Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 3. 5 bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Thursday, March 24, 2022, 07:10 (736 dagar sedan)

Resan fortsätter den 6/4 1966.
Del 1 https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=264244
Del 2 https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=264294

De anteckningar som finns är under bilderna.

[image]
Från tåg 6 mellan Bredsjö och Hjulsjö.

[image]
Hjulsjö Stationsområde?

[image]
Från tåg 6 mellan Bredsjö och Gyttorp.

[image]
Grängens station från tåg 6.

[image]
Timansberg med tåg 6.

Signalen i Hulsjön

av Anders_W, Thursday, March 24, 2022, 20:51 (735 dagar sedan) @ Ulfe

Bilden från Hulsjön visar en lågt placerad, röd-vit tvåskens signal. Vågar man gissa på att det är en lokalt producerad/modifierad v-signal?

SJ kom ju med sin enskens vsi på bred front under 1960-talet, men en hel del enskilda banor (även TGOJ) verkar ha använt egna lösningar.

Signalen i Hjulsjö

av John T, Thursday, March 24, 2022, 21:17 (735 dagar sedan) @ Anders_W

Bilden från Hulsjön visar en lågt placerad, röd-vit tvåskens signal. Vågar man gissa på att det är en lokalt producerad/modifierad v-signal?

SJ kom ju med sin enskens vsi på bred front under 1960-talet, men en hel del enskilda banor (även TGOJ) verkar ha använt egna lösningar.

Ja, det bör det vara. Det var/är inte ovanligt med tvåskens V-signaler på f.d. NBJ. Minns jag rätt köptes en hel del vägskyddsutrustning in från Säröbanan när den lagts ned.

På bilden från Hjulsjö station finns ingen V-tavla på signalen, något jag tror tillkom med tiden på de flesta vägskydd på NBJ, möjligen först framåt förstatligandet.

Signalen i Hjulsjö

av MaL, Friday, March 25, 2022, 08:02 (735 dagar sedan) @ John T

Håller med John, vi har några stycken tvåskens V-signaler kvar på NKJ, bortanför Nya Viker. Tror inte att Vikersvik är tvåskens?

Och även jag tackar för dom fantastiskt fina bilderna och ser fram emot nästa del. En liten fråga till Ulfe, är originalen i sådant skick att det skulle kunna gå att göra en utställning av dom? Vi kan väl ta den frågan på e-post utanför forumet..

Signalen i Hjulsjö, f d Säröbanan?

av Gunnar Ekeving, Friday, March 25, 2022, 17:14 (734 dagar sedan) @ John T

Ja, det bör det vara. Det var/är inte ovanligt med tvåskens V-signaler på f.d. NBJ. Minns jag rätt köptes en hel del vägskyddsutrustning in från Säröbanan när den lagts ned.

ja, det stämmer, och Säröbanan hade tvåskenssignaler vid alla de automatiska vägskyddsanläggningar som tillkom på 1950-talet. Rött och vitt sken, förutom att det vid vissa bomanläggningar fanns huvudsignaler med rött och grönt sken (och som försignalerades med vanliga försignaler). Detta med huvudsignaler vid plankorsningar förekom även på SJ-banor i form av s k signalplatser.

Signalens asymmetriska placering på stolpen är ovanlig för svenska förhållanden, och förekom inte på Säröbanan såvitt jag minns.

Signalen i Hjulsjö, f d Säröbanan?

av Micke Carlsson, Friday, March 25, 2022, 23:59 (734 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Även Nedersta på SNJ.

[image]

Signalen i Hjulsjö, f d Säröbanan?

av Göran Kannerby, Saturday, March 26, 2022, 08:59 (734 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ja, det bör det vara. Det var/är inte ovanligt med tvåskens V-signaler på f.d. NBJ. Minns jag rätt köptes en hel del vägskyddsutrustning in från Säröbanan när den lagts ned.

ja, det stämmer, och Säröbanan hade tvåskenssignaler vid alla de automatiska vägskyddsanläggningar som tillkom på 1950-talet. Rött och vitt sken, förutom att det vid vissa bomanläggningar fanns huvudsignaler med rött och grönt sken (och som försignalerades med vanliga försignaler). Detta med huvudsignaler vid plankorsningar förekom även på SJ-banor i form av s k signalplatser.

Signalens asymmetriska placering på stolpen är ovanlig för svenska förhållanden, och förekom inte på Säröbanan såvitt jag minns.

En annan ovanlighet är att signalen står efter den korsande vägen. Kan naturligtvis bero på att signalen i motsatt riktning sitter på samma stolpe, men varför skulle man göra så enbart för att spara in en stolpe? Den numera klassiska v-signalen klarar sig ju med en enda lampa genom att göra skenet dubbelriktat och genom att skiftet mellan rött och vitt sker genom att en glascylinder flytta si höjdled.

Signalen i Hjulsjö, f d Säröbanan?

av Överkörmästaren, Saturday, March 26, 2022, 12:58 (733 dagar sedan) @ Göran Kannerby

[image]
Hjulsjö Stationsområde?

En annan ovanlighet är att signalen står efter den korsande vägen. Kan naturligtvis bero på att signalen i motsatt riktning sitter på samma stolpe, men varför skulle man göra så enbart för att spara in en stolpe?

För att förenkla kabeldragningen? Men jag ser inte någon motriktad signal på samma stolpe, däremot skulle det kanske kunna vara den som sitter mellan spåren lite längre bort?

Signalen i Hjulsjö, f d Säröbanan?

av Göran Kannerby, Saturday, March 26, 2022, 14:25 (733 dagar sedan) @ Överkörmästaren

En annan ovanlighet är att signalen står efter den korsande vägen. Kan naturligtvis bero på att signalen i motsatt riktning sitter på samma stolpe, men varför skulle man göra så enbart för att spara in en stolpe?


För att förenkla kabeldragningen? Men jag ser inte någon motriktad signal på samma stolpe, däremot skulle det kanske kunna vara den som sitter mellan spåren lite längre bort?

Är din förmodan rätt skulle det t o m kunna vara så att plankorsningen flyttats hitåt i bild utan att man flyttat signalerna.

Signalen i Hjulsjö, f d Säröbanan?

av K Lemming, Saturday, March 26, 2022, 14:48 (733 dagar sedan) @ Göran Kannerby

En annan ovanlighet är att signalen står efter den korsande vägen. Kan naturligtvis bero på att signalen i motsatt riktning sitter på samma stolpe, men varför skulle man göra så enbart för att spara in en stolpe?


För att förenkla kabeldragningen? Men jag ser inte någon motriktad signal på samma stolpe, däremot skulle det kanske kunna vara den som sitter mellan spåren lite längre bort?


Är din förmodan rätt skulle det t o m kunna vara så att plankorsningen flyttats hitåt i bild utan att man flyttat signalerna.

Vägen syns nederst till höger i bild och ser ut att gå diagonalt över spåren liksom på bangårdsritningen så vägen är nog inte flyttad. Skulle den tidigare gått diagonalt mellan signalerna ser det ut som att den isf skulle gått rakt på godsmagasinet.

[image]

http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-1019.jpg

Signalen i Hjulsjö, f d Säröbanan?

av Överkörmästaren, Saturday, March 26, 2022, 15:12 (733 dagar sedan) @ K Lemming

Nånting säger mig att det är sikten och/eller växeln som gjort att man placerat signalen så där. Hade man satt den före korsningen hade den nog behövt sitta på en plats med sämre siktbarhet. Att den är lite märkligt vriden är väl pga kurvan före vägen.

Signalen i Hjulsjö, f d Säröbanan?

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 26, 2022, 19:45 (733 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nånting säger mig att det är sikten och/eller växeln som gjort att man placerat signalen så där.

ja,på denna ritning från 1957 [Riksarkivet] ser det ut som att placeringen efter plankorsningen borde vara optimal.

Det kan tilläggas att tvåskens V-signaler fanns även vid Malmö - Limhamn och Saltsjöbanan, samt vid SJ där huvudsignaler vid s k signalplatser gjorts om till V-signaler.

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 3. 5 bilder

av Björn Wåhlin, Thursday, March 24, 2022, 20:53 (735 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för att du delger oss dessa fantastiskt fina tidsdokument! :-)

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 3. 5 bilder

av olle sundström, Friday, March 25, 2022, 13:59 (734 dagar sedan) @ Björn Wåhlin

Tack för att du delger oss dessa fantastiskt fina tidsdokument! :-)

Tillåt mig instämma i ovanstående tack!

Även jag hade turen att hinna uppleva NBJ i mitten av sextiotalet I februari -72 hade jag loktillstånd för resa Bredsjö- Nora och jag minns särskilt hur det på tkl:s bord i Hjulsjö låg ett isärplockat hagelgevär vilket förvånade mig oerhört, van som jag var med den tämligen strikta ordning som rådde på SJ-stationer.

(I samband med ett missförstånd i samband med en flytt kastades alla diabilder från dessa resor så det är extra roligt att se dessa bilder.)

Olle S

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 3. 5 bilder

av Anders Svensson, Friday, March 25, 2022, 17:20 (734 dagar sedan) @ olle sundström

...
Även jag hade turen att hinna uppleva NBJ i mitten av sextiotalet I februari -72 hade jag loktillstånd för resa Bredsjö- Nora och jag minns särskilt hur det på tkl:s bord i Hjulsjö låg ett isärplockat hagelgevär vilket förvånade mig oerhört, van som jag var med den tämligen strikta ordning som rådde på SJ-stationer.
---

Olle S


Framkom det vad hagelgeväret skulle vara bra för? //Anders

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 3. 5 bilder

av Göran Kannerby, Friday, March 25, 2022, 18:23 (734 dagar sedan) @ Anders Svensson

...
Även jag hade turen att hinna uppleva NBJ i mitten av sextiotalet I februari -72 hade jag loktillstånd för resa Bredsjö- Nora och jag minns särskilt hur det på tkl:s bord i Hjulsjö låg ett isärplockat hagelgevär vilket förvånade mig oerhört, van som jag var med den tämligen strikta ordning som rådde på SJ-stationer.
---

Olle S


Framkom det vad hagelgeväret skulle vara bra för? //Anders

Vapenvård som sysselsättning i väntan på nästa tåganmälan?