När kom det handhållna säkerhetsgreppet (Fordon: lok)

av HP, Monday, March 14, 2022, 16:05 (771 dagar sedan)

Hej alla, jag anar att det handhållna säkerhetsgreppet inte fanns på Rc-loken från början och undrar när det tillkom, om det fanns en koppling till trötta och ensamma lokförare vs rörlighet för att inte somna, kopplat till en bunt olyckor kring 1980?

Var det bara Rc son fick detta eller fler loktyper med pedal?

Mvh HP

När kom det handhållna säkerhetsgreppet

av -ch-, Monday, March 14, 2022, 16:26 (771 dagar sedan) @ HP

Jag var med och monterade det handhållna säkerhetsgreppet på de T44 som fanns stationerade i Östersund på SJ-tiden.
Ökad rörlighet för föraren under färd var motiveringen.

När kom det handhållna säkerhetsgreppet

av Bertil Bengtsson, Monday, March 14, 2022, 18:41 (771 dagar sedan) @ HP

Tb hade väl sådant redan från början, för att föraren skulle kunna gå från sida till sida och hålla koll på lossningen (eller lastningen) av makadam.
Fast det var ju inte bara ett säkerhetsgrepp, utan tämligen fullständig körkontroller. "Walk-around-control" kallas det visst på amerikanskt MJ-språk.
Berra

När kom det handhållna säkerhetsgreppet

av Martin Långström, Monday, March 14, 2022, 19:31 (771 dagar sedan) @ HP

Hej alla, jag anar att det handhållna säkerhetsgreppet inte fanns på Rc-loken från början och undrar när det tillkom, om det fanns en koppling till trötta och ensamma lokförare vs rörlighet för att inte somna, kopplat till en bunt olyckor kring 1980?

Var det bara Rc son fick detta eller fler loktyper med pedal?

Mvh HP

Dm3 fick också handhållet säkerhetsgrepp någon gång under sin livstid.

När kom det handhållna säkerhetsgreppet

av bengt24, Monday, March 14, 2022, 20:03 (771 dagar sedan) @ Martin Långström

Det handhållna säkerhetsdonet kom i början av 80-talet och kompletterades med en kvittering var 50:de sekund.

När kom det handhållna säkerhetsgreppet

av Gunnar Ekeving, Wednesday, March 30, 2022, 16:10 (755 dagar sedan) @ bengt24

Det handhållna säkerhetsdonet kom i början av 80-talet och kompletterades med en kvittering var 50:de sekund.

ja, detta beskrivs på sidan 7 i SJ-skriften Säkerhetstjänsten 1980 och var kopplat till att det inträffat flera olyckor i samband med att förare passerat signal i stoppställning eller hållit alltför hög hastighet, bl a en urspåring i Linköping där föraren uppgav att han somnat.

Säkerhetstjänsten

När kom det handhållna säkerhetsgreppet

av D Olson, Monday, March 14, 2022, 23:04 (771 dagar sedan) @ HP

X2 har samma handhållna säkerhetsgrepp som Rc-loken. Troligen från leverans.

När kom det handhållna säkerhetsgreppet

av Lennart Carlsson, Tuesday, March 15, 2022, 06:52 (771 dagar sedan) @ D Olson

X2 har samma handhållna säkerhetsgrepp som Rc-loken. Troligen från leverans.

Gjorde en gång ett studiebesök på Landskron-bryggeriet i Görlitz. Mina ögon blev stora, när jag såg ett handhållet säkerhetsgrepp, likadant som i Rc.

Tydligen en normal produkt för manövrering av saker, och inget järnvägsspecifikt.

Handhållna säkerhetsgrepp på nyare fordon?

av BD, Monday, March 28, 2022, 08:06 (758 dagar sedan) @ HP

Vad jag vet får inga av de nyare loktyperna, IORE undantagna, handhållna säkerhetsgrepp. Är de saknade måntro?