Göteborg Sörö jvg lok 4 (Fordon: lok)

av chfahlgren, Friday, March 25, 2022, 12:19 (755 dagar sedan)

Hej vänner på jvg forum.Finns någon skiss/ritning på GSJ 4 och helst en bild?
Tackar på förhand gör
CH.Fahlgren.jvm-vän 92 i Falun.

Göteborg Sörö jvg lok 4

av Christer Nyqvist, Friday, March 25, 2022, 12:39 (755 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej vänner på jvg forum.Finns någon skiss/ritning på GSJ 4 och helst en bild?
Tackar på förhand gör
CH.Fahlgren.jvm-vän 92 i Falun.

GSJ 4

Göteborg Sörö jvg lok 4

av chfahlgren, Saturday, March 26, 2022, 14:11 (754 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Tack till vännen Christer Nykvist för svar och bild
Med Vänlig Hälsning CarlHenry Fahlgren jvm-vän I Falun

Göteborg Sörö jvg lok 4, tidigare SSnJ 1

av BD, Saturday, March 26, 2022, 16:42 (754 dagar sedan) @ BJ

Här en bild på GSJ 4 från 1918 till 1932. Alltså tidigare SSnJ nr 1.
Första loket nr 4 såldes till JMJ 1918.
BJ
https://digitaltmuseum.se/021018041018/stockholm-saltsjobadens-jarnvags-ssnj-lok-1-salt...

[image]

SSnJ lok nr 1, senare GSJ nr 4. Spåret verkar att vara mycket provisoriskt.

[image]

[image]

Märkligt att Lentz pannor uppenbarligen fungerade i Sverige men inte i Tyskland.

[image]

[image]

Göteborg Sörö jvg lok 4

av chfahlgren, Monday, March 28, 2022, 11:31 (752 dagar sedan) @ BJ

Bästa vänner på vårt forum får börja tacka två vänner till för svar med fin bild ritning o.s.v.Det jag dock kunnat se är att det tydligen var två ånglok som bar nr 4 och det det var från en lista över GSJ som ett Krauss och Cie var tillverkaren och det här ångloket hade på en enkel skiss inte ledskeneskrosten det är således den maskinen jag undrar om någon bild eller bättre skiss/ritning finns att tillgå.TACK ÄN EN GÅNG!Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i falun.

Göteborg Sörö jvg lok 4

av Lennart Petersen, Monday, March 28, 2022, 18:19 (752 dagar sedan) @ chfahlgren

Bästa vänner på vårt forum får börja tacka två vänner till för svar med fin bild ritning o.s.v.Det jag dock kunnat se är att det tydligen var två ånglok som bar nr 4 och det det var från en lista över GSJ som ett Krauss och Cie var tillverkaren och det här ångloket hade på en enkel skiss inte ledskeneskrosten det är således den maskinen jag undrar om någon bild eller bättre skiss/ritning finns att tillgå.TACK ÄN EN GÅNG!Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i falun.

En del finns i SJK-boken nr 3 ”Säröbanan”. Och ja det fanns två lok med nr4 . Ett med axelföljd B byggt av Krauss 1875 för SJ och kom till GSJ 1902 , skrotat på 1920-talet. Och ett med axelföljd 1B1 byggt av Atlas 1893 för SSnJ , till GSJ 1918 och skrot 1932.
Bilder och ritningar finns men ritningarna är inte så detaljerade. Bägge har ledskenegnistsläckare på bild och ritning.