Gasbelysning personvagnar i utlandet (Fordon: vagnar)
av mormorsgruvan , fredag, februari 11, 2022, 16:22 (181 dagar sedan)
Användes "oljegas" liksom i Sverige ?
Gasbelysning personvagnar i utlandet
av Torbjorn_Forsman , fredag, februari 11, 2022, 17:05 (181 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Var inte hela oljegassystemet en tysk uppfinning (firma Julius Pintsch)? I så fall borde det rimligtvis ha fått en viss utbredning i tysktalande och tyskinfluerade länder.
Gasbelysning personvagnar i utlandet
av Sven Bårström , Järfälla, fredag, februari 11, 2022, 17:24 (181 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman
Säkert kan någon annan utveckla denna fråga betydligt. Under (och givetvis före) 50-talet förekom tvåaxliga personvagnar i Sverige (väsentligen litt C3) med Pintch oljegasbelysning.
Sven B
--
Sven B
Gasbelysning personvagnar i utlandet
av Thomas Tell , Vallentuna, fredag, februari 11, 2022, 19:28 (181 dagar sedan) @ Sven Bårström
Under (och givetvis före) 50-talet förekom tvåaxliga personvagnar i Sverige (väsentligen litt C3) med Pintch oljegasbelysning.
1940 övergick Sj till att använda kol- i stället för oljegas och 1955 hade SJ kvar 246 vagnar med kolgasbelysning. Många vagnar hade då fått den ersatt med generator- eller Dissousgasbelysning.
/tell
Gasbelysning personvagnar i utlandet
av Niklas Bygdestam , Uppsala, fredag, februari 11, 2022, 19:27 (181 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman
Var inte hela oljegassystemet en tysk uppfinning (firma Julius Pintsch)? I så fall borde det rimligtvis ha fått en viss utbredning i tysktalande och tyskinfluerade länder.
Det finns fortfarande ett företag som heter Pintsch Bamag. Detta borde vara samma företag
--
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad
Gasbelysning personvagnar i utlandet
av Thomas Tell , Vallentuna, fredag, februari 11, 2022, 19:52 (181 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam
Det finns fortfarande ett företag som heter Pintsch Bamag. Detta borde vara samma företag
SJs belysning var Pintsch eller Bamag, hette det, men företagen slog tydligen ihop till ett företag.
/tell
Gasbelysning personvagnar i utlandet
av Richard Loe , fredag, februari 11, 2022, 18:11 (181 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Användes "oljegas" liksom i Sverige ?
Inte i Storbritannien. Där använde man gas tillverkad från stenkol.
Gasbelysning personvagnar i utlandet
av Thomas Tell , Vallentuna, fredag, februari 11, 2022, 19:24 (181 dagar sedan) @ Richard Loe
Inte i Storbritannien. Där använde man gas tillverkad från stenkol.
SJ började med kolgas men föroreningar i gasen satte igen rören så man gick över till oljegas 1881. SJ byggde egna gasverk för detta vilka lades ner helt från 1940 då SJ började köpa kolgas från kommunala gasverk. Kolgasen var tydligen renare då.
/tell
Gasbelysning personvagnar i utlandet
av Leif B , fredag, februari 11, 2022, 22:38 (180 dagar sedan) @ Thomas Tell
Inte i Storbritannien. Där använde man gas tillverkad från stenkol.
SJ började med kolgas men föroreningar i gasen satte igen rören så man gick över till oljegas 1881. SJ byggde egna gasverk för detta vilka lades ner helt från 1940 då SJ började köpa kolgas från kommunala gasverk. Kolgasen var tydligen renare då.
/tell
Eller så gick det inte alls att köpa olja till det ändamålet just då?
Gasbelysning personvagnar i utlandet
av Thor Bjerke , lördag, februari 12, 2022, 13:24 (180 dagar sedan) @ Leif B
NSB brukte gassbelysning fra Pintsch på togene til Sverige (fra 1900) og på Bergensbanen. Bruken av slik belysning i Norge opphørtei 1926.
Gasbelysning personvagnar i utlandet - Finland
av Anders Järvenpää , Åbo, söndag, februari 13, 2022, 12:17 (179 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Den finska statsbanans 75-årshistorik från 1937 berättar i 2:a delen på sidorna 516 och 517 för oss att oljegas började användas 1883 och först på Vasabanan. Vidare kan man läsa att de första lamporna hade öppen låga och gav dåligt ljus men efter att man började använda högtryckslampor enligt Pintschs system var belysningen tämligen tillfredsställande. Dessutom kan man läsa att den dåvarande uppskattningen var att gasbelysningen kommer att finnas kvar länge i äldre vagnar innan den trängs undan av det elektriska ljuset.
Vidare berättas att man i några tiotals vagnar har acetylengasbelysning enligt Dalénsystemet för bandelar med gles trafik belägna långt från oljegasverk.
(Olje-)Gasverk fanns vid depåerna i Fredriksberg, Åbo, Seinäjoki (Östermyra), Kouvola och Viborg (75-årshistoriken på sida 706).