SJ-buss 516, var och när? (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Sunday, February 06, 2022, 08:02 (802 dagar sedan)

Som rubriken, har bara fått fram att 500-numren är Solna.

[image]

SJ-buss 516, var och när?

av Överkörmästaren, Sunday, February 06, 2022, 09:47 (802 dagar sedan) @ Ulfe

Som rubriken, har bara fått fram att 500-numren är Solna.

[image]

Norra Bantorget, bussen står på Tunnelgatan och vi ser Vasagatan korsa.

SJ-buss 516, var och när?

av Ulfe, Sunday, February 06, 2022, 10:09 (802 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Som rubriken, har bara fått fram att 500-numren är Solna.


Norra Bantorget, bussen står på Tunnelgatan och vi ser Vasagatan korsa.

Tack för svar! det har hjälpt till att rikta upp en film med mest järnvägsbilder som saknar anteckningar, kommer att visas senare. Bilden är tagen före högertrafikomläggningen i september 1967 ser man på dörrplaceringen.

SJ-buss 516, var och när?

av Lars Håkan, Sunday, February 06, 2022, 12:19 (802 dagar sedan) @ Överkörmästaren

516 gick då liksom nu från Häggvik i rusningsriktningen, numera går den väl från Sergels Torg?

En linje (liksom de övriga rusningslinjerna 526 till Edsberg och 559 åt Kungsängen-Råby) som från slutet på -70 talet och fram till typ 1992 till största delen kördes med inhyrda bussar.

Innan dess var det vanligt med som på bilden en "Raket" Vo B655 H&S med automatlåda, i slutet av deras levnad försökte man ju undvika att sätta ut dem på 559:s motorvägskörning, resultatet blev annars kokande kylsystem och bärgning till Råsta.

SJ-buss 516, var och när?

av Harald, Sunday, February 06, 2022, 14:10 (802 dagar sedan) @ Lars Håkan

516 var en förstärkning till 515, d.v.s. den linje som ersatte spårvägslinje 15. 516 vände vid Lötsjön i stället för vid Esplanaden. Bussen står vid den f.d. spårvagnshållplatsen.

SJ-buss 516, var och när?

av Gunnar D, Sunday, February 06, 2022, 15:09 (802 dagar sedan) @ Harald

516 var en förstärkning till 515, d.v.s. den linje som ersatte spårvägslinje 15. 516 vände vid Lötsjön i stället för vid Esplanaden. Bussen står vid den f.d. spårvagnshållplatsen.

SJ linje 16/516 ändrade sträckning några gånger under 60-talet men den ursprungliga sträckningen fr.o.m. 1 sep 1959 var Odenplan-Sundbybergsgränsen.

/Gunnar

SJ-buss 516, var och när?

av Harald, Sunday, February 06, 2022, 16:21 (802 dagar sedan) @ Gunnar D

516 var en förstärkning till 515, d.v.s. den linje som ersatte spårvägslinje 15. 516 vände vid Lötsjön i stället för vid Esplanaden. Bussen står vid den f.d. spårvagnshållplatsen.


SJ linje 16/516 ändrade sträckning några gånger under 60-talet men den ursprungliga sträckningen fr.o.m. 1 sep 1959 var Odenplan-Sundbybergsgränsen.

/Gunnar

Jag brydde mig inte om att ta upp den sträckningen eftersom bussen på bilden uppenbarligen inte har vänt vid Odenplan. Sträckningen jag nämnde står i Sv. Kommunikationer 1965.

SJ-buss 516, var och när?

av Bobo L, Sunday, February 06, 2022, 14:27 (802 dagar sedan) @ Lars Håkan

516 gick då liksom nu från Häggvik i rusningsriktningen, numera går den väl från Sergels Torg?

En linje (liksom de övriga rusningslinjerna 526 till Edsberg och 559 åt Kungsängen-Råby) som från slutet på -70 talet och fram till typ 1992 till största delen kördes med inhyrda bussar.

Innan dess var det vanligt med som på bilden en "Raket" Vo B655 H&S med automatlåda, i slutet av deras levnad försökte man ju undvika att sätta ut dem på 559:s motorvägskörning, resultatet blev annars kokande kylsystem och bärgning till Råsta.

Hur det var när bilden togs vet vittnet icke men i mitten och slutet av 1980-talet körde jag såsom timvik på Djungelbuss AB linje 516, men i vart fall jag själv körde från Norra Bantorget till Helenelund, om jag minns rätt. Varthän andra körde vet jag dock inte. Likaså fanns det en linje som gick från Norra Ban till Vaddetnuheter i Sollentuna. Rakt fram i Norrtull och vänster i Norrviken, över motorvägen på en bro och sen vända vid 600 mm. Hette inte den 526?

559 till Bro var en kul körning, både morgon och kväll. Det fanns nån paniklinje som gick från Kungsängen (eller var det också Bro) till Pripps (?) i Bromma också? Minns inte alla detaljer så här lite grann efteråt. Inte alls länge sen ju...

I vart fall fick firmans -67-or ut och lufta sig på andra vägar grusvägarna i Orkesta och Markims socknar, jag tror de uppskattade det. En gång en sommareftermiddag tog jag och Bettan (född som Katrineholmare, med tillnamnet H82) efter avslutat linjetjänst vid stora friluftsvaruhuset i Bro vägen hem till Vallenkroka via en glass i Sigtuna. Kanske inte kortaste vägen hem, men jag visste ju att Bettan sjöng på sista versen så jag ville låta henne se världen på gamla dagar.

SJ-buss 516, var och när?

av Harald, Sunday, February 06, 2022, 14:38 (802 dagar sedan) @ Bobo L

516 gick då liksom nu från Häggvik i rusningsriktningen, numera går den väl från Sergels Torg?

En linje (liksom de övriga rusningslinjerna 526 till Edsberg och 559 åt Kungsängen-Råby) som från slutet på -70 talet och fram till typ 1992 till största delen kördes med inhyrda bussar.

Innan dess var det vanligt med som på bilden en "Raket" Vo B655 H&S med automatlåda, i slutet av deras levnad försökte man ju undvika att sätta ut dem på 559:s motorvägskörning, resultatet blev annars kokande kylsystem och bärgning till Råsta.


Hur det var när bilden togs vet vittnet icke men i mitten och slutet av 1980-talet körde jag såsom timvik på Djungelbuss AB linje 516, men i vart fall jag själv körde från Norra Bantorget till Helenelund, om jag minns rätt. Varthän andra körde vet jag dock inte. Likaså fanns det en linje som gick från Norra Ban till Vaddetnuheter i Sollentuna. Rakt fram i Norrtull och vänster i Norrviken, över motorvägen på en bro och sen vända vid 600 mm. Hette inte den 526?

559 till Bro var en kul körning, både morgon och kväll. Det fanns nån paniklinje som gick från Kungsängen (eller var det också Bro) till Pripps (?) i Bromma också? Minns inte alla detaljer så här lite grann efteråt. Inte alls länge sen ju...

I vart fall fick firmans -67-or ut och lufta sig på andra vägar grusvägarna i Orkesta och Markims socknar, jag tror de uppskattade det. En gång en sommareftermiddag tog jag och Bettan (född som Katrineholmare, med tillnamnet H82) efter avslutat linjetjänst vid stora friluftsvaruhuset i Bro vägen hem till Vallenkroka via en glass i Sigtuna. Kanske inte kortaste vägen hem, men jag visste ju att Bettan sjöng på sista versen så jag ville låta henne se världen på gamla dagar.

Hur de andra körde på 1980-talet vet jag inte, men när bilden togs, d.v.s. på 1960-talet så körde de Norra Bantorget-Odenplan-Haga norra-Råsundavägen-Thulegatan-Villagatan (nuv. Ursviksvägen) till Lötsjön, i alla fall om de körde rätt.

SJ-buss 516, var och när?

av Bobo L, Sunday, February 06, 2022, 16:39 (802 dagar sedan) @ Harald

Hur de andra körde på 1980-talet vet jag inte, men när bilden togs, d.v.s. på 1960-talet så körde de Norra Bantorget-Odenplan-Haga norra-Råsundavägen-Thulegatan-Villagatan (nuv. Ursviksvägen) till Lötsjön, i alla fall om de körde rätt.

:-)

SJ-buss 516, var och när?

av Bobo L, Sunday, February 06, 2022, 16:42 (802 dagar sedan) @ Ulfe

Määän vilken härlig bild! Tack!

I bakgrunden, hitom Vinterpalatset, ser vi en Büssing, men vad är det för bil som står som nummer tre härifrån på Olof Tunnels gata, precis bortanom Seven-Eleven? Precis framför den vita Amazonen, alltså.

Däremot har jag aldrig tänkt på att hörnhuset därborta har fått en påbyggd takvåning, utförd redan på tidigt 60-tal eller ännu tidigare.

SJ-buss 516, var och när?

av Överkörmästaren, Sunday, February 06, 2022, 16:50 (802 dagar sedan) @ Bobo L

Määän vilken härlig bild! Tack!

I bakgrunden, hitom Vinterpalatset, ser vi en Büssing,

Eller hur. Den berömda Büssing-Capitolen då… :-P

men vad är det för bil som står som nummer tre härifrån på Olof Tunnels gata, precis bortanom Seven-Eleven? Precis framför den vita Amazonen, alltså.

En MG P1800? ;-)

Om du menar den bortersta så är det väl just en Amazon?

Däremot har jag aldrig tänkt på att hörnhuset därborta har fått en påbyggd takvåning, utförd redan på tidigt 60-tal eller ännu tidigare.

Den fanns nog från början?

SJ-buss 516, var och när? Büssing

av Leif B, Sunday, February 06, 2022, 19:07 (802 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Määän vilken härlig bild! Tack!

I bakgrunden, hitom Vinterpalatset, ser vi en Büssing,


Eller hur. Den berömda Büssing-Capitolen då… :-P

den här bilden kan Bobo jämföra den berömda Büssing-Capitolen till vänster med en mera traditionell (men smalspårig) Büssing-Senator till höger.

PS Och Volvo Sonett är italiensk! :-P