VGJ, Nossebro station, 26/5 1967, 2 bilder (Byggnad)

av Ulfe, Fagersta, Tuesday, March 01, 2022, 07:27 (332 dagar sedan)

Nossebro på Västergötland Göteborgs Järnvägar, härifrån utgick även järnvägen mot Trollhättan, TNJ, Trollhättan Nossebro Järnväg.

[image]

[image]

VGJ, Nossebro station, 26/5 1967, 2 bilder

av PeO, Tuesday, March 01, 2022, 10:17 (332 dagar sedan) @ Ulfe

Den ensamma bussen denna lördag torde kommit från Trollhättan. Näst sista dagen med trafik från Göteborg. Måndagen därpå var morgontåget från Göteborg indraget, vi fyra kvarvarande realskoleelever från Sollebrunn/St.Mellby/Borg fick taxi till Nossebro sista veckan på terminen, påföljande år fick våra föräldrar turas om att köra oss till Nossebro, där John Liv tog oss vidare till Vara med bussen på bilden. Tidigare kopplades tågen samman i Nossebro på morgonen vid halv 9-tiden.
Trollhättebanan blev kvar ett år till. Vid tiden för beslutad nedläggning tog John utlandssemester, för att slippa vara med, men när han kom hem fick han fortsätta köra. Vägarna i området klarade inte Larssons bussar, så det blev en hastig upprustning av vägarna innan John körde sista tåget, även det en lördag.

VGJ, Nossebro - Nedläggning av persontrafiken?

av K Lemming, Tuesday, March 01, 2022, 16:17 (332 dagar sedan) @ PeO

Den ensamma bussen denna lördag torde kommit från Trollhättan. Näst sista dagen med trafik från Göteborg. Måndagen därpå var morgontåget från Göteborg indraget, vi fyra kvarvarande realskoleelever från Sollebrunn/St.Mellby/Borg fick taxi till Nossebro sista veckan på terminen, påföljande år fick våra föräldrar turas om att köra oss till Nossebro, där John Liv tog oss vidare till Vara med bussen på bilden. Tidigare kopplades tågen samman i Nossebro på morgonen vid halv 9-tiden.
Trollhättebanan blev kvar ett år till. Vid tiden för beslutad nedläggning tog John utlandssemester, för att slippa vara med, men när han kom hem fick han fortsätta köra. Vägarna i området klarade inte Larssons bussar, så det blev en hastig upprustning av vägarna innan John körde sista tåget, även det en lördag.

Lades persontrafiken söder/väster om Nossebro ner 1967? Hur kom det sig att man isf valde att låta Nossebro bli brytpunkten, var det pga banan till Trollhättan?

Jag har alltid fattat det som att 1967 lades persontrafiken ner söder/väster om Sjövik, eller fattar jag ditt inlägg fel?

VGJ, Nossebro - Nedläggning av persontrafiken?

av Harald ⌂, Göteborg, Tuesday, March 01, 2022, 16:37 (332 dagar sedan) @ K Lemming

Det var Göteborg-Sjövik som lades ned 1967. Det PeO skrev var att man drog in morgontåget, d.v.s. det som skoleleverna reste med.

VGJ, Nossebro - Nedläggning av persontrafiken?

av PeO, Tuesday, March 01, 2022, 16:58 (332 dagar sedan) @ Harald

Det var Göteborg-Sjövik som lades ned 1967. Det PeO skrev var att man drog in morgontåget, d.v.s. det som skoleleverna reste med.

Rätt. Även eftermiddagståget Nossebro-Sjövik drogs in. Enda gången vi kunde åka tåget vidare från Nossebro var lördag middag (vi gick i skolan även lördag).
En av dessa lördagar var enda gången jag åkte UBo3yp. Jag tror de vagnarna annars bara gått Sjövik-Göteborg, där en omfattande pendling tidigare förekom. Man kunde åka tåg på bussbiljett, men inte tvärsom. Gissa var "alla" åkte första arbetsdagen varje månad.

VGJ efter 1967 - fordonsunderhåll?

av K Lemming, Tuesday, March 01, 2022, 19:17 (332 dagar sedan) @ PeO
Redigerad av K Lemming, Tuesday, March 01, 2022, 20:55

Det var Göteborg-Sjövik som lades ned 1967. Det PeO skrev var att man drog in morgontåget, d.v.s. det som skoleleverna reste med.


Rätt. Även eftermiddagståget Nossebro-Sjövik drogs in. Enda gången vi kunde åka tåget vidare från Nossebro var lördag middag (vi gick i skolan även lördag).
En av dessa lördagar var enda gången jag åkte UBo3yp. Jag tror de vagnarna annars bara gått Sjövik-Göteborg, där en omfattande pendling tidigare förekom. Man kunde åka tåg på bussbiljett, men inte tvärsom. Gissa var "alla" åkte första arbetsdagen varje månad.

Ok, då missförstod jag det där med näst sista dagen med trafik från Göteborg.

Blev det enbart Skara som rälsbussarna utgick ifrån och underhölls vid efter att trafiken Göteborg-Sjövik upphört? Var där fordonsunderhåll i Göteborg före 1967?

Edit: Lagt till ett ord (fetmarkerat) som föll bort när jag skrev inlägget.

VGJ efter 1967 - fordonsunderhåll?

av Markus Frisén, Tuesday, March 01, 2022, 19:40 (332 dagar sedan) @ K Lemming

Snarare ska man väl säga att Skara blev ensam placeringsort för rälsbussar efter 1967. Rälsbussgaraget byggdes 1945 och verkstaden 1919, båda användes fram till 1970.

Angående Göteborg...
Odinstallet saknade vändskiva det sista och bara en stallplats kunde användas, där stod (väl) VGJ 31 65-67 men det fanns en påbyggnad med två spår som borde varit en verkstad för enklare underhåll. Jag har sett en bild på stallet från 1967 med en YBo5p som kurar där inne.

Innan 1961 fanns också en större verkstad ute vid Marieholm, men den har jag fattat som att den inte användes så mycket av SJ, särskilt inte efter dieselfieringen.

VGJ efter 1967 - fordonsunderhåll?

av K Lemming, Tuesday, March 01, 2022, 20:55 (332 dagar sedan) @ Markus Frisén

Snarare ska man väl säga att Skara blev ensam placeringsort för rälsbussar efter 1967. Rälsbussgaraget byggdes 1945 och verkstaden 1919, båda användes fram till 1970.

Angående Göteborg...
Odinstallet saknade vändskiva det sista och bara en stallplats kunde användas, där stod (väl) VGJ 31 65-67 men det fanns en påbyggnad med två spår som borde varit en verkstad för enklare underhåll. Jag har sett en bild på stallet från 1967 med en YBo5p som kurar där inne.

Innan 1961 fanns också en större verkstad ute vid Marieholm, men den har jag fattat som att den inte användes så mycket av SJ, särskilt inte efter dieselfieringen.

Tack för svar om hur det låg till. Ser att jag missat ett ord i mitt förra inlägg, skulle stått, "Blev det enbart Skara....".

VGJ, Nossebro - Nedläggning av persontrafiken?

av Eje Larsson, Tuesday, March 01, 2022, 23:39 (332 dagar sedan) @ PeO

Det var ju ett beprövat sätt att få ner resandet så att man slapp köra så mycket ersättningstrafik. Även Enköping-Uppsala råkade ut för detta, vilket jag kunde se från mitt rum på elevhemmet jag bodde på.

VGJ, Nossebro - Nedläggning av persontrafiken?

av Harald ⌂, Göteborg, Wednesday, March 02, 2022, 00:04 (332 dagar sedan) @ Eje Larsson

Det var ju ett beprövat sätt att få ner resandet så att man slapp köra så mycket ersättningstrafik. Även Enköping-Uppsala råkade ut för detta, vilket jag kunde se från mitt rum på elevhemmet jag bodde på.

Ja, när jag på 50-talet bodde i Alfta och gick i skolan i Edsbyn ändrade man tiderna så att man inte hann i tid till skolan med tåget men väl med bussen. Det uppgivna skälet var passning till fjärrtåg i Bollnäs. Antalet anslutningsresande var nog försumbart jämfört med antalet skolelever som reste till Edsbyn.

VGJ, Nossebro - Nedläggning av persontrafiken?

av ArneO, Wednesday, March 02, 2022, 11:52 (331 dagar sedan) @ Harald

Det var ju ett beprövat sätt att få ner resandet så att man slapp köra så mycket ersättningstrafik. Även Enköping-Uppsala råkade ut för detta, vilket jag kunde se från mitt rum på elevhemmet jag bodde på.


Ja, när jag på 50-talet bodde i Alfta och gick i skolan i Edsbyn ändrade man tiderna så att man inte hann i tid till skolan med tåget men väl med bussen. Det uppgivna skälet var passning till fjärrtåg i Bollnäs. Antalet anslutningsresande var nog försumbart jämfört med antalet skolelever som reste till Edsbyn.

På 80-talet jobbade jag på SJ buss och även inom skolväsendet i Uddevalla. Jag noterade att buss efter buss körde fullsatta via stationer på Bohusbanan. Tåget från Strömstad kom ganska tomt 10-15 minuter för sent till Uddevalla för att gymnasieungdomarna skulle hinna i tid till skolan. Jag tog ett samtal med trafikområdeschefen för tågtrafiken (tror jag det var - eller någon liknande befattning i Uddevalla) och föreslog en tidigareläggning av morgontåget från Strömstad och sedan busstransfer till skolorna. Men se, det gick inte, för då skulle övergångsresenärerna mot Herrljunga få vänta för länge i Uddevalla! Ja, de var säkert 5-10 personer som bytte i Uddevalla :-( och då som nu fanns Centralens konditori och Pressbyrån...

Sedan tog länstrafiken över och tidtabellerna anpassades - och Bohusbanan överlevde.

VGJ, Nossebro - Nedläggning av persontrafiken?

av Eje Larsson, Thursday, March 03, 2022, 18:12 (330 dagar sedan) @ ArneO

En tes jag drivit under mitt liv som trafikplanerare är att: ”En tidtabell är en kompromiss mellan olika intressen vars minsta gemensamma nämnare är att de strider mot varandra.” Det gäller därför att göra en grundlig marknadsinventering innan man sätter ner foten. Att lära skolelever åka tåg är viktigt. Det är alltid lättare att behålla befintliga kunder än att värva nya. Många av Upptågets nutida passagerare lärde sig åka tåg när de gick i skolan. Vi styrde dem till tåget genom anpassade tidtabeller.

VGJ, Nossebro - Nedläggning av persontrafiken?

av Göran Kannerby, Thursday, March 03, 2022, 19:06 (330 dagar sedan) @ Eje Larsson

En tes jag drivit under mitt liv som trafikplanerare är att: ”En tidtabell är en kompromiss mellan olika intressen vars minsta gemensamma nämnare är att de strider mot varandra.” Det gäller därför att göra en grundlig marknadsinventering innan man sätter ner foten. Att lära skolelever åka tåg är viktigt. Det är alltid lättare att behålla befintliga kunder än att värva nya. Många av Upptågets nutida passagerare lärde sig åka tåg när de gick i skolan. Vi styrde dem till tåget genom anpassade tidtabeller.

Fast inledningen är en tautologi. Att skapa kompromisser mellan sammanfallande intressen går inte eftersom enighet redan föreligger. :-)