Fin G-vagn i Arvidsjaur (Fordon: vagnar)

av Stig Lagergren, Thursday, April 07, 2022, 18:12 (749 dagar sedan)

Den här fina G-vagnen, Gbls-u 156 6639-3, stod i Arvidsjaur 3 september 1992. Jag minns inte vem det var som turnerade på detta exklusiva sätt.

[image]

Fin G-vagn i Arvidsjaur

av HP, Thursday, April 07, 2022, 22:54 (749 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Den här fina G-vagnen, Gbls-u 156 6639-3, stod i Arvidsjaur 3 september 1992. Jag minns inte vem det var som turnerade på detta exklusiva sätt.

[image]

Tror han hette Stig Agstam e.d. och undrar om inte vagnen står i Porjus numera eller är jag helt ute och cyklar?/HP

Fin G-vagn i Arvidsjaur

av Bertil Bengtsson, Friday, April 08, 2022, 11:51 (749 dagar sedan) @ HP

I varje fall HAR den stått i Porjus. Googlar man på godsvagn porjus hittar man den.
Berra

Fin G-vagn i Arvidsjaur

av Anders Svensson, Friday, April 08, 2022, 15:38 (748 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Tycker mig ha en minnesbild av vagnen stående i Porjus från sommarens (första halvan av augusti) SMoK-resa i Norrland. //Anders

Fin G-vagn i Arvidsjaur

av Ola Almquist, Friday, April 08, 2022, 17:55 (748 dagar sedan) @ HP

Den här fina G-vagnen, Gbls-u 156 6639-3, stod i Arvidsjaur 3 september 1992. Jag minns inte vem det var som turnerade på detta exklusiva sätt.

[image]


Tror han hette Stig Agstam e.d. och undrar om inte vagnen står i Porjus numera eller är jag helt ute och cyklar?/HP

Namnet bör ha varit Bo Agstam.
Piteå-Tidningen

Fin G-vagn i Arvidsjaur

av HP, Friday, April 08, 2022, 22:12 (748 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den här fina G-vagnen, Gbls-u 156 6639-3, stod i Arvidsjaur 3 september 1992. Jag minns inte vem det var som turnerade på detta exklusiva sätt.

[image]


Tror han hette Stig Agstam e.d. och undrar om inte vagnen står i Porjus numera eller är jag helt ute och cyklar?/HP


Namnet bör ha varit Bo Agstam.
Piteå-Tidningen

Så var det ja! Tack!/HP

Fin G-vagn i Porjus

av Peter B, Saturday, April 09, 2022, 14:17 (747 dagar sedan) @ HP

Här en bild på vagnen i Porjus.
[image]

Landskod för Sverige är ju 74. Men som vanligt går det inte att läsa första två siffrorna i ursprungliga bilden, inte heller är hela UIC-numret angivet. Så utbyteskoden brukar ju vara 20 eller 21 på denna typen av fordon. Men det verkar inte som fordonet är registrerat i TS nationella fordonsregistret för inget sifferalternativ får jag träff på när jag söker där, men det finns ju många fordon som inte är registrerade ännu. Fordonet kan ju iofs fått ett nytt EVN-nummer, men jag har ingen tänkbar kandidat bland landets registrerade museifordon.

Fin G-vagn i Porjus

av Stig Lagergren, Saturday, April 09, 2022, 16:53 (747 dagar sedan) @ Peter B

Landskod för Sverige är ju 74. Men som vanligt går det inte att läsa första två siffrorna i ursprungliga bilden, inte heller är hela UIC-numret angivet..

[image]

Förhoppningvis läsbar bild på skylten.

Fin G-vagn i Arvidsjaur

av Jan Langstrom, Sunday, April 10, 2022, 12:51 (746 dagar sedan) @ HP

[image]

Javisst var det Bo Agstam som spelade i vagnen. Han var frälst och använde vagnen som scen när han framförde sitt budskap. Här är vagnen vid Norrbottens Järnvägsmuseum 1989-06-03. Det var ett tag meningen att MBV skulle ta över den, men så blev det inte. Bredvid ses Yd 332. (Det var innan jag lärde mig fajtas med den osynkroniserade lådan.)