Fjbc Skogstorp, TGOJ-ställverk i färg? (Fotografier/bildfrågor)

av Anders_W, Wednesday, February 23, 2022, 21:36 (786 dagar sedan)

Hej!

Jag har letat efter färgbilder på fjb- och ställverkspanelerna på TGOJ från när det begav sig, men det verkar vara väldigt ont om sådana - de enda jag hittat fanns i en broschyr som Siemens gav ut m.a.a. TGOJ-projektet.

Det råker inte finnas någon på forumet som har tillgång till några andra bilder? Alla digitaliserade museibilder är tyvärr svartvita.


Tillägg:
Broschyren finns på denna länk.

Fjbc Skogstorp, TGOJ-ställverk i färg?

av HJP, Wednesday, February 23, 2022, 22:02 (786 dagar sedan) @ Anders_W

****
[image][image]

I samband med utbildning på TGOJs signalsystem, besökte vi ställverket i Skogstorp, i juni 1980. Tyvärr tog jag nästan bara svartvita bilder på den tiden. Så här efteråt, kan jag tycka att det hade varit kul med lite fler färgbilder, men å andra sidan, hade det inte blivit lika mycket fotograferande. Filmen kostade ju....
Jag vill minnas att panelerna var av samma ljusgrå färg som SJs, om du har färgbilder på någon sådan.

Fjbc Skogstorp, TGOJ-ställverk i färg?

av Calle Wickberg, Wednesday, February 23, 2022, 22:23 (786 dagar sedan) @ HJP

[image]

Bilden föreställer inte panelen på fjärren i Skogstorp men väl manöverpanelen i Vanneboda och manöverpanelerna på stationerna hade vad jag minns exakt samma typ av utssende och uppbyggnad som den stora panelen på fjärren - därmed också samma färger på de olika "byggelementen" eller vad man ska kalla dem.

Som synes lite varierande färg - alla elementen hade nog samma kulör från början men torde ha åldrats med åren och/eller fått en hinna av smuts över sig. Notera att det finns en del element som är ljusare, antagligen originalkulören. De ljusare mindre fälten i närheten av några av växlarna som syns är tejp, kan tilläggas.

Fjbc Skogstorp, TGOJ-ställverk i färg?

av John T, Wednesday, February 23, 2022, 23:06 (786 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Jag har letat efter färgbilder på fjb- och ställverkspanelerna på TGOJ från när det begav sig, men det verkar vara väldigt ont om sådana - de enda jag hittat fanns i en broschyr som Siemens gav ut m.a.a. TGOJ-projektet.

Det råker inte finnas någon på forumet som har tillgång till några andra bilder? Alla digitaliserade museibilder är tyvärr svartvita.


Tillägg:
Broschyren finns på denna länk.

I det här arbetet finns några färgbilder. Möjligen kan kanske upphovsmannen kontaktas angående möjliga ytterligare bilder? Han förekommer f.ö. här på forumet då och då.

Fjbc Skogstorp, TGOJ-ställverk i färg?

av Rasmus Axelsson, Friday, February 25, 2022, 09:27 (785 dagar sedan) @ John T

I det här arbetet finns några färgbilder. Möjligen kan kanske upphovsmannen kontaktas angående möjliga ytterligare bilder? Han förekommer f.ö. här på forumet då och då.

Jag har kvar bilderna från dokumentationen men just nu kan jag inte kolla exakta motiv. Är det något särskilt som önskas så maila mittförnamn.efternamn@gmail.com

Fjbc Skogstorp, TGOJ-ställverk i färg? (många bilder)

av Niklas B, Friday, February 25, 2022, 12:23 (785 dagar sedan) @ Anders_W

Här är lite bilder från ca år 2000 från Skogstorp och lite annat.
Jag behöver laborera med färginställningar, därför är de lite bleka.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Fjbc Skogstorp, TGOJ-ställverk i färg? (många bilder)

av Olof B, Tuesday, March 01, 2022, 08:38 (781 dagar sedan) @ Niklas B

Oj, oj, oj!
Här var det nästan behov av syrgasmask...
Tack för alla bilder!

//Olof