SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Tuesday, February 15, 2022, 08:15 (795 dagar sedan)

Några bilder från resan som startade i Borlänge, gick den till Malung? Okänt var de flesta bilderna är tagna, text under bilder.

[image]
Bild 1, Fotokörning, okänt var.

[image]
Bild 2, Dala-Floda

[image]
Bild 3, okänt var det är.

[image]
Bild 4, okänt var.

[image]
Bild 5 Björbo station.

[image]
Bild 6. okänt var.

[image]
Bild 7. okänt var.

[image]
Bild 8, okänt var.

[image]
Bild 9, okänt var.

[image]
Bild 10, okänt var.

[image]
Bild 11 Vansbro station.

[image]
Bild 12, okänt var.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Anders Olsson2, Tuesday, February 15, 2022, 08:24 (795 dagar sedan) @ Ulfe

Bild 6 - 12 Vansbro.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Markus Frisén, Tuesday, February 15, 2022, 08:47 (795 dagar sedan) @ Ulfe

Bild 3-4 Björbo. 4 är utfarten mot Repbäcken och Ludvika respektive.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av BM, Tuesday, February 15, 2022, 09:46 (795 dagar sedan) @ Ulfe

Jag uppfattar platsen för bild 1 som strax väster om Mockfjärd, det kan vara öster om också.
Och som det stod ovan bild 3 utfart mot Ludvika till höger, utfarten mot Repbäcken (fd Falun) till vänster.
Vi skymtar också den nybyggda timmerterminalen i Björbo.
Bild 4 är också Vansbro, jag har för mig att det stod ett lokstall där.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Torbjörn Mårtensson, Tuesday, February 15, 2022, 10:11 (794 dagar sedan) @ BM

Angående bild 1. Var banan makadamiserad vid Mockfjärd då? Av det skälet fick jag för mig att det kunde vara mellan Borlänge och Repbäcken. Jag saknar nödvändig lokalkännedom för att vara tvärsäker.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Harald, Tuesday, February 15, 2022, 10:46 (794 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Bild 1 är mycket riktigt mellan Borlänge och Repbäcken. Det är på den sträckan som nybyggdes vid omläggningen 1958 för att binda ihop Kvarnsvedenspåret med f.d. FVJ. Gatan heter Storsvängen.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Ulfe, Tuesday, February 15, 2022, 12:26 (794 dagar sedan) @ Harald

Tack alla! för svaren!
Här en linjebild från samma resa, tagen mellan Repbäcken och Dala-Floda mot Repbäcken.

[image]

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av BM, Tuesday, February 15, 2022, 13:20 (794 dagar sedan) @ Harald

Ja det ser jag nu, det är ju muren till kyrkogården i bakgrunden.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Markus Frisén, Tuesday, February 15, 2022, 17:41 (794 dagar sedan) @ BM

Ehrm... två siffror, ändå skriver jag fel...
Jag vidhåller att bild 4 ändå är Björbo, bl.a. då bilder från Vansbro lokstall finns längre ner i inlägget.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, Björbo 42 år efter

av Harald, Tuesday, February 15, 2022, 13:11 (794 dagar sedan) @ Ulfe


[image]
Bild 3, okänt var det är.

Nedan en bild i samma riktning tagen den 28 februari 2013.

[image]

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av HJP, Tuesday, February 15, 2022, 14:33 (794 dagar sedan) @ Ulfe


[image]
Bild 10, okänt var.

****
Vad är detta för vagn? Först tänkte jag på D20, men tycker inte att det stämmer.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av David Sohlberg, Tuesday, February 15, 2022, 14:43 (794 dagar sedan) @ HJP


[image]
Bild 10, okänt var.

****
Vad är detta för vagn? Först tänkte jag på D20, men tycker inte att det stämmer.

Jo, men är det inte den?

Äldre tråd.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av HJP, Wednesday, February 16, 2022, 11:51 (793 dagar sedan) @ David Sohlberg


[image]
Bild 10, okänt var.

****
Vad är detta för vagn? Först tänkte jag på D20, men tycker inte att det stämmer.


Jo, men är det inte den?

Äldre tråd.

****
Kanske har du rätt. Jag tyckte inte att det stämde med fönstren.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Kjell Friberg, Tuesday, February 15, 2022, 21:29 (794 dagar sedan) @ HJP

Det är D20-vagnen efter ombyggnad till BF5/BFV.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av HJP, Wednesday, February 16, 2022, 11:53 (793 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det är D20-vagnen efter ombyggnad till BF5/BFV.

****
Aha! På så vis - ombyggnad. Det förklarar saken.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Legion44, Tuesday, February 15, 2022, 17:10 (794 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för intressanta bilder! En generell fråga till forumexpertisen. Varför valde man inte att gå hela vägen till Särna (som en tvådagarsresa med övernattning i Malung) som faktiskt låg kvar och trafikerades då? Visst, att bärigheten var av sämre sort men kunde man inte vara byta lok om nu ångloket hade för högt axeltryck?

Åkte till Malungsfors efter T44 juli 1999 och då var hastigheten inte alls hög..

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Göran Kannerby, Tuesday, February 15, 2022, 18:03 (794 dagar sedan) @ Legion44

Tack för intressanta bilder! En generell fråga till forumexpertisen. Varför valde man inte att gå hela vägen till Särna (som en tvådagarsresa med övernattning i Malung) som faktiskt låg kvar och trafikerades då? Visst, att bärigheten var av sämre sort men kunde man inte vara byta lok om nu ångloket hade för högt axeltryck?

Åkte till Malungsfors efter T44 juli 1999 och då var hastigheten inte alls hög..

"bara byta lok" kanske inte var så enkelt?

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Legion44, Tuesday, February 15, 2022, 19:40 (794 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tänkte väl mer att det godståg som trafikerade Särna till slut landade i Vansbro, och då torde det normala väl vara att loket står i Vansbro tills nästa tjänstgöring. Så att man där kunde bytt lok. Men av någon anledning fann man väl inte en resa till Särna på en bana som dessutom hade ett år kvar i livet inte nog intressant eller genomförbart.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Sven A, Tuesday, February 15, 2022, 20:07 (794 dagar sedan) @ Legion44

Tänkte väl mer att det godståg som trafikerade Särna till slut landade i Vansbro, och då torde det normala väl vara att loket står i Vansbro tills nästa tjänstgöring. Så att man där kunde bytt lok. Men av någon anledning fann man väl inte en resa till Särna på en bana som dessutom hade ett år kvar i livet inte nog intressant eller genomförbart.

Kan även vara så att sträckan bortom Malung klassades som sidospår och trafikeras med vut/bandisp, och att man inte erhöll tillstånd att köra med passagerare helt enkelt.
De lok som var tillåtna norr om Malungsfors 1969 var Z63, Z43*2, S1 och E/E2. (E Sth 25 km/h Sälen-Särna)
1971 finns bara Z63, Z65 och E2 med i listorna. Men en Z65 i 40 km/h på den rälsen, skulle jag dock inte rekommendera...

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Johan, Tuesday, February 15, 2022, 21:19 (794 dagar sedan) @ Sven A

Kan även vara så att sträckan bortom Malung klassades som sidospår och trafikeras med vut/bandisp, och att man inte erhöll tillstånd att köra med passagerare helt enkelt.
De lok som var tillåtna norr om Malungsfors 1969 var Z63, Z43*2, S1 och E/E2. (E Sth 25 km/h Sälen-Särna)
1971 finns bara Z63, Z65 och E2 med i listorna. Men en Z65 i 40 km/h på den rälsen, skulle jag dock inte rekommendera...

När skedde den allra sista fordonsrörelsen norr om Malungsfors? Förutom ev. rivningståg givetvis.

SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder

av Ola Almquist, Tuesday, March 01, 2022, 00:51 (781 dagar sedan) @ Ulfe

Några bilder från resan som startade i Borlänge, gick den till Malung? Okänt var de flesta bilderna är tagna, text under bilder.

Resereferatet i Tåg 6/71 uppletat.


[image]
Bild 1, Fotokörning, okänt var.

Mycket riktigt på den nybyggda bandelen. De först föreslagna loken, ett B och ett E10, visade sig vara i dåligt skick. Fotodisciplinen var enligt referatet usel!


[image]
Bild 4, okänt var.

Loket i Björbo var A6 1797.


[image]
Bild 8, okänt var.

I Vansbro fanns K4 1117, 1116 och 1112.


[image]
Bild 9, okänt var.

A5 1545 och G8 (står G9 i referatet) 1837.

/Ola