SJ personvagnar litt C4 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Thursday, March 03, 2022, 18:32 (756 dagar sedan)

Jag roade (?) mig häromdagen med att plocka fram ett Särtryck 77 från i början av 50-talet och tittade lite på personvagnar litt C4. Jag noterade att det där förkom olika uppgifter om belysning;

  • kolgasglödljus med högt gastryck typ Pintch
  • kolgasljus typ Pintch eller Bamag
  • kombinerad förenklad och standard AGA gas

Detta tolkar jag som att det förkom vagnar med;

  • större gastankarna under vagnsgolvet, ingen blandare på taket men dubbla ledningar på taket.
  • större gastankarna under vagnsgolvet, ingen blandare på taket men enkel ledning på taket.
  • gastub under vagnsgolvet, blandare på taket och enkel ledning på taket

Bilder som visar C4 vagnar på 50-talet, och då framför allt takbilder, är svårt att finna. De få bilder som jag funnit är från runt 1910-20, är mitt resonemang om vagnarnas takutrustning enligt ovan rimligt? Förekom det verkligen C4 vagnar med blandare på taket?

Ola Ahlström
Malmö

SJ personvagnar litt C4

av Thomas Tell, Friday, March 04, 2022, 00:18 (756 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag roade (?) mig häromdagen med att plocka fram ett Särtryck 77 från i början av 50-talet och tittade lite på personvagnar litt C4. Jag noterade att det där förkom olika uppgifter om belysning;

  • kolgasglödljus med högt gastryck typ Pintch
  • kolgasljus typ Pintch eller Bamag

Kolgasglödljus skall det vara

[*]kombinerad förenklad och standard AGA gas

Kombinerad förenklad och standard? Det hade ånglok men inte vagnar. Jag hittar dissousgasbelysning system Dalén i stället

[/list]

Detta tolkar jag som att det förkom vagnar med;

  • större gastankarna under vagnsgolvet, ingen blandare på taket men dubbla ledningar på taket.
  • större gastankarna under vagnsgolvet, ingen blandare på taket men enkel ledning på taket.

Inte med glödljus.

[*]gastub under vagnsgolvet, blandare på taket och enkel ledning på taket
[/list]

Bilder som visar C4 vagnar på 50-talet, och då framför allt takbilder, är svårt att finna. De få bilder som jag funnit är från runt 1910-20, är mitt resonemang om vagnarnas takutrustning enligt ovan rimligt? Förekom det verkligen C4 vagnar med blandare på taket?

Bilder på C4-vagnar med blandare på taket.

[image]
1950-tal

[image]
1930-tal Ängelholm på vykort.
/tell

SJ personvagnar litt C4 - Målad korg

av Peter A, Friday, March 04, 2022, 02:24 (756 dagar sedan) @ Thomas Tell

På bilderna förefaller båda vagnarna ha målad träkorg. Hur vanligt var detta i jämförelse med omålad teak?

Bilder på C4-vagnar med blandare på taket.


[image]
1950-tal

[image]
1930-tal Ängelholm på vykort.
/tell

SJ personvagnar litt C4 - Målad korg

av BJ, Friday, March 04, 2022, 08:43 (756 dagar sedan) @ Peter A

På bilderna förefaller båda vagnarna ha målad träkorg. Hur vanligt var detta i jämförelse med omålad teak?

Alla C4 och CF4 vagnar byggdes med raka sidor och kläddes med furupanel. Målades efter alla konstens regler i standard SJ brunröd. Märkningen på korgen utfördes till en början med på målade plåtar.
Kan tillägga att 72 st C3e och 75 st C3g byggda mellan 1916 och 1928 hade målad furupanel.
BJ

SJ personvagnar litt C4 - Målad korg

av Thomas Tell, Friday, March 04, 2022, 10:36 (756 dagar sedan) @ BJ

På bilderna förefaller båda vagnarna ha målad träkorg. Hur vanligt var detta i jämförelse med omålad teak?

Alla C4 och CF4 vagnar byggdes med raka sidor och kläddes med furupanel. Målades efter alla konstens regler i standard SJ brunröd. Märkningen på korgen utfördes till en början med på målade plåtar.
Kan tillägga att 72 st C3e och 75 st C3g byggda mellan 1916 och 1928 hade målad furupanel.
BJ

Samtliga C3e, C3g, DFo3 och E3 hade målad furuklädsel. En stor del av Co8, Fo1 och Fo2 hade också målad furupanel. Teakklädda vagnar med dålig panel blev också målade på slutet.
/tell

SJ personvagnar litt C4 - Målad korg

av Erik Andersson, Friday, March 04, 2022, 08:44 (756 dagar sedan) @ Peter A

Alla SJ:s C4-vagnar hade furupanel och målad korg. Hela konceptet med C4-vagnarna var att de skulle vara så billiga och enkla som möjligt, eftersom syftet var att de skulle fungera som förstärkningsvagnar vid tillfälliga trafiktoppar mm. Därför var exempelvis golven och taken i dess vagnar byggda med bara ett lager brädor istället för två och fönsterglasen var mindre än normalt (det skulle bli billigare att laga en trasig ruta...)