Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 4. 6 bilder. (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Saturday, March 26, 2022, 07:00 (761 dagar sedan)

Resan fortsätter mot Nora.

Del 1. https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=264244
Del 2. https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=264294
Del 3. https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=264336

De anteckningar som finns är under bilderna.

[image]
En bild till från Timansberg där hela stationshuset är med.

[image]
Timansberg, linjen mot Klacka Lerberg.

[image]
Klacka Lerberg.

[image]
Gyttorp, spåret till vänster mot Bredsjö och spåret till höger mot Nora.

[image]
Gyttorp.

[image]
Gyttorp, T21 med godståg.

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 4. 6 bilder.

av Magnus H, Sunday, March 27, 2022, 16:49 (759 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för alla NBJ-bilder.

Den sista bilden på T21 visar tydligt skillnaden i färgsättningen mellan NBJs och SJs röda färg.

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 4. 6 bilder.

av Överkörmästaren, Tuesday, March 29, 2022, 08:48 (758 dagar sedan) @ Magnus H

[image]
Gyttorp, T21 med godståg.


Tack för alla NBJ-bilder.

Instämmer!

Den sista bilden på T21 visar tydligt skillnaden i färgsättningen mellan NBJs och SJs röda färg.

Stämmer verkligen färgerna i den här bilden? I det här inlägget ser färgen på T25 helt annorlunda ut, men det är väl rimligen samma färg egentligen? Eller åtminstone menat att vara samma färg, sen kan det ju skilja lite mellan olika lok också.

Eller hade NBJ så olika färger på olika lok?

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 4. 6 bilder.

av Olle E, Sunday, March 27, 2022, 18:47 (759 dagar sedan) @ Ulfe

Härliga bilder med påtaglig "inlandsbanekänsla".

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 4. 6 bilder.

av Resenären, Tuesday, March 29, 2022, 17:59 (757 dagar sedan) @ Ulfe

T21 är 8 år gammal men ser nylevererad ut. Fantastiska bilder. Måste varit bland de allra sista tågen på Bredsjölinjen.

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 4. 6 bilder.

av Lennart Petersen, Wednesday, March 30, 2022, 01:07 (757 dagar sedan) @ Resenären

T21 är 8 år gammal men ser nylevererad ut. Fantastiska bilder. Måste varit bland de allra sista tågen på Bredsjölinjen.

Bredsjölinjen fanns ju kvar ett antal år och bör väl även ha använts.
Vid SJK-resan 13/10 1978 var planerad att gå till Bredsjö men banvallen hade 1977-05-03 rasat någonstans närmast Bredsjö så resan fick avkortas till Grängen (där det gick att göra rundgång). Gyttorp-Grängen lades sedan ner 1979-06-11 men kan väl knappast haft någon nämnvärd trafik på slutet.

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 4. 6 bilder.

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, March 30, 2022, 16:28 (756 dagar sedan) @ Lennart Petersen

T21 är 8 år gammal men ser nylevererad ut. Fantastiska bilder. Måste varit bland de allra sista tågen på Bredsjölinjen.


Bredsjölinjen fanns ju kvar ett antal år och bör väl även ha använts.
Vid SJK-resan 13/10 1978 var planerad att gå till Bredsjö men banvallen hade 1977-05-03 rasat någonstans närmast Bredsjö så resan fick avkortas till Grängen (där det gick att göra rundgång). Gyttorp-Grängen lades sedan ner 1979-06-11 men kan väl knappast haft någon nämnvärd trafik på slutet.

Det fanns någon hemlig anläggning i Grängen som hade regelbundna transporter. Jag har dock inte närmare information än så.

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 4. 6 bilder.

av Resenären, Monday, April 11, 2022, 16:11 (744 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag avsåg persontåget - sorry - trafiken till Grängen upphörde 1978 och banan lades ned 1979 revs upp under 1979/80 I utredningen om NBJ föreslogs innan vårfloden 1977 gjorde sitt att banan skulle vara kvar från Bredsjö till Grängen. Banans största kund var enligt de officiella dokumenten från utredningen Försvarsmakten.

SJK-tåget vände i Grängen men utan rundgång vill jag minnas. NBJ 16 drog och T25 sköt på till Grängen medan man körde i omvänd ordning "hem" till Gyttorp fvb Nora igen.