Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar (Fordon: vagnar)

av Macadam, Sunday, February 06, 2022, 16:32 (807 dagar sedan)

I år läggs Kraftvärmeverket i Uppsala ned. Med anledning av det söker jag bilder på de vagnar som Uppsala Energi eller UKAB (ev. Fyris kraft) ägde för transport av tjockolja från Gävle till Uppsala. Kraftverket togs i drift 1972 och eldades med olja fram till konvertering till fastbränsle i början av 80-talet.
Jag söker även bilder på de Tals-vagnar som användes för transport av torvbriketter från Sveg på 80-talet. Även Fals-vagnar lär ha använts.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Anders Jansson, Sunday, February 06, 2022, 16:59 (807 dagar sedan) @ Macadam

Bilder på UKAB tankvagnar och oljetransporter återfinns i DigitaltMuseum. Sök på:
JvmKBDB14488, JvmKBDB14489 och JvmKBDB14490. Totalt 28 bilder.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Macadam, Sunday, February 06, 2022, 17:50 (807 dagar sedan) @ Anders Jansson

Bilder på UKAB tankvagnar och oljetransporter återfinns i DigitaltMuseum. Sök på:
JvmKBDB14488, JvmKBDB14489 och JvmKBDB14490. Totalt 28 bilder.

Tack för hjälpen, jag sökte på Uppsala Energi och UKAB men fick inga träffar.
Det var dock inte så många bilder från Uppsala. Så om någon har bilder tagna i Uppsala, på vagnar som användes för bränsletransporter till Uppsala så är jag intresserad för min arbetsgivares räkning.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Carl-Johan, Sunday, February 06, 2022, 18:31 (807 dagar sedan) @ Macadam

[image]

Bilden är tagen i Linköping 1997

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Anders.k., Monday, February 07, 2022, 12:33 (807 dagar sedan) @ Macadam

Bilder på UKAB tankvagnar och oljetransporter återfinns i DigitaltMuseum. Sök på:
JvmKBDB14488, JvmKBDB14489 och JvmKBDB14490. Totalt 28 bilder.


Tack för hjälpen, jag sökte på Uppsala Energi och UKAB men fick inga träffar.
Det var dock inte så många bilder från Uppsala. Så om någon har bilder tagna i Uppsala, på vagnar som användes för bränsletransporter till Uppsala så är jag intresserad för min arbetsgivares räkning.

Alla bilderna är ju tagna i Uppsala , UKAB hade ju en ramp på bangården där .
Bilderna är tagna antagligen för ett reportage som var infört i "Transportjournalen 2/73".
En 1500 meter rörledning gick från bangården till värmeverket enligt tidningen.

Tankvagnarna byggdes av Kalmar Verkstad 1972 i en serie av 15 stycken , också rätt blyga vagnar dom rullade nog hela sitt liv på samma sträcka och skrotades antagligen rätt tidigt , troligen samma veva när torveldningen började , det var ju inte precis en tid när begagnade tankvagnar stod högt i kurs för att utrycka det lite milt för det skrotades vagnar på stort sett varenda bangård och väldigt lite registrerades.
UKAB borde ju veta var vagnarna tog vägen.

M.V.H Anders.k.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Macadam, Monday, February 07, 2022, 21:26 (806 dagar sedan) @ Anders.k.


Alla bilderna är ju tagna i Uppsala , UKAB hade ju en ramp på bangården där .
Bilderna är tagna antagligen för ett reportage som var infört i "Transportjournalen 2/73".
En 1500 meter rörledning gick från bangården till värmeverket enligt tidningen.

Tankvagnarna byggdes av Kalmar Verkstad 1972 i en serie av 15 stycken , också rätt blyga vagnar dom rullade nog hela sitt liv på samma sträcka och skrotades antagligen rätt tidigt , troligen samma veva när torveldningen började , det var ju inte precis en tid när begagnade tankvagnar stod högt i kurs för att utrycka det lite milt för det skrotades vagnar på stort sett varenda bangård och väldigt lite registrerades.
UKAB borde ju veta var vagnarna tog vägen.

M.V.H Anders.k.

Nja, hälften ungefär är från Uppsala enligt DM. Det här fotot där V3 34 syns, undrar jag om det verkligen är taget i Uppsala. V3 34 var stationerad i Gävle 1973.

Finns tyvärr ingen att fråga på UKAB. UKAB bytte namn på 80-talet till Uppsala Energi och blev 2000 uppköpta av Vattenfall. Kanske någon pensionär som vet.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Anders.k., Tuesday, February 08, 2022, 12:42 (806 dagar sedan) @ Macadam

Nja, hälften ungefär är från Uppsala enligt DM. Det här fotot där V3 34 syns, undrar jag om det verkligen är taget i Uppsala. V3 34 var stationerad i Gävle 1973.

Finns tyvärr ingen att fråga på UKAB. UKAB bytte namn på 80-talet till Uppsala Energi och blev 2000 uppköpta av Vattenfall. Kanske någon pensionär som vet.

Jo, V3 är ju Gävle maskiner ,mitt fel.

Torv vagnarna körde betor från Kalmar till Skåne något år säsongen 1992 var den första , hittade en bild på när det lastas betor i en sådan vagn i "TÅG 10/92".

Vagnarna såldes ju till Polen , och jag är ganska säker, nja åtminstone lite på att jag hittat en bild på vagnarna i Polen tagna av en legendarisk godsvagnfotograf.
Så såg vagnarna i alla fall ut, det är jag 100 % säker på.
Anton kendall

M.V.H Anders.k.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Per Wirback, Tuesday, February 08, 2022, 12:43 (806 dagar sedan) @ Macadam


Alla bilderna är ju tagna i Uppsala , UKAB hade ju en ramp på bangården där .
Bilderna är tagna antagligen för ett reportage som var infört i "Transportjournalen 2/73".
En 1500 meter rörledning gick från bangården till värmeverket enligt tidningen.

Tankvagnarna byggdes av Kalmar Verkstad 1972 i en serie av 15 stycken , också rätt blyga vagnar dom rullade nog hela sitt liv på samma sträcka och skrotades antagligen rätt tidigt , troligen samma veva när torveldningen började , det var ju inte precis en tid när begagnade tankvagnar stod högt i kurs för att utrycka det lite milt för det skrotades vagnar på stort sett varenda bangård och väldigt lite registrerades.
UKAB borde ju veta var vagnarna tog vägen.

M.V.H Anders.k.


Nja, hälften ungefär är från Uppsala enligt DM. Det här fotot där V3 34 syns, undrar jag om det verkligen är taget i Uppsala. V3 34 var stationerad i Gävle 1973.

Finns tyvärr ingen att fråga på UKAB. UKAB bytte namn på 80-talet till Uppsala Energi och blev 2000 uppköpta av Vattenfall. Kanske någon pensionär som vet.

Fotot är sannolikt inte taget i Uppsala, jag kan inte minns att lossningsanläggningen hade rörledningar uppe i luften, utan de var mer markplacerade.

Roland Hansson hade ju varit rätt man att fråga, mångårig medarbetare på UKAB/Uppsala Energi/Vattenfall, och med stora register över vagnar, men har ju tyvärr borta sen några år.

Allan Magnusson kom nog till vattenfall lite för sent för att kunna oljeepoken, men var en av de drivande runt torven, speciellt containerdelen. Han är numera pensionär.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Sven A, Monday, February 07, 2022, 13:06 (807 dagar sedan) @ Macadam

Bilder på UKAB tankvagnar och oljetransporter återfinns i DigitaltMuseum. Sök på:
JvmKBDB14488, JvmKBDB14489 och JvmKBDB14490. Totalt 28 bilder.


Tack för hjälpen, jag sökte på Uppsala Energi och UKAB men fick inga träffar.
Det var dock inte så många bilder från Uppsala. Så om någon har bilder tagna i Uppsala, på vagnar som användes för bränsletransporter till Uppsala så är jag intresserad för min arbetsgivares räkning.

Jag tycker att dessa bilder på digitalt museum motsvarar din fråga...

Tankvagnar etc

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Kjell Friberg, Monday, February 07, 2022, 15:04 (807 dagar sedan) @ Sven A

Vagnarna var registrerade hos SJ som Uahs 077 9196 - 077 0210, Senare Zaces 787 6031 - 787 6045 (UKAB nummmer var 1 - 15). De såldes till Scandicon efter tiden hos Uppsala Kraftvärmeverk.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av arjesko, Tuesday, February 08, 2022, 18:00 (805 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Vagnarna var registrerade hos SJ som Uahs 077 9196 - 077 0210, Senare Zaces 787 6031 - 787 6045 (UKAB nummmer var 1 - 15). De såldes till Scandicon efter tiden hos Uppsala Kraftvärmeverk.

Dem plus att de köpte 3-4 vagnar från SJ. På de tidiga bilderna ser de ju ut som vilka vagnar som helst men det var väl UKABs vagnar som blev målade i någon grön nyans.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Bertil Bengtsson, Sunday, February 06, 2022, 19:04 (807 dagar sedan) @ Macadam

Jag har 25 bilder, i huvudsak "detaljbilder" tagna i Värtan, våren 2013. Ett flertal vagnar stod uppställda där en längre tid, så jag ägnade mig åt - spårspring.
Men - jag har aldrig sett någon adekvat ritning på vagnarna.
Skicka mig din e-postadress, så kommer bilder!
Berra
gudrunochberra - apsvans - gmail.com

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Macadam, Sunday, February 06, 2022, 22:05 (807 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

[image]

Det är inte dessa vagnar som Uppsala Energi använde. Uppsala Energi ägde egna vagnar med Uppsala Energis logga. Efter att torvladan brann 1990 slutade man använda dessa vagnar och började transportera i containers istället.
Uppsala Energis vagnar såldes till Polen i början av 90-talet. En som var inblandad i försäljningen berättade att även några mobiltelefoner ingick i försäljningen:-). (det är väl preskiberat nu?)

Vagnen på bilden användes bl.a. för transport av olivkärnor till flera värmeverk i Sverige.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Macadam, Sunday, February 06, 2022, 22:15 (807 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag har 25 bilder, i huvudsak "detaljbilder" tagna i Värtan, våren 2013. Ett flertal vagnar stod uppställda där en längre tid, så jag ägnade mig åt - spårspring.
Men - jag har aldrig sett någon adekvat ritning på vagnarna.
Skicka mig din e-postadress, så kommer bilder!
Berra
gudrunochberra - apsvans - gmail.com

Jag är ute efter bilder när vagnarna användes till Uppsala. Det var bara några år de användes innan torvladan brann. Tack i alla fall.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Ulf Diehl, Monday, February 07, 2022, 11:01 (807 dagar sedan) @ Macadam

Torvvagnarna: Du menar nog de ombyggda Fb-u-vagnarna (fd 601 8) som ombyggdes med tak till Fbl-u (615 4000-4014) och där några senare blev ombyggda till Tkkl-uv (561 3000-3009) 1982-1984. Även vanliga Fb-u (601 8-serien) användes med presenningar samt några inhyrda holländska Tals 586. (Det var regnigt och mörkt i Uppsala när jag var där).
Ulf Diehl[image][image][image]

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Kjell Friberg, Monday, February 07, 2022, 16:46 (806 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Vagnarna du söker var Tads 082 0000 - 082 0045 vilka tillverkades av ANF. Jag hittar dock ej några bilder på dem.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Ulf Diehl, Monday, February 07, 2022, 22:46 (806 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Visst, det var så länge sedan att jag glömde bort dem. Vart tog de vägen, såldes till utlandet?
Ulf Diehl[image]

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av arjesko, Monday, February 07, 2022, 23:11 (806 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Japp, de såldes till Polen.
PKP Tads

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Macadam, Monday, February 07, 2022, 23:15 (806 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Visst, det var så länge sedan att jag glömde bort dem. Vart tog de vägen, såldes till utlandet?

Ja där har vi den, ägare HMAB (dotterföretag till Uppsala Energi). Vilket år är det?
Vagnarna såldes enligt uppgift billigt till Polen på 90-talet.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Macadam, Monday, February 07, 2022, 21:48 (806 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Torvvagnarna: Du menar nog de ombyggda Fb-u-vagnarna (fd 601 8) som ombyggdes med tak till Fbl-u (615 4000-4014) och där några senare blev ombyggda till Tkkl-uv (561 3000-3009) 1982-1984. Även vanliga Fb-u (601 8-serien) användes med presenningar samt några inhyrda holländska Tals 586. (Det var regnigt och mörkt i Uppsala när jag var där).
Ulf Diehl[image]

Intressant, de ombyggda flisvagnarna har jag glömt.
Jag minns att det stod ett antal f.d. tyska kolvagnar litt. Fals(?) uppställda länge vid Uppsala Ö på tidigt 2000-tal. De var blå och märkta "Inlandsgods". Osäker på om dessa användes för torvtransporter.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Niklas Bygdestam, Tuesday, February 08, 2022, 05:21 (806 dagar sedan) @ Macadam

Torvvagnarna: Du menar nog de ombyggda Fb-u-vagnarna (fd 601 8) som ombyggdes med tak till Fbl-u (615 4000-4014) och där några senare blev ombyggda till Tkkl-uv (561 3000-3009) 1982-1984. Även vanliga Fb-u (601 8-serien) användes med presenningar samt några inhyrda holländska Tals 586. (Det var regnigt och mörkt i Uppsala när jag var där).
Ulf Diehl[image]


Intressant, de ombyggda flisvagnarna har jag glömt.
Jag minns att det stod ett antal f.d. tyska kolvagnar litt. Fals(?) uppställda länge vid Uppsala Ö på tidigt 2000-tal. De var blå och märkta "Inlandsgods". Osäker på om dessa användes för torvtransporter.


Jag minns detta. Redan när torveldningen planerades vet jag att de planerade att ha speciella vagnar för torven. De beställde dessa då moderna vagnar litt Tads. Men när torveldningen kom igång så hade alldeles för få vagnar hunnit levereras. Jag tror till och med att alldeles i början hade inte ens första vagnen hunnit levereras. Så de fick lösa det provisoriskt i början. Så därför använde man gamla flisvagn ar litt Fb och Fb-u som tillfällig lösning i väntan på de nya vagnarna. Men Fb och Fb-u är öppna vagnar, de saknar tak, så därför var man tvungna att ha presenningar upptill som så att säga "stängde" vagnarna. Den lösningen var inte alls lyckad och fick mycket klagomål. Det pratades nämligen om att presenningarna gick sönder och i vissa fall lossnade de och ramlade av vagnarna i farten. Detta är ju givetvis inte alls så lyckat.

Förutom dessa gamla Fb och Fb-u hade de ett mindre antal tyska kolvagnar. Jag tror att dessa var inlånade från Tyskland och skulle lämnas tillbaks dit igen när alla Tads var levererade. Även de tyska kolvagnarna hade presenningar upptill.

Efter en tid var både Fb och Fb-u samt de tyska kolvagnarna borta och det var bara Tads kvar, men glädjen över detta blev kortvarig. För senare brann den så kallade torvladan upp. Den elden var förresten hopplös för dem att släcka. Det pyrde där i uppåt ett år efter den stora branden. I minst ett år, om vinden låg på ett visst sätt så luktade det ibland bränd torv i Uppsala.

Det var efter den där branden som de ersatte dessa Tads-vagnar med containrar istället. Anledningen var att containrarna staplades upp på varandra vid värmeverket och på detta sätt ersatte dessa den nedbrända torvladan. Vid brand kunde de nämligen koncentrera branden till att det bara blev en eller några enstaka containrar som brann och inte hela lagret som när torvladan brann upp.

Torvladan när den existerade var stor och den var synlig över en stor del av Uppsala. Så när den brann upp försvann en del i stadens silhuett, fast ingen saknar nog denna. För den var inte speciellt snygg, även om den såg modern ut.

När det gäller Tads-vagnarna så vet jag att när de blev arbetslösa i Uppsala så försökte man först hitta ny sysselsättning för dessa i Sverige. Jag tror att man funderade bland annat på att köra kol i dessa. De provade visst också med att köra betor i några av vagnarna. Men till slut så såldes de till Polen istället. Tydligen har de fungerat bra i Polen.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Kjell Friberg, Tuesday, February 08, 2022, 10:31 (806 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Jag har just funnit en gammal anteckning om dessa Tads-vagnar. De användes i en betkampanj från Öland(!) Omlastning från lastbil skedde i Kalmar.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Ulf Diehl, Wednesday, February 09, 2022, 17:27 (804 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Gick Kalmar-Örtofta (Bild) och senare användes trippelkopplade Os-vagnar med lådor 437 9 Laagos i den trafiken[image].
Ulf Diehl

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av BJ, Tuesday, February 08, 2022, 17:49 (805 dagar sedan) @ Macadam

Jag minns att det stod ett antal f.d. tyska kolvagnar litt. Fals(?) uppställda länge vid Uppsala Ö på tidigt 2000-tal. De var blå och märkta "Inlandsgods". Osäker på om dessa användes för torvtransporter.

Dessa var riktigt nerkladdade 2001. Det var minst 11 stycken uppställda då.
En va de mindre kladdiga.
BJ
[image]

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Macadam, Tuesday, February 08, 2022, 22:34 (805 dagar sedan) @ BJ

Vad hände med dessa vagnar, blev det skroten när Inlandsgods gick i konkurs?

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 09, 2022, 07:12 (805 dagar sedan) @ BJ

Jag minns att det stod ett antal f.d. tyska kolvagnar litt. Fals(?) uppställda länge vid Uppsala Ö på tidigt 2000-tal. De var blå och märkta "Inlandsgods". Osäker på om dessa användes för torvtransporter.


Dessa var riktigt nerkladdade 2001. Det var minst 11 stycken uppställda då.
En va de mindre kladdiga.
BJ
[image]


Det där vagnarna blev jag aldrig klok på. Jag minns när de ställdes upp på bangården. De sg de väldigt fina ut. De såg alldeles nyrenoverade ut och alldeles nymålade. De var verkligen i skick som nya när de ställdes upp där.

Men de flyttades aldrig. De bara stod där uppställda år ut och år in. Och med tiden blev de ordentligt nedklottrade och såg till slut riktigt hemska ut. Jag minns nu inte vilka år, men att de i alla fall stod uppställda där i flera år i alla fall. Det kändes verkligen som ett slöseri på fina vagnar.

Jag vet inte om de skrotades senare eller om de kan ha rustats upp. De var registrerade i Tjeckien och kan ju ha återvänt dit också.

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av BJ, Wednesday, February 09, 2022, 09:31 (805 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Vagnarna var ordentligt uppsnyggade och säkerhetstexter / instruktioner utförda på Svenska.
Hoppas någon har svar på vad det handlade om. Var det Uppsala energi som Inlandsgods träffat avtal med?
Några fler bilder från 2021-02-23
BJ
[image]

[image]

[image]

[image]

Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar

av Macadam, Wednesday, February 09, 2022, 21:30 (804 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Torvvagnarna: Du menar nog de ombyggda Fb-u-vagnarna (fd 601 8) som ombyggdes med tak till Fbl-u (615 4000-4014) och där några senare blev ombyggda till Tkkl-uv (561 3000-3009) 1982-1984. Även vanliga Fb-u (601 8-serien) användes med presenningar samt några inhyrda holländska Tals 586. (Det var regnigt och mörkt i Uppsala när jag var där).
Ulf Diehl[image]

Flisvagnar Fb-u användes från -85 för att transportera kol från Hargshamn (antar jag). Uppsala Energi/Vattenfall hade ett kollager där. Torvtransporterna från Sveg började -87. (källa Vattenfall)

Uppsala Energis torvvagnar

av Ulf Diehl, Tuesday, February 08, 2022, 01:59 (806 dagar sedan) @ BD

Vem tillverkade förresten Tals 566 6 -vagnarna (som inte användes i Uppsala) Jag hittade aldrig någon tillverkningsskylt.
Ulf Diehl

Uppsala Energis torvvagnar

av arjesko, Tuesday, February 08, 2022, 02:43 (806 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Vem tillverkade förresten Tals 566 6 -vagnarna (som inte användes i Uppsala) Jag hittade aldrig någon tillverkningsskylt.
Ulf Diehl

De tillverkades av AGEVE 1982 med G764-boggier från Talbot.