Gasbelysning personvagnar i utlandet (Fordon: vagnar)

av mormorsgruvan @, fredag, februari 11, 2022, 16:22 (181 dagar sedan)

Användes "oljegas" liksom i Sverige ?

Gasbelysning personvagnar i utlandet

av Torbjorn_Forsman @, fredag, februari 11, 2022, 17:05 (181 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Var inte hela oljegassystemet en tysk uppfinning (firma Julius Pintsch)? I så fall borde det rimligtvis ha fått en viss utbredning i tysktalande och tyskinfluerade länder.

Gasbelysning personvagnar i utlandet

av Sven Bårström @, Järfälla, fredag, februari 11, 2022, 17:24 (181 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Säkert kan någon annan utveckla denna fråga betydligt. Under (och givetvis före) 50-talet förekom tvåaxliga personvagnar i Sverige (väsentligen litt C3) med Pintch oljegasbelysning.
Sven B

--
Sven B

Gasbelysning personvagnar i utlandet

av Thomas Tell @, Vallentuna, fredag, februari 11, 2022, 19:28 (181 dagar sedan) @ Sven Bårström

Under (och givetvis före) 50-talet förekom tvåaxliga personvagnar i Sverige (väsentligen litt C3) med Pintch oljegasbelysning.

1940 övergick Sj till att använda kol- i stället för oljegas och 1955 hade SJ kvar 246 vagnar med kolgasbelysning. Många vagnar hade då fått den ersatt med generator- eller Dissousgasbelysning.
/tell

Gasbelysning personvagnar i utlandet

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, fredag, februari 11, 2022, 19:27 (181 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Var inte hela oljegassystemet en tysk uppfinning (firma Julius Pintsch)? I så fall borde det rimligtvis ha fått en viss utbredning i tysktalande och tyskinfluerade länder.


Det finns fortfarande ett företag som heter Pintsch Bamag. Detta borde vara samma företag :-)

--
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Gasbelysning personvagnar i utlandet

av Thomas Tell @, Vallentuna, fredag, februari 11, 2022, 19:52 (181 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Det finns fortfarande ett företag som heter Pintsch Bamag. Detta borde vara samma företag :-)

SJs belysning var Pintsch eller Bamag, hette det, men företagen slog tydligen ihop till ett företag.
/tell

Gasbelysning personvagnar i utlandet

av Richard Loe @, fredag, februari 11, 2022, 18:11 (181 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Användes "oljegas" liksom i Sverige ?

Inte i Storbritannien. Där använde man gas tillverkad från stenkol.

Gasbelysning personvagnar i utlandet

av Thomas Tell @, Vallentuna, fredag, februari 11, 2022, 19:24 (181 dagar sedan) @ Richard Loe

Inte i Storbritannien. Där använde man gas tillverkad från stenkol.

SJ började med kolgas men föroreningar i gasen satte igen rören så man gick över till oljegas 1881. SJ byggde egna gasverk för detta vilka lades ner helt från 1940 då SJ började köpa kolgas från kommunala gasverk. Kolgasen var tydligen renare då.
/tell

Gasbelysning personvagnar i utlandet

av Leif B @, fredag, februari 11, 2022, 22:38 (180 dagar sedan) @ Thomas Tell

Inte i Storbritannien. Där använde man gas tillverkad från stenkol.


SJ började med kolgas men föroreningar i gasen satte igen rören så man gick över till oljegas 1881. SJ byggde egna gasverk för detta vilka lades ner helt från 1940 då SJ började köpa kolgas från kommunala gasverk. Kolgasen var tydligen renare då.
/tell

Eller så gick det inte alls att köpa olja till det ändamålet just då?

Gasbelysning personvagnar i utlandet

av Thor Bjerke @, lördag, februari 12, 2022, 13:24 (180 dagar sedan) @ Leif B

NSB brukte gassbelysning fra Pintsch på togene til Sverige (fra 1900) og på Bergensbanen. Bruken av slik belysning i Norge opphørtei 1926.

Gasbelysning personvagnar i utlandet - Finland

av Anders Järvenpää @, Åbo, söndag, februari 13, 2022, 12:17 (179 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Den finska statsbanans 75-årshistorik från 1937 berättar i 2:a delen på sidorna 516 och 517 för oss att oljegas började användas 1883 och först på Vasabanan. Vidare kan man läsa att de första lamporna hade öppen låga och gav dåligt ljus men efter att man började använda högtryckslampor enligt Pintschs system var belysningen tämligen tillfredsställande. Dessutom kan man läsa att den dåvarande uppskattningen var att gasbelysningen kommer att finnas kvar länge i äldre vagnar innan den trängs undan av det elektriska ljuset.

Vidare berättas att man i några tiotals vagnar har acetylengasbelysning enligt Dalénsystemet för bandelar med gles trafik belägna långt från oljegasverk.

(Olje-)Gasverk fanns vid depåerna i Fredriksberg, Åbo, Seinäjoki (Östermyra), Kouvola och Viborg (75-årshistoriken på sida 706).

powered by my little forum