Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21 (Bana)

av Peter Bolin, Wednesday, March 09, 2022, 23:21 (778 dagar sedan)

Här kommer den tjugoförsta omgången av Björn Alnebos bilder. Projektet firar två år den här månaden. Det var i mars 2020 som jag lade ut den första omgången av Björns bilder. Den här månaden besöker vi Stocksund, Albano och Eddavägen. Det blir även några bilder tagna norr om Eddavägen. Forumexpertisen kan säkert komplettera mina bildtexter.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd X7p vid Stocksund ca 1970.

[image]
Okänd X4p vid Stocksund ca 1970.

[image]
Okänd X4p som ledarvagn vid Stocksund ca 1970.

[image]
Okänd X9p passerar Albano ca 1970.

[image]
Passerande tåg vid Albano ca 1970.

[image]
Landskap norr om Eddavägen ca 1970. Jag tror att Björn har velat dokumentera den tänkta sammanbindningsbanan från Svalnäs till Altorp. Var det här någonstans den skulle ha gått? Eller har jag fel i mitt antagande?

[image]
Räler norr om Eddavägen ca 1970. Visserligen har jag gått banvallen mellan Eddavägen och Svalnäs flera gånger, men första gången var inte förrän 1992. Hur det såg ut där kring 1970 känner jag inte till, men bilden kan inte gärna vara tagen någon annanstans.

[image]
Eddavägen stn ca 1970.

[image]
Banvallen mellan Eddavägen och Svalnäs ca 1970.

[image]
Svalnäs f.d. stn ca 1970. Var Svalnäs station eller hållplats? Jag gissar på station eftersom det var banans slut. Den öppna marken i förgrunden bör vara golfbana i dag. Hur var det 1970? Var golfbanan mindre då?

Tyvärr var en del bilder ganska utfrätta även den här månaden. Jag har försökt att förbättra dem i bildprogrammet, men det är ganska svårt att få till vissa av dem.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21

av John T, Wednesday, March 09, 2022, 23:48 (778 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Räler norr om Eddavägen ca 1970. Visserligen har jag gått banvallen mellan Eddavägen och Svalnäs flera gånger, men första gången var inte förrän 1992. Hur det såg ut där kring 1970 känner jag inte till, men bilden kan inte gärna vara tagen någon annanstans.

Björn har tagit ett större antal bilder på banvallen mellan Eddavägen och Svalnäs, bland annat på dessa räler, fast från andra vinklar. Så ditt antagande om platsen bör stämma väl.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21

av Thomas Tell, Wednesday, March 09, 2022, 23:50 (778 dagar sedan) @ Peter Bolin

Båda dessa bilder är tagna i Stocksund bort mot Mörby verkstad. Man ser kontaktledningsbryggorna i trästolparna som byttes några år senare. De nya bryggorna kom från Norrtälje.
Denna lägre bangård godsvagnarna står på kallades något som jag inte minns nu. Kanske var det "ängen"?

[image]
Okänd X9p passerar Albano ca 1970

[image]
Passerande tåg vid Albano ca 1970.

/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21

av Anders Ljung, Thursday, March 10, 2022, 00:54 (777 dagar sedan) @ Thomas Tell

Denna lägre bangård godsvagnarna står på kallades något som jag inte minns nu. Kanske var det "ängen"?

Anslutningen till banan mot Långängstorp? Eller hamnen?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21

av John T, Thursday, March 10, 2022, 01:51 (777 dagar sedan) @ Anders Ljung

Denna lägre bangård godsvagnarna står på kallades något som jag inte minns nu. Kanske var det "ängen"?

Anslutningen till banan mot Långängstorp? Eller hamnen?

Nej, i norra änden - bortom godsmagasinet i riktning "Mormors grind" och Mörby verkstad.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21

av Olle E, Thursday, March 10, 2022, 07:37 (777 dagar sedan) @ John T

Håller med om platsen. Tåget sannolikt på väg norrut mot mormors grind.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21

av granat, Thursday, March 10, 2022, 11:47 (777 dagar sedan) @ Olle E

Stickspåren vid Stocksund norrut kallades väl Ängsspåret/ängsspåren/MG

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Mormors grind, Vasavägen

av Ulf Pålsson, Thursday, March 10, 2022, 22:57 (777 dagar sedan) @ John T

Denna lägre bangård godsvagnarna står på kallades något som jag inte minns nu. Kanske var det "ängen"?

Anslutningen till banan mot Långängstorp? Eller hamnen?


Nej, i norra änden - bortom godsmagasinet i riktning "Mormors grind" och Mörby verkstad.

Någon kanske undrar över namnet Mormors grind. Det var ursprungligen namnet på vägkorsningen/plankorsningen mellan Stocksund och Mörby. Vem var mormor? kan man undra. Gissningsvis en vägvakt som skötte ursprungligen skötte grindarna.

Från SRJ:s tidtabellsbok del A är följande uppgifter hämtade:

1924. Vägkorsning Mormors grind nämns. Infartssignalen från Dj Ösby (en semafor med beteckningen D) från nedspåret står norr om vägkorsningen, som alltså ligger inom stationen Stocksund.

1929. Infartssignal D från Dj Ösby nedspår (fortfarande semafor) flyttas norrut och förlorar sin försignal, sannolikt för att sikten på signalen förbättras.

1934. I samband med att automatisk linjeblockering införs mellan Stocksund och Dj Ösby blir infartssignalen en huvudljussignal, som får heta H14. (Sannolikt krävs bommarna vid Mormors grind nere innan infartssignalen kan visa "kör". I motsatt riktning kontrolleras bommarna sannolikt i Stocksunds utfartssignal från spår 2 mot uppspåret; en huvudljussignal som heter H8.)

1937. Vägkorsning Mormors grind byter namn till Vasavägen.

1942. Alla huvudljussignaler mellan Stockholm Ö och Dj Ösby får nya beteckningar. För Stocksunds del innebär det att infartssignal H14 från Dj Ösby nedspår får heta B. Utfartssignal H8 från spår 2 mot Dj Ösby uppspår får heta D.

(Sidoinformation: Ändringen föranleddes av att den automatiska linjeblockeringen skulle förlängas norr om Dj Ösby. Det innebar att det dittillsvarande systemet för numrering av alla huvudljussignaler mellan Stockholm Ö och Dj Ösby [H1, H2, ..., H10 till Dj Ösby på uppspåret och H11, H12, ... från Dj Ösby på nedspåret], det "kollapsade". Nu fick bara blocksignaler beteckningar med H+nummer, jämna nummer på uppspåret och udda på nedspåret.)

1954. I samband med inrättande av fler blocksträckor på båda spåren mellan Stocksund och Dj Ösby flyttas stationsgränsen söderut genom att en ny infartssignal B sätts upp för nedspåret ganska långt söder om vägkorsning Vasavägen, som då alltså hamnar på linjen mellan Stocksund och Dj Ösby. Den huvudljussignal som tidigare var infartssignal B blir nu blocksignal H13b. I riktning norrut sätts en blocksignal H14a upp för uppspåret strax söder vägkorsning Vasavägen -- det är den som vi ser på Björn Alnebos foto. Sannolikt kontrollerades bommarna nere i blocksignalerna H13b och H14a.)

1959. Vägkorsningen ändrar namnigen , tillbaka till Mormors grind.

1963. Blocksignal H14a för uppspåret norrut är inte längre beroende av bommarna vid Mormors grind. (Detta torde ha inneburit att beroendet i huvudsignal ersattes av signalering i nya V-försignaler. Det nämns inget om blocksignal H13b för nedspåret söderut, men min gissning är att även dess beroende av bommarna ersattes av signalering i V-försignal.)

1964. Vägkorsningen får åter namnet Vasavägen. Det kommer den att ha tills plankorsningen försvinner år 1996.
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Mormors grind från hytten

av Pluggis, Friday, March 11, 2022, 07:14 (776 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Denna bild tog jag sista dagen med trafik över gamla Stocksundsbron, den 30 mars 1996, onekligen snart 36 år sedan!

Ängsspåren är borta, men låg t.v. om verkstadsspåret (det längst t.v. av de tre. Plankorsningen Mormors grind (har även hört att man sa ”Mormors grindar”) ses lite längre bort i bilden.

T.v. i bild ses bygget av nya sträckningen.

[image]

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Mormors grind från hytten

av Anders Järvenpää, Friday, March 11, 2022, 10:04 (776 dagar sedan) @ Pluggis

26 år än så länge. 36 år om 10 år.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Mormors grind från hytten

av Pluggis, Friday, March 11, 2022, 21:15 (776 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

26 år än så länge. 36 år om 10 år.

Jag skyller på att jag aldrig varit någon större fena på matte! :-D

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Mormors grind från hytten

av Peter Bolin, Friday, March 11, 2022, 11:37 (776 dagar sedan) @ Pluggis

Tack för den bilden. Den förklarar varför jag har glömt bort spåren som fanns där omkring 1970. Under de år jag hade Eddavägslinjen som ett av mina stora intressen i livet, 1968–1973, åkte jag ytterst sällan sträckan Stockholm Ö–Djursholms Ösby. Resorna inleddes alltid med att åka linje 509 från Solna till Djursholms Ösby.

Anledningen till att jag förväxlade platsen och trodde att bilderna var tagna vid Albano var att jag har ett svagt minne av något uppställningsspår där vid det gamla pappersmagasinet i plåt. Det jag minns bäst från det magasinet är den graffiti med Stål-Långben med texten ”Stål-Långben har också röda långkalsonger” som fanns där i flera decennier. Finns det möjligen någon bild av den graffitin?

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Exfältet

av Leif B, Friday, March 11, 2022, 14:53 (776 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för den bilden. Den förklarar varför jag har glömt bort spåren som fanns där omkring 1970. Under de år jag hade Eddavägslinjen som ett av mina stora intressen i livet, 1968–1973, åkte jag ytterst sällan sträckan Stockholm Ö–Djursholms Ösby. Resorna inleddes alltid med att åka linje 509 från Solna till Djursholms Ösby.

Anledningen till att jag förväxlade platsen och trodde att bilderna var tagna vid Albano var att jag har ett svagt minne av något uppställningsspår där vid det gamla pappersmagasinet i plåt. Det jag minns bäst från det magasinet är den graffiti med Stål-Långben med texten ”Stål-Långben har också röda långkalsonger” som fanns där i flera decennier. Finns det möjligen någon bild av den graffitin?

/Peter Bolin

Helt rätt att det fanns uppställningsspår även strax norr om Albano vid Experimentalfältet, men där var höjdskillnaden mycket mindre. 1992 var de spåren rivna men planen användes som rälsupplag [15:30].

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Mormors grind från hytten

av Leif B, Friday, March 11, 2022, 14:38 (776 dagar sedan) @ Pluggis

Denna bild tog jag sista dagen med trafik över gamla Stocksundsbron, den 30 mars 1996, onekligen snart 36 år sedan!

Ängsspåren är borta, men låg t.v. om verkstadsspåret (det längst t.v. av de tre. Plankorsningen Mormors grind (har även hört att man sa ”Mormors grindar”) ses lite längre bort i bilden.

T.v. i bild ses bygget av nya sträckningen.

[image]

Av den här filmen framgår att det östra ängspåret (närmast verkstadsspåret) rustades upp 1992 men i avkortad form [04:15-08:38]. När vi kommer in i filmen [03:52] ser vi BA-fordon, bl a en finka med "dansbana" på taket uppställda på spår 4, men sedan skymtar det kvarvarande ängsspåret av och till, tydligast vid [04:14] och [08:03].

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21

av Peter Bolin, Thursday, March 10, 2022, 11:50 (777 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack till Thomas T. för korrigeringen av platsen när det gäller Stocksund. Jag börjar glömma bort hur det såg ut vid Stocksund längs den gamla banan. Den bansträckningen försvann som bekant 1996. Fanns spåret där godsvagnarna stod uppställda omkring 1970 kvar ända till 1996?

Fler kompletteringar och rättelser är som vanligt välkomna.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21. Ängsspåren

av Leif B, Thursday, March 10, 2022, 12:51 (777 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till Thomas T. för korrigeringen av platsen när det gäller Stocksund. Jag börjar glömma bort hur det såg ut vid Stocksund längs den gamla banan. Den bansträckningen försvann som bekant 1996. Fanns spåret där godsvagnarna stod uppställda omkring 1970 kvar ända till 1996?

Fler kompletteringar och rättelser är som vanligt välkomna.

/Peter Bolin

Även mitt minne börjar bli rostigt, trots att jag körde upp och ner för verkstadsspåret mellan Mörby verkstad och Stocksund station med 201:an åtskilliga gånger under 1990, men jag tror att något spår fanns kvar där även om viss spårsanering hade skett. Som syns på historiska flygfototså var det minst två spår på ängen. Thomas kan säkert säga exakt var blocksignalen stod och därmed om bilden är tagen vid min markör "2" eller "3" på flygfotot.

denna ritning "före 1972-11-20" syns Ängspåren, även om det västra är avkortat.

Inne på Stocksund station var spår 4 borttaget och likaså växelförbindelsen mellan spår 3 och 4 under vägbron, spåret syns på bild 1 och 3. Däremot låg spår 4 kvar framför godsmagasinet och norrut och med växel till ängsspåren/et. Har för mig att SRS brukade ställa upp en grusvagn bestående av en f d överföringsvagn med ett (eller två?) lastbilsflak på där. (Givetvis var all hamnspåren och Långängsbanan borta sedan länge.)

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21. Ängsspåren

av Thomas Tell, Thursday, March 10, 2022, 17:15 (777 dagar sedan) @ Leif B

Thomas kan säkert säga exakt var blocksignalen stod och därmed om bilden är tagen vid min markör "2" eller "3" på flygfotot.

Godsvagnarna står långt norrut på ängsspåret. Träden på andra sidan spåren är vid sista huset innan mormorsgrind. Blocksignalen stod i höjd med huset.
/tell