Brevlådor på tåg (Fordon: vagnar)

av mormorsgruvan, Thursday, February 10, 2022, 15:17 (777 dagar sedan)

Fanns brevlådor på alla postvagnar ?
Fanns brevlådor på andra vagnar ?

Brevlådor på tåg

av Göran Kannerby, Thursday, February 10, 2022, 15:37 (777 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Fanns brevlådor på alla postvagnar ?

Nej

Det fanns postförande vagnar som inte samtidigt var postkupéer.

Om frågan istället gällde om alla postkupéer hade brevlåda tror jag att svaret blir "ja".

Brevlådor på tåg

av Lennart Petersen, Thursday, February 10, 2022, 20:22 (777 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Fanns brevlådor på alla postvagnar ?


Nej

Det fanns postförande vagnar som inte samtidigt var postkupéer.

Om frågan istället gällde om alla postkupéer hade brevlåda tror jag att svaret blir "ja".

De vagnar som användes för en postkupé hade normalt brevlåda där man kunde posta brev, vilket kunde ske sent t.o.m på natten och få fram brevet samma dag om nu tåget gick åt rätt håll. Postkupén hade egen stämpel.
Och en postkupé var egentligen inget fysiskt begrepp utan ett administrativt begrepp. Samma vagn eller vagnsgrupp kunde i samma tåg gå som Pkp , postkupé, Fkmb, fack med bevakning, eller Fk. Postkupé var bemannat och sortering skedde ombord. Fkmb hade bemanning och utväxling av post men ingen sortering . Fk hade ingen bemanning och utväxling skedde av personal på stationerna.

Brevlådor på tåg

av Göran Kannerby, Thursday, February 10, 2022, 21:26 (777 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Fanns brevlådor på alla postvagnar ?


Nej

Det fanns postförande vagnar som inte samtidigt var postkupéer.

Om frågan istället gällde om alla postkupéer hade brevlåda tror jag att svaret blir "ja".


De vagnar som användes för en postkupé hade normalt brevlåda där man kunde posta brev, vilket kunde ske sent t.o.m på natten och få fram brevet samma dag om nu tåget gick åt rätt håll. Postkupén hade egen stämpel.
Och en postkupé var egentligen inget fysiskt begrepp utan ett administrativt begrepp. Samma vagn eller vagnsgrupp kunde i samma tåg gå som Pkp , postkupé, Fkmb, fack med bevakning, eller Fk. Postkupé var bemannat och sortering skedde ombord. Fkmb hade bemanning och utväxling av post men ingen sortering . Fk hade ingen bemanning och utväxling skedde av personal på stationerna.

Exakt! Tilläggas kan också att även i vagn som hade brevlåda kunde denna låsas så att ingen la post i en låda som inte skulle tömmas. Osäker på hur det ska betraktas avseende trådstartarens fråga, en brevlåda som inte kan användas är visserligen en brevlåda, men den saknar funktionen brevlåda. :-)

Brevlådor på tåg

av Sven Bårström, Thursday, February 10, 2022, 17:15 (777 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Även om spårväg ligger aningen vid sidan av forumet, vill jag nämna att Göteborgs spårvägar förr i tiden hade brevlådor på vagnarna. Dessa tömdes vid ett antal tillfällen under uppehållen på Drottningtorget, nära huvudpostkontoret. Kanske någon kan säga mer om detta.
Sven B

Brevlådor på tåg

av Lennart Petersen, Thursday, February 10, 2022, 20:13 (777 dagar sedan) @ Sven Bårström

Även om spårväg ligger aningen vid sidan av forumet, vill jag nämna att Göteborgs spårvägar förr i tiden hade brevlådor på vagnarna. Dessa tömdes vid ett antal tillfällen under uppehållen på Drottningtorget, nära huvudpostkontoret. Kanske någon kan säga mer om detta.
Sven B

Ja det fanns även i Stockholm och lådorna tömdes utanför Centralposthuset på Vasagatan.

Brevlådor på tåg

av Överkörmästaren, Thursday, February 10, 2022, 22:33 (777 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Även om spårväg ligger aningen vid sidan av forumet, vill jag nämna att Göteborgs spårvägar förr i tiden hade brevlådor på vagnarna. Dessa tömdes vid ett antal tillfällen under uppehållen på Drottningtorget, nära huvudpostkontoret. Kanske någon kan säga mer om detta.
Sven B


Ja det fanns även i Stockholm och lådorna tömdes utanför Centralposthuset på Vasagatan.

På linjerna 3, 5 och 9 kan man ju förstå det, men resten av linjerna då? (Okej, hoppa över de linjer som gick på Kungsgatan och vid Tegelbacken, där kan jag själv räkna ut hur det gick till.)

PS: Jag kan tänka mig att man till exempel tömde 4:ans brevlådor vid Odenplan och lade posten på 3:an men det finns ju massor med detaljer att reda ut! Var det posten eller spårvägen som gjorde det, samlade man ihop breven till en säck eller tömde man breven ur varje låda och la dem i brevlådan på nästa 3:a, eller cyklade man eller... ja du förstår ju!

Brevlådor på tåg

av Lennart Petersen, Friday, February 11, 2022, 01:54 (777 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Även om spårväg ligger aningen vid sidan av forumet, vill jag nämna att Göteborgs spårvägar förr i tiden hade brevlådor på vagnarna. Dessa tömdes vid ett antal tillfällen under uppehållen på Drottningtorget, nära huvudpostkontoret. Kanske någon kan säga mer om detta.
Sven B


Ja det fanns även i Stockholm och lådorna tömdes utanför Centralposthuset på Vasagatan.


På linjerna 3, 5 och 9 kan man ju förstå det, men resten av linjerna då? (Okej, hoppa över de linjer som gick på Kungsgatan och vid Tegelbacken, där kan jag själv räkna ut hur det gick till.)

PS: Jag kan tänka mig att man till exempel tömde 4:ans brevlådor vid Odenplan och lade posten på 3:an men det finns ju massor med detaljer att reda ut! Var det posten eller spårvägen som gjorde det, samlade man ihop breven till en säck eller tömde man breven ur varje låda och la dem i brevlådan på nästa 3:a, eller cyklade man eller... ja du förstår ju!

Jag har bara sett bilder på vagnar med brevlåda på just de linjer som gick på Vasagatan.
Brevlådan tycks ha varit något som hängdes på sista vagn.
Och jag har bara hört att tömning skedde av postiljon som posterade med säck utanför centralposthuset och fick passa på under det rätt korta uppehållet vid hållplatsen. Tömning och lägga över låter rätt otympligt, det finns bara en väg in till brevlådan och det är luckan framtill.
Tömmer gör man genom att öppna botten med nyckel, Små lådor med lite post kan tömmas genom att fälla fronten och man plockar upp innehållet.

Brevlådor på tåg

av Överkörmästaren, Friday, February 11, 2022, 08:36 (776 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Även om spårväg ligger aningen vid sidan av forumet, vill jag nämna att Göteborgs spårvägar förr i tiden hade brevlådor på vagnarna. Dessa tömdes vid ett antal tillfällen under uppehållen på Drottningtorget, nära huvudpostkontoret. Kanske någon kan säga mer om detta.
Sven B


Ja det fanns även i Stockholm och lådorna tömdes utanför Centralposthuset på Vasagatan.


På linjerna 3, 5 och 9 kan man ju förstå det, men resten av linjerna då? (Okej, hoppa över de linjer som gick på Kungsgatan och vid Tegelbacken, där kan jag själv räkna ut hur det gick till.)

PS: Jag kan tänka mig att man till exempel tömde 4:ans brevlådor vid Odenplan och lade posten på 3:an men det finns ju massor med detaljer att reda ut! Var det posten eller spårvägen som gjorde det, samlade man ihop breven till en säck eller tömde man breven ur varje låda och la dem i brevlådan på nästa 3:a, eller cyklade man eller... ja du förstår ju!


Jag har bara sett bilder på vagnar med brevlåda på just de linjer som gick på Vasagatan.

Nädå, de fanns på alla linjer.

Här är en på en 10:a till exempel: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10154860021379015&set=pcb.10154860044549015

Brevlådan tycks ha varit något som hängdes på sista vagn.
Och jag har bara hört att tömning skedde av postiljon som posterade med säck utanför centralposthuset och fick passa på under det rätt korta uppehållet vid hållplatsen. Tömning och lägga över låter rätt otympligt, det finns bara en väg in till brevlådan och det är luckan framtill.

Ja men på något sätt måste man ha tömt lådorna på de linjer som inte passerade centralposten. Kan det möjligen vara så enkelt att man tömde dem vid något annat postkontor?

Brevlådor på tåg

av Anders Olsson2, Friday, February 11, 2022, 08:29 (776 dagar sedan) @ Sven Bårström

Detsamma gällde Malmö och Stockholm. Malmö lär ha varit först. Postdirektören i Malmö (välkönd för de som läst Erik Lindgrens häften om post och järnväg) lär ha kommiy på idén redan på hästspårvägens tid.
Angående brevlåsor på tåg så finns det i en del äldre tidtabeller två olika symboler. Posthorn för postkupé och ett brev för brevlåda. Även banor som ansågs för korta för postkupé kunde ha brevlådor.
Även post postad i Fack med bevakning hade egen stämpel Jag har en från sent 1970-talet stämplad på nattåget Malmö-Gävle med stämpel FKMB MALMÖ_NÄSSJÖ. Om sorteringen börjat fick breven PKP 212. Från 1968 hade PKP normalt tågnummer som PKP-nummer.

Brevlådor på tåg

av Lennart Petersen, Friday, February 11, 2022, 19:17 (776 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Från 1968 hade PKP normalt tågnummer som PKP-nummer.

Men posten behöll dessa Pkp-nummer. Även om SJ ändrade tågnummer så förblev postens nummer desamma.
Och från 68 var de ju inte så många att hålla reda på.

Brevlådor på tåg

av Urban Johansson, Thursday, February 10, 2022, 18:02 (777 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Nej! Absolut inte!
Ja! Självklart!

Har du en aning om vilket tidsspann du avser? Och vad avser du med ”tåg”?
Mitt svar avser allmänna tåg med post transport på normalspår i Sverige under tiden 1920-1938, men det var kanske inte det du avsåg?

Brevlådor på tåg

av Sune Nylén, Thursday, February 10, 2022, 19:42 (777 dagar sedan) @ Urban Johansson

Det finns en bok som heter Järnvägsposten. Posten brev 1996 som kan räta ut många frågetecken. Kan nog beställas till närmsta bibliotek. Bilder på postvagnar, Flera sidor. KUJ CD som andra gamla som nya som exempel. Truckar, lastning, sortering i kupéer, Det stora postrånet i Staffanstorp mm. jvg poststämplar. nummerförteckning på alla sträckor med postkupéer.108 sidor stort format 20x30./ Sune.

Brevlådor på tåg

av Stefan Olsson, Thursday, February 10, 2022, 20:10 (777 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I posttidtabellerna år 1872 gör man följande distinktion:

[image]

Vilka svar det ger i praktiken, kan jag inte säga...

Brevlådor på tåg

av Thomas Tell, Friday, February 11, 2022, 00:04 (777 dagar sedan) @ mormorsgruvan

[image]

Här är Djursholms Ösby 1945 med en vagn med en brevlåda på väg mot Eddavägen.
/tell

Brevlådor på tåg

av Stefan Isaksson, Friday, February 11, 2022, 00:17 (777 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Här är Djursholms Ösby 1945 med en vagn med en brevlåda på väg mot Eddavägen.
/tell

Det skulle inte förvåna mig om vagnen har kvar brevlådefästena i den dag som idag är.

Att Djursholmstågen hade brevlåda berodde nog på att de, liksom Lidingötågen, räknades som spårväg.
Jag är dock säker på att de inte tömdes utanför huvudpostkontoret på Vasagatan.

Skämt åsido: hur var det med Saltsjöbanan och Säröbanan? Hade de brevlådor? (Jag är hyfsat säker på att svaret var nej för Saltsjöbanan, men ändå...)

Brevlådor på tåg

av Överkörmästaren, Friday, February 11, 2022, 00:50 (777 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

[image]

Här är Djursholms Ösby 1945 med en vagn med en brevlåda på väg mot Eddavägen.
/tell


Det skulle inte förvåna mig om vagnen har kvar brevlådefästena i den dag som idag är.

Att Djursholmstågen hade brevlåda berodde nog på att de, liksom Lidingötågen, räknades som spårväg.
Jag är dock säker på att de inte tömdes utanför huvudpostkontoret på Vasagatan.

Skämt åsido: hur var det med Saltsjöbanan och Säröbanan? Hade de brevlådor? (Jag är hyfsat säker på att svaret var nej för Saltsjöbanan, men ändå...)

Bagagevagnarna på Saltfisk hade brevlådor.

Brevlådor på tåg

av Lennart Petersen, Friday, February 11, 2022, 02:10 (777 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

[image]

Här är Djursholms Ösby 1945 med en vagn med en brevlåda på väg mot Eddavägen.
/tell


Det skulle inte förvåna mig om vagnen har kvar brevlådefästena i den dag som idag är.

Att Djursholmstågen hade brevlåda berodde nog på att de, liksom Lidingötågen, räknades som spårväg.
Jag är dock säker på att de inte tömdes utanför huvudpostkontoret på Vasagatan.

Vad menar du med ”räknades som” ?
På Lidingö var det järnväg vilket ändrades till spårväg först 2009.
Och Djursholmsbanorna hade koncession som järnväg, lite osäker på Engelbrektsplan-Östra 1km

Brevlådor på tåg

av Överkörmästaren, Friday, February 11, 2022, 08:43 (776 dagar sedan) @ Lennart Petersen

[image]

Här är Djursholms Ösby 1945 med en vagn med en brevlåda på väg mot Eddavägen.
/tell


Det skulle inte förvåna mig om vagnen har kvar brevlådefästena i den dag som idag är.

Att Djursholmstågen hade brevlåda berodde nog på att de, liksom Lidingötågen, räknades som spårväg.
Jag är dock säker på att de inte tömdes utanför huvudpostkontoret på Vasagatan.


Vad menar du med ”räknades som” ?
På Lidingö var det järnväg vilket ändrades till spårväg först 2009.
Och Djursholmsbanorna hade koncession som järnväg, lite osäker på Engelbrektsplan-Östra 1km

Mellan Ropsten och Humlegården var det ju spårvägen man körde på. Där räknades tågen som spårvagnar och SS hade något slags tillståndsansvar för trafiken. Så det kan nog vara spårvägens avtal med posten (om det nu fanns något) som "drabbade" även lidingöbanorna där.

Vad gäller "tåget i gatan" är jag mer tveksam till hur lådorna kom dit, men även SRJ hade ju rimligen något slags avtal med posten.

Brevlådor på tåg

av Harald, Friday, February 11, 2022, 09:23 (776 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Engelbrektsplan-Stockholm östra hade spårvägskoncession.

Brevlådor på tåg. Djursholmsbanans status?

av Leif B, Friday, February 11, 2022, 16:03 (776 dagar sedan) @ Harald

Engelbrektsplan-Stockholm östra hade spårvägskoncession.

Mitt intryck är att det vara lite vacklande om Djursholmsbanan uppfattades som järnväg eller spårväg från början, så jag undrar om Dj Ösby - Framnäsviken hade järnvägskoncession redan från början eller om den sträckan möjligen hade (ång)spårvägskoncession från början?

Brevlådor på tåg. Djursholmsbanans status?

av Överkörmästaren, Friday, February 11, 2022, 17:53 (776 dagar sedan) @ Leif B

Engelbrektsplan-Stockholm östra hade spårvägskoncession.


Mitt intryck är att det vara lite vacklande om Djursholmsbanan uppfattades som järnväg eller spårväg från början, så jag undrar om Dj Ösby - Framnäsviken hade järnvägskoncession redan från början eller om den sträckan möjligen hade (ång)spårvägskoncession från början?

Behövde man koncession för spårvägar om de inte var elektriska?

Brevlådor på tåg. Djursholmsbanans status?

av Leif B, Friday, February 11, 2022, 19:12 (776 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Engelbrektsplan-Stockholm östra hade spårvägskoncession.


Mitt intryck är att det vara lite vacklande om Djursholmsbanan uppfattades som järnväg eller spårväg från början, så jag undrar om Dj Ösby - Framnäsviken hade järnvägskoncession redan från början eller om den sträckan möjligen hade (ång)spårvägskoncession från början?


Behövde man koncession för spårvägar om de inte var elektriska?

Stockholms Nya Spårvägsbolag hade i alla fall koncession för (häst)spårväg innan elspårvägar var påtänkta.