hinten om att vi bara gillar vattenkokare var inte snäll. Titta igenom vad vi gör med andra lok och motorvagnar de senaste åren, så ser ni nog att annat har hög prio också.

Av både okunskap om vad som händer på JVM och nyfikenhet så får du gärna berätta vad som gjorts i motorvagnsväg på JVM dom senaste åren? Revision/renovering av er Y7 (Y7:or?) är det enda jag känner till så det vore klart intressant med info om det gjorts mer än så. Dessa är givetvis utmärkta för Nynäspendeln men fordon ur Y6-familjen finns det ju gott om bevarade så knappast något man blir "wowad" över att ett statligt museum satsar på. Men missförstå mig inte, klassiker som Y6-familjen har sin givna plats på JVM och utan el till Nynäs är det ju dessa som är enda alternativet för motorvagnstrafik dit, ja Yo1s och Y1 också förstås. Men Yo1s är för liten och för unik så förstår att den bara används vid särskilda tillfällen. Använder ni Y1 i Nynäspendeln?

Inredningen i 2 klass är slut, såväl tyg och stoppning måste göras om. Att väva nytt tyg av rätt modell (plysch-moquette) kostar ca 120.000 i England. Att sedan renovera stolarna i X5B med ny stoppning och det nya tyget kostar ca 300.000 till. Då har vi renoverat säten som är bakåtlutande (man sitter illa om man ska äta vid bord), ett barn per säte får plats, och glass/dricka sugs in i tyget och gör fina fläckar om olyckan är framme. B6-inredningen kommer bli utmärkt och det kommer framgå i vagnen att det inte är original. Liksom inte insidan i Sahlins vagn är det heller - men järnvägsmässig, funktionell och uppskattad ändå.

/Henrik R, JVM

Ja ska det monteras inredning från järnvägsfordon i denna del så är absolut galonklädda säten vad som är bäst. Montera in säten med plysch-moquette tyg och lägga ca 420.000 på sätena för att barn sen ska kladda/spilla ner dessa och på kort tid förstöra dom med fläckar finns ju givetvis inte som alternativ. Ska det dessutom framgå att det inte är originalinredningen så reviderar jag min uppfattning efter lite eftertanke. Inredning från järnvägsfordon är trots allt mer "korrekt" än vanliga bord och stolar om ändvagnarna nu tvunget ska användas som entré installation.

X5B 221 kommentar från JVM

av HP, Friday, February 04, 2022, 09:44 (784 dagar sedan) @ K Lemming

Det var värst vad magsurt det var här då.


Knappast magsurt för att man har och uttrycker en personlig tanke/önskan som avviker från vad ett statligt museum har för framtidsplaner för ett museiföremål. Känns ju mer magsurt isf att ni/du känner så inför avvikande åsikter.

Att tåget kommer användas på detta sätt är nog tågets räddning. Det är inte sjäkvklart att alternativet att bara ställa in det i ett lokhus i en lång framtid utan klara planer ens finns. Det är 72 m tåg som får slåss hårt om inomhusplats (och nej,inte ens staten kan ta hand om allt och har inte en massa inomhusplats till övers). Med andra ord,tack vatee museibygget fann tåget en roll och en finamnsiering eftersom funktiner som annars behövt ett nytt hus...istället hamnar i ett tåg...som inte blev skrot...och i framtiden har en liten men änddock, möjlighet att komma ut på spåret igen.

Att långsamt renovera anser jag inte rimligt när vi pratar om så stora summor, eftersom vi pratar om 15 miljoner...och då är inte ETCS inräknad. Renoverar man långsamt behövs en dyr inomhusplats som många fordon slåss om...och då pratar vi inte lokhus utan verkstad. Att ställa in 72 m tåg på oplanerad tid i verkstaden och göra lite då och då får någon annan drömma om.


Varför ställa in hela tåget på en gång om det är en långsam renovering det handlar om, då tar man väl tag i en vagn åt gången. Något annat känns ju som att hålla på med för många "soppor" samtidigt.

Tåget i sig är mycket spännande, vilket också dess framträdande roll kommer visa när vi öppnar, men den dåliga hinten om att vi bara gillar vattenkokare var inte snäll. Titta igenom vad vi gör med andra lok och motorvagnar de senaste åren, så ser ni nog att annat har hög prio också.


Av både okunskap om vad som händer på JVM och nyfikenhet så får du gärna berätta vad som gjorts i motorvagnsväg på JVM dom senaste åren? Revision/renovering av er Y7 (Y7:or?) är det enda jag känner till så det vore klart intressant med info om det gjorts mer än så. Dessa är givetvis utmärkta för Nynäspendeln men fordon ur Y6-familjen finns det ju gott om bevarade så knappast något man blir "wowad" över att ett statligt museum satsar på. Men missförstå mig inte, klassiker som Y6-familjen har sin givna plats på JVM och utan el till Nynäs är det ju dessa som är enda alternativet för motorvagnstrafik dit, ja Yo1s och Y1 också förstås. Men Yo1s är för liten och för unik så förstår att den bara används vid särskilda tillfällen. Använder ni Y1 i Nynäspendeln?

Inredningen i 2 klass är slut, såväl tyg och stoppning måste göras om. Att väva nytt tyg av rätt modell (plysch-moquette) kostar ca 120.000 i England. Att sedan renovera stolarna i X5B med ny stoppning och det nya tyget kostar ca 300.000 till. Då har vi renoverat säten som är bakåtlutande (man sitter illa om man ska äta vid bord), ett barn per säte får plats, och glass/dricka sugs in i tyget och gör fina fläckar om olyckan är framme. B6-inredningen kommer bli utmärkt och det kommer framgå i vagnen att det inte är original. Liksom inte insidan i Sahlins vagn är det heller - men järnvägsmässig, funktionell och uppskattad ändå.

/Henrik R, JVM


Ja ska det monteras inredning från järnvägsfordon i denna del så är absolut galonklädda säten vad som är bäst. Montera in säten med plysch-moquette tyg och lägga ca 420.000 på sätena för att barn sen ska kladda/spilla ner dessa och på kort tid förstöra dom med fläckar finns ju givetvis inte som alternativ. Ska det dessutom framgå att det inte är originalinredningen så reviderar jag min uppfattning efter lite eftertanke. Inredning från järnvägsfordon är trots allt mer "korrekt" än vanliga bord och stolar om ändvagnarna nu tvunget ska användas som entré installation.

Självklart har du rätt att ha en åsikt - liksom vi på JVM har det också. Om det blir rätt eller fel med X5, den bedömningen kan nog först göras när tåget är på plats och museet öppnat.

Om motorvagnar, helt korrekt att Y6-tåget fått en viss prio, men i Y1 1343 har vi förra året investerat stora pengar i form av boggirevision, motorbyte, hjulrevision samt nytillverkning av två drivaxlar med axelväxlar. Det finns långt framskridna planet på elektrifiering till Nynäs, och då kan både X1 och X7 hitta en roll att spela.

/Henrik R, JVM

X5B 221 kommentar från JVM, svar på kommentaren

av Niklas Bygdestam, Friday, February 04, 2022, 02:08 (784 dagar sedan) @ HP

Det var värst vad magsurt det var här då.

Att tåget kommer användas på detta sätt är nog tågets räddning. Det är inte sjäkvklart att alternativet att bara ställa in det i ett lokhus i en lång framtid utan klara planer ens finns. Det är 72 m tåg som får slåss hårt om inomhusplats (och nej,inte ens staten kan ta hand om allt och har inte en massa inomhusplats till övers). Med andra ord,tack vatee museibygget fann tåget en roll och en finamnsiering eftersom funktiner som annars behövt ett nytt hus...istället hamnar i ett tåg...som inte blev skrot...och i framtiden har en liten men änddock, möjlighet att komma ut på spåret igen.

Att långsamt renovera anser jag inte rimligt när vi pratar om så stora summor, eftersom vi pratar om 15 miljoner...och då är inte ETCS inräknad. Renoverar man långsamt behövs en dyr inomhusplats som många fordon slåss om...och då pratar vi inte lokhus utan verkstad. Att ställa in 72 m tåg på oplanerad tid i verkstaden och göra lite då och då får någon annan drömma om.

Tåget i sig är mycket spännande, vilket också dess framträdande roll kommer visa när vi öppnar, men den dåliga hinten om att vi bara gillar vattenkokare var inte snäll. Titta igenom vad vi gör med andra lok och motorvagnar de senaste åren, så ser ni nog att annat har hög prio också.

Inredningen i 2 klass är slut, såväl tyg och stoppning måste göras om. Att väva nytt tyg av rätt modell (plysch-moquette) kostar ca 120.000 i England. Att sedan renovera stolarna i X5B med ny stoppning och det nya tyget kostar ca 300.000 till. Då har vi renoverat säten som är bakåtlutande (man sitter illa om man ska äta vid bord), ett barn per säte får plats, och glass/dricka sugs in i tyget och gör fina fläckar om olyckan är framme. B6-inredningen kommer bli utmärkt och det kommer framgå i vagnen att det inte är original. Liksom inte insidan i Sahlins vagn är det heller - men järnvägsmässig, funktionell och uppskattad ändå.

/Henrik R, JVM

Först och främst vill jag påpeka att jag inte har gnällt. Tvärtom så stöder jag fullt ut satsningen på att man nu genomför vissa renoveringar och samtidigt också ser till att X5-tåget inte skrotas utan räddas. X5-tågen har värdefull historia.

Att renovera de stolar som finns i vagnen vet jag kostar mycket pengar. Bara att klä om stolar innebär dyra omkostnader. När det gäller dessutom fordon som ska bevaras på museum eftersträvas antingen klädsel av originaltyp eller något snarlikt. Detta är extremt dyrbart. Här vill jag påtala att operatörer som kör med äldre fordon i reguljär trafik visserligen klär om stolarna dessemellan, men då väljer de nya tyger av ny sort, vilket kostar mindre då de väljer moderna tyger som är i produktion.

Att ha tygklädda stolar eller soffor i ett utrymme där man tänker sig att skolklasser ska fika med mera håller jag med om är ytterst olämpligt.

Så här långt är vi alltså helt överens.

Det jag sätter emot är att man sätter in B6-soffor. Eller rätare sagt, jag är emot att man sätter in en sorts järnvägsrelaterade soffor som aldrig existerat i ett X5-tåg. För även om det finns information om att sofforna aldrig suttit inne i vagnen, så ger det ändå ett felaktigt intryck. Utländska besökare kanske inte heller kommer i kontakt med den informationen och tror då att så såg dessa tåg ut invändigt när de var i trafik. Galonklädda soffor var nämligen vanligt i de flesta länder i Europa. Sverige är ett av mycket få länder i Europa som INTE haft galonsoffor i fjärrtåg. Till och med Danmark och Norge har haft det. Även Tyskland, fast i deras fall lite längre tillbaks i tiden.

Mitt förslag är då att inte sätta in järnvägsmässiga möbler alls i vagnen. Ta lösa typ köksstolar eller stolar som passar i en servering eller liknande. Utforma vagnen kanske lite som ett café eller liknande. Då har ingen gjort något fel historiskt, för det ger inte intrycket av att ha funnits i reguljär trafik. Det är istället uppenbart en inredning som aldrig funnits. Dessutom ännu lättare att underhålla än galonklädda B6-soffor. Och framförallt, mitt förslag är ännu billigare än B6-soffor.

Så jag hoppas verkligen att inte beslutet med B6-sofforna är "hugget i sten" utan att Järnvägsmuseum kan ändra sig nu och slopa planerna just på B6-sofforna och istället satsa på enkla billiga icke järnvägsrelaterade möbler istället.

X5B 221 kommentar från JVM, svar på kommentaren

av Sune Nylén, Friday, February 04, 2022, 09:21 (784 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Det finns ju utmärkta fotografier att sätta upp som visar hur det en gång såg ut....Duger inte det..../Sune.

X5B 221 kommentar från JVM, svar på kommentaren

av Thomas K Ohlsson, Saturday, February 05, 2022, 22:00 (782 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det finns ju utmärkta fotografier att sätta upp som visar hur det en gång såg ut....Duger inte det..../Sune.

Sune - du sår då verkligen till på spikhuvudet!

Varför ska våra skattepengar gå till ett musem när det räcker med att visa 'utmärkta foton'? Jag åtar mej för en mindre ersättning - ska vi säga en miljon de första åren och sedan en fallande ersättning - att göra dessa 'utmärkta foton' tillgängliga för var och en som har en så kallad internetanslutning. Och för de stackare som saknar en sådan är det bara att komma till Hjälmarsvägen i Årsta så bjuder jag på såväl bildvisning som kaffe. Det är inte helt otroligt att jag i dessa fall även bjuder på en sexa Monopole och berättar spännande minnen från min tjänstetid i slutet av sjuttiotalet på stationen i Khä (på forumet använder vi ju helst obegripliga bokstavskombinationer). Verkar inte det som en lysande idé? Vart skall jag skicka mit kontraktsförslag?

vänligen
Thomas K Ohlsson

X5B 221 kommentar från JVM

av Kjell Friberg, Friday, February 04, 2022, 14:46 (784 dagar sedan) @ HP

B6-sofforna anser jag vara det bästa alternativet då jag helst vill slippa se de otrevliga B15-sätena i detta tåg. B15-säten är den komfortmässigt sämsta inredning som någonsin fumnnits i svenska järnvägsfordon. Att sådana fick besudla detta fina tågsätt var en skandal utan dess like. Jag vet att denna typ av säten sattes in vid en "modernisering" av X5-orna med vad det innebar av instängdhet, fönsterplatser utan fönster och urusel sittkomfort.