Dragbilar till vagnbjörn (Järnväg allmänt)

av Kjell Edvardsson, Friday, February 25, 2022, 19:21 (784 dagar sedan)

I tidskriften TÅG nr1 2022 finns en för mig mycket intressant och informativ artikel om vagnbjörnar och dragbilar. Omslaget pryds av en, som jag tror, kolorerad bild av en Kaelble K 415 Z dragbil. Bilden finns i svart-vitt på Digitalt Museum, bild nr JvmKBDB12684:03 fotograferad av Seved Walther 1962. Bilen på färgbilden är orangeröd och det stämmer säkert. Jag har hittat bilder på nätet av orangefärgade dragbilar av denna typ. Däremot är jag tveksam till att märket på kylargrillen hade röd bakgrund till texten. Se hur det ser ut på en delförstoring av den svart-vita originalbilden.

[image]

Efter denna inledning har jag ett par frågor:
När började SJ måla lastbilar, tjänstebilar, dragbilar m.m. orange i stället för mörkgråa? Var det SJ OR/SJ Röd 83 eller den ljusare ”rälsbussoranga”? Var även den tidigare modellen Kaelble K 410 Z orange eller var den grå?

Dragbilar till vagnbjörn

av Anders Svensson, Friday, February 25, 2022, 20:58 (784 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

...
När började SJ måla lastbilar, tjänstebilar, dragbilar m.m. orange i stället för mörkgråa? Var det SJ OR/SJ Röd 83 eller den ljusare ”rälsbussorangea”? Var även den tidigare modellen Kaelble K 410 Z orange eller var den grå?


Det var ungefär 1961/62 som man började måla åtminstone tjänstebilar orange - just kring den tiden levererades ca 70 folkabussar, åtminstone de med inventarienummer 13800 - 13869, till SJ och det var en dåvarande Volkswagenverkstad i kvarteret där jag bor (mitt emot Solnahallen) som hade uppdraget att måla dem i orange färg - jag upplevde att det var de första tjänstebilarna som fick denna färg. När de var klara ställdes de upp på det som då bara var vägkroppen till det som senare skulle bli Frösundaleden i väntan på leverans.

Senare, när dessa tjänstebilar gått ur tiden, så "återbrukades" nummerserien 13000-13999 till tjänstebilssläpvagnar, men även vagnbjörnar. //Anders, även tjänstebilsnörd

Orange SJ tjänstebilar?

av K Lemming, Friday, February 25, 2022, 21:37 (784 dagar sedan) @ Anders Svensson

...
När började SJ måla lastbilar, tjänstebilar, dragbilar m.m. orange i stället för mörkgråa? Var det SJ OR/SJ Röd 83 eller den ljusare ”rälsbussorangea”? Var även den tidigare modellen Kaelble K 410 Z orange eller var den grå?


Det var ungefär 1961/62 som man började måla åtminstone tjänstebilar orange - just kring den tiden levererades ca 70 folkabussar, åtminstone de med inventarienummer 13800 - 13869, till SJ och det var en dåvarande Volkswagenverkstad i kvarteret där jag bor (mitt emot Solnahallen) som hade uppdraget att måla dem i orange färg - jag upplevde att det var de första tjänstebilarna som fick denna färg. När de var klara ställdes de upp på det som då bara var vägkroppen till det som senare skulle bli Frösundaleden i väntan på leverans.

Senare, när dessa tjänstebilar gått ur tiden, så "återbrukades" nummerserien 13000-13999 till tjänstebilssläpvagnar, men även vagnbjörnar. //Anders, även tjänstebilsnörd

När kom Duetterna? Dessa var väl orange från början(?), dock med svarta skärmar och frontparti.

Orange SJ tjänstebilar?

av Anders Svensson, Friday, February 25, 2022, 22:33 (784 dagar sedan) @ K Lemming

Nej, de första Duetterna var grå och målades senare (om de fanns kvar) om till orange. Det fanns länge kvar en grå SJ-Duett som brukade stå uppe vid Klarabergsviaduktens ingång till centralhallen. //Anders

Grå SJ Duetter - bild?

av K Lemming, Saturday, February 26, 2022, 00:36 (784 dagar sedan) @ Anders Svensson

Nej, de första Duetterna var grå och målades senare (om de fanns kvar) om till orange. Det fanns länge kvar en grå SJ-Duett som brukade stå uppe vid Klarabergsviaduktens ingång till centralhallen. //Anders

Tack för infon Anders, har aldrig känt till att Duetterna var grå från början, har aldrig ens sett en bild på en sådan. Å andra sidan har jag aldrig känt till när tjänstebilarna blev orange.

Hade dom svarta framskärmar och frontparti även som grå? Isf är det inte lätt att se om det är en grå eller orange Duett på svart-vita bilder, men om dom första orange tjänstebilarna kom 1961/62 kan man ju utgå från datumet för fototillfället om sådant finns angivet.

Dragbilar till vagnbjörn

av Ulfe, Saturday, February 26, 2022, 09:55 (783 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Här är två bilder min bror tagit i Liljeholmen i mitten av 60-talet.

[image]

[image]

Dragbilar till vagnbjörn

av Anders Svensson, Saturday, February 26, 2022, 11:50 (783 dagar sedan) @ Ulfe

Här är två bilder min bror tagit i Liljeholmen i mitten av 60-talet.


Inte Liljeholmen utan Nyboda bangård invid Västberga. Därifrån gick vagnbjörnarna i intensiv trafik till KF tvättmedelsfabrik i närheten av Telefonplan där det fanns en liten isolerad bangård. //Anders

Dragbilar till vagnbjörn

av Sven Grönquist, Saturday, February 26, 2022, 12:04 (783 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för fina och inspirerade bilder.

Här (http://www.jarnvagshistoria.se/svelast/vastbergaplattan.htm) finns lite fler bilder och info om tvättmedelstrafik. Sidan är inte daterad, men jag har noterat den 2005, tror inte den är ändrad sen dess. Denna dragbil (A448) finns "i dag" i Karlskoga. Notera att på första bilden från 1969/1970 har bilen (inte nödvändigtvis samma) en modernare logga.

/Sven

Dragbilar till vagnbjörn - Sopvagnar?

av K Lemming, Saturday, February 26, 2022, 15:48 (783 dagar sedan) @ Ulfe

Här är två bilder min bror tagit i Liljeholmen i mitten av 60-talet.

[image]

Är det två sopvagnar från soptågen till Lövsta som står uppställda längre bort i bilden?

Tack för intressanta bilder, sånt här är kul att se när bilder inte alltid bara visar järnvägsfordon.

Dragbilar till vagnbjörn - Sopvagnar?

av Anders Svensson, Saturday, February 26, 2022, 21:15 (783 dagar sedan) @ K Lemming

...
Är det två sopvagnar från soptågen till Lövsta som står uppställda längre bort i bilden?
...


Visst är det så - och man kan också skönja något i bakgrunden som kan vara en ramp för att lasta dem. //Anders

Dragbilar till vagnbjörn - Sopvagnar?

av Överkörmästaren, Sunday, February 27, 2022, 19:23 (782 dagar sedan) @ Anders Svensson

...
Är det två sopvagnar från soptågen till Lövsta som står uppställda längre bort i bilden?
...


Visst är det så - och man kan också skönja något i bakgrunden som kan vara en ramp för att lasta dem. //Anders

Det undrar jag, man ser ju rakt under vagnarna och där är det bara jämn grönska.

Kan det vara här ungefär som vagnarna står (fast spåren gick annorlunda på den tiden)? https://kartor.eniro.se/m/bkOsz

Eller står de på fd slakthusspåret, alltså något längre norrut?

Dragbilar till vagnbjörn - Sopvagnar?

av Anders Svensson, Sunday, February 27, 2022, 22:59 (782 dagar sedan) @ Överkörmästaren

En närmare titt gör att jag undrar om det inte är en bergskärning i stället... //Anders

Dragbilar till vagnbjörn - Sopvagnar?

av AndLun, Monday, February 28, 2022, 13:45 (781 dagar sedan) @ Anders Svensson

Det fanns en lastanläggning för sopvagnar i Årsta / Västberga (vad nu aktuell bangård kallas).
Soplastningsanläggningen borde ligga (till höger) bakom G-vagnarna på den första bilden och till vänster bakom G-vagnarna på den andra bilden.

Passar även på att tacka för många intressanta bilder från 'Uffe'.

/Anders L

Dragbilar till vagnbjörn - Sopvagnar? Rätt plats.

av Sven A, Saturday, March 05, 2022, 16:19 (776 dagar sedan) @ Överkörmästaren

...
Är det två sopvagnar från soptågen till Lövsta som står uppställda längre bort i bilden?
...


Visst är det så - och man kan också skönja något i bakgrunden som kan vara en ramp för att lasta dem. //Anders


Det undrar jag, man ser ju rakt under vagnarna och där är det bara jämn grönska.

Kan det vara här ungefär som vagnarna står (fast spåren gick annorlunda på den tiden)? https://kartor.eniro.se/m/bkOsz

Eller står de på fd slakthusspåret, alltså något längre norrut?

Du har identifierat platsen nästan rätt, jag skulle placerat nålen ca 100 m längre norrut.
Platsen där vagnbjörnen står finns kvar och är de spår som man hanterar vagnslaster till Stockholm på.
Spåret sopvagnarna står på är förbindelsen till Slakthuset.
På historiska flygfotot på Eniro kan man se en skärning.
Ja, detta spår har lagts om.
Det har skett en viss sanering av spåren runt den nya asfaltanläggningen, men lite längre norrut ungefär där jag vill placera vagnarna är iaf växlar och spåren direkt efter växlarna kvar.
Besiktar just denna spåranläggning årligen och känner igen platsen hyfsat väl.

Edit: Försöker lägga in en länk till den plats jag tror på. Ta och välj historiska flygfotn för att se skärningen.
]}]Enrio flygfoto

Dragbilar till vagnbjörn

av Kjell Edvardsson, Sunday, February 27, 2022, 18:01 (782 dagar sedan) @ Ulfe

Tack Ulfe för bilderna av en orangemålad Kaelble, och alla andra bilder du visat här på forumet. Undrar fortfarande om den äldre typen Kaelble K 410 Z också var orange.

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes

av Gunnar D, Sunday, February 27, 2022, 10:38 (782 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Lennart Nilsson tog ju bilder inför SJ 100 år 1956. Han fotograferade bl.a. en vagnbjörnstransport med en öppen godsvagn lastad med trävaror från Liljeholmen förmodligen till Hägerstens industriområde. Två bilder finns i "Lennart Nilssons okända järnvägsvärld" (vid Årstadal och Aspudden) och en bild i "Efter hundra år" (vid Aspudden). Jag har sökt efter dessa bilder (och eventuellt andra) på nätet men inte hittat dem. Någon som har dessa digitalt eller vet var de finns?

Mvh Gunnar

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes

av Kjell Edvardsson, Sunday, February 27, 2022, 18:22 (782 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Bilderna i boken ”Lennart Nilssons okända järnvägsvärld” har inspirerat till ett modellbygge av vagnbjörnen med last. Någon modell av dragbilen på bilderna i boken, en AEC Matador, har jag inte lyckats hitta utan tänker ersätta den med en Kaelble-modell. Därav mitt intresse av målningen av sådana. Dock funderar jag över om Kaelble-bilarna användes tillsammans 12-hjuliga vagnbjörnar av Culemeyer-typ. Jag har inte hittat någon bild på den kombinationen.
Lennart Nilssons bilder har jag inte hittat i digital form någonstans på nätet.

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes

av Gunnar D, Sunday, February 27, 2022, 18:57 (782 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Ok, tack! Intressant sammanträffande med modellen!

Mvh Gunnar

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes

av Kjell Friberg, Sunday, February 27, 2022, 22:06 (782 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Linköpings första vagnbjörnsekipage var en 12-hjulig Culemeyer med Kaelble dragbil. Senare kom också en italiensk vagnbjörn med AEC dragbil.

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes. SJ AEC?

av Leif B, Wednesday, March 02, 2022, 11:40 (779 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Linköpings första vagnbjörnsekipage var en 12-hjulig Culemeyer med Kaelble dragbil. Senare kom också en italiensk vagnbjörn med AEC dragbil.

Var det denna AEC som användes i Linköping?

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes. SJ AEC?

av Kjell Friberg, Thursday, March 03, 2022, 15:53 (778 dagar sedan) @ Leif B

Tyvärr minns jag inte mera än att det var en AEC.

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes

av Kjell Edvardsson, Friday, March 04, 2022, 21:26 (777 dagar sedan) @ Kjell Friberg

När ungefär var det som ekipaget Kaelble - Culemeyer var verksamt i Linköping? Kommer du ihåg vilken färg Kaelblen hade, grå eller orange? Min hypotes är att den första varianten av Kaelble kan ha varit grå och den senare var orange.

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes

av Thomas Tell, Saturday, March 05, 2022, 00:14 (777 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Linköpings första vagnbjörnsekipage var en 12-hjulig Culemeyer med Kaelble dragbil. Senare kom också en italiensk vagnbjörn med AEC dragbil.

[image]
Är detta den italienska? Januari 1973.
/tell

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes

av Micke Carlsson, Saturday, March 05, 2022, 04:16 (776 dagar sedan) @ Thomas Tell

Är detta den italienska?
/tell

Ja, det är det.

Snygg modell - Skala?

av K Lemming, Friday, March 04, 2022, 21:41 (777 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

[image]

Bilderna i boken ”Lennart Nilssons okända järnvägsvärld” har inspirerat till ett modellbygge av vagnbjörnen med last. Någon modell av dragbilen på bilderna i boken, en AEC Matador, har jag inte lyckats hitta utan tänker ersätta den med en Kaelble-modell. Därav mitt intresse av målningen av sådana. Dock funderar jag över om Kaelble-bilarna användes tillsammans 12-hjuliga vagnbjörnar av Culemeyer-typ. Jag har inte hittat någon bild på den kombinationen.
Lennart Nilssons bilder har jag inte hittat i digital form någonstans på nätet.

Riktigt snyggt modellbygge, presenning och allt, väldigt realistiskt alltihop. Är vagnbjörnen helt scratchbyggd eller är det en (konverterad?) färdigmodell? Skala? H0? Ser ut som TB-koppel men det används väl även av visss 0:an byggare, iaf GMJS.

Snygg modell - Skala?

av Kjell Edvardsson, Friday, March 04, 2022, 21:57 (777 dagar sedan) @ K Lemming

Modellen är i skala 1:87. Vagnbjörnen, som mycket liknar en variant som SJ hade, är en byggsats från Weinert-Modellbau och Or-vagnen kommer från Perl.

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes

av Stefan Olsson, Monday, February 28, 2022, 19:30 (781 dagar sedan) @ Gunnar D

Sökning på vagnbjörn i DM ger 322 träffar. Kanske finns de där?

Dragbilar till vagnbjörn - bilder sökes

av Gunnar D, Monday, February 28, 2022, 19:59 (781 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tack, har kollat där men inget napp.

/Gunnar

Dragbilar till vagnbjörn - AEC Mammoth Major

av Gunnar D, Monday, February 28, 2022, 10:07 (781 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

[image]
AEC Mammoth Major med Kässbohrer vagnbjörn anländer med B25 956 till Högdalshallen för skrotning 14 juni 1967.

[image]
Avlastning sker.

Mvh Gunnar