Var T43 tänkt som ett linjelok och T44 ett växellok? (Fordon: lok)

av HP, Friday, February 04, 2022, 14:03 (784 dagar sedan)

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

Var T43 tänkt som ett linjelok och T44 ett växellok?

av Dag Bonnedal, Friday, February 04, 2022, 14:36 (784 dagar sedan) @ HP

Intressant tanke.
En detalj som råkar stämma med din teori är att T43 körs med pådragsspak på klassiskt GM-manér. I dag har alla linjelok (och Mv) spak.
Men T44 körs med pådragsratt. Sådan finner jag själv oändligt mycket bekvämare just vid växling. Finns alltid på samma ställe och man drar den likadant oavsett hur man står vänd och på vilkens sida av loket.
(Därför fick Gaivoron vid ÖSlJ manöverreglagen kopierade direkt från T44. Ratten är dock en båtsportratt.)

Dag B

Var T43 tänkt som ett linjelok och T44 ett växellok?

av Christer Nyqvist, Friday, February 04, 2022, 14:41 (784 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Intressant tanke.
En detalj som råkar stämma med din teori är att T43 körs med pådragsspak på klassiskt GM-manér. I dag har alla linjelok (och Mv) spak.
Men T44 körs med pådragsratt. Sådan finner jag själv oändligt mycket bekvämare just vid växling. Finns alltid på samma ställe och man drar den likadant oavsett hur man står vänd och på vilkens sida av loket.

Är det inte en evolutionsfråga? Hur olämlig ergonomin är vid växling med T 43. Den riktigt bäddar för ont i rygg och axlar. Och så saknar den snabbstart.

Var T43 tänkt som ett linjelok och T44 ett växellok?

av Dag Bonnedal, Friday, February 04, 2022, 15:03 (784 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Nja, inte riktigt.
Elloken hade haft ratt ett bra tag när T43 kom.
När T44 kom, så gick man över till spak på Rc.

Dag B

Var T43 tänkt som ett linjelok och T44 ett växellok?

av Christer Nyqvist, Friday, February 04, 2022, 15:09 (784 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Nja, inte riktigt.
Elloken hade haft ratt ett bra tag när T43 kom.

Visserligen. Men det var inte lika illa att växla med ett U- eller H-lok som T 43. Där är bakåtvinklarna för armarna bra mycket värre som jag kommer ihåg det.

Var T43 tänkt som ett linjelok och T44 ett växellok?

av BM, Friday, February 04, 2022, 16:13 (784 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Jag vill minnas att när jag var ung beskrevs T44 som ett tungt linjediesellok för Norrlands inland (läs för timmertåg)

På T43 är huvuddiesel och manöverutrustning orginal från GM EMD. Huvudgenerator och traktionsmotorer svenska från ASEA. Generator och elmotorer var inte så robusta man kunde önska sig.

På T44 är Huvuddiesel huvudgenerator och traktionsmotorer orginal GM EMD. Väl beprövade och robusta.
Hytt och manöverutrustning däremot är modernt svenska. (och förarvänlig)

Jag ser T44 som en moderniserad enhyttsdiesel.
De passade på att att förse loket med detaljer som gjorde det mera vänligt att växla med.

Loket har också en moderniserad motor 645 E jämfört med de äldre 567 D på T43

Var T43 tänkt som ett linjelok och T44 ett växellok?

av HJP, Friday, February 04, 2022, 14:54 (784 dagar sedan) @ HP

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

****
Troligen. Enligt Jarnvag.net är det så.
Möjligen visade det sig olika behov av växling, på olika platser, så dessa lok även användes i växling.
I stockholmsområdet användet T44 på den lite tyngre växlingen på Älvsjö godsbangård, och i Bro, vid KFs centrallager t.ex.
Jodå, T41 har växlarfotsteg, men av en annan typ https://www.jarnvag.net/lokguide/t41 .
Även rena linjelok, som Rc m.fl. behöver växlarfotsteg. Det räcker att man ska lämna eller tillsätta någon vagn, i ett tåg, så uppstår ofta behov av att göra en kort växlingsrörelse. Då behöver växlaren/signalgivaren åka på fotsteget.

Vid ett tillfälle växlade jag med T44 på Älvsjö godsbangård. Vi gick ner till Västberga med loket, för att hämta några vagnar. Några vagnar stod, icke hinderfria, på ett annat spår. Jag var skymd av den långa huven, men anade att det var trångt, och saktade ner. Växlaren observerade inte vagnarna, som tog i T44:ans växlarfotsteg. Detta blev obrukbart, så lokbyte krävdes. P.g.a. lokbrist fick jag en V3:a. Det var ett kraftigt "nerköp". Det var med ett "nödrop" som växlingen klarades med det loket. Inte kul alls, men utan ena växlarfotsteget får man inte utföra växling.

Växlarfotsteg T41

av HP, Friday, February 04, 2022, 23:21 (783 dagar sedan) @ HJP

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

****
Troligen. Enligt Jarnvag.net är det så.
Möjligen visade det sig olika behov av växling, på olika platser, så dessa lok även användes i växling.
I stockholmsområdet användet T44 på den lite tyngre växlingen på Älvsjö godsbangård, och i Bro, vid KFs centrallager t.ex.
Jodå, T41 har växlarfotsteg, men av en annan typ https://www.jarnvag.net/lokguide/t41 .
Även rena linjelok, som Rc m.fl. behöver växlarfotsteg. Det räcker att man ska lämna eller tillsätta någon vagn, i ett tåg, så uppstår ofta behov av att göra en kort växlingsrörelse. Då behöver växlaren/signalgivaren åka på fotsteget.

Vid ett tillfälle växlade jag med T44 på Älvsjö godsbangård. Vi gick ner till Västberga med loket, för att hämta några vagnar. Några vagnar stod, icke hinderfria, på ett annat spår. Jag var skymd av den långa huven, men anade att det var trångt, och saktade ner. Växlaren observerade inte vagnarna, som tog i T44:ans växlarfotsteg. Detta blev obrukbart, så lokbyte krävdes. P.g.a. lokbrist fick jag en V3:a. Det var ett kraftigt "nerköp". Det var med ett "nödrop" som växlingen klarades med det loket. Inte kul alls, men utan ena växlarfotsteget får man inte utföra växling.

Nja...det där är mer "klivaupppågångbordet-fotsteg". Tokiga åt hänga och åka med där foten måste stickas in 90 grader mot loket = du står med näsan in mot loket...och dessutom är du farligt nära plattformar och annat om man inte klättrar upp rejält.

T41-växlare HP

Växlarfotsteg T41

av HJP, Saturday, February 05, 2022, 00:25 (783 dagar sedan) @ HP

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

****
Troligen. Enligt Jarnvag.net är det så.
Möjligen visade det sig olika behov av växling, på olika platser, så dessa lok även användes i växling.
I stockholmsområdet användet T44 på den lite tyngre växlingen på Älvsjö godsbangård, och i Bro, vid KFs centrallager t.ex.
Jodå, T41 har växlarfotsteg, men av en annan typ https://www.jarnvag.net/lokguide/t41 .
Även rena linjelok, som Rc m.fl. behöver växlarfotsteg. Det räcker att man ska lämna eller tillsätta någon vagn, i ett tåg, så uppstår ofta behov av att göra en kort växlingsrörelse. Då behöver växlaren/signalgivaren åka på fotsteget.

Vid ett tillfälle växlade jag med T44 på Älvsjö godsbangård. Vi gick ner till Västberga med loket, för att hämta några vagnar. Några vagnar stod, icke hinderfria, på ett annat spår. Jag var skymd av den långa huven, men anade att det var trångt, och saktade ner. Växlaren observerade inte vagnarna, som tog i T44:ans växlarfotsteg. Detta blev obrukbart, så lokbyte krävdes. P.g.a. lokbrist fick jag en V3:a. Det var ett kraftigt "nerköp". Det var med ett "nödrop" som växlingen klarades med det loket. Inte kul alls, men utan ena växlarfotsteget får man inte utföra växling.


Nja...det där är mer "klivaupppågångbordet-fotsteg". Tokiga åt hänga och åka med där foten måste stickas in 90 grader mot loket = du står med näsan in mot loket...och dessutom är du farligt nära plattformar och annat om man inte klättrar upp rejält.

T41-växlare HP

****
Jag har ingen erfarenhet av T41, men jag ser inget gångbord vid dessa fotsteg, förutom ett mycket smalt, på fronten.
Jag lutar nog ändå åt att det är där växlaren måste stå. Blir det trångt vid en plattform, så får man klättra upp. Det var ju inte alltid som allt konstruerades på bästa sätt.
Hur gör du, när du växlar med T41?

Växlarfotsteg T41

av K Lemming, Saturday, February 05, 2022, 05:25 (783 dagar sedan) @ HJP

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

****
Troligen. Enligt Jarnvag.net är det så.
Möjligen visade det sig olika behov av växling, på olika platser, så dessa lok även användes i växling.
I stockholmsområdet användet T44 på den lite tyngre växlingen på Älvsjö godsbangård, och i Bro, vid KFs centrallager t.ex.
Jodå, T41 har växlarfotsteg, men av en annan typ https://www.jarnvag.net/lokguide/t41 .
Även rena linjelok, som Rc m.fl. behöver växlarfotsteg. Det räcker att man ska lämna eller tillsätta någon vagn, i ett tåg, så uppstår ofta behov av att göra en kort växlingsrörelse. Då behöver växlaren/signalgivaren åka på fotsteget.

Vid ett tillfälle växlade jag med T44 på Älvsjö godsbangård. Vi gick ner till Västberga med loket, för att hämta några vagnar. Några vagnar stod, icke hinderfria, på ett annat spår. Jag var skymd av den långa huven, men anade att det var trångt, och saktade ner. Växlaren observerade inte vagnarna, som tog i T44:ans växlarfotsteg. Detta blev obrukbart, så lokbyte krävdes. P.g.a. lokbrist fick jag en V3:a. Det var ett kraftigt "nerköp". Det var med ett "nödrop" som växlingen klarades med det loket. Inte kul alls, men utan ena växlarfotsteget får man inte utföra växling.


Nja...det där är mer "klivaupppågångbordet-fotsteg". Tokiga åt hänga och åka med där foten måste stickas in 90 grader mot loket = du står med näsan in mot loket...och dessutom är du farligt nära plattformar och annat om man inte klättrar upp rejält.

T41-växlare HP


****
Jag har ingen erfarenhet av T41, men jag ser inget gångbord vid dessa fotsteg, förutom ett mycket smalt, på fronten.
Jag lutar nog ändå åt att det är där växlaren måste stå. Blir det trångt vid en plattform, så får man klättra upp. Det var ju inte alltid som allt konstruerades på bästa sätt.
Hur gör du, när du växlar med T41?

Visst är där ett gångbord, om än smalt. På länkade bilden ser man också loket i förhållande till en plattform, om än av lägre modell. Inga problem att stå på T41:ans växlarfotsteg vid passage av plattform, jämför höjden på växlarfotsteget på SV1:an bakom. Vid högre höjd på plattform får man precis som HJP skriver klättra upp ett steg, det kan man inte på SV1:an.

Nu användes aldrig T41 som växellok, iaf inte vad jag känner till, men växling förekommer ju med alla lok. Om det nu inte skulle vara växlarfotsteg, var var det då tänkt att växlaren skulle ta vägen vid t.ex rundgång eller inkoppling/urkoppling av vagnar vid stationer? Hytten? Promenera/springa?

https://www.svenska-lok.se/Fotos/MotorSJ/SJ_T41_201_1972.jpg

Växlarfotsteg T41

av HP, Saturday, February 05, 2022, 09:02 (783 dagar sedan) @ K Lemming

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

****
Troligen. Enligt Jarnvag.net är det så.
Möjligen visade det sig olika behov av växling, på olika platser, så dessa lok även användes i växling.
I stockholmsområdet användet T44 på den lite tyngre växlingen på Älvsjö godsbangård, och i Bro, vid KFs centrallager t.ex.
Jodå, T41 har växlarfotsteg, men av en annan typ https://www.jarnvag.net/lokguide/t41 .
Även rena linjelok, som Rc m.fl. behöver växlarfotsteg. Det räcker att man ska lämna eller tillsätta någon vagn, i ett tåg, så uppstår ofta behov av att göra en kort växlingsrörelse. Då behöver växlaren/signalgivaren åka på fotsteget.

Vid ett tillfälle växlade jag med T44 på Älvsjö godsbangård. Vi gick ner till Västberga med loket, för att hämta några vagnar. Några vagnar stod, icke hinderfria, på ett annat spår. Jag var skymd av den långa huven, men anade att det var trångt, och saktade ner. Växlaren observerade inte vagnarna, som tog i T44:ans växlarfotsteg. Detta blev obrukbart, så lokbyte krävdes. P.g.a. lokbrist fick jag en V3:a. Det var ett kraftigt "nerköp". Det var med ett "nödrop" som växlingen klarades med det loket. Inte kul alls, men utan ena växlarfotsteget får man inte utföra växling.


Nja...det där är mer "klivaupppågångbordet-fotsteg". Tokiga åt hänga och åka med där foten måste stickas in 90 grader mot loket = du står med näsan in mot loket...och dessutom är du farligt nära plattformar och annat om man inte klättrar upp rejält.

T41-växlare HP


****
Jag har ingen erfarenhet av T41, men jag ser inget gångbord vid dessa fotsteg, förutom ett mycket smalt, på fronten.
Jag lutar nog ändå åt att det är där växlaren måste stå. Blir det trångt vid en plattform, så får man klättra upp. Det var ju inte alltid som allt konstruerades på bästa sätt.
Hur gör du, när du växlar med T41?


Visst är där ett gångbord, om än smalt. På länkade bilden ser man också loket i förhållande till en plattform, om än av lägre modell. Inga problem att stå på T41:ans växlarfotsteg vid passage av plattform, jämför höjden på växlarfotsteget på SV1:an bakom. Vid högre höjd på plattform får man precis som HJP skriver klättra upp ett steg, det kan man inte på SV1:an.

Nu användes aldrig T41 som växellok, iaf inte vad jag känner till, men växling förekommer ju med alla lok. Om det nu inte skulle vara växlarfotsteg, var var det då tänkt att växlaren skulle ta vägen vid t.ex rundgång eller inkoppling/urkoppling av vagnar vid stationer? Hytten? Promenera/springa?

https://www.svenska-lok.se/Fotos/MotorSJ/SJ_T41_201_1972.jpg

Jo visst KAN man åka där. Men bekvämt är det inte och som sagt plattformskanter får man se upp med. Enligt min åsikt kan man åka kortare bitar, men det är defenitivt inte tänkt för någon mer omfattande form av vxl./HP

Växlarfotsteg T41

av Överkörmästaren, Saturday, February 05, 2022, 11:14 (783 dagar sedan) @ HP

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

****
Troligen. Enligt Jarnvag.net är det så.
Möjligen visade det sig olika behov av växling, på olika platser, så dessa lok även användes i växling.
I stockholmsområdet användet T44 på den lite tyngre växlingen på Älvsjö godsbangård, och i Bro, vid KFs centrallager t.ex.
Jodå, T41 har växlarfotsteg, men av en annan typ https://www.jarnvag.net/lokguide/t41 .
Även rena linjelok, som Rc m.fl. behöver växlarfotsteg. Det räcker att man ska lämna eller tillsätta någon vagn, i ett tåg, så uppstår ofta behov av att göra en kort växlingsrörelse. Då behöver växlaren/signalgivaren åka på fotsteget.

Vid ett tillfälle växlade jag med T44 på Älvsjö godsbangård. Vi gick ner till Västberga med loket, för att hämta några vagnar. Några vagnar stod, icke hinderfria, på ett annat spår. Jag var skymd av den långa huven, men anade att det var trångt, och saktade ner. Växlaren observerade inte vagnarna, som tog i T44:ans växlarfotsteg. Detta blev obrukbart, så lokbyte krävdes. P.g.a. lokbrist fick jag en V3:a. Det var ett kraftigt "nerköp". Det var med ett "nödrop" som växlingen klarades med det loket. Inte kul alls, men utan ena växlarfotsteget får man inte utföra växling.


Nja...det där är mer "klivaupppågångbordet-fotsteg". Tokiga åt hänga och åka med där foten måste stickas in 90 grader mot loket = du står med näsan in mot loket...och dessutom är du farligt nära plattformar och annat om man inte klättrar upp rejält.

T41-växlare HP


****
Jag har ingen erfarenhet av T41, men jag ser inget gångbord vid dessa fotsteg, förutom ett mycket smalt, på fronten.
Jag lutar nog ändå åt att det är där växlaren måste stå. Blir det trångt vid en plattform, så får man klättra upp. Det var ju inte alltid som allt konstruerades på bästa sätt.
Hur gör du, när du växlar med T41?


Visst är där ett gångbord, om än smalt. På länkade bilden ser man också loket i förhållande till en plattform, om än av lägre modell. Inga problem att stå på T41:ans växlarfotsteg vid passage av plattform, jämför höjden på växlarfotsteget på SV1:an bakom. Vid högre höjd på plattform får man precis som HJP skriver klättra upp ett steg, det kan man inte på SV1:an.

Nu användes aldrig T41 som växellok, iaf inte vad jag känner till, men växling förekommer ju med alla lok. Om det nu inte skulle vara växlarfotsteg, var var det då tänkt att växlaren skulle ta vägen vid t.ex rundgång eller inkoppling/urkoppling av vagnar vid stationer? Hytten? Promenera/springa?

https://www.svenska-lok.se/Fotos/MotorSJ/SJ_T41_201_1972.jpg


Jo visst KAN man åka där. Men bekvämt är det inte och som sagt plattformskanter får man se upp med. Enligt min åsikt kan man åka kortare bitar, men det är defenitivt inte tänkt för någon mer omfattande form av vxl./HP

Det är väl helt enkelt så att man inte tänkte så bra på arbetsmiljön där.

Ett fotsteg bör väl normalt vara gjort så att man kan stå på fotsteget med hela kroppstyngden, det går inte på T41 utan man måste använda armarna för att med kraft hålla upp en stor del av kroppstyngden. Även signalgivning försvåras pga detta.

Att klättra upp på gångbordet gör inte saken bättre heller - då måste man böja sig ner på ett konstigt sätt för att hålla i sig i handtagen, plus att det verkar kunna bli en rätt så hal yta av bilden att döma.

Växlarfotsteg i allmänhet

av Harald, Saturday, February 05, 2022, 13:03 (783 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det är ju inte bara lok växlaren behöver åka på utan även vagnar. T41 fotsteg ser inte sämre ut än fotstegen på de flesta godsvagnar. Även på dem står man vänd mot vagnen och får alltså vrida huvudet för att hålla uppsikt.

Växlarfotsteg i allmänhet

av Överkörmästaren, Saturday, February 05, 2022, 13:25 (783 dagar sedan) @ Harald

Godsvagnar uppvisar väl en bred variation av allt från helt okej fotsteg och växlarhandtag till fullständigt livsfarliga lösningar.

Ett problem är väl att bra fotsteg tenderar att skadas på alla möjliga sätt och några som man trodde var omöjliga…

Växlarfotsteg T41

av HJP, Saturday, February 05, 2022, 13:39 (783 dagar sedan) @ HP

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

****
Troligen. Enligt Jarnvag.net är det så.
Möjligen visade det sig olika behov av växling, på olika platser, så dessa lok även användes i växling.
I stockholmsområdet användet T44 på den lite tyngre växlingen på Älvsjö godsbangård, och i Bro, vid KFs centrallager t.ex.
Jodå, T41 har växlarfotsteg, men av en annan typ https://www.jarnvag.net/lokguide/t41 .
Även rena linjelok, som Rc m.fl. behöver växlarfotsteg. Det räcker att man ska lämna eller tillsätta någon vagn, i ett tåg, så uppstår ofta behov av att göra en kort växlingsrörelse. Då behöver växlaren/signalgivaren åka på fotsteget.

Vid ett tillfälle växlade jag med T44 på Älvsjö godsbangård. Vi gick ner till Västberga med loket, för att hämta några vagnar. Några vagnar stod, icke hinderfria, på ett annat spår. Jag var skymd av den långa huven, men anade att det var trångt, och saktade ner. Växlaren observerade inte vagnarna, som tog i T44:ans växlarfotsteg. Detta blev obrukbart, så lokbyte krävdes. P.g.a. lokbrist fick jag en V3:a. Det var ett kraftigt "nerköp". Det var med ett "nödrop" som växlingen klarades med det loket. Inte kul alls, men utan ena växlarfotsteget får man inte utföra växling.


Nja...det där är mer "klivaupppågångbordet-fotsteg". Tokiga åt hänga och åka med där foten måste stickas in 90 grader mot loket = du står med näsan in mot loket...och dessutom är du farligt nära plattformar och annat om man inte klättrar upp rejält.

T41-växlare HP


****
Jag har ingen erfarenhet av T41, men jag ser inget gångbord vid dessa fotsteg, förutom ett mycket smalt, på fronten.
Jag lutar nog ändå åt att det är där växlaren måste stå. Blir det trångt vid en plattform, så får man klättra upp. Det var ju inte alltid som allt konstruerades på bästa sätt.
Hur gör du, när du växlar med T41?


Visst är där ett gångbord, om än smalt. På länkade bilden ser man också loket i förhållande till en plattform, om än av lägre modell. Inga problem att stå på T41:ans växlarfotsteg vid passage av plattform, jämför höjden på växlarfotsteget på SV1:an bakom. Vid högre höjd på plattform får man precis som HJP skriver klättra upp ett steg, det kan man inte på SV1:an.

Nu användes aldrig T41 som växellok, iaf inte vad jag känner till, men växling förekommer ju med alla lok. Om det nu inte skulle vara växlarfotsteg, var var det då tänkt att växlaren skulle ta vägen vid t.ex rundgång eller inkoppling/urkoppling av vagnar vid stationer? Hytten? Promenera/springa?

https://www.svenska-lok.se/Fotos/MotorSJ/SJ_T41_201_1972.jpg


Jo visst KAN man åka där. Men bekvämt är det inte och som sagt plattformskanter får man se upp med. Enligt min åsikt kan man åka kortare bitar, men det är defenitivt inte tänkt för någon mer omfattande form av vxl./HP

****
Som påpekats i tråden, tänkte man inte så mycket på arbetsmiljön förr. Det är ett flertal lokförare som har läkarintyg, för att slippa ett så modernt lok som T44.
Som också påpekats, blir det mindre växling/rundgång för alla lok, någon gång.
Att ett så pass gammalt lok som T41, har opraktiska växlarfotsteg, är inte bra, men knappast överraskande.
Det låga sidofönstret lär ha varit ett elände för lokförarna, vid växling. Det är, enligt uppgift, därför man vidgade fönstren, intill huvarna, nedåt.

Växlarfotsteg T41

av Christer Nyqvist, Sunday, February 06, 2022, 11:09 (782 dagar sedan) @ HJP

Som påpekats i tråden, tänkte man inte så mycket på arbetsmiljön förr. Det är ett flertal lokförare som har läkarintyg, för att slippa ett så modernt lok som T44.

Modernt? Konstruktion från mitten av sextiotalet, bortåt 65 år sedan.....

Växlarfotsteg T41

av HJP, Sunday, February 06, 2022, 12:45 (782 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Som påpekats i tråden, tänkte man inte så mycket på arbetsmiljön förr. Det är ett flertal lokförare som har läkarintyg, för att slippa ett så modernt lok som T44.


Modernt? Konstruktion från mitten av sextiotalet, bortåt 65 år sedan.....

****
Nåja. "Relativt modernt" då.
Men det hände faktiskt ganska mycket i lokkonstruktionerna mellan 1950-, och 1960-talen.

Växlarfotsteg T41

av HJP, Saturday, February 05, 2022, 13:23 (783 dagar sedan) @ K Lemming

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

****
Troligen. Enligt Jarnvag.net är det så.
Möjligen visade det sig olika behov av växling, på olika platser, så dessa lok även användes i växling.
I stockholmsområdet användet T44 på den lite tyngre växlingen på Älvsjö godsbangård, och i Bro, vid KFs centrallager t.ex.
Jodå, T41 har växlarfotsteg, men av en annan typ https://www.jarnvag.net/lokguide/t41 .
Även rena linjelok, som Rc m.fl. behöver växlarfotsteg. Det räcker att man ska lämna eller tillsätta någon vagn, i ett tåg, så uppstår ofta behov av att göra en kort växlingsrörelse. Då behöver växlaren/signalgivaren åka på fotsteget.

Vid ett tillfälle växlade jag med T44 på Älvsjö godsbangård. Vi gick ner till Västberga med loket, för att hämta några vagnar. Några vagnar stod, icke hinderfria, på ett annat spår. Jag var skymd av den långa huven, men anade att det var trångt, och saktade ner. Växlaren observerade inte vagnarna, som tog i T44:ans växlarfotsteg. Detta blev obrukbart, så lokbyte krävdes. P.g.a. lokbrist fick jag en V3:a. Det var ett kraftigt "nerköp". Det var med ett "nödrop" som växlingen klarades med det loket. Inte kul alls, men utan ena växlarfotsteget får man inte utföra växling.


Nja...det där är mer "klivaupppågångbordet-fotsteg". Tokiga åt hänga och åka med där foten måste stickas in 90 grader mot loket = du står med näsan in mot loket...och dessutom är du farligt nära plattformar och annat om man inte klättrar upp rejält.

T41-växlare HP


****
Jag har ingen erfarenhet av T41, men jag ser inget gångbord vid dessa fotsteg, förutom ett mycket smalt, på fronten.
Jag lutar nog ändå åt att det är där växlaren måste stå. Blir det trångt vid en plattform, så får man klättra upp. Det var ju inte alltid som allt konstruerades på bästa sätt.
Hur gör du, när du växlar med T41?


Visst är där ett gångbord, om än smalt. På länkade bilden ser man också loket i förhållande till en plattform, om än av lägre modell. Inga problem att stå på T41:ans växlarfotsteg vid passage av plattform, jämför höjden på växlarfotsteget på SV1:an bakom. Vid högre höjd på plattform får man precis som HJP skriver klättra upp ett steg, det kan man inte på SV1:an.

Nu användes aldrig T41 som växellok, iaf inte vad jag känner till, men växling förekommer ju med alla lok. Om det nu inte skulle vara växlarfotsteg, var var det då tänkt att växlaren skulle ta vägen vid t.ex rundgång eller inkoppling/urkoppling av vagnar vid stationer? Hytten? Promenera/springa?

https://www.svenska-lok.se/Fotos/MotorSJ/SJ_T41_201_1972.jpg

****
Du har rätt. Det finns ett smalt gångbord. Lite svårt att se på bilderna, men om man tittar på "rätt" ställe, så ser man det. I övrigt tycks vi vara överens :-)

Var T43 tänkt som ett linjelok och T44 ett växellok?

av Jan-Anders Wihrén, Friday, February 04, 2022, 15:09 (784 dagar sedan) @ HP

Men visst har väl T-litterat varit avsett för lok med främst linjetjänst och V-litterat för lok med främst växlingstjänst? Om T44 varit avsett främst för växling borde det i så fall ha fått något V-littera, t.ex. V6.

Var T43 tänkt som ett linjelok och T44 ett växellok?

av Göran Kannerby, Friday, February 04, 2022, 17:17 (784 dagar sedan) @ HP

Är det kanske så att T43 var det sista loket man byggde utan tanke på att använda det som växellok? Därefter har tanken varit att även om ett lok primärt är linjelok måste det även kunna fungera för växling, därav anpassningarna av T44.

T43 tänkt som linjelok

av Oskar F, Friday, February 04, 2022, 22:42 (783 dagar sedan) @ HP

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

Bengt Spade (2011) anger i boken "SJ motorlok T43" entydigt att T43 beställdes som linjediesellok (liksom T41).

T44 sattes däremot direkt in i tung växling men även tågtjänst när det kom. Enhyttsloken motsvarar egentligen det amerikanska konceptet "Road Switcher" så jag tycker det är uppenbart att T44 är "både och typ", något som gjort det så användbart.

T43 tänkt som linjelok

av s015yh, Friday, February 04, 2022, 23:16 (783 dagar sedan) @ Oskar F

Var sattes T 44 in i tung växling vid leverans?

T44

av Oskar F, Saturday, February 05, 2022, 07:43 (783 dagar sedan) @ s015yh

Var sattes T 44 in i tung växling vid leverans?

"... Göteborg och Luleå samt timmertåg i nedre Norrland" (Nordens järnvägar 1968, s 4).

Var T43 tänkt som ett linjelok och T44 ett växellok?

av Bertil Bengtsson, Saturday, February 05, 2022, 22:29 (782 dagar sedan) @ HP

Inget egentligt svar på frågan, men: T44 fick övertvärande gångbord vid gavlarna. I en rapport från proven med tyska V90P i Luleå står det att växlingspersonalen tycker "det är det bästa som finns".
Amerikanska växellok sedan ca 1937 och schweiziska växellok sedan slutet av 20-talet hade sådana, något SJ missat. Men T44 fick sådana!
Berra