Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 5. Fordon i Nora, 5 bilder. (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Monday, March 28, 2022, 07:37 (754 dagar sedan)

Bilderna tagna den 6/4 1966 i Nora.

[image]
NBJ T25

[image]
NBJ T25

[image]
NBJ T25 och tåg 6/10

[image]
Interiör motorvagn

[image]
Förarplats motorvagn

Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 5. Fordon i Nora, 5 bilder.

av Resenären, Tuesday, March 29, 2022, 17:58 (753 dagar sedan) @ Ulfe

Underbart! Där var T25 sprillans ny. T26 som väl är byggd tidigare kom väl till NBJ samma år.

NBJ T25 - Tyska motsvarigheten?

av K Lemming, Tuesday, March 29, 2022, 21:16 (752 dagar sedan) @ Ulfe

Bilderna tagna den 6/4 1966 i Nora.

[image]
NBJ T25

Underbara bilder som vanligt, tack för att du visar oss.

Vilken tysk loktyp var/är dessa NBJ loken?

NBJ loken såldes väl utomlands, finns dom kvar i drift?

NBJ T25 - Tyska motsvarigheten? V100 PA kontra V100

av Leif B, Tuesday, March 29, 2022, 22:23 (752 dagar sedan) @ Micke Carlsson

https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400835&lang=1

Förtydligande,

T25 historia:
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401083&lang=1&id=11452&action=p...

T26 historia:
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401083&lang=1&id=11456&action=p...

Båda loken såldes från NBJ (SJ) till Danmark men har sedan sålts vidare till Tyskland.


Loktypen V100 PA (G1300 BB) byggdes i totalt 10 ex för tyska privatbanor och NBJ. Den påminner mycket om DB V100 som också byggdes av MaK men har MaK:s egen motor. Utseendemässigt är huvarna smalare så att hyttdörren får plats mot gångborden till skillnad från V100 som har hyttdörren på loksidan.

NBJ T25 - Högerkörda?

av K Lemming, Wednesday, March 30, 2022, 01:01 (752 dagar sedan) @ Leif B

https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400835&lang=1


Förtydligande,

T25 historia:
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401083&lang=1&id=11452&action=p...

T26 historia:
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401083&lang=1&id=11456&action=p...

Båda loken såldes från NBJ (SJ) till Danmark men har sedan sålts vidare till Tyskland.


Loktypen V100 PA (G1300 BB) byggdes i totalt 10 ex för tyska privatbanor och NBJ. Den påminner mycket om DB V100 som också byggdes av MaK men har MaK:s egen motor. Utseendemässigt är huvarna smalare så att hyttdörren får plats mot gångborden till skillnad från V100 som har hyttdörren på loksidan.

Tack Micke och Leif, V100 är som sagt lika men hyttdörrarna stämmer inte. V100PA kände jag inte till.

Var loken högerkörda med tanke på att hyttdörrarna sitter på vänster sida i färdriktningen?

NBJ T25 - Högerkörda?

av BD, Wednesday, March 30, 2022, 19:42 (751 dagar sedan) @ K Lemming

[image]

Var loken högerkörda med tanke på att hyttdörrarna sitter på vänster sida i färdriktningen?

Som synes var åtminstone ett vänsterkört.

NBJ T25 - Högerkörda?

av John T, Wednesday, March 30, 2022, 19:44 (751 dagar sedan) @ BD

[image]

Var loken högerkörda med tanke på att hyttdörrarna sitter på vänster sida i färdriktningen?


Som synes var åtminstone ett vänsterkört.

Men det där är förarplatsen i rälsbussen - inte i något diesellok som funderingen gällde.

NBJ T25 - Högerkörda?

av K Lemming, Wednesday, March 30, 2022, 23:21 (751 dagar sedan) @ John T

[image]

Var loken högerkörda med tanke på att hyttdörrarna sitter på vänster sida i färdriktningen?


Som synes var åtminstone ett vänsterkört.


Men det där är förarplatsen i rälsbussen - inte i något diesellok som funderingen gällde.

Precis.

Egentligen är det väl ingen fundering, svaret är ju ganska självklart när jag nu piggare än vad jag var när jag skrev frågan tänker efter lite, loken bör garanterat vara högerkörda med tanke på hyttdörrarnas placering, mittkörda lär dom inte vara. Dessutom var det väl vanligast med högerkörda lok i Tyskland på den tiden och loken var väl inte "försvenskade" för NBJ, eller?

NBJ T25 - Tyska motsvarigheten? V100 PA kontra V100

av Bertil Bengtsson, Wednesday, April 13, 2022, 10:59 (738 dagar sedan) @ Leif B

V100PA har ju en MaK-motor. Den är större än Maybach-motorn i V100. Framförallt är den längre, så hela loket har fått göras längre. Ramen är densamma, men i båda ändar finns det långa fästen för buffertbalkarna. På loks-aus-kiel.de finns det en sidovy, med mått angivna. Däremot finns det ingen frontvy eller takvy, så det framgår inte att motorhuven, förutom att vara smalare än hos V100, är förskjuten ca 50 mm i sidled. Den är alltså inte centrerad på lokets mittlinje. Jag har ritning hemma men befinner mig utomlands just nu, så kan inte visa. Däremot har jag i datorn en ritning på koppelstångslok med samma arrangemang. Visar ett utsnitt.

[image]

Någon kanske har ett foto rakt framifrån av motorhuvsfronten på T25?

Berra

NBJ T25 - Tyska motsvarigheten? V100 PA kontra V100

av Jørgen Schwartz, Thursday, April 14, 2022, 09:41 (737 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

V100PA har ju en MaK-motor. Den är större än Maybach-motorn i V100. Framförallt är den längre, så hela loket har fått göras längre. Ramen är densamma, men i båda ändar finns det långa fästen för buffertbalkarna. På loks-aus-kiel.de finns det en sidovy, med mått angivna. Däremot finns det ingen frontvy eller takvy, så det framgår inte att motorhuven, förutom att vara smalare än hos V100, är förskjuten ca 50 mm i sidled. Den är alltså inte centrerad på lokets mittlinje. Jag har ritning hemma men befinner mig utomlands just nu, så kan inte visa. Däremot har jag i datorn en ritning på koppelstångslok med samma arrangemang. Visar ett utsnitt.

[image]

Någon kanske har ett foto rakt framifrån av motorhuvsfronten på T25?

Berra

Ikke et foto på T25, men link til et af de tyske “søster” lokomotiver. Der kan man tydeligt se at motorhuven er forskudt til venstre for centerlinien.

Mvh Jørgen

NBJ T25 - Tyska motsvarigheten? V100 PA kontra V100

av Bertil Bengtsson, Thursday, April 14, 2022, 20:39 (736 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

Tack för den bilden. Den hade jag missat - trots att jag tittat igenom "loks-aus-kiel.de" flera gånger.
Berra

NBJ T25 - Tyska motsvarigheten?

av Svante Andersson, Tuesday, April 12, 2022, 22:53 (738 dagar sedan) @ K Lemming

En annan fråga angående NBJ T-lok. Är det en tysk standardfärg på dessa eller något helt annat? I vilket fall som helst... vilken är färgen?

SA

NBJ T25 - Tyska motsvarigheten?

av Mattias Jansson, Wednesday, April 13, 2022, 06:29 (738 dagar sedan) @ Svante Andersson

Klicka på Micke Carlssons inlägg längre upp. I listan du kommer till finns näst längst till höger fotolänkar.

Så mycket kan man säga att alla hade en mörkröd grundfärg, möjligen litet olika ton för en del lok. Sedan hade de flesta olika linjedekoralternativ, men inga tyska lok hade NBJ-varianten. En eller flera vita linjer var det typiska att döma av bilderna. (Och senare kom helt andra färgsättninger.)

NBJ T25 - Tyska motsvarigheten?

av Svante Andersson, Wednesday, April 13, 2022, 13:31 (738 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Klicka på Micke Carlssons inlägg längre upp. I listan du kommer till finns näst längst till höger fotolänkar.

Så mycket kan man säga att alla hade en mörkröd grundfärg, möjligen litet olika ton för en del lok. Sedan hade de flesta olika linjedekoralternativ, men inga tyska lok hade NBJ-varianten. En eller flera vita linjer var det typiska att döma av bilderna. (Och senare kom helt andra färgsättninger.)

Tja... fotolänkar till gamla bilder ger inte mer än en väldigt ungefärlig hum om de riktiga kulören. Eftersom loken levereades målade från tillverkaren är det mycket troligt att kulören är en tysk standardkulör... snarare RAL än DB. Men som sagt... vilken.

SA

NBJ T25 - Färgen RAL 3002?

av BJ, Thursday, September 15, 2022, 14:40 (583 dagar sedan) @ Svante Andersson

Tja... fotolänkar till gamla bilder ger inte mer än en väldigt ungefärlig hum om de riktiga kulören. Eftersom loken levereades målade från tillverkaren är det mycket troligt att kulören är en tysk standardkulör... snarare RAL än DB. Men som sagt... vilken.

SA

Färgen på just NBJ T-lok är spännande och av stort intresse.
Som Svante säger så bör det vara en RAL färg.

Någon som vet mer om just färgen på NBJ T25 T26? Eller Möjligen T21-T24?

En RAL färg som bevisligen är använd på svensk järnvägsvagn är RAL 3002.
Detta berättar tyska märkningsritningen över Q6
Det bevisar ju bara att just denna färg använts i järnvägssamanhang.
BJ
[image]

NBJ T25 - Färgen RAL 3002?

av MaL, Thursday, September 15, 2022, 17:21 (583 dagar sedan) @ BJ

Jag har en notering om att T 23 är målad i RAL 3000.

NBJ T25 - Färgen RAL 3002?

av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 15, 2022, 19:51 (582 dagar sedan) @ MaL

Nyansskillnaden mellan RAL 3000 och 3002 är så liten att det efter en ganska knapp tid av miljöpåverkan är omöjligt för det mänskliga ögat att säkert avgöra vilken av dessa två färger som ursprungligen använts.

/TKO