Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? 3 bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Thursday, February 17, 2022, 09:00 (793 dagar sedan)

Jag gissar att dessa bilder är från mitten av 60-talet.
År 1965 blev bandelen Mariefred-Läggesta tillgänglig för ÖSlJ, men när startade trafiken där? och när lade museiföreningen ner trafiken på Lina bruk?

[image]

[image]

[image]

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? 3 bilder

av Dag Bonnedal, Thursday, February 17, 2022, 11:42 (793 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för fina bilder.
Sista ordinarie trafiken för ÖSlJ på Linabanan var hösten 1964.
Under 1965 pågick etableringen i Mariefred och bara någon enstaka beställningskörning gjordes på Lina.
I juli 1966 startades trafiken på Mariefred - Läggesta Östra.

Dag B

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? 3 bilder

av Ulfe, Thursday, February 17, 2022, 12:52 (793 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Tack för fina bilder.
Sista ordinarie trafiken för ÖSlJ på Linabanan var hösten 1964.
Under 1965 pågick etableringen i Mariefred och bara någon enstaka beställningskörning gjordes på Lina.
I juli 1966 startades trafiken på Mariefred - Läggesta Östra.

Dag B

Tack för svar! då kan jag placera filmen bilderna kommer ifrån, till mitten av 60-talet.

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? 3 bilder

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, February 17, 2022, 16:38 (793 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för fina bilder.
Sista ordinarie trafiken för ÖSlJ på Linabanan var hösten 1964.
Under 1965 pågick etableringen i Mariefred och bara någon enstaka beställningskörning gjordes på Lina.
I juli 1966 startades trafiken på Mariefred - Läggesta Östra.

Dag B


Tack för svar! då kan jag placera filmen bilderna kommer ifrån, till mitten av 60-talet.

ÖSlJ startade i Lina redan 1959/60 så dina bilder skulle kunna vara tagna redan i början av 1960-talet t.ex.

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? 3 bilder

av Lennart Petersen, Thursday, February 17, 2022, 18:18 (793 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för fina bilder.
Sista ordinarie trafiken för ÖSlJ på Linabanan var hösten 1964.
Under 1965 pågick etableringen i Mariefred och bara någon enstaka beställningskörning gjordes på Lina.
I juli 1966 startades trafiken på Mariefred - Läggesta Östra.

Dag B


Tack för svar! då kan jag placera filmen bilderna kommer ifrån, till mitten av 60-talet.


ÖSlJ startade i Lina redan 1959/60 så dina bilder skulle kunna vara tagna redan i början av 1960-talet t.ex.

Personvagnen JGJ 11 är det väl som syns övertäckt med presenningar.
Vagnen var med redan på ur-ÖSLJ 1959 så fotot kan vara mycket tidigt.
Men är sidospåret ur Lina eller något av de kompletteringar av bangården som ÖSLJ byggde för eget bruk.
Rätt fascinerande egentligen att Lina bruk släppte in dessa ”glada amatörer” för något helt okänt nämligen en museibana.
Och vagnen JGJ 11 har sin historia, Svensk Filmindustri hade fått tips om vagnen av tågamatörer och använde den för inspelning av filmen ”Fröken Chic med Sickan Carlsson”. med ändrad spårvidd på Strömsnäsbruk-Delaryd. Dom hade tänkt såga itu vagnen för interiörbilder men lät sig övertalas att låta bli och skänkte sedan vagnen till ÖSLJ .

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? 3 bilder

av Lennart Petersen, Friday, February 18, 2022, 01:33 (792 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för fina bilder.
Sista ordinarie trafiken för ÖSlJ på Linabanan var hösten 1964.
Under 1965 pågick etableringen i Mariefred och bara någon enstaka beställningskörning gjordes på Lina.
I juli 1966 startades trafiken på Mariefred - Läggesta Östra.

Dag B


Tack för svar! då kan jag placera filmen bilderna kommer ifrån, till mitten av 60-talet.


ÖSlJ startade i Lina redan 1959/60 så dina bilder skulle kunna vara tagna redan i början av 1960-talet t.ex.

Och kan rentav vara från 1959 och före trafikstart !
En rå gissning är att JGJ 11 är levererad till något provisoriskt spår och kanske saknar vagnen boggier.
Foto på en vardag då bruksbanan fraktade lera från lertäckten.

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? 3 bilder

av Ola Almquist, Friday, February 18, 2022, 02:35 (792 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tack för fina bilder.
Sista ordinarie trafiken för ÖSlJ på Linabanan var hösten 1964.
Under 1965 pågick etableringen i Mariefred och bara någon enstaka beställningskörning gjordes på Lina.
I juli 1966 startades trafiken på Mariefred - Läggesta Östra.

Dag B


Tack för svar! då kan jag placera filmen bilderna kommer ifrån, till mitten av 60-talet.


ÖSlJ startade i Lina redan 1959/60 så dina bilder skulle kunna vara tagna redan i början av 1960-talet t.ex.


Och kan rentav vara från 1959 och före trafikstart !
En rå gissning är att JGJ 11 är levererad till något provisoriskt spår och kanske saknar vagnen boggier.
Foto på en vardag då bruksbanan fraktade lera från lertäckten.

Bilderna är snarare från slutet av ÖSlJ-tiden. Stationshuset kom på plats 1961 om jag förstått saken rätt och det är inte nytillkommet på bilden.
Är det skivsignalen från Askersund som kommit med på en bild?

/Ola

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? 3 bilder

av CMA67, Thursday, February 17, 2022, 19:45 (793 dagar sedan) @ Ulfe

Riktigt häftiga bilder , gärna fler från Lina Bruk //Björn

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? Vagnen under presenningen?

av Leif B, Friday, February 18, 2022, 17:13 (792 dagar sedan) @ Ulfe

Jag gissar att dessa bilder är från mitten av 60-talet.
År 1965 blev bandelen Mariefred-Läggesta tillgänglig för ÖSlJ, men när startade trafiken där? och när lade museiföreningen ner trafiken på Lina bruk?

-


[image]

-

Vad är det för tvåaxlig vagn som är nästan helt dold under en presenning? Jag har något diffust minne av en liten, öppen, tvåaxlig personvagn som hade någon anknytning till Hamra Järnväg. Antagligen var vagnen en rekonstruktion och i så fall skulle jag gissa att den byggdes till "Hamra-dagen" som väl var lite av "Grande Final" i Lina? Kan det vara den vagnen? Det skulle i så fall möjligen tyda på bilden är tagen 1964 eller -65?

Har tyvärr inte litteraturen tillgänglig och vagnen finns inte på hemsidan, så jag kan inte friska upp mitt minne.

/funderar
Leif

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? Vagnen under presenningen?

av Wk, Friday, February 18, 2022, 18:31 (792 dagar sedan) @ Leif B

Det skulle kunna vara HJ vagnen. Dock har jag ett minne att ha sett någon färgbild från Hamra-dagen, och att den där var ljusblå eller gråblå, och det får jag inte stt stämma med bilden här. Dock... det är en viss risk att mina minnen av vad jag sett på bild för kanske 40 år sedan kan ha 'bleknat' en del :)

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? Vagnen under presenningen?

av Dag Bonnedal, Friday, February 18, 2022, 20:23 (792 dagar sedan) @ Wk

Jo, det är den.
Från början mörkblå stomme och fernissad ljus panel.
Man ser spjälorna i den längsställda soffan på bilden.
Byggdes 1964, så det ger tidsperioden.
Inget historiskt fordon, en ren rplik. I Mariefred så fungerade den inte att användas i trafiken, för klent byggd. Förföll och har senare demonterats.

Dag B

Lina Bruk ÖSlJ, 1960-tal? Vagnen under presenningen?

av Ulfe, Saturday, February 19, 2022, 07:31 (791 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jo, det är den.
Från början mörkblå stomme och fernissad ljus panel.
Man ser spjälorna i den längsställda soffan på bilden.
Byggdes 1964, så det ger tidsperioden.
Inget historiskt fordon, en ren rplik. I Mariefred så fungerade den inte att användas i trafiken, för klent byggd. Förföll och har senare demonterats.

Dag B

Tack för alla svar! ja 1964-65 känns rätt, 1964 var Yngve 14 år, de här bilderna är bland de tidigaste vi i så fall har hittat i Yngves bildsamling. 1965 börjar Yngve göra anteckningar till bilderna. Hälsar Ulf, Björn och Yngve.

Lina Bruk ÖSlJ, ett hus med många liv

av Hans W, Saturday, February 19, 2022, 00:57 (791 dagar sedan) @ Ulfe


[image]

Detta lilla stationshus har följt med genom hela ÖSlJ tid och på så sätt verkligen varit en del av ÖSlJ historia:
Från början var det en tunnelvaktarkur vid Stadsgårdstunnels övre (östra) mynning på Saltsjöbanan.
ÖSlJ övertog det lilla huset och det blev alltså stationshus vid Lina Bruk, men vilket år? 1959, 1960 eller 1961?
När ÖSlJ flyttat till Mariefred blev huset stationshus i Läggesta östra 1965.
1974 hade ÖSlj byggt en ny sträckning på bro över SJ till en ny ändstation Läggesta södra. Då blev blev huset stationshus på denna nya ändstation, så småningom tillbyggt med ett skärmtak.
1996 hade ÖSlJ fått överta Läggesta station av SJ, spåret byggdes om dit, Läggesta södra lades ner och det lilla huset blev obehövligt.
Huset stod därefter uppställt på en godsvagn några år.
2009 renoverades huset för att bli biljettförsäljnng till jubielumsmusikalen vid ÖSlJ 50-årsjubielum på Mareifreds station.
2011 fick så huset sin nuvarande plats och funktion som stationshus i Hedlandet, till invigningen av sträckan Läggesta - Taxinge-Näsby med 600 mm spårvidd.

Lina Bruk ÖSlJ, ett hus med många liv

av Lennart Petersen, Saturday, February 19, 2022, 01:17 (791 dagar sedan) @ Hans W


[image]

Detta lilla stationshus har följt med genom hela ÖSlJ tid och på så sätt verkligen varit en del av ÖSlJ historia:
Från början var det en tunnelvaktarkur vid Stadsgårdstunnels övre (östra) mynning på Saltsjöbanan.
ÖSlJ övertog det lilla huset och det blev alltså stationshus vid Lina Bruk, men vilket år? 1959, 1960 eller 1961?
När ÖSlJ flyttat till Mariefred blev huset stationshus i Läggesta östra 1965.
1974 hade ÖSlj byggt en ny sträckning på bro över SJ till en ny ändstation Läggesta södra. Då blev blev huset stationshus på denna nya ändstation, så småningom tillbyggt med ett skärmtak.
1996 hade ÖSlJ fått överta Läggesta station av SJ, spåret byggdes om dit, Läggesta södra lades ner och det lilla huset blev obehövligt.
Huset stod därefter uppställt på en godsvagn några år.
2009 renoverades huset för att bli biljettförsäljnng till jubielumsmusikalen vid ÖSlJ 50-årsjubielum på Mareifreds station.
2011 fick så huset sin nuvarande plats och funktion som stationshus i Hedlandet, till invigningen av sträckan Läggesta - Taxinge-Näsby med 600 mm spårvidd.

Och till invigningen av Taxingebanan så klev väl kungaparet på just i Hedlandet. Men dom använde väl inte stationshuset ?

Lina Bruk ÖSlJ, ett hus med många liv

av Olle E, Saturday, February 19, 2022, 11:55 (791 dagar sedan) @ Hans W

Kanske lite OT, men varför hade man en tunnelvaktkur vid stadsgårdtunneln? Skulle vakten mota bort ev fotgängare, eller vilket var syftet..?

Lina Bruk ÖSlJ, ett hus med många liv

av Överkörmästaren, Saturday, February 19, 2022, 13:12 (791 dagar sedan) @ Olle E

Kanske lite OT, men varför hade man en tunnelvaktkur vid stadsgårdtunneln? Skulle vakten mota bort ev fotgängare, eller vilket var syftet..?

Det fanns väl ett ständigt inspektions- och underhållsbehov på den tiden, på banan i allmänhet men i tunnlarna i synnerhet. Säkerligen skulle det kollas en eller flera gånger om dan att inte berg hade ramlat ner i spåret, vintertid skulle det hackas is i tunnelmynningarna osv. Säkerligen behövde man också mota bort folk då och då - redan när tunneln var ny sågs den ju säkerligen som ett potentiellt natthärbärge av ungefär samma sorts typer som än idag kan dyka upp här och var.

(Om detta sen var ett heltidsjobb eller om det föranledde att den där kuren ställdes upp kan jag förstås inte avgöra!)

Saltsjöbanans tunnelvakter

av Gunnar Ekeving, Saturday, February 19, 2022, 19:40 (791 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det fanns väl ett ständigt inspektions- och underhållsbehov på den tiden, på banan i allmänhet men i tunnlarna i synnerhet. Säkerligen skulle det kollas en eller flera gånger om dan att inte berg hade ramlat ner i spåret, vintertid skulle det hackas is i tunnelmynningarna osv. Säkerligen behövde man också mota bort folk då och då - redan när tunneln var ny sågs den ju säkerligen som ett potentiellt natthärbärge av ungefär samma sorts typer som än idag kan dyka upp här och var.

Vid en inspektion 1913 noterade Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens inspektörer att Saltsjöbanan "för banans underhåll och ständiga tillsyn" hade sex banvakter och fyra tunnelvakter. Kanske två tunnelvakter som turades om vid Stadsgårdstunneln och två vid Henriksdal? Grenbanans tunnel klarade sig möjligen utan särskild vakt - enligt tidtabell 1915 skulle nämligen underrättelse om extratåg lämnas till tunnelvakterna 10 och 11 av Stadsgårdens station och till tunnelvakterna 8 och 9 genom Henriksdals station. Grind-, ban- och tunnelvakter skulle alltid vara observanta på om tåg hade extratågssignal (en skärm eller lykta som upplyste om att extratåg var att vänta). Banvakter (och sannolikt även tunnelvakter) skulle väl vid denna tid fortfarande posta för varje tåg.

Tjänstgörande tunnelvakt vid Stadsgårdstunneln hade antagligen sitt postställe vid östra tunnelmynningen. Västra tunnelmynningen hade väl viss övervakning från stationspersonalens sida; vid varje tågankomst fanns för övrigt en vakt vid yttersta växeln.