Resa på NBJ den 6-7/4 1966. Del 5. Fordon i Nora, 5 bilder. (Fotografier/bildfrågor)
Bilderna tagna den 6/4 1966 i Nora.
NBJ T25
NBJ T25
NBJ T25 och tåg 6/10
Interiör motorvagn
Förarplats motorvagn
av Ulfe, Monday, March 28, 2022, 07:37 (754 dagar sedan)
Bilderna tagna den 6/4 1966 i Nora.
NBJ T25
NBJ T25
NBJ T25 och tåg 6/10
Interiör motorvagn
Förarplats motorvagn
av Resenären, Tuesday, March 29, 2022, 17:58 (753 dagar sedan) @ Ulfe
Underbart! Där var T25 sprillans ny. T26 som väl är byggd tidigare kom väl till NBJ samma år.
av K Lemming, Tuesday, March 29, 2022, 21:16 (752 dagar sedan) @ Ulfe
Bilderna tagna den 6/4 1966 i Nora.
NBJ T25
Underbara bilder som vanligt, tack för att du visar oss.
Vilken tysk loktyp var/är dessa NBJ loken?
NBJ loken såldes väl utomlands, finns dom kvar i drift?
av Micke Carlsson, Tuesday, March 29, 2022, 21:33 (752 dagar sedan) @ K Lemming
av Leif B, Tuesday, March 29, 2022, 22:23 (752 dagar sedan) @ Micke Carlsson
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400835&lang=1
Förtydligande,
T25 historia:
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401083&lang=1&id=11452&action=p...
T26 historia:
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401083&lang=1&id=11456&action=p...
Båda loken såldes från NBJ (SJ) till Danmark men har sedan sålts vidare till Tyskland.
Loktypen V100 PA (G1300 BB) byggdes i totalt 10 ex för tyska privatbanor och NBJ. Den påminner mycket om DB V100 som också byggdes av MaK men har MaK:s egen motor. Utseendemässigt är huvarna smalare så att hyttdörren får plats mot gångborden till skillnad från V100 som har hyttdörren på loksidan.
av K Lemming, Wednesday, March 30, 2022, 01:01 (752 dagar sedan) @ Leif B
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400835&lang=1
Förtydligande,T25 historia:
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401083&lang=1&id=11452&action=p...T26 historia:
https://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1401083&lang=1&id=11456&action=p...Båda loken såldes från NBJ (SJ) till Danmark men har sedan sålts vidare till Tyskland.
Loktypen V100 PA (G1300 BB) byggdes i totalt 10 ex för tyska privatbanor och NBJ. Den påminner mycket om DB V100 som också byggdes av MaK men har MaK:s egen motor. Utseendemässigt är huvarna smalare så att hyttdörren får plats mot gångborden till skillnad från V100 som har hyttdörren på loksidan.
Tack Micke och Leif, V100 är som sagt lika men hyttdörrarna stämmer inte. V100PA kände jag inte till.
Var loken högerkörda med tanke på att hyttdörrarna sitter på vänster sida i färdriktningen?
av BD, Wednesday, March 30, 2022, 19:42 (751 dagar sedan) @ K Lemming
Var loken högerkörda med tanke på att hyttdörrarna sitter på vänster sida i färdriktningen?
Som synes var åtminstone ett vänsterkört.
av John T, Wednesday, March 30, 2022, 19:44 (751 dagar sedan) @ BD
Var loken högerkörda med tanke på att hyttdörrarna sitter på vänster sida i färdriktningen?
Som synes var åtminstone ett vänsterkört.
Men det där är förarplatsen i rälsbussen - inte i något diesellok som funderingen gällde.
av K Lemming, Wednesday, March 30, 2022, 23:21 (751 dagar sedan) @ John T
Var loken högerkörda med tanke på att hyttdörrarna sitter på vänster sida i färdriktningen?
Som synes var åtminstone ett vänsterkört.
Men det där är förarplatsen i rälsbussen - inte i något diesellok som funderingen gällde.
Precis.
Egentligen är det väl ingen fundering, svaret är ju ganska självklart när jag nu piggare än vad jag var när jag skrev frågan tänker efter lite, loken bör garanterat vara högerkörda med tanke på hyttdörrarnas placering, mittkörda lär dom inte vara. Dessutom var det väl vanligast med högerkörda lok i Tyskland på den tiden och loken var väl inte "försvenskade" för NBJ, eller?
av Överkörmästaren, Thursday, March 31, 2022, 00:05 (751 dagar sedan) @ K Lemming
av K Lemming, Thursday, March 31, 2022, 15:31 (751 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Tack för bildlänken.
av Bertil Bengtsson, Wednesday, April 13, 2022, 10:59 (738 dagar sedan) @ Leif B
V100PA har ju en MaK-motor. Den är större än Maybach-motorn i V100. Framförallt är den längre, så hela loket har fått göras längre. Ramen är densamma, men i båda ändar finns det långa fästen för buffertbalkarna. På loks-aus-kiel.de finns det en sidovy, med mått angivna. Däremot finns det ingen frontvy eller takvy, så det framgår inte att motorhuven, förutom att vara smalare än hos V100, är förskjuten ca 50 mm i sidled. Den är alltså inte centrerad på lokets mittlinje. Jag har ritning hemma men befinner mig utomlands just nu, så kan inte visa. Däremot har jag i datorn en ritning på koppelstångslok med samma arrangemang. Visar ett utsnitt.
Någon kanske har ett foto rakt framifrån av motorhuvsfronten på T25?
Berra
av Jørgen Schwartz, Thursday, April 14, 2022, 09:41 (737 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
V100PA har ju en MaK-motor. Den är större än Maybach-motorn i V100. Framförallt är den längre, så hela loket har fått göras längre. Ramen är densamma, men i båda ändar finns det långa fästen för buffertbalkarna. På loks-aus-kiel.de finns det en sidovy, med mått angivna. Däremot finns det ingen frontvy eller takvy, så det framgår inte att motorhuven, förutom att vara smalare än hos V100, är förskjuten ca 50 mm i sidled. Den är alltså inte centrerad på lokets mittlinje. Jag har ritning hemma men befinner mig utomlands just nu, så kan inte visa. Däremot har jag i datorn en ritning på koppelstångslok med samma arrangemang. Visar ett utsnitt.
Någon kanske har ett foto rakt framifrån av motorhuvsfronten på T25?
Berra
Ikke et foto på T25, men link til et af de tyske “søster” lokomotiver. Der kan man tydeligt se at motorhuven er forskudt til venstre for centerlinien.
Mvh Jørgen
av Bertil Bengtsson, Thursday, April 14, 2022, 20:39 (736 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz
Tack för den bilden. Den hade jag missat - trots att jag tittat igenom "loks-aus-kiel.de" flera gånger.
Berra
av Svante Andersson, Tuesday, April 12, 2022, 22:53 (738 dagar sedan) @ K Lemming
En annan fråga angående NBJ T-lok. Är det en tysk standardfärg på dessa eller något helt annat? I vilket fall som helst... vilken är färgen?
SA
av Mattias Jansson, Wednesday, April 13, 2022, 06:29 (738 dagar sedan) @ Svante Andersson
Klicka på Micke Carlssons inlägg längre upp. I listan du kommer till finns näst längst till höger fotolänkar.
Så mycket kan man säga att alla hade en mörkröd grundfärg, möjligen litet olika ton för en del lok. Sedan hade de flesta olika linjedekoralternativ, men inga tyska lok hade NBJ-varianten. En eller flera vita linjer var det typiska att döma av bilderna. (Och senare kom helt andra färgsättninger.)
av Svante Andersson, Wednesday, April 13, 2022, 13:31 (738 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Klicka på Micke Carlssons inlägg längre upp. I listan du kommer till finns näst längst till höger fotolänkar.
Så mycket kan man säga att alla hade en mörkröd grundfärg, möjligen litet olika ton för en del lok. Sedan hade de flesta olika linjedekoralternativ, men inga tyska lok hade NBJ-varianten. En eller flera vita linjer var det typiska att döma av bilderna. (Och senare kom helt andra färgsättninger.)
Tja... fotolänkar till gamla bilder ger inte mer än en väldigt ungefärlig hum om de riktiga kulören. Eftersom loken levereades målade från tillverkaren är det mycket troligt att kulören är en tysk standardkulör... snarare RAL än DB. Men som sagt... vilken.
SA
av BJ, Thursday, September 15, 2022, 14:40 (583 dagar sedan) @ Svante Andersson
Tja... fotolänkar till gamla bilder ger inte mer än en väldigt ungefärlig hum om de riktiga kulören. Eftersom loken levereades målade från tillverkaren är det mycket troligt att kulören är en tysk standardkulör... snarare RAL än DB. Men som sagt... vilken.
SA
Färgen på just NBJ T-lok är spännande och av stort intresse.
Som Svante säger så bör det vara en RAL färg.
Någon som vet mer om just färgen på NBJ T25 T26? Eller Möjligen T21-T24?
En RAL färg som bevisligen är använd på svensk järnvägsvagn är RAL 3002.
Detta berättar tyska märkningsritningen över Q6
Det bevisar ju bara att just denna färg använts i järnvägssamanhang.
BJ
av MaL, Thursday, September 15, 2022, 17:21 (583 dagar sedan) @ BJ
Jag har en notering om att T 23 är målad i RAL 3000.
av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 15, 2022, 19:51 (582 dagar sedan) @ MaL
Nyansskillnaden mellan RAL 3000 och 3002 är så liten att det efter en ganska knapp tid av miljöpåverkan är omöjligt för det mänskliga ögat att säkert avgöra vilken av dessa två färger som ursprungligen använts.
/TKO
av BJ, Friday, September 16, 2022, 09:05 (582 dagar sedan) @ MaL
Jag har en notering om att T 23 är målad i RAL 3000.
Tack för svar
RAL 3000, ganska så lik 3002. Kan din notering verifieras?
På DB röda diesellok användes RAL 3004.
https://de.wikipedia.org/wiki/RAL-Eisenbahnfarben
BJ