Björketorp (Byggnad)

av chfahlgren, Tuesday, March 29, 2022, 10:53 (758 dagar sedan)

Bästa vänner på forumet Hej.Såg några bilder från Björketorps station och Magasinet
men även någon svart vit bild.Vad var anledning till att ett 2-portars rakspårstall
byggdes i just Björketorp.
Men Vänlig Hälsning i Järnvägens tecken,CH,Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

Björketorp

av Sven Bårström, Tuesday, March 29, 2022, 11:23 (758 dagar sedan) @ chfahlgren

Det kan man verkligen undra!
Jag tittade i 1914 års tidtabell (som är den enda jag har från äldre tider), och där kan man se att ett tåg gick Varberg - Borås med nattuppehåll i Björketorp, som ligger ungefär halvvägs mellan Vb och Bs. Det har väl motiverat en stallplats. Men varför två? Vattentorn fanns också, vilket kan vara välmotiverat.
På 50-talet gick det ett motorvagnstågpar Borås - Björketorp och åter varje morgon/förmiddag. Det kördes då med X0a3, och har inget med stallet att göra.
Själv har jag ofta åkt på banan men minns inga detaljer.
Sven B

Björketorp

av Conny Sernfalk, Tuesday, March 29, 2022, 12:40 (758 dagar sedan) @ chfahlgren

Bästa vänner på forumet Hej.Såg några bilder från Björketorps station och Magasinet
men även någon svart vit bild.Vad var anledning till att ett 2-portars rakspårstall
byggdes i just Björketorp.
Men Vänlig Hälsning i Järnvägens tecken,CH,Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

Svaret finns här:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=185453
F.ö användes lokstallet för uppställning av beredskaps ånglok fram till 1973 då N 1438 transporterades bort.
/ Conny

Björketorp

av chfahlgren, Tuesday, March 29, 2022, 12:52 (758 dagar sedan) @ chfahlgren

Stort tack till vännerna Sven och Conny för svar och det var trevligt att få veta att SJ N 1438 stått uppställd just där.kan i sammanhanget inte låta bli att önska att det fanns kompletta listor över vad alla beredskaps ånglok stod under enbart 1950-talet,men fr
¨ler kanske önskar detta.
Med Ångande Hälsningar från
CH Fahlgren jvm-vän Falun.