Piteå 1972 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Saturday, April 09, 2022, 17:21 (741 dagar sedan)

[image]

Dagens enda persontåg, 4851 bestående av Y7 1169, har just kommit till Piteå efter en tur till Älvsbyn. I Älvsbyn fanns anslutning till och från S 751 (och ev. från 752 om man inte ville åka buss).
Man kan undra hur fordons- och personaltur såg ut. Förarjobbet borde ha varit kombinerat med annan tjänst och motorvagnen måste väl ha bytts ut någon gång per vecka och då som tjänstetåg till och från Boden.

Piteå 1972

av Alex, Saturday, April 09, 2022, 19:41 (741 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag reste till Piteå hösten 1973 men det var tyvärr landsvägsbuss från och till Älvsbyn. Om jag minns rätt åkte jag X91/92 Bottenviken mellan Stockholm-Älvsbyn

Piteå 1972

av Lars-Göran Eriksson, Sunday, April 10, 2022, 00:46 (741 dagar sedan) @ Alex

I Kommunickan sommaren 1972 annonseras att persontrafiken Älvsbyn-Piteå överförs till landsväg fr o m 28/5.

Piteå 1972

av Stig Lagergren, Sunday, April 10, 2022, 08:46 (741 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

I Kommunickan sommaren 1972 annonseras att persontrafiken Älvsbyn-Piteå överförs till landsväg fr o m 28/5.

Skulle skrivit att bilden är tagen 17 maj, så det var i grevens tid.

Piteå 1972

av Greger Larsson, Saturday, April 09, 2022, 22:17 (741 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Mycket trevligt. Inte ofta det dyker upp bilder på persontåg i Piteå.

Piteå 1972

av Besc, Saturday, April 09, 2022, 22:18 (741 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

Dagens enda persontåg, 4851 bestående av Y7 1169, har just kommit till Piteå efter en tur till Älvsbyn. I Älvsbyn fanns anslutning till och från S 751 (och ev. från 752 om man inte ville åka buss).
Man kan undra hur fordons- och personaltur såg ut. Förarjobbet borde ha varit kombinerat med annan tjänst och motorvagnen måste väl ha bytts ut någon gång per vecka och då som tjänstetåg till och från Boden.

Tack för fin bild!
Jo trafiken reducerades året innan(fritt ur minnet) till att enbart utgöras av ett tågpar Piteå-Älvsbyn tor. Samma år nedlades persontrafiken på sträckan. Man körde alltså ett s k koncessionståg på banan det sista året.
När jag åkte detta tåg i april 1972, utgjordes tåget av Y7 1173. För trafiken fanns då i Piteå två Y7:or samt en tvålkopp (UFV 2031).

Vill minnas att man samtidigt(?) även minskade ned antalet tågpar mellan Gällivare-Jokkmokk från tre till ett.