Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Monday, March 07, 2022, 08:31 (775 dagar sedan)

Arrangör av resan okänd. Bilderna visade i den ordning de är tagna. Resan startade i Rimbo och gick mot Faringe, men gick den ända till Uppsala?
Text under bilder.

[image]
Bild 1, Rånäs.

[image]
Bild 2, Rånäs.

[image]
Bild 3, Faringe.

[image]
Bild 4, Faringe.

[image]
Bild 5, okänt var?

[image]
Bild 6, okänt var?

[image]
Bild 7, okänt var?

[image]
Bild 8, okänt var?

[image]
Bild 9, okänt var?

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av GGranath, Monday, March 07, 2022, 10:08 (775 dagar sedan) @ Ulfe

Jag är nästan säker på att den gick ända till Uppsala. Jag och några kompisar åkte med tåget en bit (Länna?) där vi blev upphämtade.

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av Eje Larsson, Monday, March 07, 2022, 10:56 (775 dagar sedan) @ Ulfe

Bild 9 är Faringe i riktning Uppsala. På utfarten mot Gimo t.h. står "Urtrucken" f.d. SRJ 1 som köptes av SRJ för den omfattande växlingen i Rimbo. Jag var själv med på hela resan som gick hela vägen Rimbo - Uppsala. Var det andra bilderna är tagna vet jag inte. Minnet sviker efter 50 år.

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av Granis, Monday, March 07, 2022, 12:07 (775 dagar sedan) @ Ulfe

Linjebilderna 5, 6 och 8 ska jag låta vara osagda. Jag har mina teorier vad gäller åtminstone nån av dom, men låter bli. Det finns dom som kan bättre..

Bild 7, okänt var?

Näcksundsbron mellan Almunge och Länna

Bild 9, okänt var?

Infarten från Uppsala/ Almunge till Faringe. Lokomotorn står på spåret till stallet och det mot Gimo, vilka grenar sig längre bak.


/ L G

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av Per Wirback, Monday, March 07, 2022, 13:23 (775 dagar sedan) @ Granis

Linjebilderna 5, 6 och 8 ska jag låta vara osagda. Jag har mina teorier vad gäller åtminstone nån av dom, men låter bli. Det finns dom som kan bättre..

Bild 7, okänt var?

Näcksundsbron mellan Almunge och Länna

Bild 9, okänt var?

Infarten från Uppsala/ Almunge till Faringe. Lokomotorn står på spåret till stallet och det mot Gimo, vilka grenar sig längre bak.


/ L G

Bild 5 är "Sandgatsbacken", dvs utfarten från Faringe i riktning Uppsala. Faringe station ligger längst nere i backen.

Bild 6 är sannolikt strax öster om Näcksundsbron.

Bild 7 är Näcksundsbron.

Bilderna 5, 6 och 7 är tagna i riktning mot Faringe, troligen från tågets sista plattform.

Bild 8 är precis öster om Selknä hållplats, tåget kommer från Uppsala och har just passerat hållplatsen.


Det var som jag har läst om det SRJmf som var arrangör, men jag var på den tiden för liten för att vara med.

/Per

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av Granis, Monday, March 07, 2022, 15:41 (775 dagar sedan) @ Per Wirback

Bild 8 är precis öster om Selknä hållplats, tåget kommer från Uppsala och har just passerat hållplatsen.

Ha! Borde då vara samma plats där vi buskröjde i går. Och nog syns gamla vägen i bakgrunden till väster också. Här är en nöjd buskröjare på väg till nästa arbetsplats (i Länna). Ja, m h a sin bil då. Bilden borde då vara tagen åt andra hållet (mot Länna) än den från 1971

/ L G :-)

[image]

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av Ulfe, Monday, March 07, 2022, 16:51 (775 dagar sedan) @ Granis

Linjebilderna 5, 6 och 8 ska jag låta vara osagda. Jag har mina teorier vad gäller åtminstone nån av dom, men låter bli. Det finns dom som kan bättre..

Bild 7, okänt var?

Näcksundsbron mellan Almunge och Länna

Bild 9, okänt var?

Infarten från Uppsala/ Almunge till Faringe. Lokomotorn står på spåret till stallet och det mot Gimo, vilka grenar sig längre bak.


/ L G

Tack för svar! hälsar Ulf, Björn och Yngve.
Här en bild som min bror tagit från samma resa.

[image]

NÖJ 16 / N6p 3163

av K Lemming, Monday, March 07, 2022, 18:01 (775 dagar sedan) @ Ulfe

Linjebilderna 5, 6 och 8 ska jag låta vara osagda. Jag har mina teorier vad gäller åtminstone nån av dom, men låter bli. Det finns dom som kan bättre..

Bild 7, okänt var?

Näcksundsbron mellan Almunge och Länna

Bild 9, okänt var?

Infarten från Uppsala/ Almunge till Faringe. Lokomotorn står på spåret till stallet och det mot Gimo, vilka grenar sig längre bak.


/ L G


Tack för svar! hälsar Ulf, Björn och Yngve.
Här en bild som min bror tagit från samma resa.

[image]

Tack för bildserien, kul att se hur det var innan ens egen tid.

Är loket NÖJ 16/N6p 3163? Vad är statusen på loket idag? SRJmf:s webbsida är inte den mest överskådliga och informativa och på Lennakattens sida hittar jag inget.

NÖJ 16 / N6p 3163

av Anders Ljung, Monday, March 07, 2022, 18:24 (775 dagar sedan) @ K Lemming

Tack för bildserien, kul att se hur det var innan ens egen tid.


Är loket NÖJ 16/N6p 3163? Vad är statusen på loket idag? SRJmf:s webbsida är inte den mest överskådliga och informativa och på Lennakattens sida hittar jag inget.

Löpande uppdateringar sker mest på Facebook och Instagram-sidorna; webbsidan är lite tungrodd att redigera.

Renoveringen av NÖJ 16 pågår. Den blir klar vilket år som helst. Det är svårt för den oinvigde att se vad som pågår, men det rör på sig.

NÖJ 16 / N6p 3163

av K Lemming, Monday, March 07, 2022, 23:18 (775 dagar sedan) @ Anders Ljung

Tack för bildserien, kul att se hur det var innan ens egen tid.


Är loket NÖJ 16/N6p 3163? Vad är statusen på loket idag? SRJmf:s webbsida är inte den mest överskådliga och informativa och på Lennakattens sida hittar jag inget.


Löpande uppdateringar sker mest på Facebook och Instagram-sidorna; webbsidan är lite tungrodd att redigera.

Ok, synd, en bra webbsida är alltid intressant att ta del av från föreningar med info om föreningens fordon, byggnader, m.m och lite nyheter då och då. Instagram måste man ju ha numera för att kunna titta på och Facebook är inte detsamma som en webbsida med fakta och info om en förening, men klart en bra kanal att förmedla nyheter.
Låter ju trist att webbsidan är tungrodd att redigera, känns som ni skulle behöva byta webbsidelösning för det ska inte en modern webbsida behöva vara. Vill minnas att ni hade en riktigt bra webbsida förr?

Renoveringen av NÖJ 16 pågår. Den blir klar vilket år som helst. Det är svårt för den oinvigde att se vad som pågår, men det rör på sig.

Tack för infon. Har du möjligen tid/lust att i korthet beskriva lite vad som gjorts och som är kvar att göra på loket? Har alltid gillat dessa loken sedan jag som barn fick boken Sista Svenska Ångloken med bilder från Hå-Vallvik och dom som jag då tyckte märkliga "en-buffert-loken". :-)

NÖJ 16 / N6p 3163

av Överkörmästaren, Monday, March 07, 2022, 23:38 (774 dagar sedan) @ K Lemming

Tack för bildserien, kul att se hur det var innan ens egen tid.


Är loket NÖJ 16/N6p 3163? Vad är statusen på loket idag? SRJmf:s webbsida är inte den mest överskådliga och informativa och på Lennakattens sida hittar jag inget.


Löpande uppdateringar sker mest på Facebook och Instagram-sidorna; webbsidan är lite tungrodd att redigera.


Ok, synd, en bra webbsida är alltid intressant att ta del av från föreningar med info om föreningens fordon, byggnader, m.m och lite nyheter då och då. Instagram måste man ju ha numera för att kunna titta på och Facebook är inte detsamma som en webbsida med fakta och info om en förening, men klart en bra kanal att förmedla nyheter.
Låter ju trist att webbsidan är tungrodd att redigera, känns som ni skulle behöva byta webbsidelösning för det ska inte en modern webbsida behöva vara. Vill minnas att ni hade en riktigt bra webbsida förr?

Den frågan får du nog ställa på ett webbdesignforum? Här handlar det om järnvägshistoria. ;-)

Men det kanske är så att vissa tycker att det är jobbigt med kod och sånt, och gärna bara skriver rakt upp och ned i stället :-)

NÖJ 16 / N6p 3163

av K Lemming, Tuesday, March 08, 2022, 00:24 (774 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack för bildserien, kul att se hur det var innan ens egen tid.


Är loket NÖJ 16/N6p 3163? Vad är statusen på loket idag? SRJmf:s webbsida är inte den mest överskådliga och informativa och på Lennakattens sida hittar jag inget.


Löpande uppdateringar sker mest på Facebook och Instagram-sidorna; webbsidan är lite tungrodd att redigera.


Ok, synd, en bra webbsida är alltid intressant att ta del av från föreningar med info om föreningens fordon, byggnader, m.m och lite nyheter då och då. Instagram måste man ju ha numera för att kunna titta på och Facebook är inte detsamma som en webbsida med fakta och info om en förening, men klart en bra kanal att förmedla nyheter.
Låter ju trist att webbsidan är tungrodd att redigera, känns som ni skulle behöva byta webbsidelösning för det ska inte en modern webbsida behöva vara. Vill minnas att ni hade en riktigt bra webbsida förr?

Den frågan får du nog ställa på ett webbdesignforum? Här handlar det om järnvägshistoria. ;-)

Jaså, så jag ska fråga på ett webbdesignforum om SRJmf hade en annan riktigt bra webbsida tidigare? För det var den enda fråga jag ställde och vad det därtill har med webbdesign att göra förstår jag öht inte. Nu snurrade du väl allt bra till det. :-D

Men det kanske är så att vissa tycker att det är jobbigt med kod och sånt, och gärna bara skriver rakt upp och ned i stället :-)

På moderna webbsidor och programvara för webbsideunderhåll kan man göra uppdateringar (och även skapa webbsidan utan att skriva kod om man nu inte vill köpa en färdig webbsidemall som man fyller med sitt eget innehåll) som inte är många klick extra mot att göra ett inlägg på Facebook. Men nu var det ju inte webbdesign vi skulle diskutera. ;-)

NÖJ 16 / N6p 3163

av Anders Ljung, Tuesday, March 08, 2022, 16:17 (774 dagar sedan) @ K Lemming

Löpande uppdateringar sker mest på Facebook och Instagram-sidorna; webbsidan är lite tungrodd att redigera.


Ok, synd, en bra webbsida är alltid intressant att ta del av från föreningar med info om föreningens fordon, byggnader, m.m och lite nyheter då och då. Instagram måste man ju ha numera för att kunna titta på och Facebook är inte detsamma som en webbsida med fakta och info om en förening, men klart en bra kanal att förmedla nyheter.
Låter ju trist att webbsidan är tungrodd att redigera, känns som ni skulle behöva byta webbsidelösning för det ska inte en modern webbsida behöva vara. Vill minnas att ni hade en riktigt bra webbsida förr?

Problemet är om det är en person som kan hemsidan innan och utan, och arbetar drygt dubbel heltid på sitt normala jobb. Det är tillsatt en grupp yngre förmågor som styr upp det här, men det är en generationsfråga om vad och hur som är viktigt. Jag ska egentligen inte säga någonting, jag vet inte vad som händer bakom kulisserna just nu.

Renoveringen av NÖJ 16 pågår. Den blir klar vilket år som helst. Det är svårt för den oinvigde att se vad som pågår, men det rör på sig.


Tack för infon. Har du möjligen tid/lust att i korthet beskriva lite vad som gjorts och som är kvar att göra på loket? Har alltid gillat dessa loken sedan jag som barn fick boken Sista Svenska Ångloken med bilder från Hå-Vallvik och dom som jag då tyckte märkliga "en-buffert-loken". :-)

Jag har ingen större insyn just nu efter att jag fortfarande försöker återhämta mig från att ha legat på sjukhuset sommaren 2020 och singlat slant med liemannen. Men som jag förstår är det kvalificerade arbeten med svarv och fräs, framförallt på rörelsen som är grejen just nu, och et hänger på hur mycket tid enstaka personer har att lägga vid sidan av det civila livet. Den som är skicklig i verkstan tenderar att vara skicklig och efterfrågad även på jobbet.
Det går långsamt med NÖJ16 för den enda nivån på resultatet som är godkänt är 'perfekt'. De som jobbar med maskinen är inte i sig hemlighetsfulla, det är bara inte naturligt för dem att visa upp sig på nätet stup i kvarten.

Hemsidor och sociala forum -kring och utanför ULJ

av Granis, Wednesday, March 09, 2022, 07:46 (773 dagar sedan) @ K Lemming

Låter ju trist att webbsidan är tungrodd att redigera, känns som ni skulle behöva byta webbsidelösning för det ska inte en modern webbsida behöva vara. Vill minnas att ni hade en riktigt bra webbsida förr?

Jag tycker nog, även om jag generaliserar, att utvecklingen inom museiföreningarna gått mot att hemsidorna mer innehåller basinformation och aktuella saker som tidtabeller, riktade mot resenärerna. ”Senaste nytt” återfinns mer på ”sociala forum” som Facebook och Instagram.

I vilken utsträckning det beror på svårigheter (typ) att lägga ut information på hemsidor, eller att folk mer tittar på sociala forum än på hemsidor är väl svårt att svara på. Det beror väl på vem man frågar, liksom. Och vederbörandes ålder?

Men att information -förhoppningsvis korrekt- om vad som händer på banorna t ex kommer ut snabbare på sociala forum beror väl just på enkelheten att lägga ut bilder och text där, jämfört med hemsidor och deras behov av administratörer etc.

På en FB-sida t ex är väl administratörerna mer ”övervakare” medan gruppmedlemmar själva kan lägga ut saker som följarna då kan se. Det beror ju på hur inställningarna är, men för SRJmf/ ULJ så finns det två FB-sidor: En som heter ”Upsala- Lenna Jernväg/ SRJmf” och som jag brukar kalla ”fanpage”. Där kan medlemmar i gruppen lägga ut saker, såväl aktuellt om och kring förening och bana som historiskt kring Roslagsbanenätet -och vad som händer även på ”Södra banan”, d v s SL´s Roslagsbana. Dock kan detta ses enbart av medlemmarna (väl?)

Sedan finns en ”officiell” men "öppen" FB-sida som heter ”Lennakatten” och en liknande med samma namn på Instagram där enbart Utsedda kan göra inlägg (men där alla kan kommentera). Den innehåller förvisso också en del ”aktuellt bakom kulisserna”, men det blir ändå inte samma sak då det alltså beror på enskilda personer. Även om dessa då har det lite enklare rent tekniskt än de/ den som ska hantera hemsidan.

Det upplägget tycker jag det verkar som de flesta föreningar/ banor har -eller har fått med tanke på hur ”fanpages” fungerar. Vad man kan fundera över i sammanhanget är väl hur ”sammanlänkningen” mellan dessa ordnas på/ från hemsidan. Här har en del en ”diskret länk” medan andra ”plockar” information från t ex FB som sen ”speglas” på hemsidan, eller nåt sånt. Men det beror väl på hur kunskap och inriktning är hos de som sköter om allt detta. Och där har jag inte mycket att bidra med.

Men ”principiella Facebookmotståndare” el dyl kan gnälla hur mycket de vill, tycker jag. Man kan alltid skaffa ett anonymt konto, eller vad det nu kallas, om man inte vill ”synas” där. Som man då enbart använder för att följa eller bli medlem i grupper man är intresserad av, och inte för att lägga ut inlägg på den egna sidan om politik och sitt privatliv t ex.


/ L G

Hemsidor och sociala forum -kring och utanför ULJ

av Micke Carlsson, Wednesday, March 09, 2022, 08:11 (773 dagar sedan) @ Granis

Det är som alltid, man kan inte besluta fram någonting. Det måste finnas någon som är intresserad av uppgiften för att det ska bli bäst, om man bara hittar någon som är villig så kan det bli bra, men om det är någon som åker på det av pliktkänsla så blir det därefter.

Hemsidor och sociala forum -kring och utanför ULJ

av Per Wirback, Wednesday, March 09, 2022, 08:54 (773 dagar sedan) @ Granis

Låter ju trist att webbsidan är tungrodd att redigera, känns som ni skulle behöva byta webbsidelösning för det ska inte en modern webbsida behöva vara. Vill minnas att ni hade en riktigt bra webbsida förr?


Jag tycker nog, även om jag generaliserar, att utvecklingen inom museiföreningarna gått mot att hemsidorna mer innehåller basinformation och aktuella saker som tidtabeller, riktade mot resenärerna. ”Senaste nytt” återfinns mer på ”sociala forum” som Facebook och Instagram.

I vilken utsträckning det beror på svårigheter (typ) att lägga ut information på hemsidor, eller att folk mer tittar på sociala forum än på hemsidor är väl svårt att svara på. Det beror väl på vem man frågar, liksom. Och vederbörandes ålder?

Men att information -förhoppningsvis korrekt- om vad som händer på banorna t ex kommer ut snabbare på sociala forum beror väl just på enkelheten att lägga ut bilder och text där, jämfört med hemsidor och deras behov av administratörer etc.

På en FB-sida t ex är väl administratörerna mer ”övervakare” medan gruppmedlemmar själva kan lägga ut saker som följarna då kan se. Det beror ju på hur inställningarna är, men för SRJmf/ ULJ så finns det två FB-sidor: En som heter ”Upsala- Lenna Jernväg/ SRJmf” och som jag brukar kalla ”fanpage”. Där kan medlemmar i gruppen lägga ut saker, såväl aktuellt om och kring förening och bana som historiskt kring Roslagsbanenätet -och vad som händer även på ”Södra banan”, d v s SL´s Roslagsbana. Dock kan detta ses enbart av medlemmarna (väl?)

Sedan finns en ”officiell” men "öppen" FB-sida som heter ”Lennakatten” och en liknande med samma namn på Instagram där enbart Utsedda kan göra inlägg (men där alla kan kommentera). Den innehåller förvisso också en del ”aktuellt bakom kulisserna”, men det blir ändå inte samma sak då det alltså beror på enskilda personer. Även om dessa då har det lite enklare rent tekniskt än de/ den som ska hantera hemsidan.

Det upplägget tycker jag det verkar som de flesta föreningar/ banor har -eller har fått med tanke på hur ”fanpages” fungerar. Vad man kan fundera över i sammanhanget är väl hur ”sammanlänkningen” mellan dessa ordnas på/ från hemsidan. Här har en del en ”diskret länk” medan andra ”plockar” information från t ex FB som sen ”speglas” på hemsidan, eller nåt sånt. Men det beror väl på hur kunskap och inriktning är hos de som sköter om allt detta. Och där har jag inte mycket att bidra med.

Men ”principiella Facebookmotståndare” el dyl kan gnälla hur mycket de vill, tycker jag. Man kan alltid skaffa ett anonymt konto, eller vad det nu kallas, om man inte vill ”synas” där. Som man då enbart använder för att följa eller bli medlem i grupper man är intresserad av, och inte för att lägga ut inlägg på den egna sidan om politik och sitt privatliv t ex.


/ L G


Den av Granis nämnda "Fansidan" för ULJ där mycket av de dagliga aktiviteterna prsenteras och diskuteras finns här: ULJ Facebook

Inloggning behövs normalt inte, men ibland kommer det uppe en sådan när jag sitter ute på vissa kontor, verkar vara IT relaterat..

/Per

Hemsidor och sociala forum -kring och utanför ULJ

av K Lemming, Wednesday, March 09, 2022, 17:14 (773 dagar sedan) @ Granis

Låter ju trist att webbsidan är tungrodd att redigera, känns som ni skulle behöva byta webbsidelösning för det ska inte en modern webbsida behöva vara. Vill minnas att ni hade en riktigt bra webbsida förr?


Jag tycker nog, även om jag generaliserar, att utvecklingen inom museiföreningarna gått mot att hemsidorna mer innehåller basinformation och aktuella saker som tidtabeller, riktade mot resenärerna. ”Senaste nytt” återfinns mer på ”sociala forum” som Facebook och Instagram.

I vilken utsträckning det beror på svårigheter (typ) att lägga ut information på hemsidor, eller att folk mer tittar på sociala forum än på hemsidor är väl svårt att svara på. Det beror väl på vem man frågar, liksom. Och vederbörandes ålder?

Men att information -förhoppningsvis korrekt- om vad som händer på banorna t ex kommer ut snabbare på sociala forum beror väl just på enkelheten att lägga ut bilder och text där, jämfört med hemsidor och deras behov av administratörer etc.

På en FB-sida t ex är väl administratörerna mer ”övervakare” medan gruppmedlemmar själva kan lägga ut saker som följarna då kan se. Det beror ju på hur inställningarna är, men för SRJmf/ ULJ så finns det två FB-sidor: En som heter ”Upsala- Lenna Jernväg/ SRJmf” och som jag brukar kalla ”fanpage”. Där kan medlemmar i gruppen lägga ut saker, såväl aktuellt om och kring förening och bana som historiskt kring Roslagsbanenätet -och vad som händer även på ”Södra banan”, d v s SL´s Roslagsbana. Dock kan detta ses enbart av medlemmarna (väl?)

Sedan finns en ”officiell” men "öppen" FB-sida som heter ”Lennakatten” och en liknande med samma namn på Instagram där enbart Utsedda kan göra inlägg (men där alla kan kommentera). Den innehåller förvisso också en del ”aktuellt bakom kulisserna”, men det blir ändå inte samma sak då det alltså beror på enskilda personer. Även om dessa då har det lite enklare rent tekniskt än de/ den som ska hantera hemsidan.

Det upplägget tycker jag det verkar som de flesta föreningar/ banor har -eller har fått med tanke på hur ”fanpages” fungerar. Vad man kan fundera över i sammanhanget är väl hur ”sammanlänkningen” mellan dessa ordnas på/ från hemsidan. Här har en del en ”diskret länk” medan andra ”plockar” information från t ex FB som sen ”speglas” på hemsidan, eller nåt sånt. Men det beror väl på hur kunskap och inriktning är hos de som sköter om allt detta. Och där har jag inte mycket att bidra med.

Men ”principiella Facebookmotståndare” el dyl kan gnälla hur mycket de vill, tycker jag. Man kan alltid skaffa ett anonymt konto, eller vad det nu kallas, om man inte vill ”synas” där. Som man då enbart använder för att följa eller bli medlem i grupper man är intresserad av, och inte för att lägga ut inlägg på den egna sidan om politik och sitt privatliv t ex.


/ L G

Absolut inget fel att att använda Fb för att dela nyheter och info kring vad som sker i en förening, snabbt och smidigt och når många plus att dom flesta föreningar har öppna Fb sidor så man läsa utan att ha Fb konto. Det jag däremot uppskattar med föreningars hemsidor är att man t.ex kan se vilka fordon som finns i föreningens ägo, deras historia, om dom är avställda eller i drift m.m., föreningens historia/bakgrund osv.

Dock, angående Fb, jag har inte Fb men har bokmärkt en del öppna Fb grupper jag läser på då och då men tyvärr tycks det numera vara fler och fler grupper som får en ny Fb layout och denna är helt värdelös, iaf om man surfar med mobilen. Klickar man på en bild i ett inlägg för att se den större och sen backar tillbaka är man överst i flödet, ingen höjdare om man var långt ner och läste. Samma fenomen händer (iaf i min mobil) om man väljer att istället öppna bilden/inlägget i en ny flik, när man sen stänger fliken är man överst i flödet i Fb gruppen man läste i. Så numera läser jag inte öht i dom grupperna som fått/valt den nya Fb layouten och tyvärr är ULJ/SRJmf en av dom Fb grupper som fått(/valt?) den nya Fb layouten.

Om hemsidor..

av Fredrik Lundström, Tuesday, March 08, 2022, 11:57 (774 dagar sedan) @ Anders Ljung

Tack för bildserien, kul att se hur det var innan ens egen tid.


Är loket NÖJ 16/N6p 3163? Vad är statusen på loket idag? SRJmf:s webbsida är inte den mest överskådliga och informativa och på Lennakattens sida hittar jag inget.


Löpande uppdateringar sker mest på Facebook och Instagram-sidorna; webbsidan är lite tungrodd att redigera.

Renoveringen av NÖJ 16 pågår. Den blir klar vilket år som helst. Det är svårt för den oinvigde att se vad som pågår, men det rör på sig.

I TJF steg tillströmningen till hemsidan enormt när vi rättade upp den för något år sen. Vi fyllde den med mer aktuell information, historik, fordonsinfo och en hel del annat. Det tog ett tag att göra jobbet, typ sex månader, men det blev bra.

Likaså la vi in "Senaste nytt" ungefär 1 gång i månaden och där får nya inlägg som får ungefär 1000-1200 besök när vi lagt ut något och gjort reklam för det. Alla tre informationskanalerna fyller helt klart sin funktion och vi får mycket beröm för att vi inte bara uppdaterar på Facebook och Instagram utan också på hemsidan så att "alla" kan se vad som händer.

Antalet besökare steg från några enstaka per dygn till 4-500 per dygn under trafiksäsong och under icke trafiksäsong 50-100 per dygn.

Vi använder Joomla, mest för att det var det vi en gång bestämde oss för, det finns säkert andra programvaror, men det är lättuppdaterat och det går att göra en bra struktur på informationen. Det finns såklart mer att göra på sidan, men just nu "duger" den för behovet.

Med det ville jag säga vadå? Jo, underskatta inte hemsidan och den spridning en uppdaterad hemsida får. Vill man inte hålla den uppdaterad, rensa den då från allt och behåll enbart det nödvändigaste.

Mvh

//Fredrik

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av johanw, Monday, March 07, 2022, 19:55 (775 dagar sedan) @ Ulfe

Arrangör av resan okänd. Bilderna visade i den ordning de är tagna. Resan startade i Rimbo och gick mot Faringe
[image]
Bild 4, Faringe.

Denna vagn, är den bevarad? Är det en SRJ-vagn? Till när var den driftvagn?

Vh J

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av Granis, Monday, March 07, 2022, 20:24 (775 dagar sedan) @ johanw

Denna vagn, är den bevarad? Är det en SRJ-vagn? Till när var den driftvagn?

Jodå. SRJ Qop/ Qbp 1200, angiven som byggd av "Glei(witz?)" 1917, är en av SRJmf´s första fordon, vill jag minnas. Från början boggimalmvagn på DHJ men sedemera ombyggd till tankvagn av "moderbolaget" SRJ. Därav kan man dra slutsatsen att den slopades som driftsvagn på 60-talet (?)

På ULJ har den gått i brandbevakningståg fylld med vatten, men numera har den rollen övertagits av en mindre tvåaxlig tankvagn litt Q12p. Men här växlas den synnerligen manuellt på Gamla Riktiga Uppsala Östra i september 1992.

/ L G

[image]

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av johanw, Monday, March 07, 2022, 20:43 (775 dagar sedan) @ Granis

Denna vagn, är den bevarad? Är det en SRJ-vagn? Till när var den driftvagn?


Jodå. SRJ Qop/ Qbp 1200, angiven som byggd av "Glei(witz?)" 1917, är en av SRJmf´s första fordon, vill jag minnas. Från början boggimalmvagn på DHJ men sedemera ombyggd till tankvagn av "moderbolaget" SRJ. Därav kan man dra slutsatsen att den slopades som driftsvagn på 60-talet (?)

På ULJ har den gått i brandbevakningståg fylld med vatten, men numera har den rollen övertagits av en mindre tvåaxlig tankvagn litt Q12p. Men här växlas den synnerligen manuellt på Gamla Riktiga Uppsala Östra i september 1992.

/ L G

[image]

Hej, tackar. Hoppas det gick att får stopp på vagnen sen....:)

VH/J

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av Granis, Monday, March 07, 2022, 22:01 (775 dagar sedan) @ johanw

Hoppas det gick att får stopp på vagnen sen....:)

Stoppbocken låg lite vänster i bild, där spåren hade förenats. Hade den inte funkat skulle vagnen hamnat inne i restaurangen "Lucullus" (även känd som "Luckan" ). Där den då -förhoppningsvis inte bokstavligen- kunde ha träffat på andra ULJ´are, som frekventerade stället till det lades ned för till hösten tre år sedan. Huset, "Sivia", står dock kvar än så länge -tömt- i väntan på rivning. Detta om den historien.


/ L G :-)

Museitågresa på SRJ 1971, 9 bilder

av John T, Monday, March 07, 2022, 21:54 (775 dagar sedan) @ Granis

Denna vagn, är den bevarad? Är det en SRJ-vagn? Till när var den driftvagn?


Jodå. SRJ Qop/ Qbp 1200, angiven som byggd av "Glei(witz?)" 1917, är en av SRJmf´s första fordon, vill jag minnas. Från början boggimalmvagn på DHJ men sedemera ombyggd till tankvagn av "moderbolaget" SRJ. Därav kan man dra slutsatsen att den slopades som driftsvagn på 60-talet (?)

SRJ Qo 1200 tillverkades/ombyggdes av SRJ 1957 utifrån f.d. DHJ Mo 284 (tillverkad enligt Granis inlägg) och slopades 1970-07-01, enligt framlidne Roland Hanssons material.

Bakgrunden till resan

av Conny Sernfalk, Tuesday, March 08, 2022, 01:29 (774 dagar sedan) @ Ulfe

Enligt mitt minne arrangerades resan oktober 1971 där huvudsyftet var att "smörja" kommun politiker i Uppsala genom att bjuda in dessa samt familjer till resa Uppsala - Faringe. Jag är osäker på om dom fick åka retur eller om dom bussades tillbaka. Tåget var ej upplåtet för utomstående.
bild 9 är från ankomsten till Faringe av specialtåget.
Uppsala kommun hade nyligen fattat beslutet att avslå SRJmf:s förslag om inköp av järnvägen Faringe-Alunda för museitågs trafik. Kommunen fattade istället det kloka principbeslutet att stödja planerna för en museijärnväg mellan Faringe - Uppsala.
Loket "Osten" / Marma Långrör 5 f.d NÖJ 16 hade sedan någon månad varit stationerat i Faringe och gick tidigt på morgonen ner med finkan DHJ F13 till Rimbo där föreningen fått löfte om att låna tre personvagnar men bara under helgen.
Tåget var öppet för intresserade från Rimbo till Faringe och till Uppsala om jag minns rätt.
Fotokörning genomfördes I Rånäs (se dom fina bilderna) Möjligen fick utomstående och medlemmar följa med från Faringe till Rimbo senare på kvällen eftersom vagnarna skulle återlämnas i Rimbo.
Vattentagning kunde göras med det då fungerande vattentornet och vattenhäst i Faringe. Möjligen även vattentagning i Uppsala genom brandkårens försorg.

Min Bild visar "Osten" utanför Faringe lokstall på morgonen innan avfärd till Rimbo.

SRJ Q12p 1200 inköptes 1970. En stor mängd godsvagnar som funnits på banan slopades detta år. Vagnavdelningen med Stig Svallhammar som ansvarig ville rädda 5-6 vagnar. Ett visst motstånd fanns bland aktiva pga. av bl.a. åsikter med nyttan med godsvagnar och begränsade resurser på den tiden.
I förslaget ingick även en överföringsvagn (från DHJ). Även har fattades ett klokt beslut att inköpa föreslagna vagnar inkl tankvagnen som de senaste åren hade stått avställd i Rimbo. Om jag minns rätt var den vid inköp delvis fylld med dieselolja.
[image]