Tankar om längdmätning, m.a.a. av Björbobild (Bana)

av Ulf Pålsson, Tuesday, February 15, 2022, 10:08 (791 dagar sedan)

[image]
Bild 3, okänt var det är.

Jag vågar mig på att kapa Yngve Vikströms fina bild från Björbo (i Ulfes tråd SJK-resa på Västerdalsbanan den 17/4 1971) och startar en ny tråd. Hoppas att ingen blir förargad över tilltaget.

Detta foto från Björbo, där vi ser f.d. SWB mot Ludvika uppåt höger och f.d. Falun - Västerdalarnas järnväg mot Repbäcken åt vänster, det påminner mig om att Västerdalsbanan fortfarande har en intressant komplicerad längdmätning som består av ett antal historiska längdmätningar:

* Repbäcken - Björbo har nollpunkt vid Falun C via nedlagd bana via Aspeboda. (F.d. FVJ:s längdmätning.)

* Björbo - Vansbro har nollpunkt vid Stockholm C via Enköping, nedlagd bana via Tillberga - Ramnäs, Fagersta, Ludvika, nedlagd bana via Nyhammar. (F.d. SWB:s längdmätning.)

* Vansbro - Malung har nollpunkt vid Kristinehamn via Nykroppa, Herrhult, nedlagd bana via Gammalkroppa, Persberg, Lesjöfors. (Påskarvad på Inlandsbanans längdmätning från Kristinehamn.)

* Malung - Malungsfors har (liksom tidigare banan ända till Särna på sin tid hade) nollpunkt vid Kristinehamn via Nykroppa, Herrhult, nedlagd bana via Gammalkroppa, Persberg, Lesjöfors, Vansbro, Brintbodarna. (Påskarvad i Brintbodarna på Inlandsbanans längdmätning från Kristinehamn, via den bana Brintbodarna - Malung som redan 1934 lades ner och ersattes av Vansbro - Malung.)
/up

Tankar om längdmätning, m.a.a. av Björbobild

av Harald, Tuesday, February 15, 2022, 11:19 (791 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Bild 3, okänt var det är.

Jag vågar mig på att kapa Yngve Vikströms fina bild från Björbo (i Ulfes tråd SJK-resa på Västerdalsbanan den 17/4 1971) och startar en ny tråd. Hoppas att ingen blir förargad över tilltaget.

Detta foto från Björbo, där vi ser f.d. SWB mot Ludvika uppåt höger och f.d. Falun - Västerdalarnas järnväg mot Repbäcken åt vänster, det påminner mig om att Västerdalsbanan fortfarande har en intressant komplicerad längdmätning som består av ett antal historiska längdmätningar:

* Repbäcken - Björbo har nollpunkt vid Falun C via nedlagd bana via Aspeboda. (F.d. FVJ:s längdmätning.)

* Björbo - Vansbro har nollpunkt vid Stockholm C via Enköping, nedlagd bana via Tillberga - Ramnäs, Fagersta, Ludvika, nedlagd bana via Nyhammar. (F.d. SWB:s längdmätning.)

* Vansbro - Malung har nollpunkt vid Kristinehamn via Nykroppa, Herrhult, nedlagd bana via Gammalkroppa, Persberg, Lesjöfors. (Påskarvad på Inlandsbanans längdmätning från Kristinehamn.)

* Malung - Malungsfors har (liksom tidigare banan ända till Särna på sin tid hade) nollpunkt vid Kristinehamn via Nykroppa, Herrhult, nedlagd bana via Gammalkroppa, Persberg, Lesjöfors, Vansbro, Brintbodarna. (Påskarvad i Brintbodarna på Inlandsbanans längdmätning från Kristinehamn, via den bana Brintbodarna - Malung som redan 1934 lades ner och ersattes av Vansbro - Malung.)
/up

Det sista stämmer inte. Sträckan Malung-Särna mättes om via Vansbro-Malung 1934 enligt Järnvägsdata. Malung ligger på 194,7 enligt nuvarande mätning. Malungsfors ligger på 205,1, vilket stämmer med det verkliga avståndet mellan orterna. Hade det varit mätt via Brintbodarna så hade det legat på omkring 211.

F.ö. så är km 69 mellan Borlänge och Repbäcken 2213 m lång. Det är en följd av omläggningen 1958 när sträckan via Tjärna ersattes med den nuvarande.

Nuvarande längdmätning Malung-Malungsfors

av Sven A, Tuesday, February 15, 2022, 13:48 (791 dagar sedan) @ Harald

Jag hittade en ritning över Malungsfors där det är mätt via Brintbodarna och då ligger Malungsfors på 210 +880.
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0742.jpg

Här en länk till gällande generalprofil och längdmätningen enligt den är korrekt.
Har gått sträckan flera gånger.
Flera av kilometerskyltarna saknas, men de som är kvar är enligt den.

Generalprofil Malung-Malungsfors

Nuvarande längdmätning Malung-Malungsfors

av Harald, Tuesday, February 15, 2022, 15:38 (791 dagar sedan) @ Sven A

Jag hittade en ritning över Malungsfors där det är mätt via Brintbodarna och då ligger Malungsfors på 210 +880.
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0742.jpg


Här en länk till gällande generalprofil och längdmätningen enligt den är korrekt.
Har gått sträckan flera gånger.
Flera av kilometerskyltarna saknas, men de som är kvar är enligt den.

Generalprofil Malung-Malungsfors

Här är som jämförelse den tidigare som var mätt via Brintbodarna:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J3-Jpeg/Jvm1184_J3_-0307.jpg

Tankar om längdmätning, m.a.a. av Björbobild

av Göran Kannerby, Tuesday, February 15, 2022, 15:17 (791 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Åker man Alvesta-Mönsterås börjar man med längdmätning från Göteborg, i Emmaboda börjar man om på noll, i Nybro blir Nässjö nollpunkt för att på nytt börja om på noll vid Kalmar C, när man väl kommer till Blomstermåla (Sandbäckshult) räknar man nedåt mot Mönsterås för att vid passage av dess stationshus åter vända uppåt från noll.

Likartat är det om man åker Linköping-Kalmar. Linköping-Hultsfred är Linköping nollpunkt, sedan blir det Nässjö för att efter Berga räknas nedåt till Kalmar som nolla.

Tankar om längdmätning, m.a.a. av Björbobild

av Farbror Mossa, Wednesday, February 16, 2022, 09:36 (790 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Åker man Alvesta-Mönsterås börjar man med längdmätning från Göteborg, i Emmaboda börjar man om på noll, i Nybro blir Nässjö nollpunkt för att på nytt börja om på noll vid Kalmar C, när man väl kommer till Blomstermåla (Sandbäckshult) räknar man nedåt mot Mönsterås för att vid passage av dess stationshus åter vända uppåt från noll.

Likartat är det om man åker Linköping-Kalmar. Linköping-Hultsfred är Linköping nollpunkt, sedan blir det Nässjö för att efter Berga räknas nedåt till Kalmar som nolla.

Det är ju precis som i Dalarna följden av hur privatbanorna byggdes. Men det blir extra kul när längdmätningen räknas längs en sträcka som inte finns längre, eller rentav att nollpunkten är borta.
Ett sådant exempel är Tjustbanan, som från Åtvidaberg mot Västervik har nollpunkten vid det sedan länge rivna stationshuset i Norsholm.

I fallet Linköping-Kalmar finns ju samtliga tre f d privatbanor kvar i sin helhet (Östra Centralbanan, Nässjö-Oskarshamn samt Kalmar-Berga).

Eftersom längdmätningssystemens funktion är att kunna bestämma var längs linjen något finns, så är det ju oproblematiskt. Det skulle väl vara för platser som Mönsterås, där 1 km + 300 m måste preciseras om det är i riktning Blomstermåla eller riktning Mönsterås Bruk.

Tankar om längdmätning, m.a.a. av Björbobild

av Göran Kannerby, Wednesday, February 16, 2022, 09:50 (790 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Åker man Alvesta-Mönsterås börjar man med längdmätning från Göteborg, i Emmaboda börjar man om på noll, i Nybro blir Nässjö nollpunkt för att på nytt börja om på noll vid Kalmar C, när man väl kommer till Blomstermåla (Sandbäckshult) räknar man nedåt mot Mönsterås för att vid passage av dess stationshus åter vända uppåt från noll.

Likartat är det om man åker Linköping-Kalmar. Linköping-Hultsfred är Linköping nollpunkt, sedan blir det Nässjö för att efter Berga räknas nedåt till Kalmar som nolla.


Det är ju precis som i Dalarna följden av hur privatbanorna byggdes. Men det blir extra kul när längdmätningen räknas längs en sträcka som inte finns längre, eller rentav att nollpunkten är borta.
Ett sådant exempel är Tjustbanan, som från Åtvidaberg mot Västervik har nollpunkten vid det sedan länge rivna stationshuset i Norsholm.

I fallet Linköping-Kalmar finns ju samtliga tre f d privatbanor kvar i sin helhet (Östra Centralbanan, Nässjö-Oskarshamn samt Kalmar-Berga).

Eftersom längdmätningssystemens funktion är att kunna bestämma var längs linjen något finns, så är det ju oproblematiskt. Det skulle väl vara för platser som Mönsterås, där 1 km + 300 m måste preciseras om det är i riktning Blomstermåla eller riktning Mönsterås Bruk.

Förr var det dessutom så att Kalmar-Mönsterås var samma bandel, med påföljd att kilometer 2-4 fanns på hela tre ställen inom samma bandel.

Tankar om längdmätning, m.a.a. av Björbobild

av Hans W, Wednesday, February 16, 2022, 11:41 (790 dagar sedan) @ Göran Kannerby

På ÖSlJ har vi på sträckan Läggesta nedre - Taxinge-Näsby kvar längdmätningen från SJ-tiden, dvs räknat från Södertälje södra.
Läggesta nedre ligger på 3+208 från Mariefred och 35+014 enligt längdmätningen mot Taxinge-Näsby.
Taxinge-Näsby ligger på 27+420.
Vid färd från Mariefred mot Taxinge har man alltså först ökande km-tal och sedan minskande.

Tankar om längdmätning, m.a.a. av Björbobild

av Ulfe, Wednesday, February 16, 2022, 11:45 (790 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag vågar mig på att kapa Yngve Vikströms fina bild från Björbo (i Ulfes tråd SJK-resa på Västerdalsbanan den 17/4 1971) och startar en ny tråd. Hoppas att ingen blir förargad över tilltaget

Inget att invända, bra att bilderna kommer till användning, tycker Ulf, Björn och Yngve.
Visar man en bild kan den ju den väcka frågor i helt olika riktningar. Hälsar Ulf E.

Tankar om längdmätning, m.a.a. av Björbobild

av Marcus, Friday, February 18, 2022, 16:17 (788 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]

236km från stockholm efter SWB banan, jag bor bredvid den gamla banvallen och hittade denna skylt för nåt år sen.